Vi Bilägares forum

Däcktrycksmätare

Däcktrycksmätare

Den bil jag köpte fabriksny för nästan ett år sedan hade däcktrycksmätare, enligt lagkrav, på sina ordinarie däck. Jag krävde och fick även nya vinterdäck. MEN de nya vinterdäcken saknar däcktrycksmätare!
Vilka regler och lagkrav gäller egentligen? Var det OK av bilfirman att sälja vinterdäcken utan däcktrycksmätare.?

Uppdaterat: 2017-03-05 12:55

Kommentarer

Ja!

Uppdaterat: 2017-03-05 13:01

Det finns ingen lag på att det ska finnas däcktrycksgivare i Sverige.

Uppdaterat: 2017-03-05 13:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sten, du måste nog tyvärr fixa till det för egna pengar, är mycket strul med det.
Minst problem är ett passivt system som går på ABS.

Billigaste lösningen är nog att man kör på sommar-fälgarna och skiftar bara däck, dvs även då ombalansering.
Fast då krävs ju samma dimensioner mellan sommar och vinterdäck vilket väl är ovanligt idag.

Uppdaterat: 2017-03-05 14:40

Som vanligt uttalar sig en V utan att veta...
Från transportstyrelsen:
Inget krav på däcktrycksövervakningssystem i på svenska personbilar.

Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.

Däcktryckövervakningssystem, eller TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), är ett system som ska varna föraren om däcktrycket är för lågt antingen i ett eller flera däck. Syftet med systemet är att begränsa onödiga CO2-utsläpp. Ett för lågt däckstryck påverkar bränsleförbrukningen negativt och därmed ökar även CO2-utsläppen. Kravet är en del av EU:s typgodkännandesystem vilket i praktiken innebär att det kommer gälla för de flesta nya bilar som kommer tas i bruk i Sverige efter 1 november 2014.

Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det beror på till stor del på att huvudsyftet med TPMS uppnås ändå, eftersom vi i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med det bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.

Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.

Fordonsägaren kan givetvis välja att behålla systemet och underhålla det så att det fungerar som det var avsett i EU:s reglering.

Uppdaterat: 2017-03-05 14:55

junkers, sa jag att man måste ha däcktrycksövervakning? Och på vilket sätt uttalar jag mig utan att veta, kanske vet jag mer än du. Då vet du väl inte mycket då om något kan man gissa.

Det kan t.ex var så att det är larm som går om man inte har fungerande system. Du har väl själv klagat livet ur dig på Toyotas TPMS, var det bara skitsnack?

Tips, nu får du sluta sura och bli trevlig framöver, fattar mig inte på dina ständiga tjuvnyp. Vänd blad och gå vidare!

Uppdaterat: 2017-03-05 15:35

I detta fall får jag nog hålla med Vidstige för det går sällan att stänga av systemen så kör man med det okalibrerat eller utan sensorer, för de system som så kräver, så får man leva med felsignaler vilket inte är så kul.

Uppdaterat: 2017-03-05 17:10
Vidstige skrev:

Sten, du måste nog tyvärr fixa till det för egna pengar, är mycket strul med det.
Minst problem är ett passivt system som går på ABS.
Billigaste lösningen är nog att man kör på sommar-fälgarna och skiftar bara däck, dvs även då ombalansering.
Fast då krävs ju samma dimensioner mellan sommar och vinterdäck vilket väl är ovanligt idag.

De flesta skulle nog ta ditt råd som att man måste ha däcktrycksövervakning och att det är lag på det...

Sedan har jag självklart klagat som sjutton på min eftersom det faktiskt atrulade och verkstaden inte hade koll på hur det fungerade vilket krävde massvis av verkstadsbesök. Och jag hade självmant valt att köpa sensorer till vinterdäck för att slippa lysande varningslampor. Men när inte ens den auktoriserade Toyotaverkstaden klarar av att hantera sitt egna system kanske man har fog för att klaga?!

Uppdaterat: 2017-03-05 20:29