Vi Bilägares forum

Ser vi de sista modellerna av fossildrivna bilar

Ser vi de sista modellerna av fossildrivna bilar

Många av de kända biltillverkarna har precis eller står inom kort inför lanseringar av nya bilmodeller. Tänker då på tillverkare som exempelvis BMW, Volvo, Opel, Mercedes. Med beaktande av de många uttalande av politiker från flera Europeiska länder, om begränsningar av fossildrivna bilar i städer från 2030. Eller rent av som Tyskland, att fossildrivna bilar inte får säljas efter år 2030. Om vi räknar med att en bilmodell hålls vid liv mellan 6-8 år, i bästa fall. Då är vi framme vid 2024 nästa gång som de stora skall lansera efterföljare till dagens nya bilmodeller. Då kanske de modeller som vi nu ser lanseras är de sista "rent fossildrivna" modellerna. Tekniken finns uppenbarligen, laddhybrider kryllar det av. Elbilar som skall lanseras inom 1-2 år som Tesla, Chevrolet, Hyundai och Opel m.m flera tar säkert stor mark från fossildrivna fordon framöver. Vågar verkligen någon känd biltillverkare ta fram en ren fossildriven modell som efterföljare till dagens nya modeller. Nej, det tror inte jag. Själv skall jag byta familjebilen om ca 1 år. Jag tittar runt på en vanlig hybrid, men det verkar rent av ålderstiget redan nu om jag skall köpa en biltyp som håller i värde till nästa gång jag skall byta.

Uppdaterat: 2016-12-30 16:02

Kommentarer

Jag tror inte alls förbränningsmotorn gjort sitt. Säkert kommer nya konstruktioner, men jag tror att man kommer att köra alltmer på gas, helst biogas men även naturgasen kommer att finnas kvar.

Uppdaterat: 2016-12-30 19:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är fortfarande inte helt trivialt att göra laddhybrider, men de som inte har teknologin själva kan förstås köpa färdiga drivlinor. Förbränningsmotorn lär leva ett tag till i kombination med batterier.
Den stora förändringen tror jag blir ägandet där allt färre kommer äga sin bil.

Uppdaterat: 2016-12-30 19:57

Så blir det nog Mäkinen, privatleasing och bilpooler kommer säkert att öka.
Det blir nog också större skillnader mellan stad och land när det gäller biltyper.,,

Uppdaterat: 2016-12-30 20:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bilpooler för långresor när man annars kör elbil kanske...

Uppdaterat: 2016-12-30 20:54

Opel Ampera-e. Om vi räknar om det till svenska kronor och lägger på momsen hamnar vi på 406.250 kronor, eller 366.250 kronor efter supermiljöbilspremien på 40.000 kronor. Det är mycket pengar för 366 tusen kronor för Ampera-e som storlek Corsa. Jag skulle rekommendera 250.000 kr för Ampera-e och nästa modell vet inte exempel Astra-e skulle kosta 300.000 kr än bensin med 1,4T Aut Enjoy Plus cirka 240.000 kr. Bensin kostar 11.000 kr per år för 1500 mil/ år eller gånger 5 år = 55.000 kr med Astra 1.4T aut då el pris kanske 1.000 kr/år gånger 5 år = 5000 kr. Bensin 55.000 kr på 5 år. El 5000 kr på 5 år, det sparar 50.000 kr vinst på 5 år då betyder att nybil med bensin värde 250.000 kr och ny bil med el 300.000 kr betyder förlorar 50.000 kr dyrare investering på elbil än bensinbil drar 50.000 kr billig driftkostnad med el blir lika båda bil med ingår inköp, andrahandsvärde inbyte varje 5 år ny bil igen och driftkostnad.

Uppdaterat: 2016-12-30 21:43
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ampera-e är nog i Astrastorlek faktiskt.
Skattefri i 5 år också.

Uppdaterat: 2016-12-30 22:27
junkers skrev:

Ampera-e är nog i Astrastorlek faktiskt.
Skattefri i 5 år också.

Nja, det är Corsa mellan Astra dvs Ampera-e är större än Corsa. Astra är större än Ampera-e.
Undrar hur mycket liter lastutrymme och axelavstånd mellan hjul på Ampera-e?

Uppdaterat: 2016-12-30 22:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

The Bolt is cute – it’s designed as a small crossover SUV – but there’s an incredible amount of space inside, thanks to the design of the flat battery pack mounted beneath the floor and thin, sculpted front seats that give rear passengers extra leg room. Even a six-foot-two journalist who climbed in the back had plenty of head- and legroom. Families would have no trouble buckling three car seats in the back.

In the front, a “floating” instrument panel with a huge 10.2-inch-diagonal touch screen provides more knee space for the driver and front passenger and makes the car feel wider. And there are many clever storage spaces, including a deep well under a sliding armrest for a tablet device.

Behind the rear seat, the Bolt has a surprising amount of cargo space for a small car – 16.9 cubic feet – more than the remarkably spacious Honda Fit, the current small car benchmark.

Uppdaterat: 2016-12-30 22:38

480 liters bagage får jag det till och 260cm axelavstånd.
5 personer med bagage ska utan vidare få plats alltså.

Utrymmena är därmed större än en Golf.

Du får ju tänka på att det här är en smart förpackad elbil med batterier i golvet, kort huv därmed och stort användbart utrymme trots en kort bil.

http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle/specs/trims.html

Uppdaterat: 2016-12-30 22:45
junkers skrev:

480 liters bagage får jag det till och 260cm axelavstånd.
5 personer med bagage ska utan vidare få plats alltså.
Utrymmena är därmed större än en Golf.

Ok, Astra gäller endast 5 dörrar halvkombi är 2662 mm axelavstånd. Om du bygger locket passar trots allt
435 liter eller upp till sju vanliga lådor rena. är
de bakre ryggstöden nedfällda, volymen är upp till
Fönsterkanten på 705 liter och när den är lastad till taket på 1125 liter.

Uppdaterat: 2016-12-30 22:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Bolt kan nog sägas vara i samma storlek som Astra utan vidare.

1600l ska Bolt ta med fällda säten otroligt nog enligt Motor Trend.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-12-30 23:06
junkers skrev:

Bolt kan nog sägas vara i samma storlek som Astra utan vidare.

Ja, det är okej Ampera-e lika som Astra men skillnad att Ampera-e ligger högre tak än Astra därmed är mer långt djup.
Visst Astra är större än VW Golf och är ta bort rack passform, max 425
Liter upp till taket. Om du fäller baksätet, kan volymen vara på
användbara 665 liter expandera (mätt med den nedre fönsterkanten). till
lastad till taket finns sedan stolt 1.120 liter lastutrymme.

Uppdaterat: 2016-12-30 23:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

1600 liter i Ampera-e alltså mot 1120...

Uppdaterat: 2016-12-30 23:13

Problemet tror jag är att mänskligheten upplever helt olika former av verklighet och framtid. Miljoner människor tänker att vi kommer att fortsätta använda fossila tillgångar lång tid framöver och de ser inga problem med att köpa fossildrivna fordon med hög förbrukning och utsläpp. Sedan har vi en växande grupp människor som menar att mänsklighetens eventuella framtid på jorden hänger på om vi börjar leva på ett hållbart sätt eller lite som "miljömuppar" kanske någon tycker.

Marknaden för varor och tjänster kommer att agera mot det som förväntas generera inkomster. Här råder stor osäkerhet och därför ser vi investerare försöka säkra upp sig genom att satsa på all möjlig teknik. Som konsument tror jag att man ska simma så nära mitten av floden som möjligt eller möjligen stå på land och betrakta flodens gång. Med det menar jag att man antingen köper produkter som många andra också köper eller helt avstår. För egen del gör jag det senare vilket inte är helt utan risk givetvis. I ett större perspektiv riskerar stora delar av transportindustrin att slås ut om inte en tydlig framgångslinje kan skönjas. Det är varken första eller sista gången i historien det sker i så fall.

Uppdaterat: 2016-12-30 23:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...
junkers skrev:

1600 liter i Ampera-e alltså mot 1120...

Ojoj så duktig byggd är Opel Ampera-e lastar mycket. När man ser stort invändigt än utvändigt liten bil :-)

Uppdaterat: 2016-12-30 23:33
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ampera-e påminner lite om Golf SV i formen men Golfen är ca: 15--20 cm längre och lite bredare. Dessutom 7 cm längre axelavstånd. Men "förpackningen" är hursomhelst snarlik. Så den är helt klart betydligt mycket större än t ex Corsa och som redan konstaterats förmodligen snarlik vanliga 5D Astra utrymmesmässigt - men med bekvämare insteg och sitthöjd kan man förmoda. En "förpackning" som tilltalar i alla fall mig - även om den gärna fått matcha Golf SV ännu bättre storleksmässigt.

Uppdaterat: 2016-12-30 23:52

Opel Ampera-e är definitivt värd att vänta på, det är "bara" en fråga om pris för min del. Nuvarande Tesla är alldeles för dyr för min del, privat investering. Kan vara helt annorlunda för en tjänstebilsägare, där jobbet betalar investeringen. Om vi nu går tillbaka till våra biltillverkare och hur de tänker. Tror ni att konstruktionsavdelningen som i dagarna skall börja ta fram en ersättare till BMW 5-serie som kommer att lanseras inom kort, kommer de verkligen att fokusera på en fossildriven bil. Likaså Opel, som inom kort skall lansera nya Insignia. När nu konstruktionsavdelningen skall speca ersättaren som skall lanseras 2024, kommer de speca den som en fossildriven kärra. Jag kan fortsätta, hur tänker Volvo med nästföljande V90/S90. Eller Mercedes nästa E modell. Jag måste säga att jag har mycket svårt att tänka mig att de olika konstruktionsavdelningarna får order uppifrån att tänka fossildrivet.
Nästa grej som jag har svårt för, dagens vanliga hybridbilar. Varför skall jag köpa en sådan. Där måste det ske en rejäl uppryckning. Om nästa generations hybridbilar grejjar ungefär en körsträcka som dagens laddhybrider(ca 5 mil), då börjar man snacka affärer. Att som dagens hybridbilar klara några 100 meter, det är helt uteslutet i övermorgon. Då kan de lika gärna lägga ned. Batterieutvecklingen kommer garanterat göra rejäla kliv de närmaste åren, då måste hybriden hänga på, annars är de iskalla som köpeobjekt.

Uppdaterat: 2016-12-30 23:58

Att få "vanliga" hybrider att ladda upp ett batteri motsvarande 5 mils elektrisk räckvidd känns som en ineffektiv lösning eftersom laddningen till stor del kommer att ske via förbränningsmotorn. Så då talar vi nog laddhybrider istället. Min högst personliga åsikt är att "vanliga" hybrider (HEV) har sett sin storhetstid och ganska snart kommer att ersättas av just laddhybrider. Tror inte att prisskillnaden mellan en HEV och en PHEV kommer att vara speciellt stor för i grunden är det ju snarlika konstruktioner.

Uppdaterat: 2016-12-31 00:12

Pi, det kan jag hålla med om. Jag tog i ordentligt i mitt resonemang om hybrider. Slutsatsen är att de kommer inom en snar framtid vara utkonkurrerade av andra mer attraktiva alternativ.

Uppdaterat: 2016-12-31 00:15

Klimatdebatten kommer att svänga kraftigt inom kort. Trump har en öppet klimatskeptisk hållning och det kommer att få genomslag i alla led. Det kommer att bli ett tydligt bevis på att AGW inte handlar om vetenskap utan om politik! Vänta och se!

Jag är övertygad om att ICE-motorn inte kommer att försvinna! Dieselmotorn och syntetiska bränslen är överlägsen allt annat som går att uppbringa inom överskådlig framtid.

Uppdaterat: 2016-12-31 10:48

Sätter man en gräns som Tyskland vill göra att f.o.m. 2030 är fossilbränsledrivna bilar förbjudna så ser vi ser vi ganska snart de sista modellerna på dessa bilar för innan dess måste de flesta biltillverkare ha tagit fram eldrivna bilar med vettig räckvidd och med ett pris som är överkomligt för gemene man. Konstigt att inte det politiskt superkorrekta landet Sverige som alltid vill vara storebror och först med inskränkningar redan har en lag med ett sådant beslut med det mynnar väl ut i hur de skall få in alla de sköna skatter de får på bilägarna nu i form av skatter på olja och drivmedel och allt annat som inkluderas i fossildrivna bilägares utgifter.
Det blir väl en gigantisk höjning av skatter på elpriser istället.

Tur att man slipper detta skit för jag har slutat köra bil långt innan 2030 om man ens lever då. Som en riktig gammal bensinskalle så älskar jag ljudet av en ottomotor och jag älskar känslan av att ratta min bil själv, det är som ren terapi och ännu mer när jag "rattar" min mc. Att köpa något självkörande kommer aldrig på fråga utan den dagen om jag lever när man måste ha en självkörande bil och ingen får ratta själv är den dagen då jag inte kommer att äga någon egen bil. Då får man leva på minnen.

Jag anser inte att jag är väldens bästa bilförare men att ratta själv är något jag verkligen vill göra själv och jag kan ganska stolt säga att jag sen jag fick mitt körkort 1974 har jag aldrig varit orsaken till någon incident men jag har blivit påkörd två gånger i mitt liv då det inte varit mitt fel.

Javisst, jag skulle kunna äga en elbil, inga problem men frågan är om priserna kommer att sjunka så mycket att en pensionär kommer att ha råd och även vilja att köpa en elbil (man sätter sig inte i skuld på 400.000 som pensionär och visst säljer jag huset så kan jag köpa en elbil kontant men frågan är om jag vill det, jag bor ju enormt billigt.). Räckvidd kommer nog att räcka till då man som pensionär inte kommer att köra så mycket.
Skall bli intressant att se vad som händer de närmaste säg 10 åren.

Uppdaterat: 2016-12-31 11:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
saabnisse skrev:

De var ju så illa tvungna, förutom att det inte fanns någon import mer än under Sovjettiden hade ju befolkningen inga pengar, dessa snodde ju Fidel och stoppade i madrassen.
Men du har nog rätt, man har ju ingen aning om hur det kommer att bli, mycket beror på inställningen som nästa regering har efter valet 1918.
Att man kommer att försöka minska antalet personbilsdieslar är nog ganska klart och säkert kommer man att fortsätta att premiera batteribilar.

Vad jag menar med Kuba-exemplet är att vi inte är tvungna att till varje pris köpa en eventuell Svarte Petter-bil, en bil som möjligen får sitt bäst-före-datum strax efter att den inhandlats. Vi har säkert bättre möjligheter jämfört med kubanerna att underhålla en bil den tid det tar för dimmorna att skingras när det gäller vilken teknik som blir långsiktig vinnare i den post-fossila eran. Det kan vara elbilar, vätgasbilar, icke-fossila hybrider eller något som plötsligt dyker upp ur biltillverkarnas dolda experimentstudios.

Uppdaterat: 2016-12-31 11:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Javisst Hacken " Som en riktig gammal bensinskalle så älskar jag ljudet av en ottomotor" och jag kan tillägga att ljudet av ett stenkolseldat ånglok som startar är bland det vackraste jag vet.
Men att bara nämna det betyder ju att man är ett miljösvin, men det skiter jag i.
Men jag tror och jag antar att man måste vänja sig vid batteribil.
Det är en sak som förmodligen är nödvändigt och det ska bli intressant att se hur man löser skatten.

Uppdaterat: 2016-12-31 14:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Swemba skrev:

Jag är övertygad om att ICE-motorn inte kommer att försvinna! Dieselmotorn och syntetiska bränslen är överlägsen allt annat som går att uppbringa inom överskådlig framtid.

Där är jag helt överens med dig förutsatt att dieselmotorn kombineras med batteriteknik för att undvika utsläpp i stadsmiljö eller andra känsliga områden.

Swemba skrev:

Klimatdebatten kommer att svänga kraftigt inom kort. Trump har en öppet klimatskeptisk hållning och det kommer att få genomslag i alla led. Det kommer att bli ett tydligt bevis på att AGW inte handlar om vetenskap utan om politik! Vänta och se!

Tror snarare att Trumps linje är en parentes som knappast klarar att stoppa utvecklingen mot en hållbar livssituation. Men vi får vänta och se som du säger.

Uppdaterat: 2016-12-31 16:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Trumps syn på världen är inte riktigt uppdaterad. Protektionism för att främja den egna industrin brukar vara ett bra recept på stagnerad utveckling. Kineserna har insett att miljöhoten är en bra källa till framtida inkomster och att andra kunder än de amerikanska kan hålla dem igång.

Förnyelsebar energi är bara att lära sig att utnyttja även för transporter.

Uppdaterat: 2016-12-31 18:34
Optimus skrev:

Många av de kända biltillverkarna har precis eller står inom kort inför lanseringar av nya bilmodeller. Tänker då på tillverkare som exempelvis BMW, Volvo, Opel, Mercedes. Med beaktande av de många uttalande av politiker från flera Europeiska länder, om begränsningar av fossildrivna bilar i städer från 2030. Eller rent av som Tyskland, att fossildrivna bilar inte får säljas efter år 2030. Om vi räknar med att en bilmodell hålls vid liv mellan 6-8 år, i bästa fall. Då är vi framme vid 2024 nästa gång som de stora skall lansera efterföljare till dagens nya bilmodeller. Då kanske de modeller som vi nu ser lanseras är de sista "rent fossildrivna" modellerna. Tekniken finns uppenbarligen, laddhybrider kryllar det av. Elbilar som skall lanseras inom 1-2 år som Tesla, Chevrolet, Hyundai och Opel m.m flera tar säkert stor mark från fossildrivna fordon framöver. Vågar verkligen någon känd biltillverkare ta fram en ren fossildriven modell som efterföljare till dagens nya modeller. Nej, det tror inte jag. Själv skall jag byta familjebilen om ca 1 år. Jag tittar runt på en vanlig hybrid, men det verkar rent av ålderstiget redan nu om jag skall köpa en biltyp som håller i värde till nästa gång jag skall byta.

Tycker det är en mycket intressant tråd du skapat! Vi står verkligen i en brytningstid nu och om man ska byta bil inom ett år så är frågan hur man ska tänka och välja? Hos vissa tillverkare verkar det vara "business as usual", det släpps stora bensin och dieselmodeller som om allt var som vanligt. Visst, man kanske har en laddhybrid, som svindyr toppmodell... Men frågan är, som du säger, vad som händer vid nästa generationsbyte. Så vad väljer man vid nästa bilbyte snart och hur kommer en bensin eller dieselmodell att värderas när den ska bytas in om säg 5-8år? Har man dessutom husvagn, eller behov av att dra annat tungt släp, så finns det inte så många alternativ att välja på... Kommer husvagns-, hästsläps- och släpvagnsbranchen att dö ut snart? Eller kommer det elbilar och andra miljöfordon som får dra dessa släp? Än så länge är det magert på denna front... Så vad väljer man vid nästa bilbyte, om det inte ska bli totalt värdelöst till nästa bilbyte? En idag miljöklassad diesel som körs på HVO, är det OK, eller kommer dieselbilar att straffskattas bort först? Är en bensinmotor bättre? Eller E85? Dagens hybrider, laddhybrider och elbilar kommer säkert att överträffas av mycket bättre (läs energisnålare) modeller inom dessa år... Så hur blir andrahandsvärdet på dagens modeller av dessa? Kan ju också sjunka som en sten om utvecklingen går fort... Därför känns det svårare än någonsin att välja ny bil idag.

Uppdaterat: 2016-12-31 22:42

Ny disel idag lär ju vara helt stendöd som beg om 5 år.

Uppdaterat: 2017-01-01 11:12
Evo skrev:

Ny disel idag lär ju vara helt stendöd som beg om 5 år.

Det tror jag inte alls! Eftersom diesel kan göras av annat än råolja och vad har ni tänkt köra lastbilarna och bussarna på?

Uppdaterat: 2017-01-01 13:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Preem:s diesel är ju redan till minst 50% annat än råolja...

Uppdaterat: 2017-01-01 14:35

Jag tror inte att politikerna bekymrar sig för om oljan blir helt biobaserad, de kommer att utrota personbilsdieslar ändå.
Och det är NOX som är problemet, inte mängden förnyelsebart drivmedel.
Det kommer knappast att spela någon roll om man så lyckas med att ta fram en 100% säker NOX- fälla, det är för sent.
Tyvärr, men jag tror inte på pesonbilsdieseln.

Uppdaterat: 2017-01-01 16:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, jag är inne på din linje också. Gör det extra svårt att välja bil framöver. De laddhybrider som finns sticker iväg i pris, i alla fall om man skall betala själv. För att inte tala om elbilar. Skall därför bli extra intressant att se hur bl.a Opel prissätter sin Ampera-e, men det är väl inte mycket att hoppas för en privatperson. De flesta biltillverkare fokuserar trots allt på tjänstebilsförare, där har de ca 60-70% av sin marknad.

Uppdaterat: 2017-01-01 16:45

Ja som jag skrev i #27 tror jag att man kommer att bli tvingad att köra batteribil, men jag tror att de blir både mindre och billigare än de som finns nu. Däremot kommer det nog inte att bli billigare än det vi åker med nu, men de som envisas med att fortsätta med konventionella bilar kommer att få betala skjortan.
Inte kul för oss veteranbilsentusiaster om man nu inte kan få någon form av kulturbidrag?

Uppdaterat: 2017-01-01 17:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Givet att teorin om att fossilbilar snart (typ) blir mer eller mindre värdelösa, är korrekt, så borde samma öde drabba alla former av hybrider med en fossilmotor. Så att "investera" i en hybridbil kan förmodligen hänföras till ett medlemskap i Svarte Petter-klubben.

Uppdaterat: 2017-01-01 17:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det är mycket TROR nu. Det verkar som om snillen spekulerar har kört fast. Don`t worry, be happy! Det löser sig nog. Sitt still i båten, med andra ord.

Uppdaterat: 2017-01-01 17:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja christer, det är klart att det är mycket " tro" det är ju vad det handlar om.
Visste vi hur det skulle gå behövs ju inte den här tråden!

Uppdaterat: 2017-01-01 18:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Christer, klart det blir spekulation i en tråd som denna. Facit ser vi först om några år. Får väl titta tillbaka och öppna tråden igen vid det tillfället, och konstatera vad va det vi sa! Jag tycker trots spekulation att det är intressant. Har jobbat hela mitt yrkesliv i IT och Telekomindustrin. Där kan man tydligt se när olika skiften kom, efteråt. Ett sådant exempel är Iphone när den släpptes, eller 3G då surfen fick bra fart, eller varför inte lite längre tillbaka när ISDN blev en allmänvara i hemmet. Frågan jag ställer är om vi ser ett skifte inom bilindustrin nu, det är i så fall ett rejält skifte vi talar om. Kommer bilindustrin fokusera mer på att speca sina nya modeller utifrån batterie istället för fossil. Det skulle jag i så fall kalla ett rejält skifte i teknologin. Industriellt är det en stor grej att få vara med om. Nu skall jag väl inte fara iväg i tankarna .....

Uppdaterat: 2017-01-01 18:28
Optimus skrev:

Christer, klart det blir spekulation i en tråd som denna. Facit ser vi först om några år. Får väl titta tillbaka och öppna tråden igen vid det tillfället, och konstatera vad va det vi sa! Jag tycker trots spekulation att det är intressant. Har jobbat hela mitt yrkesliv i IT och Telekomindustrin. Där kan man tydligt se när olika skiften kom, efteråt. Ett sådant exempel är Iphone när den släpptes, eller 3G då surfen fick bra fart, eller varför inte lite längre tillbaka när ISDN blev en allmänvara i hemmet. Frågan jag ställer är om vi ser ett skifte inom bilindustrin nu, det är i så fall ett rejält skifte vi talar om. Kommer bilindustrin fokusera mer på att speca sina nya modeller utifrån batterie istället för fossil. Det skulle jag i så fall kalla ett rejält skifte i teknologin. Industriellt är det en stor grej att få vara med om. Nu skall jag väl inte fara iväg i tankarna .....

Tror nog bilindustrin är lite trögare än IT o Telecom. Det finns så många "hjulspår" som skall ändras och vi vet inte fortfarande vad som skall bli dom, de nya lösningarna. Men säger nog som flera varit inne på, att när elbilarna kan leverera 50 mil och priset på bilen är "vettigt" ( vad nu det är) då kommer även jag att satsa på en elbil. Dieselbilen tror jag däremot inte är död, vad nu än Shogun säger. Diesel bygger hela transportsektorn på, så där tar det längre tid att ersätta med ett nytt drivmedel och därför fortlever även dieselpersonbilen i Europa, åtminstone.

Uppdaterat: 2017-01-01 19:01
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Christer, du är nog inne på en bra linje i ditt resonemang. Transportbranschen är nog en schysst utmaning att kunna få fram en lösning till, de kräver nog en lösning för längre än 50 mil. Lösning till personbilar är däremot inte så långt borta, det är väl detta som biltillverkarna sitter och specar just nu. Hur skall nästa modell klara dessa krav, om det nu är 50 mil vi snackar om.

Uppdaterat: 2017-01-01 19:10
Optimus skrev:

Christer, du är nog inne på en bra linje i ditt resonemang. Transportbranschen är nog en schysst utmaning att kunna få fram en lösning till, de kräver nog en lösning för längre än 50 mil. Lösning till personbilar är däremot inte så långt borta, det är väl detta som biltillverkarna sitter och specar just nu. Hur skall nästa modell klara dessa krav, om det nu är 50 mil vi snackar om.

Hoppas dom klarar 50 mil snart!

Uppdaterat: 2017-01-01 19:16
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Fast oavsett hur trög bilindustrin är, om Tyskland m.fl., kanske hela EU(?), gör allvar av att nya bensin och dieselbilar förbjuds fr.o.m. 2030 så är vi ju snart där. Bara 13 år kvar... "Sitta still i båten", säger du Christer. Vad betyder det? Att det är lugnt att köpa en ny bensin eller dieselbil idag och den är säljbar om 5-10år? Tja, kanske... När det blir förbjudet att köpa nya bilar så kanske begagnade stiger i värde? ;) Beror ju på vad bränsle och skatter kostar vid den tidpunkten, vilket vi inte heller vet... Så det blir ju naturligtvis mycket spekulationer, vilket jag tycker är det intressanta med denna tråd. Vad ni andra tror om detta.

Uppdaterat: 2017-01-01 19:30

När det gäller transportsektorn tror jag inte att dieslarna försvinner, där är det nog det enda alternativet även om det experimenteras med elfordon, men när det gäller personbilar är det annorlunda.
Batteribilar som klarar 50 mil kommer säkert, men blir nog dyra och inte så vanliga, det blir nog mer bilar med räckvidd på 15-20 mil som kommer att vara standard, kanske med batterikassetter som medför upp till 50 mil eller mer.
Men kassetter skulle behöva en standard och det finns inte och kommer att ta lång tid att ta fram.
Jag tror nog ändå att det privata bilägandet kommer att minska och ersättas av leasing och korttidshyra.

Uppdaterat: 2017-01-01 19:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eftersom batterikostnaden är en relativt stor del av priset på en elbil så tror jag att det absolut finns plats på marknaden för bilar med mindre batterikapacitet och därmed avsevärt lägre pris - typ i Polo-klassen och därunder. Detta är ju bilar som sällan körs speciellt långt varje dygn och många skulle klara sig med en sån med typ 15 mils räckvidd bara priset vore det rätta. Större bilar behöver säkert oftare längre elektrisk räckvidd men jag tror ändå inte vi skall överdriva behovet för det är inget som vi får gratis - i motsats till t ex en större tank på en vanlig bil. Det har sagt många gånger men måste uppenbarligen upprepas - vi får helt enkelt lov att anpassa oss själva också om vi inte är villiga att lägga ut mycket pengar på den långa räckvidd många av oss kanske har behov av 1--4 ggr/år.

Uppdaterat: 2017-01-01 19:37

Men behovet är väl inte bara att kunna köra de där femtio milen? Vad kommer att hända med Sveriges alla husbilar, husvagnar, hästsläp, tunga släp och trailers för transporter av snöskotrar/quads, skjutna älgar, småbåtar, bilar mm. Den tekniska lösning som Tesla X representerar kan knappast vara svaret på alla tunga privattransporter. Därtill är den för dyr, för tung (körkortsbehörighet), energikrävande osv. Men det kanske löser sig om man sitter still i båten. ;-)

Uppdaterat: 2017-01-01 20:04
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Men behovet är väl inte bara att kunna köra de där femtio milen? Vad kommer att hända med Sveriges alla husbilar, husvagnar, hästsläp, tunga släp och trailers för transporter av snöskotrar/quads, skjutna älgar, småbåtar, bilar mm. Den tekniska lösning som Tesla X representerar kan knappast vara svaret på alla tunga privattransporter. Därtill är den för dyr, för tung (körkortsbehörighet), energikrävande osv. Men det kanske löser sig om man sitter still i båten. ;-)

Exakt! Små elbilar löser ju inte dessa problem!

Uppdaterat: 2017-01-01 20:13
pinjong skrev:

Men behovet är väl inte bara att kunna köra de där femtio milen? Vad kommer att hända med Sveriges alla husbilar, husvagnar, hästsläp, tunga släp och trailers för transporter av snöskotrar/quads, skjutna älgar, småbåtar, bilar mm. Den tekniska lösning som Tesla X representerar kan knappast vara svaret på alla tunga privattransporter. Därtill är den för dyr, för tung (körkortsbehörighet), energikrävande osv. Men det kanske löser sig om man sitter still i båten. ;-)

Där kommer det att bli ett intressant problem.
Kanske är det något som egentligen inte behövs?
Kanske blir det så att de som känner på sig att de absolut inte vill avstå från den lyxen ändå kommer att kosta på sig det och det kommer automatiskt att medföra väldigt synbara klasskillnader.
Eller kommer man att ta fram någon speciell form av skatt som närmar sig de fordon som ju behövs för att infrastrukturen ska fungera.
Husbilar, båttransporter och liknande är ju inget som används till det dagliga transportbehovet och det är väl där batteribilar bör höra hemma.

Uppdaterat: 2017-01-01 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förresten; ska verkligen fossila MC- och mopedmotorer få säljas? Hur går det med hela den privata båtsektorn där ändå ganska många flytetyg drivs fossilt idag?

Uppdaterat: 2017-01-01 20:24
Mycket vatten har runnit under hjulen...
saabnisse skrev:

Husbilar, båttransporter och liknande är ju inget som används till det dagliga transportbehovet och det är väl där batteribilar bör höra hemma.

Korrekt. Det tillhör fritidssektorn men där omsätts ju miljarder som tillför jobb och pengar till statskassan.

Uppdaterat: 2017-01-01 20:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Förresten; ska verkligen fossila MC- och mopedmotorer få säljas? Hur går det med hela den privata båtsektorn där ändå ganska många flytetyg drivs fossilt idag?

Visst, när det gäller MC och moped finns ju redan fungerande elektriska alternativ.
Och båtmotorer finns elektriska både till små glidarbåtar och till större familjedito, men jag har inte hört talas om några 40-knopspaket som är elektriska, men behövs de egentligen?
Mängden lakanssträckare har ju minskat på senare år, det är för obekvämt och går för sakta, men kanske tvingas de tillbaka till lugnet och tystnaden på sjön?
Men som alltid måste man ju skilja på nöjes- och yrkesbåtar.

Uppdaterat: 2017-01-01 20:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rutger Jönåker skriver:"Fast oavsett hur trög bilindustrin är, om Tyskland m.fl., kanske hela EU(?), gör allvar av att nya bensin och dieselbilar förbjuds fr.o.m. 2030 så är vi ju snart där. Bara 13 år kvar... "Sitta still i båten", säger du Christer. Vad betyder det? Att det är lugnt att köpa en ny bensin eller dieselbil idag och den är säljbar om 5-10år?"

Det är precis det jag menar om du läser inlägg #46-53. Förbudet att köra bil i stora städer i t.ex. Tyskland är bara förslag. Inte beslut. Det vore väl politiskt självmord att idag förbjuda dieselfordon i städer. Skall dom svälta ihjäl när transporterna inte får ske? m.m m.m. Politiker är även känsliga för vad deras väljare tycker och alternativ saknas ju , än så länge. Så "sitt still i båten" och vänta och se. Det löser sig automatiskt. Det är minst 13 år kvar till "förslaget" träder i kraft. Den som lever får se.

Uppdaterat: 2017-01-01 21:29
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Christer, beslut som du säger vore hål i huvudet om det fattades, är redan tagna. I Paris, Mexico City, Madrid och Aten är det redan förbjudet att köra dieselbil efter 2025. Beslutet fattades under senaste C40 mötet i Mexico City (borgmästare för 40 storstäder samlats för att diskutera klimat och miljö). Tokyo har haft beslut sedan länge. Det är nog så att man får spärra upp ögonen och konstatera att saker och ting är redan på väg i den riktningen, vara sig du vill eller inte.

Uppdaterat: 2017-01-01 22:18