Vi Bilägares forum

10 pålitligaste bilarna – ett märke dominerar

10 pålitligaste bilarna – ett märke dominerar

Så hade man rätt igen (gissa vilken som är nr1). ;)

http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/10-palitligaste-bilarna--ett-marke-dominerar/

Uppdaterat: 2016-12-12 20:56

Kommentarer

Jag såg den häromdagen. Jag undrade just när den skulle dyka upp här. Jag kan bara hålla med. Toyota har dom pålitligaste bilarna. Även dom tråkigaste!

Uppdaterat: 2016-12-12 21:20

Fast det är ju ett stort fel i upplägget på hela artikeln när han påstår att pålitlighet är något alla kräver. Jag tror inte att den genomsnittlige bilköparen ägnar en del av en tanke till det. Att bilen funkar är självklart numera.

Uppdaterat: 2016-12-12 21:28

Hatobjektet VAG lyckas kvala in med två bilar i listan Q3 och Q7.

Uppdaterat: 2016-12-12 21:35

Som av en händelse kvalar Prius även in på listan "The 10 Ugliest Cars of 2016" med motiveringen:

This car gives us the sense that it's full of itself for no reason.

Lite roligt är det allt.

http://www.bankrate.com/finance/auto/ugliest-cars-9.aspx

Uppdaterat: 2016-12-12 22:14
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fast Mirai fick flest röster som fulast...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-12-12 22:24

Att få med 2 modeller på fulastlistan är inget annat än en prestation, man dominerar tydligen i mer än en gren....
Vilket öde, äga en så ful bil och fanskapet vägrar gå sönder.....

Uppdaterat: 2016-12-12 23:02

Notera också att betyget bygger på mer än driftsäkerhet. Det är fortfarande ett index som är uppbyggt på flera olika (mer eller mindre precisa) mätningar.

Skillnaden mellan de olika bilarna är härigenom försumbar.

Den som vill lära sig mera om hur index är uplbyggda, och dess osäkerheter ( som i detta sammanhang är förhållandevis stora) kan med fördel läsa på Statistiska Centralbyråns sida. På så vis undviker man att dra felaktiga och/eller lekmannamässiga slutsatser om mätningar som dessa.

Läs gärna här; http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Statistikskolan-Mer-bortfall-i-statistiken/

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Index

http://www.stat.fi/til/khi/kas_sv.html

MVH AL

Uppdaterat: 2016-12-12 23:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
duccedriver skrev:

Vilket öde, äga en så ful bil och fanskapet vägrar gå sönder.....

Hehe +1 på den

Uppdaterat: 2016-12-13 07:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Diesel skrev:

Hatobjektet VAG lyckas kvala in med två bilar i listan Q3 och Q7.

Hatar inte VAG och Audi är trevliga bilar (när dom funkar). Fundera dock lite på rubriken om att ett märke dominerar och varför det inte syns mer på Vi bilägare som ren konsumentupplysning.

Uppdaterat: 2016-12-13 11:09
duccedriver skrev:

Att få med 2 modeller på fulastlistan är inget annat än en prestation, man dominerar tydligen i mer än en gren....
Vilket öde, äga en så ful bil och fanskapet vägrar gå sönder.....

Prius ser helt ok ut men visst, Lexus CT200h är mer vad man kan kalla snygg.

Finns inget givet negativt med att bilar håller ihop om du tror det.

Uppdaterat: 2016-12-13 11:12

Pålitlighet får inte vara till vilket pris som helst, är inte speciellt trafiksäkert att köra med öronproppar och ha så tråkigt att man nästan somnar, fördel med japaner dock är att dom alltid sett likadana ut inne i så man kan köpa en som är 10 år och ändå är lika bra som en ny tack vare den s.k kvalitén.

Skämt åsido. Jag älskar att köra bil o kan h kul i alla sorter, såg en ct200h häromdagen och den ser inte så dum ut!

Uppdaterat: 2016-12-13 13:33
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Eftersom Mercedes GLC är med på listan -- en bil som är tämligen ny -- kan listan inte rimligen gälla pålitlighet över längre tid.

Uppdaterat: 2016-12-13 21:11
duccedriver skrev:

Att få med 2 modeller på fulastlistan är inget annat än en prestation, man dominerar tydligen i mer än en gren....
Vilket öde, äga en så ful bil och fanskapet vägrar gå sönder.....

hahaha!

Uppdaterat: 2016-12-14 00:03
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Visst är Lexusbilarna en del i Toyota. Men hade det inte varit mer rättvist att skriva att det är Lexus som dominerar ?

Uppdaterat: 2016-12-14 00:38

Kanske att Toyota är pålitliga bilar, men roliga? Nej. Ha-begäret hos mig är lägre än för flera andra bilmärken.

Uppdaterat: 2016-12-14 06:07
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Tror Toyota passar svenskar bra, är ju en kultur med människor som är "tråkiga" och som gillar grejor som bara funkar länge och som är enkla att underhålla. Svenska hastighetsgränser, syn på trafiksäkerhet och miljö funkar dessutom inte så bra ihop med s.k. roliga bilar.

Uppdaterat: 2016-12-14 09:08

Tror lite tvärtom, svensken må vara tråkig men han är snabb på att anamma ny teknik, trender och mode, och driftsäkerhet verkar inte vara en topp-prioritering vid ett nybilsköp...

De allra flesta som beställer en ny bil kryssar hejvilt i utrustningslistan, allt ifrån de senaste tekniska säkerhetshjälpmedlen till high-tech infotainment system.
Hur många nya Volvo säljs t.ex. bara med Kineticpaketet?

Och de märken som inte kan erbjuda det senaste inom bl.a. dessa områden riskerar att tappa marknadsandelar.

Vi lever idag i ett samhälle där vi byter elektronikprylar var annat år, vitvaror efter gällande mode och köper kläder efter humör...
Varför skulle inte detta tankesätt smitta av sig på vårt sätt att se på bilen?

Det långsiktiga tänket är på utdöende...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Vidstige skrev:

Svenska hastighetsgränser, syn på trafiksäkerhet och miljö funkar dessutom inte så bra ihop med s.k. roliga bilar.

En rolig (ej tråkig) bil är inte synonymt med en prestandabil. Komfort, utrustning, design, gångkultur osv är exempel på andra attribut som attraherar köpare. Dessutom - och med risk att bli tjatig - så har det konstaterats i undersökning efter undersökning att skillnaderna inte är så stora i driftsäkerhet som du försöker påskina.
Toyota må vara i topp, men inte alltid bäst och de är inte "skottsäkra" evighetsmaskiner medan konkurrenterna frekventerar bilverkstaden.

Uppdaterat: 2016-12-14 09:55

Håller till stor del med Prestigelös (och även Swemba) i deras senaste inlägg med ett viktigt tillägg till Prestigelös inlägg - de som "kryssar hejvilt" är nog företrädesvis de som köper/beställer olika former av tjänstefordon. Det ser vi ju inte minst i dessa spalter. Privatköparna är nog ofta lite försiktigare med de dyra tillvalen även om det givetvis finns undantag även där.

Uppdaterat: 2016-12-14 10:21

Prestigelös, fast vad gäller teknik nu framöver kanske fokus ändå kommer vara på miljöteknik. Bilar som är bränsleeffektiva på olika sätt och att man då kommer välja dom som ligger i framkant där.

Swemba, jo Toyota har ju haft stora problem på senare år med att fler köpare kräver mer vad gäller körkänsla, design, komfort, funktioner, attraktivitet till bilarna. Det är nåt man vill adressera nu med t.ex. senaste Priusen, även om det må ha varit ett misslyckats första försök med hänsyn till design (å andra sidan väcker den känslor i alla fall). Vad gäller skottsäkra evighetsmaskiner beror det väl på vilka modeller och drivlinor, exempel är ju Hilux och Landcruiser två legender där. Tittar man på drivlinor så har jag mer tryckt på HSD där, som jag menar är hyfsat skottsäker i långa loppet, så en bra drivlina för svenskar som fokuserar på grejor som håller. Kvalitetsbegreppet har vi diskuterat tidigare och är stort men för dom flesta är ändå kärnan i kvalitet grejor som är gedigna och håller bra. Där har kanske Toyotas problem snarare varit att grejorna inte alltid känts så gedigna trots att dom håller bra. Det gäller alltså att kunna förmedla kvalitet också. Typiskt känns ju en premiumbil mer gedigen och signalerar grejor som håller länge, så det är lätt att bli lurad, man vet ju egentligen inte mycket alls hur det är med den saken med hur bilen bara känns rent mänskligt.

Uppdaterat: 2016-12-14 11:11
Vidstige skrev:

Prestigelös, fast vad gäller teknik nu framöver kanske fokus ändå kommer vara på miljöteknik. Bilar som är bränsleeffektiva på olika sätt och att man då kommer välja dom som ligger i framkant där.

Absolut, eftersom det fossila bränslet ansätts allt mer så kommer vi att se ett ökat fokus på just bränsleeffektiva bilar, och speciellt de som till en början kan prestera bäst räckvidd för pengarna.

Sen när försäljningsvolymerna blivit så pass stora att priserna kommit ner till mer humana nivåer, då börjar det gamla teknikracet igen... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Vidstige skrev:

Vad gäller skottsäkra evighetsmaskiner beror det väl på vilka modeller och drivlinor, exempel är ju Hilux och Landcruiser två legender där. Tittar man på drivlinor så har jag mer tryckt på HSD där, som jag menar är hyfsat skottsäker i långa loppet, så en bra drivlina för svenskar som fokuserar på grejor som håller.

Som sagt, jag har aldrig ifrågasatt att Toyota gör grejjer som håller bra. Det jag ifrågsätter är hur mycket bättre de håller än andra och om det är en så pass betydande skillnad att det verkligen är en USP i dag?

Jag tror inte jag har haft en bil på verkstaden de senaste 20 åren för annat än vanlig service och byte av slitagedelar, typ bromsklotsar och liknande. Jag byter i regel bil vart 4-5 år och låter dem rulla runt 10,000 mil i min ägo.

Uppdaterat: 2016-12-14 15:43

Swemba, sant, det verkar ju som driftsäkerhet som säljargument har tappat generellt sätt, eller att alla tillverkare blivit bättre i och med globalsering av bilmärken. Toyota har dock bytt inriktning rätt nyligen där man deklarerat att man nu ska göra mer attraktiva bilar. Återstår att se om man kan lyckas, första försöket med Prius är väl lite av en flopp, kanske funkar det bättre med C-HR och dom modeller som kommer senare och som bygger på TNGA.

Uppdaterat: 2016-12-14 16:18
Vidstige skrev:

Toyota har dock bytt inriktning rätt nyligen där man deklarerat att man nu ska göra mer attraktiva bilar. Återstår att se om man kan lyckas, första försöket med Prius är väl lite av en flopp, kanske funkar det bättre med C-HR och dom modeller som kommer senare och som bygger på TNGA.

Tycker snarare att Prius är en av få modeller som verkligen lyckats profilera sig och där man gjort en grej av att vara "tråkig" och miljömedveten, som ju på något sätt går lite hand i hand i folks medvetanden. Om Toyota tänker poppa till Prius så tror jag att man gör ett misstag.
De bilar man bör göra något åt är mainstream-modellerna som Avensis.

Uppdaterat: 2016-12-14 16:28

Swemba, vi tänker lite olika som vanligt (inget fel i det). Som jag ser det så har man misslyckats rejält med invändig och utvändig design i nya Prius. I Sverige prissätts den också som om den bara vore riktad till företag, tror det blir en stor flopp, företagen vill numera inte längre ha den tekniken, ska vara laddhybrider. Upplever också att konceptet med Prius har överlevt sig själv rätt mycket nu även om formatet med en lite större halvkombi har fördelar vad gäller utrymmen och som är klart bättre än golfklassens halvkombis. Framförallt uppskattar jag lite bättre utrymme i baksäte och lastutrymmet jämfört med golfklass.

Men sen håller jag förstås med dig, Avensis, Auris och Yaris i ett stort behov av att bytas ut. RAV4 är också lite gammal i grunden tekniskt men kan få ett lyft med en nyare HSD om det kommer 2017 vilket jag tror kan hända.

Uppdaterat: 2016-12-14 22:31

Om dem bara hade tänkt till lite kunde Prius Prime blivit riktigt bra, tyvärr la de batterierna i bagaget.

Uppdaterat: 2016-12-14 22:35

junkers, även där en stor miss. Kanske också att man sänkt bilen så att det är sämre med utrymmen att gömma än gamla Prius.

Uppdaterat: 2016-12-14 22:43

Så,här ser ett koncept för plug-in ut, synd att det inte blev så...
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-12-14 22:48

Klart bättre! Det stora mysteriet med nya Prius är att VDn var besviken med designen, den fick göras om så att bilen blev försenad nåt år eller så. Svårt att tro att den var fulare innan, snarare då mera diskret. Hade varit bättre förmodligen.

I övrigt tycker jag mycket känns bra i nya Prius, även dörrarna känns mer gedigna när man stänger, mer *tjoff* än *plonk*.

Uppdaterat: 2016-12-14 22:51

2012 visades denna...

Uppdaterat: 2016-12-14 22:53

Jaså att det var 2012 koncept ser ok design men inte som 2016 Mirai och Prius ser hemsk ful.
Jag fattar inte vad gör Akio Toyoda för fula futurisk bilbygge. Ny vet jag år 2016 - 2017 var sämre ful design för både Lexus och Toyota. Men bara Auris 2016 är snyggare design men inte mer när det är irriterande problem detaljer och trist körupplevelse.

Uppdaterat: 2016-12-14 23:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Min granne har köpt nya Prius och jag kan inte hjälpa det, men när den står med baken ut mot gatan så blir jag både arg och full i skratt när jag kommer och ska parkera enbart för att den är så fruktansvärt ful! Han skulle kunna backa in så skulle grannskapet må mycket bättre men jag tror inte att någon vill påtala det för han!

Uppdaterat: 2016-12-15 07:20

Deeds, tycker gen3 är bättre och att det kunde ha varit en variant att fortsätta med den mer trekantiga kilformen och utveckla den. Nu tycker jag designen blev varken eller och den bild junkers la in från konceptet från 2012 hade då varit ett mycket bättre val. Förstår inte hur dom arbetar med design, borde väl inte vara så svårt att ha en referensgrupp som säger vad dom tycker, rätt mycket objektivt i detta, dom flesta gillar inte designen på nya Prius.

Uppdaterat: 2016-12-15 11:06

"Jealous ones still envy" passar alltid bra när Toyota är på tapeten. När argumenten börjar tryta så kommer det klassiska trumfkortet designen...

GOD JUL PÅ ER ALLA

Uppdaterat: 2016-12-15 12:44

Håller med dig helt vidstige! Den förra versionen är enormt mycket bättre! Kan till och med sträcka mig till att den ser bra ut, men denna nya är rent utav förskräcklig. Speciellt bakdelen med dom feldesignade bakljusen.

Uppdaterat: 2016-12-15 16:14

Den förra versionen är helt OK på utsidan - i rätt färg. Men tyvärr är interiören inget som gör en glad och nöjd.

Uppdaterat: 2016-12-15 19:17

Pi, tycker faktiskt interiören i gen3 är bättre än i nya.
Tycker den ser proper ut i gen3, inget direkt jag stör mig på heller.
Så jag är glad och nöjd där.

Uppdaterat: 2016-12-15 19:27

Interiören i den senaste är ju helt sjukt ful så förra är självklart bättre.
Den vita plasten hur kom den in?!
Om Vd fördröjde 1 år för det här så kan man starkt ifrågasätta dennes omdöme.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-12-15 19:34

junkers, ja man har misslyckats totalt både med exteriör och interiör design. Det enda positiva jag kan komma på att säga är att man nu satsar hårdare på design, att man vaknat upp ur design-koman man tycks ha lidit av i många år. Så jag ser det som första försöket och att det blev fel. C-HR tycker jag visar att man är på rätt väg, den har intressant yttre design och snygg inre.

En sak med Prius är dock att den är designad för hela världen och att smaken varierar. Så inte givet att alla tycker exakt som européer t.ex. Men har ändå svårt att se vilket land och kultur som gillar den nya.

Uppdaterat: 2016-12-15 19:39

Redigerad: Nu jagar du enbart tjafs!// Deeds

Uppdaterat: 2016-12-15 22:14

HT19, ja det var lite märkligt i långtestet men förklarades av att man valt manuell låda till Avensis. Även mycket av kritiken från redaktionen i övrigt handlade om manuell låda skulle jag säga. 150 hästar borde liksom räcka för att hålla svenska hastighetsgränser kan man tycka.

Vad gäller kritik handlar det också om avsändaren, när sågade du själv nåt VW gör?

Kan ju kännas lite mer balanserat om man kan ge sitt eget favoritmärke både ris och ros. Låt vara att du tycks befinna dig på samma nivå som Vi bilägares journalister när det gäller VAG, men i alla fall. ;)

Uppdaterat: 2016-12-16 19:42

Där fick vi ett expertutlåtande. Lyssna!

Uppdaterat: 2016-12-16 20:01
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vidstige automatlådan hjälper men det är inte hästkrafterna som är problemet utan vridmomentet är väldigt lågt i motorn pga avsaknaden av turbo.
Det gör den väldigt trög när man lastar bilen, de jag känner som har denna bil håller med om att den är väldigt slö med last, jag körde ju sällan bilen lastat och upplevde alltså inte det som ett problem.
Som exempel har min nya bil samma antal hästar och är tungre men har dubbla vridmomentet.
Till och med VW:s 1,0 motor har högre eller likvärdigt vridmoment dock lättare bil.

Uppdaterat: 2016-12-16 20:20

junkers, jo men det man klagar på vad gäller tjuvstopp lär inte turbo lösa. Turbon behöver lite mer varv för att hjälpa till. Sen har jag själv kritiserat Toyota många gånger i många år att man inte haft turboladdade motorer, fördelen är å andra sidan att en sugmotor är driftsäkrare och att överförbrukningen tenderar att hålla sig lite lägre.

Skulle tycka det var bra om man inför långtest 2017 kunde ha automat som standard i alla bilar.

Uppdaterat: 2016-12-16 20:23

Ja automat borde vara krav numera.

Uppdaterat: 2016-12-16 21:01

Jag håller med Vidstige när det gäller valet av automatväxlade bilar till nästa långtest.
Och helt riktigt löser inte överladdning problem med tjuvstopp men det gör automatlådan.
Och visst kan en sugmotor vara driftsäkrare, en turbo medför ju genast fler komponenter, men moderna turbomotorer är väldigt driftsäkra om de får rätt omvårdnad.

Uppdaterat: 2016-12-16 21:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vidstige har du läst testet?

Uppdaterat: 2016-12-17 10:10

Min teori är att det inte säljs många Peugeot 508 i USA, den mest pålitliga bil jag "ägt". Dessutom är Prius inte en snygg bil!

// Krister

Uppdaterat: 2017-01-08 21:01
Lite krokigt är också rakt

Fast, 150 hk i en sugis borde ändå klara svenska hastighetsgränser med råge.
Trögaste bil jag haft var en sugdiesel-merca på 95 hk med automat och det tog förvisso tid men även den klarade utan större problem svenska gränser med full last, märktes faktiskt knappt nån skillnad för den var alltid slö.

Faktist så har ingen sugmotor-bil jag haft kännts undermotoriserad, av dessa ät det förutom mercan två Saabar på 128 resp. 110 hk, tre Volvo (2 st 116 hk, en aut, och en 136 hk). t.om pappas Skoda Felicia på 75 hk orkade full last utan problem.

Uppdaterat: 2017-01-08 21:53
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Absolut jag ställer mig mest frågande till hur 150 hk kan kännas otillräckligt i en normal familjebil

Uppdaterat: 2017-01-14 09:40
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?