Vi Bilägares forum

VWs framtid

VWs framtid

Som jag spekulerat i tidigare men fått mycket skit för så kunde jag inte se hur VW ska kunna behålla hög produktion med många anställda i Tyskland. Alternativet som jag såg det var alltså att robotisera produktionen eller flytta bort produktionen av VW från Tyskland.

Nu kommer svaret, 30,000 ska bort. Och förmodligen behöver man banta ännu mer framöver om man ska nån lönsamhet per såld VW bil som idag är nära noll.

http://www.di.se/nyheter/volkswagen-bekraftar-30000-jobb-forsvinner/

Uppdaterat: 2016-11-18 10:53

Kommentarer

Bra artiklar i SVD lördag

http://www.svd.se/vws-brutala-nystart--slaktar-30000-jobb/om/utslappsskandalen-i-volkswagen

"Volkswagen som har 120 000 anställda i Tyskland lider också av låg lönsamhet, svag produktivitet, krångliga beslutsprocesser och en hierarki som enligt kritiker bromsar nytänkande.

– Bland de stora tillverkarna har Volkswagen den absolut sämsta vinstmarginalen, fastslår bilexperten Ferdinand Dudenhöffer vid Center Automotive Research."

Prioriterad är också kampen mot byråkratin och hierarkin. Sammanlagt ska kostnaderna sänkas med 3 miljarder euro i Tyskland och 700 miljoner euro i de utländska fabrikerna. Ledningen räknar med en förbättring av produktiviteten med en fjärdedel fram till 2020.

– De kommande åren kommer att bli mycket, mycket ansträngande, konstaterade Herbert Diess.

Kritiker varnar däremot att allt hänger på att sparpaket verkligen omsätts och att den stelbenta bjässen blir lättrörligare och snabbare.

I en kommentar skriver affärstidningen Handelsblatt att man har sett många reformförslag komma och gå. ”De blev urvattnade, mjukades upp eller glömdes bort. Kvar blev de storstilade löftena, men i verkligheten sparades inget.”

http://www.svd.se/vws-brutala-jobbslakt--nodvandig-men-for-sen/om/utslappsskandalen-i-volkswagen

Man kan sammanfatta Volkswagens stora neddragning med följande två ord: Absolut nödvändig. Och Volkswagen går nu mot en boll som legat på planen i åratal, efter konkurrenterna.

”Bollen” innebär att man hårdsatsar på elbils- och uppkopplad teknik som kommer att kosta miljarder, samt att man tar tag i den miserabla lönsamheten i Volkswagenmärket.

----------------------------------------------------------------

Hur ska VW kunna börja tjäna pengar på elbilar under märket VW med så mycket dyr personal ? Bilar som kräver mindre underhåll och har en klart sämre eftermarknad. Ingen kamrem där att byta inte om man säger så. Kanske hänger på dåliga batterier då.

Uppdaterat: 2016-11-18 22:42

När det gäller eftermarknaden har vw inte mycket personal, det är ju faktiskt återförsäljare som har personalen där.
En del , som din bil i sverige, ägs ju av vw, men det är ändå rätt få.
Och eftermarknaden förändras inte direkt, först ska nuvarande bilpark slitas ut.
Under den tiden tror jag mycket av den biten isåfall minskas ner med naturliga avgångar.
Men man kommer att hitta på något för att lösa det, eftersom eftermarknaden är en stor del av affärsiden med att tillverka bilar, att det behövs service och reservdelar sen.....
Och oavsett vad du hittar på så är det inte nåt vw är ensamma om, så tänker alla.
Sen undrar jag om det blir så mycket mindre, motordelen av service/rep kommer minska drastiskt, i övrigt är bilar likadant konstruerade......
Det som försvinner kommer ersättas av annat, meken blir datortekniker, typ.....

Uppdaterat: 2016-11-19 17:35

ducce, var nån jämförelse i texterna jag länkade till som angav att VW har ungefär dubbelt så mycket personal per såld bil som Toyota. I det perspektivet lär inte den nedskärningen som nu är annonserat räcka långt.

Jag tänkte också på detta med högkostnadsland kontra lågkostnadsland och ser inte hur VW-märket ska kunna ha stor produktion med mycket personal i Tyskland i framtiden. För mig blir det enda sättet att rädda en stor produktion i Tyskland en där man har robotiserat mycket och därmed har mycket lite personal. Det andra sättet tror jag är att sälja premiummärken som Audi och att man då kan kosta på sig lite mer personal även i Tyskland.

Slutsatsen blir att det kommer bli en stor slakt på arbetstillfällen i Tyskland hur man än gör.

Uppdaterat: 2016-11-19 17:41

Detta var kanske till och med något VW behövde för att rensa upp och starta om med lägre kostnader. Det kommer att gå bättre för dem nu.

Uppdaterat: 2016-11-19 17:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Slakt är det inte, det handlar om naturlig avgång under lång tid och de ska samtidigt anställa 9000 mjukvarutekniker.

Uppdaterat: 2016-11-19 19:08

Stor slakt på arbetatillfällen, jo i perspektivet antal personer är det ju det.
Man ska alltså i nuläget banta 30000 tjänster, i ett längre perspektiv, dvs inte direkta avskedanden.
Hur kännbart är det i ett land på 90 miljoner invånare då, låter större än vad det är, tror jag.
Att jobben går till låglöneländer, nja, inte med tyska staten (bundesland niedersachsen) som största minoritetsägare.
De har dessutom genom nåt speciellt avtal väldigt stort inflytande i företaget ,går tillbaks till marshallplanen för att resa tyskland efter krigen, det tyska undret.....
Tyska staten säljer nämligen inte ut företagen, några av de största internationella företagen ägs ju av tyska posten och järnvägen, och köper upp, inte säljer ut.....

Uppdaterat: 2016-11-19 19:23

Om en viss skribent kunde "deleta" VAG genom att upprepade gånger trycka på den knappen, så hade det nog funkat. Nu gör det ju inte det, det kan tvärtom vara så illa att VAG går om Toyota i antalet tillverkade enheter i år. Vilket i mina ögon är häpnadsväckande med tanke på skåpet man skitit i. Det blå.

"Slakt" och "robotisering" är i alla fall kul;-)

Uppdaterat: 2016-11-19 19:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Likväl en minskning av personalstyrkan, eller?
För företag brukar öka sin verksamhet, det ingår i konceptet, annars närmar man sig bankrutt farligt fort.....
Alltså minskar man då 30000 pers, dvs basen för utbyggnad blir så mycket mindre.
Sen bygger man upp igen, med kanske en mer anpassad personalstyrka, som de 9000 nya....till slut är man ändå fler, det tar bara lite längre tid.....
Sen den där jämförelsen haltar lite, vw har troligen mer egen tillverkning än toyota, som har lagt ut mer på underleverantörer, så riktigt så stor är ju inte skillnaden.
Jag tror också att vw går mer framåt än bakåt på det här.

Uppdaterat: 2016-11-19 19:31

Dom klarar sig, ingen fara.

Däremot är hiearki inget bra för utvecklingen, allt blir så mycket trögare när en arbetare måste prata med gruppledare, som ska prata med produktionsledare, som ska prata med avdelningschef, som ska prata med fabrikschef, som ska prata med företagschef, som ska prata med koncernchef, som ska prata med VD och i slutändan nuförtiden vid stora beslut ska prata med huvud VD för hela märkesconcernen.

Istället för att gå från golvet direkt till VD eller golv - gruppledare - vd som i mindre företag.

Uppdaterat: 2016-11-20 20:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Denna besatthet av VW. Skulle vara mer orolig om företaget hette Volvo än VW.

Uppdaterat: 2016-11-20 22:15
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Mats, för Vi bilägare är VW som socialdemokratin för SR, finns inget viktigare. Volvo är alltså av sekundärt intresse här.

Uppdaterat: 2016-11-20 22:47

Vidstiges logik. Och han är ju inte logisk precis!

Uppdaterat: 2016-11-20 23:25
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
duccedriver skrev:

Likväl en minskning av personalstyrkan, eller?
För företag brukar öka sin verksamhet, det ingår i konceptet, annars närmar man sig bankrutt farligt fort.....
Alltså minskar man då 30000 pers, dvs basen för utbyggnad blir så mycket mindre.
Sen bygger man upp igen, med kanske en mer anpassad personalstyrka, som de 9000 nya....till slut är man ändå fler, det tar bara lite längre tid.....
Sen den där jämförelsen haltar lite, vw har troligen mer egen tillverkning än toyota, som har lagt ut mer på underleverantörer, så riktigt så stor är ju inte skillnaden.
Jag tror också att vw går mer framåt än bakåt på det här.

Enligt uppgift så har Toyota 59 % av sin biltillverkning utanför Japan och VW har 77 % av sin biltillverkningen utanför Tyskland.

Uppdaterat: 2016-11-21 01:08
Elbil2

Var tillverkningen är baserad var inte det jag syftade på, utan hur mycket som tillverkas på egna fabriker resp hos underleverantörer.

Uppdaterat: 2016-11-21 09:28

Mer detaljer om VWs framtid presenterades idag.

http://www.di.se/bil/sa-ska-volkswagen-vanda-skutan/

Tydligen siktar man på att bli ett premium light märke, vilket jag tycker verkar vara svårt. Saab lyckades inte med det, inte heller Volvo.

Det andra frågteckenet är den stora satsningen på elbilar så tidigt i stora volymer, vad gör man om den satsningen inte ligger exakt rätt i tiden?

Uppdaterat: 2016-11-22 16:43

Vidstige, blanda inte in Saab tack, de hade mycket väl kunnat ha lyckats om de sluppit hjälpen från GM.
Och varför skulle inte Volvo lyckas?

Uppdaterat: 2016-11-22 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, Volvos enda möjlighet var ju att sluta vara premium light då det var för dålig lönsamhet. Vw har större volymer men har fortfarande problemet med produktion i högkostnadsland och enormt mycket personal överlag.

Uppdaterat: 2016-11-22 20:58

Volvo var ju i Fords våld länge...

Uppdaterat: 2016-11-22 21:01

Och då skulle man ju kunna säga att hjälp från de förståndiga grabbarna "over there" förhindrar varje möjlighet att bli premium!
Men nu när jag har lite mer erfarenhet av Ford, även om den är spansk, så säger jag inte det.

Uppdaterat: 2016-11-22 21:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, ja Ford blev ett hinder, liksom att GM blev ett hinder för Saab att bli premium. Samtidigt är det ingen lek att etablera sig i premiumsegmentet heller och vi vet ju just nu inte ens om Volvo kommer lyckas etablera sig där fullt ut även om man verkar vara på god väg nu.

Om jag ska säga nåt positivt med VWs nya strategi att bli premium light så är det väl att det då rimligen kommer skilja mer mellan VW och Skoda än vad det gör idag. Samtidigt finns ju en risk om VW närmar sig Audi i pris. Man kan tappa folklighet och dom som har råd kanske då hellre går för Audi, inte minst för ett stabilare andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2016-11-22 21:34

Jaguar är väl också i "Fords våld" och är ganska premium så jag tror inte att man ska skylla alltför mycket på i vilken koncern man ingår. VW/VAG har också ett antal finare bilmärken i sin palett. BMW likaså. Osv osv.

Uppdaterat: 2016-11-22 21:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, blev ju som natt å dag för Volvo när Ford lämnade över till Geely och Volvo helt plötsligt fick fria tyglar att utveckla märket själva. En möjlighet med en stor koncern, som också lätt blir ett hinder, är allt delande av komponenter. Detta var ju också nåt som höll på att sänka Mercedes när dom ägde Chrysler.

Uppdaterat: 2016-11-22 21:36

Ja Vidstige, men glöm inte att kineserna ett tag var inne på att Volvo kunde bygga mopeder eftersom det fanns en marknad för sådana i Kina. Men visst håller jag med om att det kan vara väldigt svårt att hitta sin nisch hos en stark och kunnig ägare. Jag har inte siffror men tror ändå att Volvo utvecklades en del inom Ford, något vi som svenskar kanske inte vill kännas vid. Självklart var det väldigt synd att SAAB gick i graven och vad som händer med Volvo vet vi inte på sikt. Risken är väl att vi fortsatt tappar industridelar till länder som blivit kapitalstarka och att de med stigande kunskap vill styra mer och mer över sina (inköpta) varumärken.

Uppdaterat: 2016-11-22 22:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...
saabnisse skrev:

Vidstige, blanda inte in Saab tack, de hade mycket väl kunnat ha lyckats om de sluppit hjälpen från GM.
Och varför skulle inte Volvo lyckas?

Men om inte GM stigit in hade någon annan fått göra det och vem var intresserad?
Annars hade Saab gått i konkurs och lagts ner 1991.
Fanns det något alternativ??

För övrigt har jag fått veta att GM ville ha Jaguar, man hade redan planerat hur nästa Opel Senator skulle säljas som en Jaguar, men Ford han före och besvikna tog man Saab som en nödlösning och fick tänka om hela planeringen.

Saabs avsky för bakhjulsdrift blev ett stort bekymmer eftersom det omöjliggjorde att man kunde använda något från Omega som hade den lämpligaste tekniken för så tunga och stora bilar som Saab ville göra, det problemet hade inte funnits med Jaguar.

Nödlösningar blir ofta mindre lyckade visar den historiska erfarenheten.

Uppdaterat: 2016-11-23 14:21

http://www.di.se/bil/hakan-matson-volkswagens-kommande-ar-blir-en-thriller/
Ingress;
Volkswagens kommande tio år blir en thriller – med andlösa ögonblick, dramatiska vändningar och en final som inte är alldeles given.
Aldrig har en så stor biltillverkare gett sig på en så omfattande kursändring på så kort tid.
Men till slut fanns det naturligtvis inget alternativ.

Uppdaterat: 2016-11-23 16:21

Jag väntar fortfarande på att Martin Winterkorn utreds och får stå till ansvar för avgasskandalen i USA.
Visst, det hjälper inte VW framåt men kanske skickar en tydlig signal vad som är ok att göra och inte göra.

Jag tycker det som presenteras från VW nu, fokus på mjukvara, hybrider, el, biogas känns helt rätt.

Uppdaterat: 2016-11-23 17:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Vidstige skrev:

Mats, för Vi bilägare är VW som socialdemokratin för SR, finns inget viktigare. Volvo är alltså av sekundärt intresse här.

Så det finns en personlig vendetta mot tidningen vi bilägare inblandat med detta VW hat?

Uppdaterat: 2016-11-23 19:50
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Vidstige skrev:

Aldrig har en så stor biltillverkare gett sig på en så omfattande kursändring på så kort tid.
Men till slut fanns det naturligtvis inget alternativ.

När samma tillverkare ändrade hela modellprogrammet från luftkylda svansmotorer och bakhjulsdrift till modern layout med framhjulsdrift på några få år under första halvan av 1970-talet är nog en jämförbar kursändring.

Uppdaterat: 2016-11-23 19:57
Minimats1 skrev:

Vidstige wrote:Mats, för Vi bilägare är VW som socialdemokratin för SR, finns inget viktigare. Volvo är alltså av sekundärt intresse här.
Så det finns en personlig vendetta mot tidningen vi bilägare inblandat med detta VW hat?

Ja det mesta som Vidstige skriver om är en personlig vendetta mot socialism, femenism, VW: ism m.m m.m Får han bara tjata sitt mantra så är han nöjd. Nåja inte helt o hållet kanske.

Uppdaterat: 2016-11-23 20:06
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Minimats1 skrev:

Vidstige wrote:Mats, för Vi bilägare är VW som socialdemokratin för SR, finns inget viktigare. Volvo är alltså av sekundärt intresse här.
Så det finns en personlig vendetta mot tidningen vi bilägare inblandat med detta VW hat?

Nej då, jag gillar VW mycket mer än S och tror att VW kan vara på rätt väg nu tack vare krisen. Vad jag dock har svårt för är de facto standard och särskilt när man inte lever upp till det. VW är alltså inte så pass bra att man ska dominera så mycket som man gör just nu i försäljning och media i Sverige. Vad som förvånar mig också är vilket enormt förtroende folk tycks allmänt ha för märket, även om säkert media kan påverka där. Spelar liksom ingen roll om motorer havererar, kamremmar som ska bytas, växellådor som krånglar, lack som släpper, folk tror ändå märket ligger i toppen kvalitetsmässigt och att "alla bilar går sönder".

VW gör också mycket saker bra, riktigt bra förstås (även om jag har svårt att se hur man ska göra märket riktigt lönsamt). Är ju världsledande tillsammans med Toyota i volymer. Så självklart är det intressant att följa VW och hade jag bara hatat märket så hade jag förstås inte skrivit det jag skrev nu.

Man undrar vidare om du ens läste länken eller texten från Håkan Matson. Han är ju faktiskt riktigt kritisk över VWs läge just nu. Samma gäller SVDs artiklar. Du får väl kalla dom hatare också. Är ju så fans av nånting brukar beskriva kritik.

Vad gäller Vi bilägare är mitt enda intresse att tidningen ska bli bättre och skulle jag inte gilla den så hade jag inte prenumererat på den, vilket jag gör nu. Tyvärr verkar man fortfarande ha svårt att kritisera VW eller sätta rätt rostbetyg på bilarna. Men kanske helt enkelt att det är så många läsare som älskar VW och att man då måste vara extra försiktig. Detta problem tycker jag inte Teknikens Värld eller Auto Motor & Sport har. Dom har t.ex. ofta kritiserat kvalitén hos VW på senare år.

Så visst är jag lite fascinerad av Vi bilägares förhållande till VW liksom många svenskars förhållande till märket, erkänner jag utan omsvep. Finns inget heligare i bilvärlden, Volvo är inte ens i närheten. Kritisera vilket märke du vill men kritiserar du VW, då j-vlar... Ditt svar till mig var ju ett tydligt bevis på det f.ö.

Nu har jag förklarat min hållning och ber dig framöver hålla dig till sak.

Uppdaterat: 2016-11-23 20:39

Okej då håller vi oss till sak? När går VW i konkurs? Eller har din andemening varit annat när du startade denna tråd. Du verkar väldigt orolig för VW.:s lönsamhet. Har du ens någonsin kört en VW? Om du har det undrar vilka preferenser du har och vad du skulle vilja förbättra? Kamremmen kanske?

Uppdaterat: 2016-11-23 21:12
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Minimats1 skrev:

Okej då håller vi oss till sak? När går VW i konkurs?

Tror jag sitter långt inne nästan oavsett hur dåligt det går. Tänk bara hur svårt det var att lägga ner Saab och det var ett mindre märke. Men förutsättningen för denna tråd menar jag är att VW gruppen inte lägga ner VW, så därmed kan du bocka av den, finns alltså ingen andemening om att lägga ner VW. Du kan väl mejla den frågan till SVD och DI också...

Minimats1 skrev:

Eller har din andemening varit annat när du startade denna tråd.

Lugna ner dig lite nu, jag påverkar för det första inte VWs resultat överhuvudtaget så det skrivna ordet är säkert, du kan slappna av. Min andemening är igen inte att VW gruppen ska lägga ner VW utan snarare i såna fall se en bättre väg framåt för vad märket borde bli. Just nu tror jag inte man är på rätt väg, inte ens med den nya inriktningen och jag kan inte heller se hur man ska kunna tjäna pengar på märket, annat än indirekt då (genom systermärken som använder samma teknik).

Minimats1 skrev:

Du verkar väldigt orolig för VW.:s lönsamhet. Har du ens någonsin kört en VW? Om du har det undrar vilka preferenser du har och vad du skulle vilja förbättra? Kamremmen kanske?

Jo jag har kört VW och det primära skulle vara att förbättra driftkvalitén i långa loppet eller i alla fall vara tydligare med vad man säljer där så att man inte lurar folk. Kamremmen i nya motorer är f.ö ett frågetecken hur länge dom håller egentligen. Jag skulle också gärna se bra hybridteknik utan plugin typ Toyotas HSD, dvs bilar för vanligt folk utan laddmöjlighet. Skulle också vilja se att man satsar på vätgasteknik för bilarna, jag tror inte elbilar kommer räcka alls och även där har man ett problem med det folkliga, många bland människor med lite sämre ekonomi som saknar laddmöjligheter. Så sammanfattningsvis är VW alldeles för fixerat vid plugin-teknik just nu och med den nya inriktningen. Lägger man till att VW ska bli mera premium light framöver så tror jag man ännu mer tappar det folkliga. Idag har Skoda tagit över den rollen mer och mer, Skoda är dessutom riktigt lönsamt, det är inte VW.

Uppdaterat: 2016-11-23 21:36

Om inte minnet sviker så var Vidstige (ja, under annat alias då) inte alls nån Toyota-gubbe innan han köpte Priusen utan var istället väldigt intresserad av en Golf GTI - men minnet kan möjligen svika... Men av nån anledning vände intresset...

Uppdaterat: 2016-11-23 22:19

Batman, ja visst kan man säga att Audi är roligare men jag har väl inte så stort intresse för premiummärken när det gäller att äga dom själv, snarare känns Skoda då mer aktuellt.

Uppdaterat: 2016-11-23 22:28
Pi skrev:

Om inte minnet sviker så var Vidstige (ja, under annat alias då) inte alls nån Toyota-gubbe innan han köpte Priusen utan var istället väldigt intresserad av en Golf GTI - men minnet kan möjligen svika... Men av nån anledning vände intresset...

Ditt minne sviker dig Pi. Jag pratade om Toyota och HSD långt innan jag köpte min Prius. Mitt intresse för att äga VW vände när jag insåg att kvalitén inte var vad jag hade trott. Sen som jag skrev i förra inlägget så tycker jag Skoda känns som ett mer intressant alternativ just nu än VW. Rätt mycket samma grejor, lägre pris, billigare verkstadspriser och faktiskt något högre driftkvalitet. Skoda har blivit den nya folkbilen för VW gruppen, vilket kanske inte riktigt var tanken från början, Skoda skulle ju bara vara ett enklare lågprismärke av sämre kvalitet.

Uppdaterat: 2016-11-23 22:33
Vidstige skrev:

Mitt intresse för att äga VW vände när jag insåg att kvalitén inte var vad jag hade trott.

Där har du det Vidstige! De som INTE råkat illa ut har uppfattningen att det är en bra bil. Precis som jag är av uppfattningen att i40 är en bra bil. Majoriteten på detta forum skulle säga att det är en skitbil med stora kvalitetsproblem men det enda som hände på min Hyundai i40 var att man bytte kameran och parkeringssensorerna. Så för mig så var i40'n en kanonbil oavsett vad andra medlemmar, andra i min omgivning och även vad tidningar skriver! Därav att jag för första gången stannade hos ett märke vid bilbyte.

Uppdaterat: 2016-11-24 07:39

Känns som att de flesta som dömer ut en viss bilmodell eller ett visst bilmärke helt saknar egen erfarenhet av den modellen/märket utan mest läser om de som haft problem. Precis som Deeds säger så behöver dessa journalistiska mästerverk som ligger bakom dessa starka åsikter inte riktigt berätta hela sanningen om alla bilar av aktuell typ. Så har man ägt bilen/märket och inte upplevt några större problem så är ju möjligheten att man fortsätter med det märket rätt uppenbar och gör man det gång på gång så är det knappast för att plåga sig själv ekonomiskt utan för att man gillar det man köper. Givetvis finns det exemplar som inte är kul att äga men trots allt kan det knappast vara var och varannan bil av aktuellt märke för då tror jag faktiskt inte att märket skulle överleva - oavsett om det heter Renault, VW, Hyundai, Suzuki, Peugeot, Opel eller t o m Toyota. Den som råkar ut för ett dåligt exemplar undviker säkert märket de närmaste åren. För oss t ex är det Opel som stått för mest problem så just nu är det märket inte aktuellt men om dom har en modell som känns rätt om några år så kan det säkert bli en sån igen - trots allt.

Uppdaterat: 2016-11-24 08:21
Pi skrev:

Känns som att de flesta som dömer ut en viss bilmodell eller ett visst bilmärke helt saknar egen erfarenhet av den modellen/märket utan mest läser om de som haft problem. Precis som Deeds säger så behöver dessa journalistiska mästerverk som ligger bakom dessa starka åsikter inte riktigt berätta hela sanningen om alla bilar av aktuell typ. Så har man ägt bilen/märket och inte upplevt några större problem så är ju möjligheten att man fortsätter med det märket rätt uppenbar och gör man det gång på gång så är det knappast för att plåga sig själv ekonomiskt utan för att man gillar det man köper. Givetvis finns det exemplar som inte är kul att äga men trots allt kan det knappast vara var och varannan bil av aktuellt märke för då tror jag faktiskt inte att märket skulle överleva - oavsett om det heter Renault, VW, Hyundai, Suzuki, Peugeot, Opel eller t o m Toyota. Den som råkar ut för ett dåligt exemplar undviker säkert märket de närmaste åren. För oss t ex är det Opel som stått för mest problem så just nu är det märket inte aktuellt men om dom har en modell som känns rätt om några år så kan det säkert bli en sån igen - trots allt.

Helt sant! För min familj heter märket vi håller oss undan Volvo.. Finns nog många här som INTE håller med mig. Men min erfarenhet säger att Volvo kostade bra mycket mer än det smakade.

Uppdaterat: 2016-11-24 08:30
Pi skrev:

Känns som att de flesta som dömer ut en viss bilmodell eller ett visst bilmärke

Vem dömmer ut? Jag kritiserar den långsiktiga kvalitén som jag menar är sämre än vad märket förmedlar. Mer som nåt slags genomsnitt, ok, än bra eller topp.

Om du överdriver ett budskap till absurdum så blir det noll värt, en känd metod för att försöka göra en kritik ogiltig.

Uppdaterat: 2016-11-24 08:59

Jo - jag tror ju inte riktigt på att vi människor är födda självplågare så att man fortsätter köpa ett visst märke beror nog på andra orsaker än att man vill plåga sig själv med en dålig och dyrbar produkt... Sen kanske man skulle kunna få en ännu bättre eller ännu mera spännande produkt om man skulle våga sig på att testa nåt annat men det betyder ju inte att det man köper är skit - oavsett om det t ex är en VW eller en Toyota.

Uppdaterat: 2016-11-24 09:00
Deeds skrev:

Där har du det Vidstige! De som INTE råkat illa ut har uppfattningen att det är en bra bil. Precis som jag är av uppfattningen att i40 är en bra bil. Majoriteten på detta forum skulle säga att det är en skitbil med stora kvalitetsproblem

Och ändå håller ju i40 högre driftkvalitet än Passat rent objektivt!

Uppdaterat: 2016-11-24 09:00

Man skall nog vara försiktig med att använda ordet "objektivt" Vidstige - oavsett vilken produkt man talar om... Det är nog ofta en subjektivt åsikt trots allt...

Uppdaterat: 2016-11-24 09:03
Vidstige skrev:

Om du överdriver ett budskap till absurdum så blir det noll värt...

Kanske nåt att fundera över själv, Vidstige....

Uppdaterat: 2016-11-24 09:05

Pi, ja eller så får du fundera över varför du inte kan vara objektiv när det gäller VW. Du måste väl tycka då att SVD och DI hatar VW. Resonemanget om hat är ju samma trams som används numera inom t.ex. feminismen för att försvara sin ideologi och slippa lyssna på kritik. Och är det nåt VW verkligen behöver idag så är det att ta till sig kritik, annars kommer man inte förändras. På dig låter det som att VW inte behöver förändras trots att ledningen står och säger att det nu är helt nödvändigt och att man nu behöver en ny ödmjuk ledarstil.

Uppdaterat: 2016-11-24 09:14

Tror inte att VWs framtid är hotat. Märket ligger på topp i de nordiska länderna, samt säljer hyggligt i övriga europeiska länder.
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/konstiga-grannlander

Uppdaterat: 2016-11-24 09:14
Lås inga trådar.

Leif Larsson, det är motsatt bild mot vad SVD och DI skrivit om då. Dom menar tvärtom att VW har enorma problem nu och en central sak är mycket dålig lönsamhet.

Uppdaterat: 2016-11-24 09:18

Varken du eller jag är objektiva i speciellt många påståenden, Vidstige. Skillnaden är nog bara att jag faktiskt tillstår det... Men för att man gillar sin bil behöver man ju inte pådyvlas åsikten att "inte vara objektiv" i din negativa mening - även om det i sak är korrekt men det gäller ju i de flesta sammanhang. Som sagt - var försiktig med "objektiva" påståenden...
F ö har jag inte nämnt nåt om "hat" och inte heller vad eller hur VW skall agera inför framtiden - det är helt och hållet dina egna uppfattningar om vad jag "tycker". Redovisa gärna DINA åsikter men skriv inte vad DU TROR att jag har för åsikter.

Uppdaterat: 2016-11-24 09:19
Pi skrev:

Känns som att de flesta som dömer ut en viss bilmodell eller ett visst bilmärke helt saknar egen erfarenhet av den modellen/märket

Det kallas för kognitiv dissonans. Mänskiligt, vanligt förekommande och gäller de mesta i dag.

Uppdaterat: 2016-11-24 09:50

Pi, sa inte att du sa det heller, men lugnt, nån slags hatkärlek känner jag väl för VW. :)

Framförallt tycker jag det är intressant att följa VWs utveckling (både affärsmässigt och tekniskt) och jag vet förstås inte hur det kommer gå, men det är lite intressant alla här som säger att det inte finns några problem och att allt kommer gå så bra så. Det ena är väl inte mer säkert eller troligt än det andra som läget är nu för VW.

Närmast på tur tycker jag det ska bli intressant att se hur bra nya motorn 1,5 TSI är i praktiken.

Uppdaterat: 2016-11-24 09:51

Jag tolkar inte alla inlägg här som att VW inte har några problem - det är nog din högst personliga, subjektiva tolkning.
Däremot verkar det som att de flesta som skrivit här tror att VW trots allt tar sig igenom de problem som finns men det är en helt annan sak. Sen är t ex inte jag rätt man att ge VWs ledningsgrupp råd hur dom skall klara det.

Uppdaterat: 2016-11-24 09:58