Vi Bilägares forum

Service på bilia, Dyrt?

Service på bilia, Dyrt?

Hej!

Det är dags för servicetider och bokade en tid för service för min Renault Megane ST, årsmodell 2012 som gått 3900 mil hos bilia.
Fick då ett pris på 4843 kr, då ska luftfilter och bränslefilter även bytas utöver den "vanliga" servicen. Hos mig låter det väldigt dyrt, men jag har inte jätte mycket erfarenhet dock av bilservice.
Någon som har några tips eller tankar?

Uppdaterat: 2016-11-14 16:16

Kommentarer

Kolla på Lazingoo.se, där hänger flera av verkstadskedjorna som inte är märkesbundna.

Uppdaterat: 2016-11-14 16:22
*Robban

Det visade sig visst att dom bokat fel service från början och priset ska vara 5500 kr istället. Jävligt skönt av dem!

Tack för tipset Robban. :)

Uppdaterat: 2016-11-17 09:37

Bilia är väl kända för att vara dyra, samtidigt som det inte är direkt premium för det.

Uppdaterat: 2016-11-17 10:31

Vet inte var du bor men det kan löna sig att ringa märkesverkstäder på mindre orter då de oftast är billigare än i storstäder.

Annars finns ju alltid Mekonomen, Autoexperten eller Meca som i regel är nån krona billigare.

Kolla upp om det finns serviceavtal till din bil, några hundralappar i månaden brukar det gå på.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Mekonomen och Meca har väl blivit ännu värre numera. Förhållandevis dyra samtidigt som man använder piratdelar av sämre kvalitet.

I såna fall är väl en engagerad allverkstad som använder originaldelar bättre.

Uppdaterat: 2016-11-17 12:35

Det där med originaldelar kan alltid diskuteras, men i huvudsak har vidde rätt, de anslutna verkstäderna ligger mitt emellan i pris, men har större resurser än små allbilsverkstäder vad gäller felsökning tex, kedjorna har tillgång till mycket programvaror osv.
Alltid svårt vad som är bäst....
En märkesverkstad en bit från storstan kanske, skillnaden kan vara större än man tror, så är det mellan din bil och "min" lilla åf i småstaden, gäller vag, men det är nog skitsamma.....
Kan vara värt en utflykt på ett par mil om man spar tusenlappar.....

Uppdaterat: 2016-11-18 11:19

Just det duccedriver tar upp vill jag minnas någon biltidning hade en artikel om för några år sedan. Det gick att spara pengar på att åka några mil, till någon grannort. Så ring runt och fråga om pris är tipset!

Googlade lite, kanske var det denna artikel jag tänkte på: http://www.vibilagare.se/reportage/spara-tusenlappar-pa-bilservicen-30493

Uppdaterat: 2016-11-18 11:45

Jo, hos vår "lilla" märkesverkstad, inte jätteliten, 6 mekar, är det avsevärt billigare.
260 spänn lägre i timmen på ordinarie timpris, och reservdelarna kan skilja med 50 procent....
Det sista varierar, men din bil kör egen prislista, den lilla kör enligt vw's prislista, och på vissa småprylar kan det skilja mycket, den lille tog 78 kronor för en oljesticka till min passat, din bil ville ha 115.
Så med liknande skillnad i prissättning skulle de där 4600 kunna vara 3400 nån annanstans....
Är det då, som här ett par mil nellan orterna, kan det vara lönt....

Uppdaterat: 2016-11-18 15:51
Vidstige skrev:

Mekonomen och Meca har väl blivit ännu värre numera. Förhållandevis dyra samtidigt som man använder piratdelar av sämre kvalitet.
I såna fall är väl en engagerad allverkstad som använder originaldelar bättre.

Som mångårig köpare av service hos Mekonomen förstår jag ingenting av ditt inlägg. Kör jag alltså omkring med undermåliga piratdelar numera?

Uppdaterat: 2016-11-18 23:55
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, inte mycket i världen som är svartvitt. Men min kritik mot Mekonomen är att man inte är ens så särskilt billiga numera. Och som du kanske har märkt så är inte priset på delarna avgörande utan arbetskostnaden. Jag menar då att du i såna får ett bättre alternativ överlag som bilägare om du vänder dig till en liten verkstad som är seriös och som använder originaldelar eller dom delar du själv föredrar.

Piratdelar är sen ett helt eget kapitel och det är nästa omöjligt att veta hur bra grejorna är, kan säkert ibland vara till och med bättre än original eller exakt samma grejor men bara märkta på ett annat sätt. Eller ibland då renoverade originaldelar typ en generator till en VW, billigare men förmodligen lika bra som ny. Som ett exempel hade jag pirat i form av en fördelardosa från Meca på min Volvo, den pajade på ett par år dvs mycket sämre än original (detta berätta alltså en insatt bilmek). Ett annat exempel var en ny kupéfläkt från Mekonomen, den var billigare men sämre än original, lät illa och var klart mindre i storlek. Bytte till original istället och blev nöjd.

Är det dock värt att hålla på med pirat i ett land där arbetskostnaden dominerar vid verkstadsarbete? Du gör förstås som du vill men jag kommer troligen aldrig mer serva mina bilar på dom där stora alternativa kedjorna. Och har man ett bilmärke där man ofta måste byta delar så kanske det är bilmärket det är fel på där tillverkaren snålat eller slarvat med kvalitén.

Uppdaterat: 2016-11-19 10:36

Vidstige. Min enda erfarenhet av reparation var ett byte av en framvagnsdetalj. Originaldelen var alltså inte kvalitetsmässigt bra och priset för byte hos Mekonomen var ungefär hälften gentemot märkesverkstaden. Så jag var nöjd både med priset och arbetet och har sedan belönat Mekonomen (en specifik verkstad) med servicearbeten därefter.

Utifrån min egen relativt begränsade erfarenhet skulle jag aldrig våga dra några större slutsatser och sedan sätta dem på pränt här. Men du verkar inte ha några sådana skrupler Vidstige. När man kritiserar eller berömmer företag så tycker jag att man också måste förklara vilken grund man har för det man säger. Det gjorde du i inlägget ovan vilket är jättebra men mot den beskrivna bakgrunden tycker jag att du drar alldeles för stora och svepande slutsatser.

Skulle jag ha en dyr lite finare bil så skulle jag kanske fundera både en och två gånger innan jag övergav märkesverkstaden men annars tycker jag att det är helt OK att använda fristående verkstads- och reservdelskedjor. Inte minst för att man bidrar till att prispressa en bransch som kanske inte alltid utför allt arbete de tar vidlyftigt betalt för.

Uppdaterat: 2016-11-19 12:10
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, man får väl fundera på vad Mekonomen har för syfte med sin verksamhet. Är det att öka kvalitet eller att sänka pris?

Ingen har väl bilden av att det handlar om att öka kvalitén, att det är där man konkurrerar med märkesverkstäder.

Kvar är då pris. Problemet är då att det idag inte alltid är så mycket billigare att serva på Mekonomen.

Sen är jag som du vet inte särskilt positiv till bilverkstäder i Sverige överlag, tycker det är sanslöst det man sysslar med. Ofta mycket slarv och skitjobb, ändå tar man extremt bra betalt. Som jag brukar skriva det är billigare att gå till tandläkaren än till bilverkstan så det är en bransch som är smutsig så det räcker. Så jag är alltså varken positiv till Mekonomen eller Bilia.

På senare år har jag haft två bra erfarenheter av verkstäder dock. Det ena är en allverkstad som är mycket seriös och hygglig i pris (allting vitt). Det andra är en märkesverkstad för det bilmärke jag kör nu, seriös och kan fixa nästan allt men inte billig.

Uppdaterat: 2016-11-19 12:21

Ja Vidstige, jag har också en bra känsla hos en specifik liten verkstad. Den råkar vara ansluten till Mekonomen vilket jag inte utan vidare kan se som en nackdel. Så jag kan givetvis inte dra slutsatsen att alla Mekonomenverkstäder fungerar lika bra som "min".

När det gäller märkesverkstäder så har jag dåliga erfarenheter främst av VW. Men det var från en tid då de inte hann med sina kunder (1997-2007). Som kund kände jag då att de inte hade tid att lyssna ordentligt på det jag beskrev dvs olika fel. Den upplevda felbehandlingen sitter djupt och jag kommer förmodligen aldrig att köpa någon Vag-produkt låt vara att det beslutet till stor del är känslomässigt. Tyvärr fungerar ju psykologin så att min negativa känsla förstärks varje gång jag läser något negativt om VAG. "Det var väl det jag visste". Typ.

När det gäller "min" Mekonomenverkstad så får jag tvärtom positiv förstärkning varje gång de arbetar med min bil. Det handlar företrädesvis om service. Snabbt, bra pris, korrekt kommunikation.

Uppdaterat: 2016-11-19 13:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, tycker du ändå tar en risk i att du kan få sämre delar i bilen och även äventyra restvärdet på bilen. Din verkstads affärsidé, hur bra den än är på service och annat, bygger på att sätta in billigare delar (ej original) i din bil. Vill du ha bra service och lägre pris så tror jag mer på att leta upp en bra liten allverkstad som är oberoende.

Uppdaterat: 2016-11-19 14:27

Vidstige, jag köper inte resonemanget om "originaldelar". Det finns delar och det finns delar. Bevisligen köper många biltillverkare i stort sett samma delar från samma tillverkare. Så ingen bil är uppbyggd av "originaldelar" utan vanligtvis system från de stora underleverantörerna i och utanför Europa.

Jag köper mina bilar nya och låter dem rulla max 10.000/5 år mil vilket innebär att filter, olja och möjligen bromsbelägg behöver bytas. Skulle någon avancerad del gå sönder såsom motor eller växellåda så får jag se hur jag gör men får jag bra garantier (Mekonomen har 5 år på delar) så värderar jag givetvis det.

Uppdaterat: 2016-11-19 14:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det sjuka idag är att arbetskostnaden ligger på ca 1000 kr/tim. Säg den bransch som ligger så högt för relativt okomplicerat utfört arbete. Att byta lite filter och olja borde inte ha dessa höga timkostnader. Förr i tiden var delar och olja den dyra kostnaden, idag är det arbete som kostar hutlöst mycket. Vi ingenjörer ligger idag på ca 500-750 kr/tim...och bilverkstäder på ännu mer. Jag uppmanar till bojkott!!

Uppdaterat: 2016-11-19 15:00
Styggavargen

pinjong, ja det är förstås ingen svartvit bild. Kan också vara så att vissa märken har sämre originaldelar i bilarna och därmed spelar det mindre roll att man använder Mekonomen när man byter ut delar. Exempelvis tror jag VW är ett märke som är rätt klockrent för Mekonomen.

Sen kan det ju faktiskt vara så att Mekonomen har rätt bra koll på kvalitén i dom reservdelar man använder och målet är väl hela tiden lagom kvalitet. Och dessutom antar jag att man har mycket bra statisk som skulle vara intressant att ta del av för att se typiskt vilka delar dom får byta mycket av för olika märken.

Uppdaterat: 2016-11-19 15:07
Styggavargen skrev:

Det sjuka idag är att arbetskostnaden ligger på ca 1000 kr/tim. Säg den bransch som ligger så högt för relativt okomplicerat utfört arbete. Att byta lite filter och olja borde inte ha dessa höga timkostnader. Förr i tiden var delar och olja den dyra kostnaden, idag är det arbete som kostar hutlöst mycket. Vi ingenjörer ligger idag på ca 500-750 kr/tim...och bilverkstäder på ännu mer. Jag uppmanar till bojkott!!

Det är väl inget som hindrar att du lagar din bil själv? Har du överhuvudtaget någon koll på vad det kostar att driva en auktoriserad bilverkstad. Vi fick köpa in en ljusinställningsapparat till matrixstrålkastare för 40000kr, en nytt AC-aggregat till nya gasen 35000kr, vi investerade i ny framvagnsbrygga 250000kr. Till det tillkommer hus, lyftar, övriga verktyg, löner osv... Vad har du för verktygskostnader som ingenjör, en penna och laptop?

Uppdaterat: 2016-11-19 16:41
pinjong skrev:

Vidstige, jag köper inte resonemanget om "originaldelar". Det finns delar och det finns delar. Bevisligen köper många biltillverkare i stort sett samma delar från samma tillverkare. Så ingen bil är uppbyggd av "originaldelar" utan vanligtvis system från de stora underleverantörerna i och utanför Europa.
Jag köper mina bilar nya och låter dem rulla max 10.000/5 år mil vilket innebär att filter, olja och möjligen bromsbelägg behöver bytas. Skulle någon avancerad del gå sönder såsom motor eller växellåda så får jag se hur jag gör men får jag bra garantier (Mekonomen har 5 år på delar) så värderar jag givetvis det.

Hos underleverantörerna är det är vattentäta skott mellan den del som jobbar mot biltillverkaren och den del som jobbar mot vanliga eftermarknaden. Köper du en del hos Mekonomen så har den inte samma specifikationer som en originaldel. Bromsklossarna är 50000 gånger giftigare är originalklossen ( Passat) och håller betydligt sämre.

Uppdaterat: 2016-11-19 16:49

Tur att jag inte har VW då.

Uppdaterat: 2016-11-19 17:06
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nu var du kategorisk, trasten....
Det är ju fler än underleverantören, i just fallet bromsklossar flera när det gäller passat....
Vågar nämna ate, teves, girling, och kanske brembo....
Finns dessutom hur många märkestillverkare som helst som gör pirat-klossar.
Så vilken av dem var nu 50000 gånger giftigare?
Att en sak inte har samma spec, säger inte per automatik att den är sämre, alltid....
Att billigt skit är det, är nästan givet, men just mekonomen, ad, meca osv kör med rätt mycket märkesprylar, som vidde säger, är dom ju inte direkt billigast heller.
Den stora skillnaden ligger inte i skillnad i material eller spec, utan i tillåten felprocent....
Medan biltillverkaren godkänner en seriemässig felprocent på 0,6, kanske märkesvaran får hålla 3 procent fel.(obs exempel, kommer inte ihåg exakt, är ju några år sen jag gick vw's fortbildningar för reservdelstekniker)
Så man får inte en sämre pryl alltid, men risken att den är felaktig är större.....

Uppdaterat: 2016-11-19 19:58
duccedriver skrev:

Nu var du kategorisk, trasten....
Det är ju fler än underleverantören, i just fallet bromsklossar flera när det gäller passat....
Vågar nämna ate, teves, girling, och kanske brembo....
Finns dessutom hur många märkestillverkare som helst som gör pirat-klossar.
Så vilken av dem var nu 50000 gånger giftigare?
Att en sak inte har samma spec, säger inte per automatik att den är sämre, alltid....
Att billigt skit är det, är nästan givet, men just mekonomen, ad, meca osv kör med rätt mycket märkesprylar, som vidde säger, är dom ju inte direkt billigast heller.
Den stora skillnaden ligger inte i skillnad i material eller spec, utan i tillåten felprocent....
Medan biltillverkaren godkänner en seriemässig felprocent på 0,6, kanske märkesvaran får hålla 3 procent fel.(obs exempel, kommer inte ihåg exakt, är ju några år sen jag gick vw's fortbildningar för reservdelstekniker)
Så man får inte en sämre pryl alltid, men risken att den är felaktig är större.....

I samband med Mecarättegången testades bromsklossar till Passat hos KTH. Man tog klossar från Mekonomen och orginal till Passat. MekonomenS kloss innehöll giftiga ämnen 50000 gånger gränsvärdet, medan orginalklossarna låg under. Man testade också hur snabbt dom slets ut. Orginalklossarna höll 40 minuter Mekonomens 4. Du som kund vet inte vad du får stoppat i bilen hos mekonomen och liknande.

Uppdaterat: 2016-11-19 22:42
trasten skrev:

duccedriver wrote:Nu var du kategorisk, trasten....
Det är ju fler än underleverantören, i just fallet bromsklossar flera när det gäller passat....
Vågar nämna ate, teves, girling, och kanske brembo....
Finns dessutom hur många märkestillverkare som helst som gör pirat-klossar.
Så vilken av dem var nu 50000 gånger giftigare?
Att en sak inte har samma spec, säger inte per automatik att den är sämre, alltid....
Att billigt skit är det, är nästan givet, men just mekonomen, ad, meca osv kör med rätt mycket märkesprylar, som vidde säger, är dom ju inte direkt billigast heller.
Den stora skillnaden ligger inte i skillnad i material eller spec, utan i tillåten felprocent....
Medan biltillverkaren godkänner en seriemässig felprocent på 0,6, kanske märkesvaran får hålla 3 procent fel.(obs exempel, kommer inte ihåg exakt, är ju några år sen jag gick vw's fortbildningar för reservdelstekniker)
Så man får inte en sämre pryl alltid, men risken att den är felaktig är större.....
I samband med Mecarättegången testades bromsklossar till Passat hos KTH. Man tog klossar från Mekonomen och orginal till Passat. MekonomenS kloss innehöll giftiga ämnen 50000 gånger gränsvärdet, medan orginalklossarna låg under. Man testade också hur snabbt dom slets ut. Orginalklossarna höll 40 minuter Mekonomens 4. Du som kund vet inte vad du får stoppat i bilen hos mekonomen och liknande.

Nästan så att man inte vill tänka på de många gånger man gjort bromsjobb... Allt det där jävla dammet. Egentligen borde man ha munskydd när man arbetar med sånt, fast att få in det i branschen skulle ta tid. Man får vara glad att det inte är asbest i skiten längre.

Uppdaterat: 2016-11-19 23:01
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre