Vi Bilägares forum

Nästan hälften av alla ny bilar elektrifierade i Norge

Nästan hälften av alla ny bilar elektrifierade i Norge
Uppdaterat: 2016-10-16 17:21

Kommentarer

Ja rubriken ska vara:
Nästan hälften av alla nya bilar elektrifierade i Norge september 2016

http://www.carscoops.com/2016/10/almost-half-of-vehicles-sold-in-norway.html

Last month, 46.9 percent of all new car registrations were EVs, hybrids and plug-in hybrids, according to HybridCars. Specifically, all-electric vehicles accounted for 19.0 percent, up from September, 2015's 17.1 percent, hybrids included 14.9 percent, up from 12.6 percent, while plug-in hybrids rose from 4.2 percent to 13.0 percent.

Uppdaterat: 2016-10-16 17:04

Det är en rätt kul paradox det där med Norge och dess bilpark.

De som har egen olja väljer att vara de första som går över till alternativen. Svaret stavas såklart PENGAR, men det är rätt kul ändå.

Vid en första anblick kan man ju tycka att det är logiskt att de resonerar som de andra oljerika nationerna "Vi har tjänat så mycket på oljan så vi låter vårt lands befolkning köpa bensin för distributionskostnaden/raffineringskostnaden" - Men nej, de har den dyraste soppan i Norden.

Uppdaterat: 2016-10-16 17:13

junkers, fint att även enkla hybrider som Toyota HSD säljer bra då. :)

Uppdaterat: 2016-10-16 17:15

Ja men plug-in från 4,2 till 13%, det går fort nu!
Kommer inte behöva äta klädesplagg.

Uppdaterat: 2016-10-16 17:19

junkers, jag tog mig friheten att redigera rubriken.

Uppdaterat: 2016-10-16 17:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack!

Uppdaterat: 2016-10-16 17:31
junkers skrev:

Ja men plug-in från 4,2 till 13%, det går fort nu!
Kommer inte behöva äta klädesplagg.

Återstår att se, är ju kraftiga subventioner och jag tror att plugin fortfarande är en rätt omogen produkt.
Också risk att många struntar i att ladda, särskilt om man tittar på bilens hela livslängd.

Uppdaterat: 2016-10-16 18:39

Eftersom man åker nästan gratis vid de vardagliga resorna om man laddar så förstår jag inte riktigt din misstanke Vidstige att man skulle skippa detta. Du får ursäkta mig Vidstige men jag tror att du är rejält ute på svag is i den frågan.

Uppdaterat: 2016-10-16 18:56

Pi, just nu pushar man hårt för laddhybrider och exempelvis Passat GTE är populär som förmånsbil. Plockar man ut en sån bil så får man mycket lågt förmånsvärde och dessutom är den hyfsat snål i staden även om man inte laddar tack vare bromskraftsåtervinningen. Samtidigt är räckvidden lite begränsad och särskilt vintertid. Inte alla heller ens som kan ladda bilarna hemma, i staden bor många i lägenhet och kanske inte har tillgång till nån laddplats.

Så jag tror jag har rätt i att laddhybrider är en delvis omogen produkt och inte helt lämplig ännu för massmarknad. Sen får du även titta på hur bilarna används över sin livslängd och vem vet hur andra och tredje ägaren kommer nyttja bilen. En fördel för begagnat ägare som kan tilltala på sikt är den låga fordonsskatten.

Återstår också att se vart bensinpriset tar vägen, är ju nåt som styr rätt mycket hur vi nyttjar våra bilar och vilka bilar vi köper.

Tittar du sen t.ex. på nån som långpendlar med en laddhybrid så blir det ju uppenbart att en mindre del av resorna kommer ske på el.

Uppdaterat: 2016-10-16 20:06

Vidstige, det verkar som du tror att alla som väljer laddhybrider bor i lägenhet i storstan och saknar laddmöjlighet.
Så är det inte. Jag tror inte att det finns många i den gruppen som kommer att välja en laddhybrid, de har andra alternativ.
Sedan är det ju som du skriver, bränslepriset kommer att vara väldigt avgörande.

Uppdaterat: 2016-10-16 21:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, då läser du mig fel, jag sa bara att det också finns dom som har sämre laddmöjligheter eller körmönster som gör att den procentuella sträckan man kör med el blir mindre och kan göra hela konceptet tveksamt just nu. Jag jämförde med etanolbilar även om det kanske är betydligt mer extremt idag. Men det visar också hur priskänsligt detta är och att det just nu är oerhört gynnsamt att "tanka el", på sikt kommer det förstås inte hålla utan elbilar måste börja betala mer skatt. Sen är det nog ändå många som bor i lägenhet och som bor i staden där just laddhybrider är mest intressanta. Dom som bor på landet gör nog normalt bättre i att välja en snål diesel framför en laddhybrid men där finns ju samma sak nu, man pushar för att det ska plockas ut laddhybrider framför diesel och skattesubventionerna är allmänt större för laddhybrider, ta bara det där med supermiljöbilspremie.

Uppdaterat: 2016-10-16 21:47

Dom flesta som väljer en Passat GTE som tjänstefordon tror jag faktiskt inte bor i en lägenhet i Stockholms innerstad utan dom har säkert familj och bor i småhus. Så jag tror fortfarande att du är inne på fel spår, Vidstige. Det jag frågar mig lite är varför du så envist hävdar detta ? Vill dessutom minnas att jag sett nån undersökning (möjligen av VW) som pekar åt motsatt håll som dina spekulationer. Ja - jag själv vet inte heller men en rimlig gissning är ju att dom som väljer en laddhybrid också vill försöka hålla nere de rörliga kostnaderna genom att nyttja den fördel ett sånt fordon ger jämfört med ett som bara är fossilbränsle-drivet. Sen är givetvis den elektriska räckvidden ett problem om man kör långt dagligen men det är ju inte det du främst fokuserar på utan du hävdar att dom av nån märklig anledning låter bli att ladda - när detta enkla jobb ger en mycket lägre rörlig kostnad.

Uppdaterat: 2016-10-17 00:00

Kommer aldrig kunna fungera i Sverige.

I Norge finns en annan glesbygsdpolitik som gör att småkommunerna har råd att satsa och hålla sig levande och blomstrande.
Tror inte någon glesbygskommun i Sverige skulle komma på tanken att sätta upp en elbilsladdare på kalfjället eller mitt i skogen...

Glesbygden ska läggas ner hör och ett kommunalråd i en kommun med fallande befolkningssiffror har nog annat att prioritera än laddstationer...

Uppdaterat: 2016-10-17 07:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag bor i lägenhet i Stockholms kommun, dock inte innerstaden och i vårt garage finns det nu två Passat GTE och en Tesla Model S. Undrar fortfarande var Teslaägaren laddar någonstans, för vi har inga laddmöjligheter i garaget.

Uppdaterat: 2016-10-17 08:34

Jag bor på vischan och har laddmöjligheter i mitt garage. Uppskattningsvis är 70% av de privata körningar jag gör är under 80 km och jag skulle antagligen klara mig med en elbil, men så kommer kravet att jag då och då måste ha möjlighet till betydligt längre körsträckor.
En gasdriven laddhybrid vore förmodligen det mest miljövänliga alternativet för mig, men det finns inte av den biltyp jag kan tänka mig.

Uppdaterat: 2016-10-17 08:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vidstige skrev:

Också risk att många struntar i att ladda, särskilt om man tittar på bilens hela livslängd.

Nu har du skrivit detta ganska många gånger utan att det kommit belägg för det. Är det dina egna fantasier eller finns det någon substans?
För mig låter det helt vansinnigt, speciellt när bilarna blir äldre och inte längre används som tjänstebilar. Då är det stora incitamentet att välja en laddhybrid just att kunna ladda den.

Reklamtext från en av leverantörerna av laddhybrider med siffror som talar emot dina påståenden.
http://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/senaste-nytt.suffix.html/2016~2Fvolkswagens-laddhybrider--pendlare-koer-pa-el-i-snitt-75-procent/newsItem=-288043973.html

Uppdaterat: 2016-10-17 09:26
Pi skrev:

Dom flesta som väljer en Passat GTE som tjänstefordon tror jag faktiskt inte bor i en lägenhet i Stockholms innerstad utan dom har säkert familj och bor i småhus. Så jag tror fortfarande att du är inne på fel spår, Vidstige.

Varför tror du det? Många bor i lägenhet i storstäderna och just nu pushas det hårt för laddhybrider när man plockar ut förmånsbil.

Anledningen att jag är tveksam till att detta är rätt är just dessa subventioner som hela tiden försöker styra vilka bilar vi ska välja. För 10 år sen var det etanolbilar. Sen var det hybrider. Sen dieselbilar som var miljöklassade. Nu är det laddhybrider som favoriseras.

Uppdaterat: 2016-10-17 09:49
L. Mäkinen skrev:

Vidstige wrote:Också risk att många struntar i att ladda, särskilt om man tittar på bilens hela livslängd.Nu har du skrivit detta ganska många gånger utan att det kommit belägg för det. Är det dina egna fantasier eller finns det någon substans?

Har skrivit en del om det i media så inte mina fantasier. Nu handlar det också om att det pushas genom rabbatering som förmånsbil. Det riskerar då att bli lite samma sak som etanolbilar. Mycket handlar ju om förmånsbilar.

Uppdaterat: 2016-10-17 09:53

Men Vidstige - alla i detta land som väljer t ex en Passat GTE bor inte i Stockholms innerstad. Jag håller till fullo med Mäkinen i hans inlägg #18 i denna tråd. Och när dessa bilar så småningom kommer ut på begagnat-marknaden så är väl ett ytterst stort incitament att kunna köra mer eller mindre gratis de första 4-5 milen varje dag. Tror du verkligen på allvar att de som då köper dessa bilar som begagnade inte nyttjar den ekonomiska fördelen med dessa fordon ?

Uppdaterat: 2016-10-17 10:03

Pi, är väl inte bara Stockholm även om det kan dominera bland dom som plockar ut en Passat GTE. Gäller ju samma för andra större städer, många bor i lägenhet.

Hur heta dom blir som begagnat och hur dom kommer utnyttas återstår väl att se. Är ju om tre år då från nu.

Så det blir ju då en fråga både hur första brukare och nästa kommer nyttja tekniken.

Uppdaterat: 2016-10-17 10:46

Golf GTE är snart 1,5 år och en del såna har också varit tjänstebilar så de börjar snart dyka upp i hallarna. Ska bli intressant att se hur länge de blir stående osålda.

Uppdaterat: 2016-10-17 11:11

L.Mäkinen, dom första borde väl vara rätt heta.
Sen kan jag tänka mig att attraktionen avtar rätt mycket och särskilt när dom blir lite äldre, säg 7 år gamla.

Men det jag undrade främst över var effekterna av subventionerna, vad det kostar skattebetalarna och ännu mer så i Norge på sikt. Hur mycket ska politiken styra egentligen och vad har vi lärt oss av E85-fiaskot? Vad har vi lärt oss av dieselfiaskot där dieselfordon blev miljöklassade och fick låg fordonsskatt? Varje gång man försöker styra markanden och sätta dom normala marknadskrafterna ur spel tycks det framkomma nackdelar som man inte riktigt kunde föreställa sig från början. Så kan det mycket väl vara just nu med flugan med laddhybrider. Man handlar också i en moralisk fråga i vem som får betala för skattesubventionerna.

Uppdaterat: 2016-10-17 12:39

Jämförelsen med E85 haltar en del eftersom produkten där är användbar även med gammaldags bränsle. Laddhybriden går visserligen att köra på bensin eller diesel, men jag har svårt att se att det skulle bli jämförbar kostnad per mil att köra på el. Jag tror det kommer svänga över så att fossilbränslen stegvis kommer bli ännu dyrare att använda relativt el.

Uppdaterat: 2016-10-17 13:20

Vidstige, varför envisas du med att kalla E85 ett fiasko? Det är det inte, anledningen att så få kör på det är att det för närvarande är olönsamt.
När det skiljer mer än fem kronor litern mellan B95 och E85 kommer det att bli skillnad.

Uppdaterat: 2016-10-17 14:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, dom flesta skulle väl idag skriva under på att E85 satsningen varit ett monumentalt fiasko.

Uppdaterat: 2016-10-17 16:04

Varför?
I förra veckan körde jag en 9-5 2008 som gått halva sin tid på E85, den har fått oljebyte i tid, men inte alltid den olja den skulle ha, men den har varit väldigt felfri. Nåja det senaste var en sprucken slang till servot, men motorn har funkat.
Det trevliga var att växellådan kändes perfekt, glappfri och utan missljud, det var riktigt roligt att köra en bil med gammaldags teknik.
Bilen hade gått 27400 mil, nu på bensin, men när skillnaden blir bortåt femman blir det E85 igen!
Fiasko?

Uppdaterat: 2016-10-17 20:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, hela E85-satsningen kan bara sammanfattas idag med ett ord, fiasko.
Du som ogillar MP kan väl se att detta är MP-politik som misslyckats igen.

Enormt mycket pengar som slängts i sjön.

Listan med problem är lång och inkluderar även då onödigt höga driftkostnader för ägarna vad gäller underhåll liksom sämre räckvidd på E85.

Jag tycker man nån gång borde lära sig av alla misslyckade s.k. miljösatsningar men det tycks ju vara nytt kör varje gång det kommer en ny inriktning och alla tycks vara lika övertygade om att denna gången är satsningen rätt och att man inte alls behöver lära sig av tidigare misslyckande.

Uppdaterat: 2016-10-17 21:22

Vidstige, vi håller på att ramla ur tråden.
Det finns en tidigare tråd om detta, jag ska försöka hitta den och svara dig där.
Annars blir det en ny tråd.

Uppdaterat: 2016-10-17 21:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hurra för fler elbilar i Norge för då kommer fossila drivmedel bli billigare i Sverige och därför kommer bilisterna här tanka mer och åka längre!

Uppdaterat: 2016-10-18 04:37
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Hurra för fler elbilar i Norge för då kommer fossila drivmedel bli billigare i Sverige och därför kommer bilisterna här tanka mer och åka längre!

Inte tror du väl att mängden tillgänglig bensin på marknaden påverkar det du betalar för det i någon större utsträckning?

Uppdaterat: 2016-10-18 07:48