Vi Bilägares forum

Kia garanti i USA.

Kia garanti i USA.

Kia garanti på två modeller k900 och Cadensa i 20 år och 32000mil, det är en lååång garanti tid. Hur är det ens möjligt? Förövrigt två snygga sedan modeller. K900 med V8, Cadensa troligtvis med V6. Synpunkter på garantitiden? Är just nu i Florida.

Kombibilar verkar vara stendöda här, har inte sett en enda. Det är suv och van och sedan modeller som gäller.

Uppdaterat: 2016-10-11 03:30

Kommentarer

Cadenzan är riktigt snygg! Synd att den inte finns i Sverige.
Ang garantin. Bra saker kan man lämna lång garanti på. ;)

Jag gillar KIA och har bara bra erfarenheter av kias kvalite.
Inga som helst problem på min RIO och min granne har en Ceed som nu passerat 15.000 mil utan minsta bekymmer.
Vissa ser en lång garanti som att biltillverkaren har dålig kvalitet vilket medför att lång garanti behövs. Jag ser det tvärtom.
Lång garanti borgar för ett problemfritt ägande. Kort garanti känns som om tillverkaren tvivlar på sin egen produkt.
Att bara erbjuda 2 år ser jag som ett slag i ansiktet på konsumenten. Garantin sträcker sig inte ens genom en leasingperiod.

Uppdaterat: 2016-10-11 07:38

Läste lite om det.
De lämnar 20 år och 32.000 mils "powertrain"-garanti, inte nybilsgaranti. Dock ändå en väldigt betryggande garanti.

"SCHEDULE OF COVERAGE

* Engine: Gasoline engine: All internally lubricated parts contained within the engine block and cylinder head(s). Seals and gaskets. Plus these noninternally lubricated parts: Water pump, fuel pump, valve covers, oil pan, dipstick and tube, timing belt, timing chain/belt cover, engine mounts, flywheel, ring gear, flex plate, harmonic balancer, belt tensioner and idler pulley(s), intake and exhaust manifolds. Factory installed supercharger/turbocharger. Cylinder head, engine block and rotor housings.** Coolant, lubricants and oil filters.***
Diesel engine: All of the above parts. Plus diesel fuel injection pump, fuel injectors, fuel lines.

* Transmission: Automatic transmission: All internally lubricated parts contained within the transmission case. Seals and gaskets. Plus these noninternally lubricated parts: Transmission mount(s), oil pan, dipstick and filler tube, vacuum modulator. Transmission case.** Fluids, lubricants and filter.***
Manual transmission: All internally lubricated parts contained within the transmission case. Seals and gaskets. Plus these non-internally lubricated parts: Transmission mount(s). Transmission case.** Fluids, lubricants and filter.***

* Transfer Case: All internally lubricated parts contained within the transfer case. Plus these non-internally lubricated parts: Electronic and vacuum engagement parts, four wheel drive automatic/semi-automatic and manually operated hub assemblies. Seals and gaskets. Transfer case housing.** Lubricants.***

* Drive Axle: All internally lubricated parts contained within the Front and/or Rear Drive Axle Housing. Plus the following parts: Axle shafts, axle bearings, constant velocity joints and boots, universal joints, center support bearing. Seals and gaskets. Final drive housing.** Lubricants.***

Uppdaterat: 2016-10-11 07:42

Återstår att se om den är lika "bra" som Mercedes berömda 30-åriga rostskyddsgaranti...

Förutsätter att man måste binda upp sig mot en auktoriserad verkstad i trettio år för att garantin ska gälla.
Alltså mest ett spel för galleriet som kunden kanske utnyttjar i kanske 10-15 år för att sedan som fjärde-femte ägare på bilen serva själv eller hos Bengt i busken då garantin kostar mer än den smakar.

Men en vacker tanke som fler borde ta efter och erbjuda om inte kanske trettio år så i alla fall tio års garanti på grejorna.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Ja - man kan fråga sig varför vi i Sverige måste nöja oss med 2 års garanti i många fall när man i grannlandet Norge har minst 5 års garanti. Och idag är ju en bil ofta en mycket stor investering och märkligt nog är det ofta de dyraste bilarna som har sämst garantier. Kan t ex Renault lämna 5 år/10.000 mil så borde ju rimligen alla övriga märken också klara detta. Vilket dom också gör några mil västerut....

Uppdaterat: 2016-10-11 11:11

Jag tror att det är nybilskunderna som måste börja ställa krav. Men vi har väl mest företagsbilar som nybilskunder och dom bryr sig väl inte.

Uppdaterat: 2016-10-11 12:55

USA har till skillnad från Sverige en konsumentskyddslag värd namnet.

Toyota har (eller har iaf haft) livstids garanti där.

Uppdaterat: 2016-10-12 04:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

USA har till skillnad från Sverige en konsumentskyddslag värd namnet.
Toyota har (eller har iaf haft) livstids garanti där.

Livstids garanti är en garanti med tveksamt värde. Vad är livstiden? Till första allvarliga felet, då är det dags för skroten, billigare än att reparera, slut på livstiden!

Uppdaterat: 2016-10-12 19:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I Australien har KIA 8 års garanti på sina bilar utan milbegränsnig. Syster Hyundai har 5 år utan milbegränsning och livstids ¨caped price servecing¨. Dvs en 1500 milsevice kostar max $320 ca. SEK 2000:-.

Uppdaterat: 2016-10-22 10:01