Vi Bilägares forum

Kvalité och rostskydd inom VW-koncernen.

Kvalité och rostskydd inom VW-koncernen.

Funderar på att köpa en SEAT Alteca.
Jag vill höra er åsikt rent allmänt om kvalité och rostskydd inom VW-koncernen.
Jag antar att samtliga fabriker inom VW-koncernen är likartat uppbyggda och byggkvalitén är densamma oavsett vilken fabrik bilen är tillverkad.
Gäller det även rostskydd?
Har t.ex. en SEAT Alteca samma rostskydd som en VW Tiguan eller skiljer det något?
Då jag tänker ha bilen en längre tid så är det viktigt för mig att veta att den inte har sämre rostskydd eller är sämre uppbyggd då det gäller skarvar
o.dyl.

Uppdaterat: 2016-09-26 07:06

Kommentarer

Har kört Skoda senaste 14 åren, rost- eller lackproblem har jag inte ens behövt fundera över, endast mindre småfel av naturligt slitage för övrigt. Har dock ingen erfarenhet av andra VAG-märken.

Uppdaterat: 2016-09-23 06:32

Har haft flera olika Vag-bilar (Audi, Vw, Skoda) och jag har aldrig haft rost på någon av dem utan det är bara slitdelar som behövts bytas ibland.

Uppdaterat: 2016-09-23 07:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Svårt att säga om Seat har samma rostskydd som VW. Kan dock inte minnas att jag sett någon rostig Seat. Hur är det med rostskyddsgarantier?
Håller för övrigt med Hackenbush och L West, enbart slitagedelsbyten förutom en vindruta med stenskott på de senaste 15åren och 35.000milen med VW.

Uppdaterat: 2016-09-23 08:21

kriper, nu är det så att de som äger en VW tenderar att vara en smula partiska, läs fanatiska, så du får vänta på ett utlåtande från de verkliga VW-experterna.
Nämligen de som aldrig själva ägt en VW... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Peppar, peppar men jag har hittills inte heller upplevt några lack- eller rostproblem med de VW-bilar jag ägt - inte ens den Jetta -82 som jag körde ca: 25.000 mil...:) Men det innebär ju inte att det inte kan förekomma - sonen kollade en Seat Leon (-11 tror jag) häromåret och den hade tendenser till lite lacksläpp på nederkanten till en dörr om inte minnet sviker. Det var i alla fall den största orsaken till att vi avstod en i övrigt mycket fin bil.

Uppdaterat: 2016-09-23 08:41

Jag jobbade fram till 2005på en vekstad med MB o Citroen . På mercorna bubblade rosten för fullt 3st extra plåtslagare anställdes och en särskild lokal hyrdes bara för att byta dörrar skärmar huvar och bakluckor på MB 1996-2003. Någon sådan rost fanns inte på Citroen trots den dåliga franska kvaliten enligt många i detta forum

Uppdaterat: 2016-09-23 08:41

Det står flera rostiga nyare Seat, Skoda och VW här ute på parkeringen, kan inte påstå att de verkar stå mot bra. Kikade senast häromdagen på en Passat där båda hjulhusen bak och bakluckan bubblade rejält.
Något sånt fanns inte på mina Xsara -02:or eller mina C5.

Uppdaterat: 2016-09-23 09:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Sedan är rost väldigt beroende på hur du sköter din bil, om du aldrig tvättar den så kommer den att börja rosta tidigare än om du vårdar den ömt och lagar stenskott! I alla fall enligt min erfarenhet, jepp, jag har testat båda, misskött en Golf II som rostade och sedan skött en likadan som inte rostade...

Uppdaterat: 2016-09-23 09:34
*Robban

Efter att ha ägt en del Seat och VW så är min känsla att Seat blivit bättre på rostskydd. Historiskt så har dom legat efter koncernsyskonen.
Om VW eller Seat är bra på att stå emot rost är nog som några tidigare inlägg antyder, hur du tar hand om din bil.
Min nuvarande Seat Leon från 2014 har fått lite stenskott här och där och lacken verkar iallafall hyffsad på dessa modeller. (Ateca bygger på MQB och teknik från Leon)

Hade även en Ibiza innan denna leon som hann bli 5 år innan den såldes och även där syntes ingen rost, men då försöker jag ge bilen lite kärlek någon gång i månaden.

Just skärmkanter har på äldre Seat bilar verkat vara känsliga områden, vet inte om det är en designfråga eller om det trötta spanjorer som gjort ett kasst jobb.
Min första Seat var en 00 Ibiza och där skröt man om att karossen nästan var helgalvad, det var bara taket som inte var det. Och detta skulle ju borga för att bilen "aldrig" skulle rosta.
Tittar man på de Ibizor från den tiden så är det iallfall inte taket som rostar utan just skärmkanter.

Men min känsla är att VW och Seat är hyffsat lika idag, men samtidigt kan ju detta både vara bra och dåligt.
Har läst många forumtrådar från ägare till förra generationens Golf R som är förtvivlade för att dom råkat ut för lacksläpp på sina hyffsat nya bilar.
Om det är en dålig batch och/eller produktionsproblem vet jag inte, men det verkar vara långt ifrån alla dom drabbats.

Uppdaterat: 2016-09-23 09:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tror inte TS är intresserad av märkeskäbbel i tråden, lämna detta utanför och svara på det ni vet om frågan TS ställt.
För övrigt så har skötseln av bilen stor betydelse för om den kommer att rosta eller inte. Gör man aldrig något åt stenskott så kommer det att bli rostfläckar så småningom.
Tvättar man bilen ofta och vaxar den åtminstonde 1 gång om året så har man hjälp till att skydda bilen från rostangrepp.

Uppdaterat: 2016-09-23 10:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, anklagelserna flyger mot alla som inte äger VW och inte dyrkar märket. Svaren blir ju därefter här. VW har inga som helst problem med kvalitet, lack och rost blir det då. Svarar man nåt annat så får man höra att man är fanatiker. Supertrist.

Är det nånting överhuvudtaget VW har problem med enl dig?

(Vidstige, om du har egna erfarenheter av Vw och rost är du välkommen att skriva här förstås, vad jag menar är att vi skall försöka undvika pajkastning/Hackenbush)

Du är ju moderator och bestämmer vad man får svara här märkte jag när du raderade mitt inlägg trots att du låter andras skitinlägg om fanatism ligga kvar. (har inte hunnit läsa igenom hela tråden men det kan bli mer rensning/Hackenbush)

Sen kan man ju undra om TS är seriös. (seriös eller inte så har ju TS ställt en fråga och de som vill svara kan ju göra det/Hackenbush)

Uppdaterat: 2016-09-23 11:17

Jag vet att du inte frågar om byggkvalitet utan rostskydd, men det kan kanske ändå vara bra info inför köp. Då jag hade Ibizan så råkade jag ut för lite småfel som iofs gick på garanti men som enligt mekanikern inte är helt ovanligt på de billigare modellerna inom VAG (Nu kanske inte ateca är det iofs, men ändå).
Jag var t.ex. med om att den ena högtalaren satt löst vid leverans och att någon skyddsplåt till katalysatorn var lös. Detta åtgärdades dock direkt på garantin.
Nu är detta 6 år sedan och på en av de billigare modellerna, men kanske ändå kan vara värt att veta.

Då seat fortfarande är ett ganska litet märke i Sverige så är ett tips att kolla in seatcupra.net
En brittisk site om just Seat bilarna. Finns mkt bra info där om fel och brister men lika mkt om hur bra bilarna fungerar.

Om jag ställer mig frågan "Skulle jag köpa en Seat igen?" så är svaret Nja, men det handlar inte om bilens kvalitet utan att jag inte har en ÅF på orten där jag bor just nu.
Men samtidigt så finns det bra ÅF, K.W bilservice i kungenskurva är en, undvik DinBil vad du än gör.

Uppdaterat: 2016-09-23 10:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Atecan skall ju byggas i Skodas fabrik i Tjeckien (den i Kvasiny tror jag), bredvid Skoda-modeller.
Enligt den här frågan http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-rostproblem-pa-skoda
skall Yeti ha ett bättre rostskydd nu än tidigare. Det är förstås inte självklart vad detta har för bäring
på Atecan, men det kan ju i alla fall peka i positiv riktning, och vara en utgångspunkt för att fråga
SEAT Sverige om saken.

Uppdaterat: 2016-09-23 10:05
Vidstige skrev:

Sen kan man ju undra om TS är seriös.

Säkert lika seriös som alla andra nyreggade nick som direkt frågar om kvaliteten angående VW vs. Toyota... :-)

Seriös eller inte så är VW:s rostskydd fullgott, lackkvaliteten har de senaste tio åren inte varit den bästa med bubblor och lacksläpp som följd på vissa modeller, svagt att det fått fortgå under så lång tid.

Hur det ser ut idag på den fronten vet jag dock inte.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Tycker man ser rätt många VAG-bilar med rost som framförallt tycks bero på lacksläpp.

Har själv haft en Polo - 02 som efter 5 år och 7000 mil hade bubblor i lacken på bakluckan. Mina föräldrar är inbitna VW-ägare och deras förra Golf Variant -04 hade även den rost och lacksläpp på bakluckan. Deras nuvarande Golf Variant -11 har än så länge lacken i behåll.

Uppdaterat: 2016-09-23 11:22

Jag har haft en Seat Ibiza och den var faktiskt bra rostskyddad. Jag pendlade 12 mil om dagen med den efter delvis saltade vägar. Jag sålde den när den hade gått 31 000 mil. Då hade det blivit rost på backluckan. Undertill och skärmkanter var okej.

Uppdaterat: 2016-09-23 11:31

Men om man frågar efter erfarenheter så är det väl inte främst ägare av andra märken som man frågar, Vidstige. Eller ? Och jag tycker nog att vi som verkligen har erfarenheter och svarat tycks ha svarat rätt ärligt och inte lindat in det.

Uppdaterat: 2016-09-23 21:21

Pi, ja du får väl fundera på vad du får skriva själv då framöver när vi talar t.ex. om kvalité när det gäller Toyota och bara dom som har ägt märket får svara. Och du får då kritisera dom andra som svarar där som uppenbarligen inte ägt Toyota och bara kritiserar märket. Eller?

Vad man kan se här är tyvärr också att dom som ägt eller äger VW är rätt ensidiga när dom ska svara på frågan om kvalitet. I princip är ju svaret överlag inga problem what so ever. Du kritiserar mig för att jag slår ifrån mig när det gäller kritik mot Toyota men jag ser inte att du och dina VW-polare är ett dugg bättre själv. Så här har det pågått nu några år. Tycker du vi ska fortsätta så här några år till eller finns nån chans till tillnyktring?

Jag har faktiskt rätt ofta kritiserat Toyota men ingen vill ju se det. Exempelvis tycker jag modellprogrammet nu är rejält utdaterat och i stort behov av förnyelse och att man snart kommer med fler modeller på TNGA. Jag har även skrivit att jag ogillar designen i nya Prius, både invändigt och utvändigt. Gillar dock drivlinan (vilket man knappt får göra eftersom det är CVT-teknik). Jag har skrivit flera gånger att jag tycker Toyotas lack är väl tunn och rostskyddet kunde vara bättre (dock tycker jag betyg 2 är orättvist, betyg 3 vore mer rimligt). Finns mycket annat jag kan skriva men du kommer ändå fortsätta tjata om att jag aldrig kritiserar Toyota. Hur går det ihop, varför gör du så?

VW har haft en hel del kvalitetsbrister på senare år. Detta ska dock förnekas. Som jag tolkar bilden från VW-håll här och jämför då mot Toyota så är bilden att VW gör lika bra kvalitet som Toyota men mycket bättre bilar i övrigt. Är det seriöst att framföra den bilden när detta är två av världens mest säljande bilmärken? Min kritik mot VW har hela tiden varit att den långsiktiga kvalitén kunde vara bättre och inte lever upp till det märket signalerar. Fast numera har väl förvisso den bilden krackelerat. Jag har i flera års tid skrivit att VWs kvalitetsarbete haft good enough som mål. Det är alltså inte dåligt utan mer som medelmåtta. Vill VW vara en medelmåtta där? Det verkar så och jag har inte sett nåt annat ännu signaleras från den nya ledningen av VW. Vad händer då från VW håll när man skriver detta? Jo antingen förnekas det eller så kör man med att typ Toyota idag inte är bättre. Är det ett bra svar till folk som vill köpa sig en VW/Skoda/Seat? Jag tycker inte det ger nån som helst vägledning.

Uppdaterat: 2016-09-23 21:50

Vi hade en ny Toyota något år inom familjen innan den blev demolerad för några år sedan. Den hann aldrig visa sina eventuella kvaliteter.

Runt och efter millennieskiftet har vi dock hunnit avverka inte mindre än tre nya VW. De var allt annat än felfria och det som upprörde oss en aning var bristen på ödmjukhet från VW-representanterna. När vi pekade på uppenbara fel ville de liksom inte tro oss. Jag fick t ex vid något tillfälle leda ut en kundserviceman till bilen och peka på en läckande strålkastarspolning. Det var alltid tjafs och mothugg tills mediedrevet började gå och VW fick krypa till korset.

På något sätt knäcktes förtroendet för viljan att att hålla kunder skadeslösa och jag vet ärligt talat inte om jag någonsin vågar köpa en VAG-produkt igen. Först måste VAG visa att de är en genuint kundorienterad biltillverkare och det har liksom inte hänt. Fokus verkar vara på annat håll. De har alltid chansen att ändra sig givetvis.

Uppdaterat: 2016-09-23 22:03
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fast jag har nog ägt åtskilliga flera märken och antal bilar än du tycks ha gjort Vidstige - inkl Toyota. Så jag har inte så stora problem att avge omdömen om ett flertal märken baserade på egna erfarenheter. Min erfarenhetsbrist ligger främst på franska bilar så där står jag mig slätt, tyvärr.

Uppdaterat: 2016-09-23 22:11

Pi, ja men det var din idé att man bara ska få yttra sig om kvalitet och annat (dvs anses ha nåt meningsfullt att tillföra) om man har ägt ett bilmärke, jag tycker inte så. Det kan också bli konstigt då saker förändras, om man t.ex. ägde en VW på 90-talet, vad har det med dagens VW att göra?

Uppdaterat: 2016-09-23 22:21

Kan det vara så att majoriteten av ägarna har goda erfarenheter, trots att det säkert finns brister?
För hade majoriteten av ägarna haft dåliga erfarenheter hade man inte varit bland världens största tillverkare så värst länge, men det har man varit....

Uppdaterat: 2016-09-23 22:45

Inte svära i kyrkan nu, ducce.... Då kan ju Vidstiges världsbild raseras....

Uppdaterat: 2016-09-23 23:01

Jag skulle aldrig säga något om Toyotas kvalite och hållbarhet för jag har aldrig ägt någon och vet inget om hur de är. Man kan ju läsa vad andra som äger/har ägt Toyota tycker och då blir det inte bättre för en del säger att bilarna är bra och en del säger att de har problem, vem skall man lita på?

Uppdaterat: 2016-09-24 07:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
duccedriver skrev:

Kan det vara så att majoriteten av ägarna har goda erfarenheter, trots att det säkert finns brister?
För hade majoriteten av ägarna haft dåliga erfarenheter hade man inte varit bland världens största tillverkare så värst länge, men det har man varit....

Jag tror det är en mixed bag faktiskt.
Jag har själv svurit att aldrig köpa en VAG kärra igen när jag varit som ett åskmoln då man kommit ur från en verkstad som behandlat en som skit. Och då en som ägs av fabrikanten.
Men när allt väl har lagt sig och man börjar kolla runt på andra märken så brukar ändå alltid någon VAG kärra åka med i ekvationen.

Varför jag kör VAG fortfarande är för att det finns bra verkstäder där ute där det jobbar människor som verkar bry sig om sitt jobb och märket dom servar. Sen att jag köpt ett "billighetsmärke" inom koncernen märks nog inte så mkt på kvalitet som det gjorde förr (tänker på t.ex. ibiza/cordoba mk1 och mk2 som är den faceliftade som slutade tillverkas 2002).
Det som skiljer idag upplever jag är materialval och känsla samt tillgång till ny teknik. Seat och Skoda har ju t.ex. inte fått tillgång till hybridlinor än.
Samma gäller utrustning, din Audi kan du få med precis det du vill ha medans på Seat och Skoda så är det paket.

En sak som jag tycker är viktig att poängtera (trampar sannolikt en drös på tårna nu) är att det är stor skillnad mellan modellerna.
En Leon är ingen Golf som inte är en Audi A3.
Visst, dom delar mkt teknik men det är stor skillnad på bilarna.

Jag tycker personligen att Seat har roligare och snyggare (men plastigare) inredning än den vanliga Golfen, men Audin är ett rejält kliv upp om man jämför med båda dessa.

Men återigen, kolla ditt serviceställe/verkstad på orten. Jag har insett på senare år att om man ska köpa nytt så lägger man sig lite i händerna på sin verkstad. Och då är det viktigt att det fungerar bra.

Uppdaterat: 2016-09-24 07:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
MVH AL skrev:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvalitet
MVH AL

Ett inte helt okomplicerat ord när man inte är specifik. Kanske behövs en wiki på just "kvalitet på bil"

"Som mått på kvalitet brukar man tala om så kallade kvalitetsdimensioner. Kvalitetsdimensionerna varierar en aning beroende på produkt och de kan också vara nedbrutna på olika nivåer.[2]"

Uppdaterat: 2016-09-24 08:21
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
duccedriver skrev:

Kan det vara så att majoriteten av ägarna har goda erfarenheter, trots att det säkert finns brister?
För hade majoriteten av ägarna haft dåliga erfarenheter hade man inte varit bland världens största tillverkare så värst länge, men det har man varit....

Bristerna jag talat om är att den långsiktiga kvalitén inte är så bra som man kan förvänta sig. Dock tycks VW-ägarna överlag vara förvånansvärt toleranta med detta och det kan ha flera orsaker. En verkar vara att man tror att bilarna är bättre än vad dom är där vilket i sin tur gör att man tror att andra märken inte är bättre. Därav resonemang som att "alla bilar går sönder". En annan orsak är förstås att många VW-ägare bara äger bilarna när dom är relativt nya.

Uppdaterat: 2016-09-24 09:21

VW:s långsiktiga kvalitet är nog bra för de flesta, några få % har möjligtvis lite problem, med rost eller lacksläpp vilket de flesta bilmärken har efter säg 10 år.
Har sett japanare, Opel, Volvo, Bmw ca 7 år gamla o.s.v som av en eller annan anledning haft rostbubblor. Dålig skötsel eller dåligt rostskydd? vad vet jag?

Uppdaterat: 2016-09-24 09:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Pi skrev:

Inte svära i kyrkan nu, ducce.... Då kan ju Vidstiges världsbild raseras....

Vilken världsbild är det menar du?

Den att det finns andra märken som har bättre långsiktig kvalitet än VW?

Nej, den har inte rubbats alls, tvärtom har den världsbilden bekräftats på senare år, även från Vi bilägare.

Vad gäller att bedöma ett märkes kvalitet så har jag sagt hela tiden att det handlar om att lägga ett pussel där ägande bara är en av många pusselbitar och inte alls givet den viktigaste. Ägande handlar också om slump, vad vi talar om ofta är ju förhöjd risk. Drabbas man så rubbas förstås synen på märket, drabbas man inte så är man övertygad om att den har super kvalitet. Har du t.ex. en motor där 3% av ägarna drabbas av fel, så förstår du ju själv att din syn på den motor om du äger bilen beror på om du drabbas eller inte. Sen kan man också eventuellt undvika problem i vissa fall om man t.ex. gör extra bra proaktivt underhåll. Så det är bra information att känna till brister. I VWs fall har det ju dessutom ofta handlat om vissa motorer, vissa växellådor etc. Motormännen gick t.e.x ut och avrådda från köp vad gäller VWs TSI-motorer med kamkedja. Dom som redan äger bilarna kan dock göra en del uppgraderingar av motorn för att förebygga problem.

Att VW säljer bra beror på att bilarna är trevliga och har modern teknik. Dåliga marginaler på nybilsförsäljning kan ju också antyda att man får mycket bil för pengarna. Jag upplever som många andra här att en sprillans ny VW ofta känns mer prisvärd än en sprillans ny Toyota. VW är t.ex. bättre på det man brukar kalla kvalitetskänsla.

Så igen, vilken världsbild är rubbad menar du?

Uppdaterat: 2016-09-24 09:29

Fotat på jobbet i måndags, passat 2008.
Seat verkar konstigt nog vara bättre...
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-24 09:35
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Hackenbush skrev:

VW:s långsiktiga kvalitet är nog bra för de flesta, några få % har möjligtvis lite problem, med rost eller lacksläpp vilket de flesta bilmärken har efter säg 10 år.
Har sett japanare, Opel, Volvo, Bmw ca 7 år gamla o.s.v som av en eller annan anledning haft rostbubblor. Dålig skötsel eller dåligt rostskydd? vad vet jag?

Fast VW har haft problem med lacksläpp mkt tidigare än så. Det är dock svårt att få en uppfattning på hur utbrett det är.
Det räcker ju med att man förändrat en tillverkningsprocess eller bytt ut någon komponent som man tror är likvärdig och kör i några månader för att det ska skita sig och man har några 1000 bilar med problem. Det är ju då företaget får visa att dom lever upp till sina garantier.

Sen kanske man inte ska glömma bort att människor är inblandade i samtliga processer under såväl design/utveckling, byggande och service. Räcker att det finns en person hos biltillverkaren som tycker att just dennes måndag suger och struntar i att göra det som förväntats så kommer det påverka hur slutkund ser på ett märke. Precis samma sak gäller ju på t.ex. en verkstad, lite därför jag försöker (om nu verkstaden inte klantat sig på för många plan) att ge dom 2-3 chanser att göra rätt innan jag dömer ut dom helt.

Alla VW drabbas inte av lacksläpp, men de modeller jag sett tror inte jag är misskötta, det handlar om prestigemodeller av deras Golf R av förra generationen.
Samtidigt så har vi ju inte alla fakta. R varianten har unik lack och görs vad jag förstått på en separat line.

Uppdaterat: 2016-09-24 09:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Lason1 skrev:

Fotat på jobbet i måndags, passat 2008.
Seat verkar konstigt nog vara bättre...

Även om jag inte tror det har något med själva färgen att göra så är jag lite förvånad över att det är främst denna blåa nyans som även Golf R har som ofta syns som exempel när det gäller lacksläpp.
Fast detta verkar ju handla om mer än lacksläpp..... där borde ju garantin för genomrostning gälla.

Uppdaterat: 2016-09-24 09:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Garanti mot genomrostning är väl moment 22? Har det inte rostat genom gäller inte garantin och har det rostat genom gäller inte garantin eftersom ägaren inte åtgärdat i tid.

Uppdaterat: 2016-09-24 10:13

Det lacksläppet måste ha hänt för längesedan, det blir inte ett sådant hål på 1 vecka.

Uppdaterat: 2016-09-24 10:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Har sett japanare, Opel, Volvo, Bmw ca 7 år gamla o.s.v som av en eller annan anledning haft rostbubblor. Dålig skötsel eller dåligt rostskydd? vad vet jag?

Min känsla är att flera tillverkare har haft problem i övergången från lösningsmedelbaserad lack till vattenbaserad lack.

Så överhuvudtaget kan nog 00-tals bilar där vara problematiska.

Tycker idag att alla tillverkar nu borde ha lärt sig att göra bra vattenbaserad lack.

Uppdaterat: 2016-09-24 11:26

Vad gäller äldre VW så tycks dom ofta hållas i liv ganska länge och en anledning tror jag är att man ändå haft hyggligt rostskydd. Man började med helgalv rätt tidigt, nåt man väl tog till sig från Audi. Så det ska mycket till innan man får körförbud på Bilprovningen även om en bil kan se riktigt rostig ut. På senare år är väl då snarare problemet när t.ex. en TSI-motor rasar i en Golf och verkstan tar 90,000 kr för att åtgärda. Då ger nog ägaren upp.

Uppdaterat: 2016-09-24 11:30

Ta dig en promenad och titta på parkerade bilar vilka som rostar så ser du ganska fort vilka märken som haft rostproblem tidigare. Hur det ser ut med de bilar som tillverkas idag vet vi om 5-10 år.

Uppdaterat: 2016-09-24 11:36

1.4 TSI -motorn har det varit problem med och det vet Vag om. Beroende på hur gammal bilen är när den rasar så har Vag fixat motorer på goodwill.

Uppdaterat: 2016-09-24 11:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Lason1 skrev:

Fotat på jobbet i måndags, passat 2008.
Seat verkar konstigt nog vara bättre...

När jag la upp en liknande bild på en Passat blev jag och bildens äkthet kraftigt ifrågasatt.

Uppdaterat: 2016-09-24 11:39

Tog ingen bild men för rätt många år sedan såg jag en Volvo hos en bilhandlare, Volvon hade rosthål över hela karossen, på tak, dörrar, skärmar, motorhuv, baklucka men jag tror inte det var representativt för ALLA Volvo då.

Uppdaterat: 2016-09-24 11:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Tog ingen bild men för rätt många år sedan såg jag en Volvo hos en bilhandlare, Volvon hade rosthål över hela karossen, på tak, dörrar, skärmar, motorhuv, baklucka men jag tror inte det var representativt för ALLA Volvo då.

Om du skulle se en 8 år gammal Volvo (eller annat märke för den delen, varför inte någon av de okända rostande märkena från Sydeuropa?) i liknande skick så ta gärna en bild, det skulle vara intressant att se.

Uppdaterat: 2016-09-24 12:21
Sammen skrev:

När jag la upp en liknande bild på en Passat blev jag och bildens äkthet kraftigt ifrågasatt.

Om du varit med några år på Vi bilägare så märker du att har råder omvänd logik när det gäller fanatism och VW.
Fanatiker är då t.ex. folk som kritiserar VW eller gillar märken som Opel, Peugeot eller Toyota.
En VW-entusiast kan då aldrig vara en fanatiker t.ex.
Allt här på Vi bilägare har byggt på detta dom senaste åren.
VW är den heligaste av alla kor.

För märket VW har man levet högt länge på bilden av att man är ledande på teknik, kvalitet och bilkänsla.
Den bilden har börjat krackelera med dieselgate, DSG-lådor, TSI-kamkedjeproblem, lackproblem etc så dom som säger att VW inte har några som helst problem med kvalitet är helt enkelt inte trovärdiga.

Uppdaterat: 2016-09-24 13:27

Som sagt, det är fakta numera att VW har haft stora kvalitetsproblem.
Dom som påstår nåt annat har bevisbördan på sig.
Frågan är intressant också för dom som köper nya VW idag, ska man t.ex. räkna med att motorerna drar mycket olja?
Hittills har ju VW slagit ifrån sig allt sånt med standardfriskrivningen att upp till 1 liter olja per 100 mil är helt normalt.

Uppdaterat: 2016-09-24 14:42

Vidstige: Snart är du nog nära en avstängning igen för ditt evinnerliga tjat om bevisbördor.
När ska du fatta att vi som äger/åker/köper VW inte har någon bevisbörda på oss, allra minst till dig!!!

Du har ju inte ens tänkt tanken på att köpa en VW, du bara tjatar i all oändlighet...patetiskt.

Och ett par andra ord som inte passar här.

Uppdaterat: 2016-09-24 15:07

Peter E, snarare som du härjat på sistone som gör att du ligger när avstängning inkl det inlägget. Du är totalt blind för att det kan finnas brister hos VW. Till och med dieselmotorerna är renare än konkurrenternas enl dig. Du reagerar likadant nu, allt är ont förtal och du går till personangrepp. Svagt! Att bli avstängd för att man just kritiserar VW skulle vara sjukt i sig. Varför ska Vi bilägare ensidigt försvara VW??? Är ju en opartisk tidning.

Ja bevisbördan är alltid en fråga vem som har för det är ofta avgörande. Du och andra bollar över till dom som framför kritik, jag menar nu att bevisbördan ligger på VW och dom som ensidigt försvarar alla påstående om brister. Dieselgate tycker jag var vändpunkten där som skiftade över bevisbördan.

VW är en helig ko, sällan stött på nåt värre. Jösses vilka reaktioner det blir. Måste säga att jag är fascinerad av att VW lyckats få så många entusiaster som är så religiösa i sitt ägande, vad kan det bero på? Som nån sa, det är ju bara ett bilmärke vi pratar om. Kritik tycker jag dessutom man kan välkomna, det ger märket en chans att förbättra sig.

Frågan om oljeförbrukning kvarstår f.ö., nåt som vet om det skett nån förändring i konstruktionen som gör att man löst det problemet? Kanske kan nån som mekar bilarna professionellt svara på den.

Uppdaterat: 2016-09-24 15:24
Vidstige skrev:

duccedriver wrote:Kan det vara så att majoriteten av ägarna har goda erfarenheter, trots att det säkert finns brister?
För hade majoriteten av ägarna haft dåliga erfarenheter hade man inte varit bland världens största tillverkare så värst länge, men det har man varit....
Bristerna jag talat om är att den långsiktiga kvalitén inte är så bra som man kan förvänta sig. Dock tycks VW-ägarna överlag vara förvånansvärt toleranta med detta och det kan ha flera orsaker. En verkar vara att man tror att bilarna är bättre än vad dom är där vilket i sin tur gör att man tror att andra märken inte är bättre. Därav resonemang som att "alla bilar går sönder". En annan orsak är förstås att många VW-ägare bara äger bilarna när dom är relativt nya.

Taskig långsiktig kvalitet?
Har kört ett antal äldre vag-bilar, audi 100 c3 och c4 som gått över 50k, med fungerande...allt!
Inkl ac!
Nu kör jag en 13 år gammal passat turbo på 27k, allt funkar, inget har gått sönder på det nästan året jag haft den och kört 2000 mil.
Inga lacksläpp som inte kan hänföras till stenskott,
Ingen rost, ens i nämnda lacksläpp.
Jo, den var kass när jag köpte den, pga misskötsel var motorn full av oilsludge, vilket alla felskötta turbobilar blir....
Det som uppstår kommer att vara enkelt att reparera, det ingår i begreppet långsiktig kvalitet i min värld.
Inget knirk i karossen eller chassit, hela, fortfarande inte nersuttna stolar, inredningen sitter fast och är varken solskadad eller sprucken.....
Har också en japansk bil, en sån där outslitlig modell, mazda 323 -00....på 10k mil mindre.....
På den funkar det mesta, det som sitter fast dvs....
Ac finns inte, behövs inte heller eftersom karossen inte är särskilt tät....
Skramlar och för ett infernaliskt oväsen, det är inget fel, sån är den bara....
Slitna stolar, glappande instrumentbräda, dörrar mm bidrar till kvalitetsintrycket.
Lacksläpp, nja, kallar det plåtsläpp....
På motorhuvens övre hörn, hjulhusen, dörrarna......
Funkar den, skitbra såklart, det är en enkel japan, men vill man köra den?
Det skiljer 3 år på bilarna, men i känsla är det ljusår.....och mazdan var inte helkass som ny, en rätt ok bil.

Uppdaterat: 2016-09-24 15:33

ducce, intressant att du har den upplevelsen men jämför du t.ex. en Passat kombi med en Avensis så är det den senare som håller ihop i långa loppet och har färre problem. En vanlig sjuka på moderna bilar är elektronik, även där klart bättre på japanen. Avensis har dessutom underhållsfri kamkedja. Så inget snack om vilket som har bäst långsiktig kvalitet, stor skillnad.

Sen ditt resonemang om "enkel japan" ger bara den vanliga bilden här, VW gör allting bättre, både kvalitetsmässigt och vad gäller egenskaper. Så är det förstås inte, det faller på sin egen orimlighet. Alla märken har sina plus och minus, det gäller faktiskt otroligt nog även VW. Egenskaperna tenderar att bli lite beroende på vilket huvudfokus märket har. I fallet VW har man alltså inte haft huvudfokus att göra så problemfria bilar som möjligt. Huvudfokus har snarare varit egenskaper som hög prestanda och många funktioner, det gör man helt klart bra (så länge grejorna funkar vill säga). Dvs som du sa, motsatsen då till "enkel japan". Fokuset tycks också ha skiftat med tiden, på 90-talet var VWs bilar betydligt enklare och en del gillar just detta med dom bilarna.

Uppdaterat: 2016-09-24 15:46
Vidstige skrev:

Om du varit med några år på Vi bilägare så märker du att har råder omvänd logik när det gäller fanatism och VW.

Jag är ganska ny här men uppenbarligen ligger det något i det du säger, det är ju bara att läsa i denna tråden. Fast jag kan se denna enögdhet som ganska underhållande då det gränsar till komik.

Apropå Passat så fick en kollega precis byta bränsletank på sin Alltrack som är drygt 2 år gammal och har gått drygt 2000 mil. Är det då kvalitet?

Garantin hade gått ut men VAG tog ändå bytet och det var nog tur med tanke på att det tog nästan 3 fulla arbetsdagar. Han är en ganska inbiten VAG-entusiast men han kan ändå garva åt det och kommer inte med bortförklaringar.

Uppdaterat: 2016-09-24 16:53

" Till och med dieselmotorerna är renare än konkurrenternas enl dig. "

Det är inte jag som påstår det, det är en undersökning och det vet du lika förbannat väl som jag.
Sluta slingra dig och försöka pådyvla andra åsikter de inte har.

Du vill ha bevis:
Jag har till dags datum ägt sammanlagt 11 bilar från VW-koncernen.
Ingen av dessa har haft någon hög oljeförbrukning.
Ingen av dessa har haft lacksläpp.
EN av dessa fick jag byta vattenpump på under garantitiden(Golf 3-91)
De andra har bara varit tanka o köra + nåt enstaka glödlampsbyte.
Det är mina bevis i VW-fallet.

Vad har du ?
Ägt några VW?

Uppdaterat: 2016-09-24 17:04

Sammen: Tror inte det finns så många fanatiker här vare sig det gäller VW eller nåt annat märke.

Däremot finns det en som i 95% av all text han skriver alltid kritiserar VW och dess ägare.

Fast han inte äger nån VW ens.

Uppdaterat: 2016-09-24 17:07