Vi Bilägares forum

Bemötande av bilhandlare

Bemötande av bilhandlare

Idag hade en kollega problem med sin BMW 118d och efter att jag hade provkört den funderade jag över om det inte skulle vara trevligt med en BMW igen. Jag arbetar inte långt från Bavaria Danderyd så jag tog mig dit vid lunchtid. Tyvärr hade de inte tid (eller lust) att sälja nån bil till mig utan endast en receptionist/kundmottagare sa ett kort "Hej".
Jag åkte till Lexus där de tog mig i hand, frågade vad jag var ute efter, gav mig kaffe under tiden de plockade fram en bil. I bilens flaskhållare placerades en flaska vatten ur kylen där jag nyss suttit. Korta instruktioner gavs och de önskade att jag skulle vara tillbaka om trekvart. När jag kom tillbaka ville de veta mina intryck av bilen, vilken utrustning som behövdes och färgval. Efter ett kort handslag gick jag därifrån med en positiv känsla i kroppen.

Nä, jag köpte inte bilen, men en IS300h kanske, kanske kan vara på kartan framöver...trots att jag fick besynnerliga svar om säkerhet när jag frågade om den beklämmande släpvagnsvikten på 750 kg.

Jag påstår inte att jag hade köpt en BMW på plats och ställe med ett annat bemötande, men inte ökade min lust att handla av dem.

Uppdaterat: 2016-09-02 14:30

Kommentarer

Det är milsvid skillnad över hur man blir bemött och för mig är det viktigare än "palatset"
Jag har bra vibbar av Bilia i Uppsala där de ser mig och hälsar artigt när man kommer in och ber mig säga till om jag vill något, helt i vad jag vill ha. Jag uppskattar att själv får titta och fundera innan jag kommer med eventuella frågor. Likaså har de varit generösa med att få provköra och vid några tillfällen bett mig testa några olika för att få ihop delar som min spec kommer att se ut. Testade en S60CC men med fel motor, men det löste de genom att jag fick testa en V60 med rätt motor så fick jag lägga ihop 1+1.
Att komma in på Upplands Motor i Akalla är som att komma till månen, ingen där, men det ser dyrt och exklusivt ut ;-)

Uppdaterat: 2016-09-02 15:16
*Robban

Eftersom att jag har varit seriöst ute i att köpa ny bil så kan jag detta väl.
Alltid de samma märkeshandlarna som så att säga säljer. Personalen på golvet ser ut som tagen ur en amerikansk film ifrån 80-talet, de intar poseèr där de ser sååå viktigt upptagna ut, nyfriserade hela bunten o näsan i vädret.
Bad efter 4 besök att få provköra en Renault Clio ST och efter en märkvärdig o fåordig procedur med en av "mannekängerna" så fick vi till slut provköra en vanlig Clio som han påstod var en ST...ja man orkar lixom inte argumentera mot en sådan kultur för hen är väl drillad så av stor henan självt, kort i nacken o tajta brallor..firmans tjecka gossar.

Hej! Kan jag hälpa till?....kardan och en munter uppsyn.. äkta eller spelat men det säljer.

Uppdaterat: 2016-09-02 20:20

Förstår inte hur man kan leva på ett jobb med prestationslön, om man försöker undvika kunder.....

Uppdaterat: 2016-09-02 21:45
duccedriver skrev:

Förstår inte hur man kan leva på ett jobb med prestationslön, om man försöker undvika kunder.....

Om man inte är uppklädd när man kommer till vissa handlare, så tar dom inte dig för en möjlig kund, utan bara någon som tittar runt. Och då blir man ignorerad.
Åk till en handlare i enkla vardagskläder och se hur det går, sen åker du tillbaka veckan efter i kostym.

Uppdaterat: 2016-09-02 22:15

Jo jag vet det!
En finansman i min rätt lilla hemstad, lite av en doldis, trots att han drev ett omskrivet investmentbolag, en börsraket, kom in och ville prova en audi v8, när dom var hyfsat nya.
I sin vanliga stil, jeans, tröja och loafers....
Alla kände till honom, hade ju kört audi länge, utom vår från huvudkontoret inlånade"stjärnsäljare"eftersom den ordinarie säljaren var sjuk......
Blev han tagen på allvar?
Nä, det var ju inte så lätt att få fram en sån för provkörning, trots att en demobil fanns 2 mil bort ....

Vi förlorade en kund, han köpte merca s 420, troligen kände man till stans mest kända affärsman där.....
Man ser inte alltid på folk hur bra ekonomi dom har....
Han lyckades dock dra iväg 6 bilar på ett bräde till några kostymnissar som körde en bolagsmanöver och rensade ett bolag, kk 3 dagar efter leverans ......
Nästan så det kändes kul, lite skadeglädje, eftersom vi verkligen försökte göra ett bra jobb alla, så att kunder skulle köpa mer än en bil his oss.....

Uppdaterat: 2016-09-02 22:43

De har inte fattat att nya tidens rika ofta hatar kostym!

Uppdaterat: 2016-09-02 22:57

Jodå, tänkte provköra en r1200gs, för några år sen skulle dom sälja bmw mc också.
Efter att ha blivit ignorerad länge, åkte jag till lindströms istället, fick hoppa på direkt!
Dom slutade med det rätt fort, mc-handlare kan inte vara kostymspanare.....

Uppdaterat: 2016-09-02 22:58

Finns det flera försäljare varav ngn av dem är nerklädd utan kostym tar jag alltid kontakt med denna. Kostymnissarna kan snacka för sig själva.

Uppdaterat: 2016-09-02 22:59

Kan det månne vara så att de (försäljarna) är grymt trötta på sådana som oss, som åker runt och provkör utan att köpa bil. Det e ju ganska många i detta forum som lägger ut att de har varit och provkört både den ena och den andra bilen, ger inte säljarna upp på detta beteende. Jag hade i alla fall blivit toktrött på alla som kommer in och skall provköra och sedan blir det inget, rinner liksom bara ut i sanden.........
Men det är ju bara hur jag ser på saken...

Uppdaterat: 2016-09-03 00:25

Fast när jag kollar på bil inför byte så provkör jag en del olika, vissa som säkert inte allt är av intresse, men för att inte missa en pärla så måste man vara lite openminded, men de flesta missar ju en affär...

Uppdaterat: 2016-09-03 08:57
*Robban

Vill man ha den bil man vill ha. Och det blir ingen affär pga en "snorkig" bilhandlare. Vem är förloraren då?

Uppdaterat: 2016-09-03 09:16
Lås inga trådar.

Leif då åker man till en annan handlare lite längre bort och köper där så förloraren är ju den snorkiga handlaren:)

Uppdaterat: 2016-09-03 09:27

Håller med Robban - givetvis måste man prova många bilar innan man bestämmer sig och ibland blir man ju överraskad av nåt man inte riktigt trodde på innan. Så fixar inte nasarna detta så skall dom inte heller sälja nåt. De som är trevliga erbjuder en snarare att testa bilar som man kanske inte ens tänkt på. Åker visserligen VW men de allra flesta försäljarna på Möllers i Västerås är inte mycket att "hänga i granen", tyvärr. Så jag köpte min på annat ställe. Däremot finns det som jag redan nämnt flera trevliga och hjälpsamma kundmottagare till verkstan och det är ännu viktigare men med ointresserade och i vissa fall t o m arroganta säljare så borde man ju ändå rimligen förlora kunder.

Uppdaterat: 2016-09-03 09:32

Pi. Får man fråga var du köpte bilen?

Uppdaterat: 2016-09-03 09:50

Den tidigare VAG-handlaren i Kalmar var ökand för sitt dåliga bemötande. Folk åkte till andra orter och handlade VAG där istället.
Typisk händelse var när en ensamstående mamma kom in med 2 barn och pekade på en ny A6, hon visste mycket väl vad hon ville ha, quattro, V6, läder osv.
Men säljaren orkade inte ens lyfta på röven från sin stol, och när hon till slut fick ut honom i hallen så pekade kan på dörren till bakgården och sa "bilar för dig finns där bakom".

Hon gjorde ett nytt försök, men gav upp efter samma svar och gick istället till BMW-handlaren och köpte en ny 5-serie. Den säljaren frågade vänligt om det var aktuellt med finansiering, men hon svarade: - cash. Hon hade nämligen vunnit 42 miljoner...

Men, idag är det ny regi och jag har inte hört något negativt om dem.

Uppdaterat: 2016-09-03 10:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Leif Larsson skrev:

Vill man ha den bil man vill ha. Och det blir ingen affär pga en "snorkig" bilhandlare. Vem är förloraren då?

Det finns ju ingen bil som är perfekt så man kan lika gärna köpa en annan. VW:n jag åker i nu fick jag tjata för att få en offert på hos Din Bil i Akalla och de lyfte inte ett finger för att få fram en bil på mindre än 6 månader. Möller i E-tuna levererade på någon vecka.

Samma visa var det 2003 när jag ville köpa en Honda Civic TypeR. Den närbelägna handlaren tyckte inte det var lönt att leta fram en bil så jag fick prova för de hade ändå ingen att sälja. RA Motor i Uppsala bjöd in mig till en "kundkväll" som plåster på såren för att de inte hade nån demobil och när jag nämnde att deras pris var högre än i Nyköping blev det samma även hos dem. Väntetiden kunde de inte göra nåt åt.

Även om man skulle vara insnöad på en speciell modell finns det andra som säljer dem än praktarslen som inte vill göra affärer.

Uppdaterat: 2016-09-03 20:44

Min son och svärdotter vr ute efter att köpa en IX35 men hittade inget intressant på så tipsade om att märkeshandlarna brukar ha listor på inbytesbilar när nya modeller säljer bra , jag följde henne till bilhallen och genast vi kom in lättade en ung säljare på rumpan och frågade henne om hon behövde hjälp och hon blev antecknad på en lista han skulle ringa vi hann bara en mil så ringde säljaren och hade fått en kund som kunde sälja bilen när han fick låna bil till den nya kom. Dagen efter åkte vi in kollade bilen provkörde hon ringde ett samtal till sonen skrev kontrakt direkt, Jag var imponerad av den säljaren av hans trevliga bemötade , ofta har säljarna klister på stolarna.

Uppdaterat: 2016-09-03 21:14

Jag själv avskyr när säljare ska fram till mig och smöra, skaka hand och slicka sig om munnen. Oavsett om det är bilhallen eller Elgiganten. Och jag vet inte hur många gånger man har fått höra att dem har precis den produkten man står och tittar på samt hur jäv-a nöjda dom är.

Oftast är jag in i bilhallen för att titta och provsitta, då vill jag vara för mig själv. Vissa säljare är duktiga på att uppfatta detta och likaså att uppfatta när man väl vill prata med säljaren.

Uppdaterat: 2016-09-03 21:30

Efter det jag gått i pension var jag in och hälsade på min förra chef MB Citroen och Subaru bla. annat då kom en bonde in från grannbyn som brukade deklarera min jordbruksfastighet, han hade krockat sin MB e-klass och ville hyra en bil han visade honom till receptionen .Då sa jag varför sålde du inte en ny Merca han såg snopen ut när jag sa att han kanske hade kontanter på sig. jag visste att han brukade byta vart annat år, men han var ju inte så fint klädd,, sen la jag på dräparen ,,annars hade han kunnat låna av sin kusin som hade sålt sitt företag för 1,3 milliarder kr till ett USA företag. Man ska inte döma hunden efter håren säger man ju

Uppdaterat: 2016-09-03 21:31

Pi har helt rätt i att man måste prova och vad har en säljare att förlora i det?

Själv är jag i den åldern att jag klär mig passande men det är inte det som är grejjen utan det handlar om en förlegad fjantkultur som segat sig kvar hos en del handlare.
De flesta handlare är idag riktigt bra att ha göra med trevliga , snabba o lyhörda säljare och någon av dem vinner ju affären och de övriga kämpade väl.

Bilar finns det gott om.

Uppdaterat: 2016-09-04 01:05

En historia i ämnet bilförsäljare.

Jag hade en Citroen Jumpy 1,9TD, några år senare var det en bilmässa i Stockholm och den nyare 2,0 HDi motorn presenterades. Jag gillade bilen men började få problem med kopplingsknäet, så jag letade bil med automat, och frågade en Citroensäljare på plats när dom skulle börja med automat på skåpbilarna.

"Nja du vet, det är så högt vridmoment i dom här nya dieslarna, så en automatlåda skulle inte hålla"

Uppdaterat: 2016-09-04 14:35

Toyota handlaren i staden där jag arbetar är den sämsta handlaren jag varit till.
Snorkiga och vill bara sälja dyrast möjliga. Får knappt provköra osv

Uppdaterat: 2016-09-04 15:20

Ja, dom där franska dieslarnaär under av kraft.....
Det skulle aldrig funka med mindre än en allisonlåda.....

Uppdaterat: 2016-09-04 17:00

vridmoment på 1000Nm?

Uppdaterat: 2016-09-04 17:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Europeiska motor i Vällingby Stockholm säljer Toyota. Dom tycker jag är mycket service-inriktade och trevliga att ha att göra med.

Uppdaterat: 2016-09-04 18:11

Min absolut värsta erfarenhet är Windahls i Västerås. ÅF för Kia.

Jag var ute efter en andrabil och hittade en hyfsad billig V50 där. Affär gjordes men det började när jag skulle hämta bilen. vinterhjulen som skulle vara med fanns inte med vid leverans. Först försökte säljaren slingra sig men det slutade med att han "bjöd" på däckhotell och jag kunde plocka ut dem till hösten. Fine.
En vecka efter leverans av bilen sluta backvarnaren att fungera samt röd lampa på antispinn. Tillbaka till handlaren som till slut skickade mig till Bilia för diagnos. Kostnad för reparation 10000 kr.
Naturligtvis tyckte jag att handlaren skulle stå för kostnaden vilket dem efter om och men tog på sig under förutsättning att bilen skulle repareras på verkstaden i Dalarna.
Jag väntade och väntade på att få en verkstadstid. Sedan kom sommaren och semester. Sedan skulle de bygga om och flytta verkstaden. När jag hade tröttnat och klampade in men arga steg hade säljaren, verkstadschefen och platsansvarig i Västerås slutat. Då bad jag dem dra åt helvete.

Är det någon i bekantskapskretsen som ska ha bil, säger jag åk INTE till Windahls.

Jag har för övrigt inte varit den ende, dem har uppmärksammats i lokalpressen.

Uppdaterat: 2016-09-04 21:30

Och vi som köpte vår Kia på Windahls i Västerås och vi har dessutom skött servicen där - till full belåtenhet.
Men ryktet säger att Windahls skall sluta med Kia som istället skall tas över av en annan stor. "multimärkes-handlare" i Västerås (parallellt med Aros Auto). Men framtiden får väl visa om det ryktet är sant eller inte...

Uppdaterat: 2016-09-04 22:16

Pi
Dem brukar alltid ha många beg på lager. Bilhallen är minst 100 bilar av andra märken och så står det även utanför. De är säkert trevliga när man köper Kia, förmodligen högre provision, men övrigt beg. Nej.
Deras mål verkar vara hög omsättning snarare än nöjda kunder överlag.

Att dem ska sluta med Kia är nog snarare att generalagenten inte vill ha dom som ÅF. Som sagt, jag är inte den förste som har synpunkter...

Uppdaterat: 2016-09-04 22:51

Var i Kalmar och Växjö i helgen och tittade lite på bilar, lite för skojs skull, lite på allvar, och jag blev inte dåligt eller nonchalant bemött någonstans av någon handlare. Trots att jag har ont i ena foten och av den anledningen gick i mina träskor med mjuk sula, samt dagen till ära hade på mig ett par billiga shorts från Karlssons, gubbkeps och en ostruken blårutig kortärmad skjorta och var orakad. Normal helgklädsel liksom.

Alla handlare var väldigt trevliga, visade många bilar, räknade och log och pratade, trots att jag t.om några gånger sa att jag faktiskt inte var intresserad av något de hade hemma. Fick t.om tack för besöket ett flertal gånger.

Hur beter ni er som upplever ointresse?
Själv tycker jag nästan att de letar upp mig och nästan är för hjälpsamma ibland...

Uppdaterat: 2016-09-04 23:07
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Apropå min trådstart blev jag uppringd av Lexushandlaren igår med frågor om hur min offert skulle se ut. Jag förklarade att jag hade räknat på det och nog går på begagnat-spåret istället. Då ville hon veta vilka kriterier jag har så att hon kunde lägga in det och säga till om "rätt bil" dyker upp. Då jag valde att avböja det ska det bli intressant att se om min önskan respekteras eller om hon ringer igen och diskvalificerar sig för framtida försäljning.

Uppdaterat: 2016-09-06 09:31

Det bästa bemötandet jag fått var på Lexus.
När jag gick in där så var det genast en försäljare i formsydd kostym framme och presenterade sig. Han undrade om jag vill ha hjälp eller om jag vill strosa runt lite själv? När jag sa att jag gärna tittar lite själv så erbjöd han sig att hämta kaffe och sa att om jag behöver honom så kommer han att stå på anvisad plats och det är bara att ge ifrån sig ett tecken så skulle han komma direkt. Jag lullade runt där och sög på mitt kaffe (riktigt kaffe, inte automat-blask) i en kvart och kollade och sen så kände jag att jag skulle vilja testa en av bilarna. Jag behövde knappt höja handen innan försäljaren var på plats. Jag förklarade att jag ville prova en IS200t så visade det sig att de inte hade en demo ute. Försäljaren ursäktade sig och gled iväg och kom tillbaka med nyckeln till den de IS de hade som utställningsbil. Efter lite flyttande av diverse hallbilar så fick han ut IS så jag fick testa. När jag kom tillbaka efter en kvart så frågade han om bilen var till belåtenhet och om det var något annat han kunde hjälpa mig med. När jag sa att jag var tvungen att tänka lite på det så sa försäljaren (hör och häpna): -Det är bara att du ringer mig om det är så att du har frågor, vill testa igen eller vad som helst. Sen gav han mig sitt visitkort. Jag nämnde i förbifarten att det blir väl han som ringer mig innan jag ringer han men det förnekade han. Han menade på att det är många som inte gillar denna "uppsökande" försäljningen så den hade de slutat med! Sist av allt så fick jag en fin vattenkaraff och två glas med frostad Lexus-logga på som en gåva för att jag besökt dom.
Denna behandling har jag aldrig fått i en bilhall förut och hade det varit så att Lexus hade erbjudit en kombi eller en "NX" med normal front så finns det en god chans att det blivit en sådan istället för Tucson. Att kolla på bil handlar inte bara om bilarna, för mig är det hela upplevelsen som spelar in.

Uppdaterat: 2016-09-07 08:17

Jag besöker ganska ofta olika bilvaruhus genom mitt bilintresse och jag tycker inte att bilförsäljare är värre en andra yrkesgrupper. Det finns personal på fel plats inom alla yrken. När jag häromåret bytte bil trivdes jag inte med bilförsäljaren som jag först träffade vid besöket-han gjorde det stora misstaget en del inom försäljning gör-är som krokodiler med små öron och stora munnar dvs lyssnar inte på mitt intresse och behov utan försöker sälja på mig en bil som han tycker är lämplig för mig ( honom ), han försökte sälja på mig en lagerbil med fel utrustning och färg. Vid mitt nästa besök tog jag kontakt med hans kollega som var jättebra-lyhörd för mina önskemål och visade ett stort intresse att sälja en bil med den färg och utrustning som jag ville ha och jag beställde en bil av honom. Det kändes som att jag fick en del konstiga blickar från den dåliga försäljaren, men det är hans problem. Har t ex bokat en ny tid hos annan läkare på vårdcentralen om jag inte blivit nöjd med besöket.

Uppdaterat: 2016-09-07 09:34

Deeds, synd att det föll på grillen vad gäller NX.

Uppdaterat: 2016-09-07 09:34
Vidstige skrev:

Deeds, synd att det föll på grillen vad gäller NX.

Inte bara grillen.. Designen överhuvud taget.. Den är för mycket "HÄR ÄR JAG"
Dock så är den riktigt fin att köra.

Uppdaterat: 2016-09-07 09:59
Deeds skrev:

Vidstige wrote:Deeds, synd att det föll på grillen vad gäller NX.
Inte bara grillen.. Designen överhuvud taget.. Den är för mycket "HÄR ÄR JAG"
Dock så är den riktigt fin att köra.

Tjena! Kanske lite utanför tråden men undrar hur de gick med din nya bil :)

Uppdaterat: 2016-09-07 10:18
Thrillofit skrev:

Deeds wrote:Vidstige wrote:Deeds, synd att det föll på grillen vad gäller NX.
Inte bara grillen.. Designen överhuvud taget.. Den är för mycket "HÄR ÄR JAG"
Dock så är den riktigt fin att köra.
Tjena! Kanske lite utanför tråden men undrar hur de gick med din nya bil :)

Får hämta den imorgon klockan 3 :D:D:D

Uppdaterat: 2016-09-07 10:21
Deeds skrev:

Thrillofit wrote:Deeds wrote:Vidstige wrote:Deeds, synd att det föll på grillen vad gäller NX.
Inte bara grillen.. Designen överhuvud taget.. Den är för mycket "HÄR ÄR JAG"
Dock så är den riktigt fin att köra.
Tjena! Kanske lite utanför tråden men undrar hur de gick med din nya bil :)
Får hämta den imorgon klockan 3 :D:D:D

Yippii! Hoppas du lär göra en liten review på din gamla tråd kring bilen ;)!

Uppdaterat: 2016-09-07 10:25

Kan berätta hur det är för mig då jag i princip går till varje bilhandlare exempel som Nissan, Kia, Hedin bil, Mazda, Hyundai, Mercedes m.m.

Eftersom min pappa har kommit från utlandet så har jag genom DNA fått hans gener och ser ut väldigt utländsk ut. Man kan tro att det inte påverkas genom det men jag har själv sett det och kan med öppet hjärta berätta att detta stämmer. Hur som helst var vi i familjen ute efter en ny bil. Det blandade sig mellan Qashqai och uppåt efter att ha sett nya bilar. Hur som helst började vi med att kolla på Nissan. Denna gången åkte jag med min far och min lillebror som har lite rörelsehinder. När vi gick in kollade många bilhandlare på oss och la mer tid på min lillebror. Fick varken hej eller någon ting utan bara sned blickar. Vi gick runt HELA Nissan 2 gånger, vi testade även genom att kolla in i bilarna. Liksom såg hur intresserade ut som det går men inget, Jag med mina ögon såg det hur många som helst som var lediga men nope. Ingen ville och vi gick ut utan att få varken hej eller hejdå. Hur som helst gick vidare till Kia som är ihop med Hedin i Malmö. Vi gick in där, Samma sak återigen. Vi går runt, kollade på sportage osv. Efter att ha stått där runt 5minuter så kom en som man såg han tvekade. Vad som gjorde mer ont var att han sa något liknanade "hmmm, det är rätt dyr bil" som att vi inte har råd med det. Så klart stack vi därifrån efter det och jag förstår mig inte vad det är för skillnad. Är det pågrund av utseende, min lillebror eller vadå? Det enda som var positivt var att i Mercedes sa dem Hej och det var allt i princip. Så ja. För mig har jag aldrig fått något positivt kring att kolla på bilar hos bilhandlare.

Uppdaterat: 2016-09-07 10:52

De senaste tio åren har nog alla försäljare fått gå på charmkurs när de insett att kundbemötandet är en stor del av bilaffären, min erfarenhet är att säljare av japanska märken alltid legat i framkant när det gäller den biten och de övriga tar nu efter.

Sen kan en säljare vara rena Dr Jekyll och mr Hyde oavsett märkestillhörighet, hur genomtrevlig som helst vid affären för att sedan genomgå en total personlighetsförändring om man kommer tillbaka med den nyss inköpta bilen som det plötsligt visar sig vara något problem med...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Om man tänker köpa bil från en handlare man inte känner till så är det viktigt att kolla in "svarta listan" först.

Uppdaterat: 2016-09-07 14:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag köpte en Volvo 850 Turbo hos Autowåx i Karlstad för länge sedan. Säljare var jätte bra och jag fick julkort i 5år efter köpet:-0

Uppdaterat: 2016-09-07 15:13

Om man inte tycker att man får någon uppmärksamhet trots att man tittar nyfiket på bilen så är tipset att snälla lite i dörrarna, fngerar itne det så öppnar man motorhuven, kommer ingen då, finns det ingen där. ;)

Uppdaterat: 2016-09-08 11:22
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Bilfirmorna borde skicka bilförsäljare och kundmottagare på verkstaden på samma charmkurs, en hel del firmor har faktiskt missat det. Trevliga bilförsäljare men klart fyrkantiga kundmottagare eller tvärtom. Min fru vägrar totalt att lämna in våra bilar på service, det är fortfarande alldeles för grabbig stil.

Uppdaterat: 2016-09-08 14:51

Kan det vara för att anställda på bilföretag är som på alla andra företag, alla har inte ett jobb dom passar för.....
Är ofta svårt att se sånt när man anställer, sen är det försent....

Optimus, jag tycker det har blivit mycket tjejer i kundmottagningarna numera, inget fel i det, men i min värld borde en kundmottagare ha erfarenhet av bilar, vilket sällan är fallet......ungefär som att vi får leva med transportledare som bara sett lastbilar på bärgningskårens almanacka, i mitt jobb....
Det gör man nog för att det är billigare med okvalificerad personal, dom ställer inga vidare lönekrav....

Uppdaterat: 2016-09-08 15:44

Jag provade på säljyrket (finansbranschen) för några år sedan och fick givetvis lära mig egna produkter utan och innan. När det var klart så fick jag även lära mig allt om konkurrenternas produkter. Ganska självklart egentligen men ovanligt inom bildetaljistbranschen tycks det. När man påpekar att ett konkurrentmärke har fördelar eller är på gång med en ny modell så får de i 9 fall av 10 helt tom blick och vet inget om det. Det känns ganska oprofessionellt. Är de inte intresserade av bilar?

Uppdaterat: 2016-09-08 15:57
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Duccedriver, jag har också den erfarenheten att det blir vanligare med tjejer i verkstadens kundmottagning, jag välkomnar det-men har tyvärr också dålig erfarenhet av deras kompetens för yrket. t ex när jag förra hösten bad om en offert på motorvärmare med kupéuttag till nya bilen( en standard fråga som inte bör vara så svår) hade tjejen stora problem med den och när jag till slut fick den var den felaktig. Fick återkomma till en manlig kollega för att få en korrekt offert. I min värld har ofta kundmottagare varit bilmekaniker dom tröttnat eller med en kropp som inte orkar med en gedigen kunskap. Jag undrar vad tjejerna har för bakgrund-det är ju väldigt få kvinnliga bilmekar.

Uppdaterat: 2016-09-08 16:27

För min fru handlar det mest om den nedvärderande stilen som "grabbarna" i kundmottagningen har när det kommer en tjej med bilen, och inget annat. Era åsikter spann iväg i en riktning som visar just på det hon säger sig uppleva. Brudar kan inget om bilar, det har hon ledsnat på så jag lämnar in bilarna till service.

Uppdaterat: 2016-09-08 16:47

Jag tycker det är väldigt ofta man får svaret: "aaa, men du, det är sååå många modeller att hålla reda på...", utan att ens anstränga sig för att ta reda på svaret.
Det känns inte vidare proffsigt!

Uppdaterat: 2016-09-08 18:02
Power to the people

Dagens bilförsäljare är så sjukt okunniga (gäller dock inte alla) för när jag köper bil och gör en spec hos dom så är jag i stort sett alltid mera kunnig på tillbehören m.m än vad dom är... Ska en kund i stort sett alltid få rätta till säljaren vad som gäller, det som är bra dock är nog att dom ser att här kan man inte lura någon!

Uppdaterat: 2016-09-08 18:31
Pär

Min första fru jobbade på bensinstation och kunderna hade för vana att leta efter en kille när de behövde hjälp att byta en lampa eller torkarblad, men den enda på macken som kunde sånt var hon.

Ingen kundmottagare jag varit i kontakt med på en bilverkstad har varit i närheten av att ta hand om mig lika bra som tjejen på Möller Bil Uppsala.

Uppdaterat: 2016-09-08 20:51