Vi Bilägares forum

Missbedömde avståndet - vårdslöshet i trafik?

Missbedömde avståndet - vårdslöshet i trafik?

Hej

Jag låg på motorvägen i 110 km/h och drog om en lastbil. När jag gick ut för att göra omkörningen kom det en bakom mig och eftersom bilen bakom mig körde lite över hastighetsgränsen så missbedömde jag avståndet och gick ut "framför näsan" på den bilen. Så jag missbedömde avståndet mellan min bil och den bilen bakom mig (som låg i omkörningsfilen).

Är det vårdslöhet i trafik? Det hände inget och det var aldrig nära en olycka så som jag minns situationen.

Mvh
Ich

Uppdaterat: 2016-08-27 19:25

Kommentarer

Blev du fälld för det?

Uppdaterat: 2016-08-23 19:38

Man måste ha en h-vetes koll innan man går ut. En MC kan komma i 200 eller ett utryckningsfordon som glömt blåljuset. Man vet aldrig.

Uppdaterat: 2016-08-23 19:40
Mycket vatten har runnit under hjulen...
IchVW skrev:

Hej
Jag låg på motorvägen i 110 km/h och drog om en lastbil. När jag gick ut för att göra omkörningen kom det en bakom mig och eftersom bilen bakom mig körde lite över hastighetsgränsen så missbedömde jag avståndet och gick ut "framför näsan" på den bilen. Så jag missbedömde avståndet mellan min bil och den bilen bakom mig (som låg i omkörningsfilen).
Är det vårdslöhet i trafik? Det hände inget och det var aldrig nära en olycka så som jag minns situationen.
Mvh
Ich

Ja!

Uppdaterat: 2016-08-23 20:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
trasten skrev:

Blev du fälld för det?

Nej åkte inte fast

Uppdaterat: 2016-08-23 20:05
pinjong skrev:

Man måste ha en h-vetes koll innan man går ut. En MC kan komma i 200 eller ett utryckningsfordon som glömt blåljuset. Man vet aldrig.

Helt riktigt.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:06

Du hade tur, men det var väldigt dumt gjort!

Uppdaterat: 2016-08-23 20:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det behöver du nog inte bekymra dig om eftersom inget hände.
Men om något hänt hade det nog blivit väldigt obehagligt och då hade nog ett åtal varit det minsta problemet.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

IchVW wrote:Hej
Jag låg på motorvägen i 110 km/h och drog om en lastbil. När jag gick ut för att göra omkörningen kom det en bakom mig och eftersom bilen bakom mig körde lite över hastighetsgränsen så missbedömde jag avståndet och gick ut "framför näsan" på den bilen. Så jag missbedömde avståndet mellan min bil och den bilen bakom mig (som låg i omkörningsfilen).
Är det vårdslöhet i trafik? Det hände inget och det var aldrig nära en olycka så som jag minns situationen.
Mvh
Ich
Ja!

Vad blir det för straff ifall mannen polisanmäler mig?

Jag håller med om att det var dumt, jag har aldrig gjort en missbedömning av avstånd tidigare.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:12

Att kolla i backspegeln innan man byter fil är A och O, kan ju gå riktigt illa annars... Du hade tur denna gång men kan gå åt helvete nästa gång!
Om man anmäler dig så är det bara ord mot ord så händer nog inte så mycket, men spelar egentligen ingen roll för du har gjort fel och det ordentligt.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:14
Pär
saabnisse skrev:

Det behöver du nog inte bekymra dig om eftersom inget hände.
Men om något hänt hade det nog blivit väldigt obehagligt och då hade nog ett åtal varit det minsta problemet.

Alltså, jag kollade i spegeln före och vred huvudet och allt, men jag missbedömde avståndet och trodde han var längre ifrån. Så olycka var det inte ens nära.

Det hela handlar mer om att han höll på att göra en omkörning och jag gick ut framför näsan. Det var det som var brottet, men någon olycksrisk var det inte tal om.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:16

Är inte lagligt att köra för fort heller och trafikregler brukar vara formulerade så att det finns ett ansvar från båda håll.

Har f.ö. varit med tusen gånger att svenska bilister går ut framför näsan på en när man ligger i vänsterfilen och närmar sig ett en liten karavan av fordon så knappast en stor grej i det perspektivet.

Jag tror du kan slappna av IchVW! Polisen har väl knappast heller tid att utreda såna här mindre förseelser numera.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:16
Vidstige skrev:

Är inte lagligt att köra för fort heller och trafikregler brukar vara formulerade så att det finns ett ansvar från båda håll.
Har f.ö. varit med tusen gånger att svenska bilister går ut framför näsan på en när man ligger i vänsterfilen och närmar sig ett en liten karavan av fordon så knappast en stor grej i det perspektivet.
Jag tror du kan slappna av IchVW! Polisen har väl knappast heller tid att utreda såna här mindre förseelser numera.

Tack! Jag har lärt mig av misstaget! :)

Uppdaterat: 2016-08-23 20:18

Man blir lika förvånad och förbannad varje gång det händer. Jag kör inte jättefort men får likförbannat bilar som svänger ut framför mig i ytterfil. Jag misstänker att man har backspeglarna i sminkmode.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:20

Jag kör nu en lånebil från firman. En Polo som har extremt små backspeglar, kan vara en del av problemet.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:22

Jag blev lite impad förresten av backspeglarna på mina föräldrars nya CT200h. Dom har extrautrustning som har automatik som fäller in backspeglarna varje gång man parkerar och låser bilen. Det fina i sammanhanget är att det möjliggör extra stora backspeglar och det är precis just vad Lexus har passat på att lägga till har vi noterat. Dom är grymt trevliga att köra med! Om bilen saknar den funktionen så skulle dom sticka ut lite väl mycket när den står parkerad men eftersom dom fälls in automatiskt så är det inget problem. En annan fördel är att dom nu ser direkt om dom låst bilen, nåt dom annars brukar glömma. Är speglarna infällda så är den låst alltså.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:25
IchVW skrev:

Hej
Jag låg på motorvägen i 110 km/h och drog om en lastbil. När jag gick ut för att göra omkörningen kom det en bakom mig och eftersom bilen bakom mig körde lite över hastighetsgränsen så missbedömde jag avståndet och gick ut "framför näsan" på den bilen. Så jag missbedömde avståndet mellan min bil och den bilen bakom mig (som låg i omkörningsfilen).
Är det vårdslöhet i trafik? Det hände inget och det var aldrig nära en olycka så som jag minns situationen.
Mvh
Ich

Kan bli väldigt farliga situationer av det du gjorde, men fan vet om inte de som ligger i vänsterfilen hela tiden, ja hela tiden är dom som skapar dessa situationer.
Det borde också vara straffbart för dom stör ju hela trafikrytmen på motorvägarna, egoistiska och lata som dom är går dom ju aldrig in i högerfil, någon gång. Eller vad tycker ni?

Uppdaterat: 2016-08-23 20:28
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

En del i den här tråden har fått för sig att jag struntade i speglarna, vilket inte stämmer. Jag missbedömde avståndet pga av två orsaker

1. Den mänskliga faktorn
2. Bilen bakom mig körde för fort

Dessutom verkar vissa tro att det var nära en olycka. Det var det inte. Så tolkade jag inte skeendet. Brotten var inte att det var nära en olycka, utan att jag gick ut medan en bil höll på att köra förbi.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:34

Jag kör tyvärr ofta lite fortare, alltså jag kör om ungefär lika många bilar som kör om mig, men det medför ju att man måste vara helskärpt och räkna med att någon inte är tillräckligt uppmärksam på omkörningen.
Men nog har man blivit skrämd några gånger och funderat på vad man själv håller på med.
Man kan inte skylla allt på andra!

Uppdaterat: 2016-08-23 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har vid några tillfällen gjort samma sak under min körkortskarriär, dvs missbedömt hastigheten på upphinnande bil i vänsterkörfältet-fel av mig. å andra sidan har jag vid några andra tillfällen upplevt att upphinnande bil i vänster körfältet har ökat sin fart när jag börjat planera för omkörning av ett långsammare fordon och det är ju inte ok, eller precis när en enfilig väg blir 2filig och bilen bakom slänger sig ut för att köra om både mig och ett långsammare fordon framför mig när jag själv satt på blinkersen och markerat att jag har för avsikt att köra om.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:46

Samtidigt kan man undra lite över dom som leker autobahn i Sverige. Som varit i den "stora världen" och kört, tycker dom är mästare i att köra bil och tycker svenska vägar ska vara likadana som i Tyskland. Som kör i 140 eller mer och tycker folk ska kasta sig åt sidan så fort dom kommer. Inte sällan är det premiummärken med stor arg grill också.

Så förståelse behövs åt båda hållen. Svenska vägar är inte autobahn och kommer aldrig bli det. Vi kommer aldrig få högre hastighetsgränser än vi har idag. Snart kommer det fler elbilar också och för dom passar det dåligt att köra fortare än 110.

Kör man för fort så måste man inse att man kör olagligt och därmed ska agera efter det. Spelar ingen roll att man tycker svenska hastighetsgränser är låga eller löjliga.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:48

Min bil varnar för just detta beteende. Sjukt bra funktion. Den varnar för bilar som kommer i hög hastighet långt innan det blir ett problem. Bling-bling som är riktigt bra.

Uppdaterat: 2016-08-23 20:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Min bil varnar för just detta beteende. Sjukt bra funktion. Den varnar för bilar som kommer i hög hastighet långt innan det blir ett problem. Bling-bling som är riktigt bra.

Superbra, skulle jag vilja ha, men nu åker jag ju inte så ofta i högerfilen förstås! :-)

Uppdaterat: 2016-08-23 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vidstige skrev:

Samtidigt kan man undra lite över dom som leker autobahn i Sverige. Som varit i den "stora världen" och kört, tycker dom är mästare i att köra bil och tycker svenska vägar ska vara likadana som i Tyskland. Som kör i 140 eller mer och tycker folk ska kasta sig åt sidan så fort dom kommer.
Inte sällan är det premiummärken med stor arg grill också.
Så förståelse behövs åt båda hållen. Svenska vägar är inte autobahn och kommer aldrig bli det. Vi kommer aldrig få högre hastighetsgränser än vi har idag. Snart kommer det fler elbilar också och för dom passar det dåligt att köra fortare än 110.

Jag delar din analys.

Dessutom; de allra flesta bilar kör för fort på den sträckan där detta skedde. Det är många gånger jag fått ligga bakom lastbilar som ligger i 90 på grund av att alla bilar kör förbi och aldrig släpper ut mig. Så då får man ligga bakom lastbilar flera kilometer.

Jag minns en gång när anmälde en person i skolan som begick ett brott. Jag visste att den som begick brottet skulle bli arg, jag kunde ana att personens kompisar skulle ta hans parti, men jag kunde aldrig drömma om att lärarna skulle säga åt mig att inte lägga mig i. Det var hårt. Tydligen är det fritt fram att begå brott, både i skola, samhälle och trafik, men om man begår ett misstag så att någon fortkörare får bromsa ner till 110 så ska man minsann sättas åt. Man kanske skulle bli kriminell, då skyddas man av samhället :-)

Uppdaterat: 2016-08-23 21:01

Man är huvudansvarig när man gör ett körbanebyte. Men har den som kommer bakifrån kört över skyltad hastighet, kan den mycket väl bli medansvarig vid en olycka. Speciellt på motorväg kan ofta hastigheterna ligga väldigt mycket över de tillåtna nu för tiden.

Uppdaterat: 2016-08-23 21:04
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Skönt att det inte hände något allvarligt! "Bling-bling" är bra och det gör en till en säkrare och med riskmedveten bilförare.
Jag har till vana att kolla två gånger bakåt innan omkörning för att undvika "upphinnande" av bakomvarande. Men jag förstår, den mänskliga faktorn går inte att undvika tyvärr.

Uppdaterat: 2016-08-23 21:13
Power to the people

Jag drar mig ur denna diskussion tills vidare. Orkar inte höra folk som själva bryter regelbundet mot lagen och som sedan har mage att döma ut mig helt pga ett misstag.

Uppdaterat: 2016-08-23 21:33
IchVW skrev:

Jag drar mig ur denna diskussion tills vidare. Orkar inte höra folk som själva bryter regelbundet mot lagen och som sedan har mage att döma ut mig helt pga ett misstag.

Ja vi är nog alla skyldiga till dumheter då och då och det är tur att det inte händer mer än det gör.
Men bland det otäckaste är nog det Vidstige är inne på, när man kommer kapp en något långsammre bil och börjar planera en omkörning, kollar om det är fritt och det kommer en bil i vänsterfilen i närmare 200km/t, det blir svettigt och man blir glad att man hade tur som fick syn på den.
Jag förstår inte hur man vågar hålla de farterna när det är många bilar i kö i högerfilen.
Men man vet ju inte vad det är för person, fartöverträdelsen kanske är det minsta brott den figuren har på sig.

Uppdaterat: 2016-08-23 22:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du kan inte bli polisanmäld för en trafikförseelse av en privatperson!
För att byta fil till hinder för nån annan är möjligen en förseelse som ger 500 spänn i böter, om du blir sedd av polisman.
Hade ni krockat hade troligen han, inte du, blivit fälld för vårdslöshet, eftersom han hade kört på dig bakifrån.
Man ska kunna bromsa för varje uppdykande hinder, står det i lagen.
Och man får inte köra på nån för att dom gör ett misstag!
Hade du däremot kört i sidan på honom, hade du varit i riskzonen.....
Så glöm det, det enda var väl möjligen att han hade gett dig fingret, då hade du väl fått ta det.....
Det där med att fastna bakom lastbilar är dock oftast dålig framförhållning, man blinkar ut lite tidigare och gasar lite mer, så kommer luckan, sen får faktiskt dom bakom anpassa längden på luckan, det är deras problem .....dom har hela ansvaret för avståndet framför sig.....ett lätt avdrag på gasen är allt som behövs.
Det enda du behöver göra är att anpassa farten till den rådande i ytterfilen, dvs häng på den framför med vettigt avstånd, dom därbak får släppa.....
Om autobahn har du fel vidde, där kör man inte så, man är mer disciplinerad där.
Kör man över 130 på en frifartsväg, får man hela ansvaret för en olycka oavsett vem som gör fel.
Den som kommer bakifrån bromsar om nån virrpanna gör som ts, det är förvisso också förbjudet, men att blinka med ljuset är det högre böter på.....
Dessutom kör man inte i ytterfilen mer än under omkörning, där beivrar polizei sånt beteende, här finns dom inte, och skulle dom ha kört vilse och hamnat i trafiken orkar dom inte......
För även där har man satt upp plåtpoliser, ännu fler än här, men inte för att spara in på poliser, utan för att dom ska få tid att kolla på beteendet i trafiken.....
Det du beskriver är en rent svensk företeelse, faktiskt!
Det där att jag ska fram, alla andra ska flytta sig när jag kommer.......och det där att om det är 110 då kör jag ivägen för han som kommer i 140, för det får han inte....det är lika svenskt!
Sköt dig själv och skit i andra.......

Uppdaterat: 2016-08-23 22:42
saabnisse skrev:

Audi A5 SB wrote:Min bil varnar för just detta beteende. Sjukt bra funktion. Den varnar för bilar som kommer i hög hastighet långt innan det blir ett problem. Bling-bling som är riktigt bra.
Superbra, skulle jag vilja ha, men nu åker jag ju inte så ofta i högerfilen förstås! :-)

Ja det var precis det jag påpekade saabnisse. De som inte åker så ofta i högerfilen utan hela tiden åker i vänsterfilen. DET borde beivras. Det är dom som skapar problemet för dom som åker in i högerfilen efter en omkörning och som sedan blir instängda där, i högerfilen.

Uppdaterat: 2016-08-23 22:59
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Så länge man kör om bilar är det ju ok.....
Man får göra hur många omkörningar som helst, men när man inte kör om ,ska man flytta sig till höger......döenkelt!

Uppdaterat: 2016-08-23 23:16
duccedriver skrev:

Så länge man kör om bilar är det ju ok.....
Man får göra hur många omkörningar som helst, men när man inte kör om ,ska man flytta sig till höger......döenkelt!

Ja, det gör jag, men är det fritt i vänsterfilen på den väg jag kör oftast och vid de tillfällen trafiken inte är så hög åker jag i den, inte för omkörning utan för att den har en slät beläggning som gör att jag sparar både öron och bränsle.
Men givetvis har jag stenkoll i spegeln och kommer någon bakifrån går jag snabbt över i högerfilen.

Uppdaterat: 2016-08-24 08:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du Ich VW gjorde inget fel eftersom du både använde blinkers och kollade backspegeln att det då kommer ,,Herrarna i Hagen ,, som tror att dom kan köra hur fort som helst bara för att dom har råd att ha en premiumbil tror att det ingick i priset frifart ,det är svårt att bedöma fart på det som kommer rakt bakifrån och framifrån , det är däför det ofta hände dödsolyckor på större vägar där det var 70 begränsning vid korsningarna ,men vissa tyckte att man kunde passera i 140 , dom korsningarna är ju i dom flesta fall ombyggda nu

Uppdaterat: 2016-08-24 08:53

Jo, fel gjorde han, man får inte köra ut framför nosen på nån annan....
Kan man inte bedöma avståndet, bör man avstå.....
Men det var ett misstag, såna kan man göra ibland, ingen är ofelbar.
Dock verkar det ibland dåligt med kontinuerlig spegelkoll, tittar man i spegeln var femte minut vet man inte vad som kommer.
Ok, jag kör lastbil, speglarna är skitviktiga för mig, men min vänsterspegel även på personbilen används minst en gång var 10:e sekund, så bilar dyker inte upp från ingenstans......då blir avståndsbedömningen inget problem, är den i spegeln liten, och sen stor efter 10 sek kommer han nog betydligt fortare än jag, och eftersom jag inte är privatpolis låter jag honom hållas......
Spegelkoll fick jag lära mig i trafikskolan!
Men visst misslyckas även jag, därför är jag beredd när jag kör fortare än andra, prexis som saabnisse......

Uppdaterat: 2016-08-24 10:26

Fråga en tysk någon gång varför de alltid kör sakta här i Sverige.

Trafikmiljön tillåter inget annat fick jag till svar...

Uppdaterat: 2016-08-24 10:53
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Men om det är väldigt trafikerat så är det ju inte lätt att veta om det var bilen jag såg långt borta för 10--15 s sedan eller nån annan några bilar bakom som precis gått ut för att göra en omkörning. Och den bilen lär i så fall inte ha speciellt stort fartöverskott kontra min bil. Visst måste man se sig om noga och själv är jag nog försiktig i överkant - inte minst när man jämför med alla som sticker ut nosen till vänsterfilen (och inte ovanligt utan att blinka först) trots att det bara är typ 10--20 m till bilen bakom (i vänsterfilen). Mycket ansvar måste trots allt läggas på den som struntar i hastighetsbegränsningen för det är ju i grunden den personen som är orsak till incidenten - i alla fall om den som skall göra en omkörning ligger nära hastighetsgränsen när han påbörjar omkörningen. Alla måste givetvis vara uppmärksamma och följsamma i trafiken men hastighetsöverträdaren har uppenbarligen brustit i det avseendet just p g a hastighetsöverträdelsen vilket är det som skapat den stora hastighetsskillnaden i detta fall.

Uppdaterat: 2016-08-24 10:53
Antifeministen skrev:

Audi A5 SB wrote:Min bil varnar för just detta beteende. Sjukt bra funktion. Den varnar för bilar som kommer i hög hastighet långt innan det blir ett problem. Bling-bling som är riktigt bra.
Fast det är ju inte så bra om man litar på funktionen och då släpper på uppmärksamheten (något som många gör). Och så en dag fungerar inte bling-blinget och en helt onödig olycka är ett faktum. Hade funktionen inte funnits så hade man inte släppt på uppmärksamheten och olyckan hade inte behövt ske.
.

Audis sideassist fungerar inte så att man kör efter den Antifeministen. Kopplas den, av någon anledning ur så får man dessutom veta det.
Bra funktion som, om Ich VW haft skulle avhjälpt situationen innan den uppstod.
Den finns även på högersidan saabnisse och reagerar också på cyklar och mopeder.

Uppdaterat: 2016-08-24 12:01

Det finns massor av om och men i detta, att se det som vårdslöshet i trafik utifrån lagens bemärkelse, det är det inte.
Sedan så tillkommer några andra aspekter i detta fallet.
Om man avviker från den skyltade hastigheten, både uppåt och nedåt ökar kraven och egentliga ansvaret på att vara mer uppmärksam.
Den som kör för fort får acceptera och anpassa sin framfart till omgivningen som generellt inte förväntar sig detta och likaså om man kör mer långsamt än omgivningen så behöver man vara hänsynsfull då man är "i vägen" för omgivningen till viss del, som inte heller förutsätts.

Om man kör på motorväg i högerfilen och blinkar hänsynsfullt så säger lagen att den som kommer i vänsterfilen skall underlätta för den som vill byta fil. Du får alltså (som tyvärr allt för ofta sker) gasa på och stänga luckan som kanske fanns, det är inte OK, men du får inte heller "hugga" dig in i en lucka som inte finns...
Samverkan!!
Sedan att det sker misstag, det händer hela tiden i trafiken, några av okunnighet, några av ouppmärksamhet och en del på rent jävelskap...

Uppdaterat: 2016-08-24 12:14
*Robban

Bra beskrivet hur det borde funka, robban......
Där jag kör på e6 varje morgon, brukar det vara bra med lastbilar, eftersom alla färjor i trelleborg lagt till nån timme tidigare...
Får jag en bredvid, försöker jag gasa om den på påfarten ,blir jag tvåa bakom en annan personbil och sen ytterfilen är fri, blinkar jag ut och väntar ett par 3 sekunder på att den före ska kunna gasa och komma loss, oftast till ingen nytta, alltför ofta har folk beslutsångest......
Påfarter är ett annat gissel, när man kommer glidande med lastbil i 80, och nån påkörande inte gasar om till höger utan nästan kräver att man bromsar.....
Även en dacia sandero med klenaste motor fixar det.
Det värsta jag varit med om var en bmw 7 serie som körde så, en lång påfart, bredvid hela vägen, och den som kört söderut från göteborg vet att det inte är läge för sidoförflyttningar kl 17 vid sandsjöbacka....
Har han inte förnuftet att gasa upp i 90 på påfarten, ska han inte vara framför mig!
Jag hade minst 30m avstånd framåt, men inget bakåt, så han tvingade sig väl ut istället för att låna min lucka......
När påfarten tar slut, tutar han och bromsar, kör ut genom att tränga sig ut i ytterfil och om som fan......och ger fingret......
Tutade tillbaks och tänkte att hade jag inte haft fartbegränsare, hade du fått gipsa fingret om en stund......lite roadrage-fantasier lättar på trycket ibland.....
Så håll undan saabnisse, det kan vara en sån som jag som kommer där bak, som inte har mina spärrar och stannar vid en fantasi......

Uppdaterat: 2016-08-24 12:43
duccedriver skrev:

Om autobahn har du fel vidde, där kör man inte så, man är mer disciplinerad där.
Kör man över 130 på en frifartsväg, får man hela ansvaret för en olycka oavsett vem som gör fel.

Ok bra klargörande om det är så.

Frågan är dock om svenskar som kört på autobahn känner till detta när dom vill köra "tyskt" på svenska motorvägar.

Uppdaterat: 2016-08-24 13:02

"Känner inte till just Audis side assist men de jag har testat gör ett ljud/ljus om något är i vägen."

Du menar när du hänger dig på hornet och blinkar med helljuset? Ve den som är i vägen och "orsakar" en olycka då.

Uppdaterat: 2016-08-24 14:16

Vidstige:
Möjligt det är svenskar som varit och utmärkt sig där också, för påfallande ofta är det svenska eller danska plåtar på den som trycker i ytterfil och blinkar med lyset.....
I huvudsak kör de flesta tyskar disciplinerat, om än tufft, de förutsätter att andra också kan reglerna och har koll.....
Där hade det nog inte funkat att ha en högerregel som funkar bara ibland......

Antiallt.....:
Hur många gånger ska folk behöva säga att säkerhetssystem inte utvecklas för att fördumma förare, utan stödja dom.....
De som använder dom som du menar, borde ändå inte vara på vägen.....
Dom ersätter inte speglar, dom varnar för saker som spegeln troligen missar!
Har man alltid spegelkoll, tror jag inte den reflexen försvinner för att man får ett hjälpmedel.
Har man inte alltid spegelkoll har trafikläraren misslyckats......
De gånger jag har dålig bakåtkoll är jag troligen okoncentrerad eller otillbörligt trött, och borde inte köra.
Det finns pipgrejor för det också, som mäter ögonrörelser och varnar när man glor stint rakt fram......
Trötthetsvarnare, tror mercedes och volvo håller på med det i lastbilar, en bra testplattform då långa körpass är vanligt.....

Uppdaterat: 2016-08-24 14:27

Om bilen körde väldigt snabbt precis innan han kom ikapp dig så borde du inte kunna hållas ansvarig för olyckan som uppkommit. Själv gick jag ut i vänsterfilen och blev omkörd av en MC som körde ca 180-200 km/h. Jag såg aldrig den MC's fast jag tittade noga innan filbytet. Räddningen var nog att jag visade tecken (blinkers) en stund innan sidoförflyttningen så att MC kunde korrigera och köra längst ut i vänsterkanten på motorvägen. Det bara sa "swiish" och bildörren ryckte till av vinddraget av MC'n. Där kan man nog säga att man hade lite änglavakt. Väldigt otäckt när motorvägarna används som autobahn av vissa utan någon som helst hänsyn för andras liv.

Uppdaterat: 2016-08-24 14:56
Styggavargen
Antifeministen skrev:

Hade funktionen inte funnits så hade man inte släppt på uppmärksamheten och olyckan hade inte behövt ske.

Det är just det här som är felet i ditt resonemang. Folk utan "bling bling" är inte duktiga bilförare och 100% uppmärksamma. Olyckor sker ändå!
Självklart kan en olycka inträffa om man vant sig vid ett elektroniskt hjälpmedel och det en dag skulle sluta att fungera, men de gånger de hjälper är så otroligt många fler. Det finns det tydlig statistik på.

Uppdaterat: 2016-08-24 15:10

Men, styggavargen, han kunde ju ha bromsat för dig, om du inte slängde dig ut, men blinkade du i god tid, gjorde du nog inte det...
Han kan ju inte ha varit i döda vinkeln, utan bakom om han körde så fort, för med 70 km(exempel) högre fart passerar han dig ju på tiondelar av en sekund, och du borde inte hinna inkräkta på hans utrymme nämnvärt......
Men vissa släpper inte på gasen.....chansar hellre för att riktigt visa för bilföraren att han gjorde fel...ett lika farligt beteende som din miss.....

Uppdaterat: 2016-08-24 15:27
Antifeministen skrev:

Och då händer det olyckor som inte hade behövt hända om systemen inte fanns.
.

Har du något exempel på en typ av olycka som inte skulle hända om ett visst elektroniskt säkerhetssystem inte fanns?

Uppdaterat: 2016-08-24 16:31
Antifeministen skrev:

Och jag, som vet hur människor är, anser att systemen föder dumma människor. Ty människan är både dum och lat till att börja med och ju fler system med falsk trygghet som människan får desto dummare och latare blir människan. Så är det tyvärr. Och då händer det olyckor som inte hade behövt hända om systemen inte fanns.
.

Precis - för som man känner sig själv känner man andra brukar man säga. Men det som gäller för vissa människor behöver inte gälla för andra.

Uppdaterat: 2016-08-24 21:27
Antifeministen skrev:

Eh? Nu förstår jag inte riktigt... det var för många "inte" där...

Det var du som skrev "Och då händer det olyckor som inte behövt hända om systemen inte fanns".
Mao, om systemen inte fanns skulle dessa olyckor inte hända.
Jag efterlyser exempel på sådana olyckor. Hur kan du inte förstå?

Uppdaterat: 2016-08-25 07:46
von-Klotenhjelm skrev:

Vargen, du ser inte motorcykeln men han ser din blinkers. Finns inte många tolkningar på den.

...men det svaret finns det flera tolkningar på så vad avser du egentligen ?

Uppdaterat: 2016-08-25 09:12

Om vi nu glider in på hjälpsystem, jag tror inget system skulle klara av den situationen jag var utsatt för... dvs att bakomvarande fordon har 70-100 km/h snabbare fart. Det motsvarar 20-30 meter/sekund... I första läget när jag tittar spegeln innan blinkers ser jag inte ens MC (avståndet är antagligen 400 meter eller mer), i andra läget befinner sig antagligen MC i döda vinkeln snett bakom min bil... och i nästa sekund flyger den förbi i en jädra fart. Motorvägen var helt rak, men uppförsbacke så jag ser nog inte ens hjälmen i första läget när MC befinner sig i en lägre position än min bil.

Uppdaterat: 2016-08-25 09:33
Styggavargen

M a o - det är lätt att döma andra när man själv är perfekt, eller ? Alla kan göra misstag - inte minst unga killar i bakåtvänd keps. Och kommer ett fordon i långt över tillåten hastighet rakt bakifrån är risken för felbedömningar ännu större. - och det från alla grupper av trafikanter. Backspegeln ger trots allt bara en 2-dimensionell vy vilket gör avståndsbedömningar svårt - och speciellt om ett fordon färdas i mycket högre hastighet än övriga fordon och än vad man bör kunna förvänta sig. Så skuldfrågan kan nog helt klart vara delad.

Uppdaterat: 2016-08-25 09:40