Vi Bilägares forum

Ctek ctx battery sense

Ctek ctx battery sense

Nån som tror detta är nåt att ha?

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/CTX%20BATTERY%20SENSE

Kostar ca 600 kr.

Tänkte det kunde vara ett bra sätt att hålla koll på 12 volts batteriet i bilen så man inte drabbas av nån överraskning.
Förr eller senare måste det ju bytas.

Uppdaterat: 2016-08-20 16:41

Kommentarer

Här en video om den

https://www.youtube.com/watch?v=AB9YN0DY6Zk

Här en liten review

https://www.youtube.com/watch?v=MRXM8QngQ8Q

Uppdaterat: 2016-08-20 16:44

Verkar bra att hålla koll batteriet via sin mobiltelefon. Annars finns det ju en ganska mycket billigare variant som man sticker in i bilens cigguttag och får via den en koll på vilket skick batteriet är.

Uppdaterat: 2016-08-20 20:47
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Fast men tanke på hur länge dagens bilbatterier håller så verkar det i mina ögon lite överkurs - trots att jag är en "batteri-gubbe"...:)

Uppdaterat: 2016-08-20 20:58

Tycker också det, men det kanske är vettigt för dom som kör lite, inte att batteriet går sönder, utan när det är tid att ladda.
För det är uppenbarligen ett problem för folk som kör för lite och sällan, att batteriet är halvdött när man ska starta en kall vinterdag......
För egen del är det överkurs, jag kör vanligen 10mil om dan, och det är ovanligt att ett friskt batteri drar ur då.....när ett batteri pajar, då tar jag den smällen då , ordnar starthjälp och åker till batteriaffären. . .

Uppdaterat: 2016-08-20 21:25

Fast finns väl ingen bilbatteri som håller hela bilens livslängd, hur man än kör.
Minst ett byte får man väl räkna med.

Uppdaterat: 2016-08-20 21:26

Trevlig pryl, kanske behöver den till Volvon som kommer att gå korta sträckor och där jag kommer använda dieselvärmaren på mornarna.

Uppdaterat: 2016-08-20 21:30

Ctek ctx battery sense kan säkert vara bra om man har ett fordon som står uppställd någonstans och man behöver ha koll på batteriet på distans. Kör man bilen regelbundet så kan Ctec Eyelet ( http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel-CTEK-Eyelet-M6/51-145 ) göra samma jobb, låter det som, med den skillnaden att man måste öppna huven för att kolla om batteriet behöver laddas.

junkers - På Volvo kommer det upp i displayen framför dig: "Batterinivå låg" när batteriet behöver laddas och den säger till i tid. Pluggar jag in min Ctec när den säger till går den ganska omgående upp på nivå 4, vilket innebär att det finns tillräckligt med ström för att starta. Så jag anser detta överkurs till en Volvo, såvida man inte tycker det är ett kul tillbehör.

Uppdaterat: 2016-08-20 22:33

Vidstige - hur många behåller bilen "hela bilens livslängd" ? Nä - jag vidhåller att detta är överkurs - i alla fall för alla som använder bilen regelbundet. Har aldrig haft behovet när jag funderar över alla bilar jag haft och de ytterst få batteriproblem som uppstått. Och det är lääääänge sen det senast begav sig.

Uppdaterat: 2016-08-20 22:47

Har en ctek zafir 90 som jag brukar använda från och till. Fast det är klart att man måste ju ha ström också så att man kan ladda eller underhållsladda om bilen inte körs. På Audi A6 C7 är batteriet vart reservhjulet normalt sitter.
Detta har dock Audi löst genom att det finns en minus och plus pool vid höger fram skärm när man öppnar motorhuven. Så man behöver inte dra kablar ända till bakluckan.

Minns min fars gamla Audi GL 5E C2 som hade batteriet under baksätet. Minns inte hur man laddade detta batteri? Men har ett svagt minne av att man var tvungen att plocka ut batteriet när man behövde ladda det. Ducce vet säkert då han ägt Audi 200 Turbo av samma modell serie.

Uppdaterat: 2016-08-20 22:49
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Pi, tänker att batteriet kan bli ett potentiellt problem när bilen är mer än 7 år gammal.

Uppdaterat: 2016-08-20 23:02

Visst Vidstige - men den dagen det är ett så allvarligt problem att bilen inte startar så är det väl bara att köpa ett nytt batteri istället för pengarna som denna manick kostat. Högst osäker på om en sån här manick verkligen med säkerhet kan avgöra när det är dags. Och beroende på årstid är det ju också olika kritiskt - sommartid startar det mesta men i minus 30 grader (sällsynt dock för de flesta av oss) så krävs det lite mera kapacitet.

Uppdaterat: 2016-08-21 10:12

Har en, fungerar bra, framför allt att få inte bara en ögonblicksbild utan hela tidslinjen så att man förstår hur dagens laddning fungerar.
Tyvärr Rutger, det går inte att läsa av på distans, du måste vara inom Bluetooth-avstånd för att hämta loggen från Sensen.

Uppdaterat: 2016-08-21 11:05
*Robban
EnannanRobban skrev:

Har en, fungerar bra, framför allt att få inte bara en ögonblicksbild utan hela tidslinjen så att man förstår hur dagens laddning fungerar.

Hur ofta samplar den data? Vad får man för upplösning på grafen? Timvärden, dygn etc?

Uppdaterat: 2016-08-21 11:23
Power to the people
EnannanRobban skrev:

Har en, fungerar bra, framför allt att få inte bara en ögonblicksbild utan hela tidslinjen så att man förstår hur dagens laddning fungerar.
Tyvärr Rutger, det går inte att läsa av på distans, du måste vara inom Bluetooth-avstånd för att hämta loggen från Sensen.

Ah, ok. Tack för upplysningen! På ett entusiastfordon kan det säkert vara ett bra tillbehör! Men inget jag skulle satsa på till min vardagsbil. Där säger jag som Pi, den dagen den inte startar köper jag ett nytt batteri.

Uppdaterat: 2016-08-21 20:07

Då hade din fars bil ac, minimats, för annars satt batteriet bakom torpedväggen i motorrummet vill jag minnas....
Det gick att ladda batteriet på plats, om man hade förlängningskabeln genom fönstret.....
Min 200t hade klimatanläggning och batteriet under baksätet, och det hade även c3 och c4 med klima.
Annars satt det i motorrummet.
På c3 kom starthjälpspolerna på stötdämpartornet, egentligen inte för laddning, men det funkar ju.
Har för övrigt haft c3 100L5E, GL5E, 200T, c4 2,3 2,6 och 2,8quattro GT 5Ecoupe, coupe quattro , 80, 90, mfl audi.......
Så blir det när man jobbar med ett märke och får köpa begagnat till personalpriser som skatteverket inte gillar idag......

Uppdaterat: 2016-08-21 22:18

Vad är normal livslängd på ett batteri?
Kan aldrig minnas att jag bytt något, och på hojen är det numer 9 år gammalt och fortfarande gott om kry även när det är kallt och den stått länge.

Har väl laddat batteriet i min förrförra Volvo med en sån dära recondladdare nån gång, men hade väl egentligen aldrig nåt problem.

Visst, jag kör mest längre sträckor, men de måste ju finnas någon form av begränsning ändå tänker jag.

Uppdaterat: 2016-08-23 11:58
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1, på hojen håller batteriet inte ens en vinter om du inte laddar och hojen står i kallgrader. Största fienden för ett batteri är att det är dåligt laddat och det är kallt.

Uppdaterat: 2016-08-23 13:13

Jo precis det har jag fått höra också, i tre år nu, och det är fortfarande bra kräm i batteriet...

Gamla Suzuki -78:an drog ur batteriet över vintern faktiskt, men Yamahan -07:an verkar inte göra det...
Iår blir det nog varmgarage dock. Brukar dock köra en sväng fina vinterdagar oavsett snö eller inte, det hjälper kanske upp det lite.

Uppdaterat: 2016-08-24 11:00
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Fast det är ju även normal självurladdning som man måste hålla stången t ex över vintern på en hoj. Så hojbatteriet sitter alltid anslutet till en Ctek-laddare under vintern - liksom båtbatteriet. Jag har missat vid nåt tillfälle med hojbatteriet och det var inte bra - precis som Vidstige säger. Det är nog inte nåt som "tjuvdrar" speciellt mycket utan helt enkelt självurladdningen som spökar eftersom speciellt hojbatterierna dessutom har rätt låg kapacitet - i alla fall i jämförelse med bilbatterier. Och ligger det nån liten elektronisk manick och tar aldrig så lite ström så är ju även där kapaciteten på batteriet ett bekymmer - inte minst om hojen dessutom står kallt till.

Uppdaterat: 2016-08-24 11:07

Självurladdningen är lägre i batterier som är toppladdade, än de som är lite dåligt laddade innan de "ställs av"
Ju mer urladdat en batteri är vid stillastående desto större är sulfateringen, vilket i sin tur ger sämre kapacitet i batteriet.
Ett toppladdat batteri klarar sig bra även under vinterförvaring. Samma gäller med bilar som har typ parkeringsvärmare, om man inte ser till att batteriet är toppladdat så knäcker man ett nytt batteri ganska snabbt genom att det tappar kapacitet av sulfatering.
Med denna ser jag om min körning påverkar batterikapaciteten eller inte och om jag i så fall behöver underhållsladda, innan startmotorn en morgon säger Njööö...

Uppdaterat: 2016-08-24 12:21
*Robban

Pi, ja Ctek-laddaren är guld och har monterat snabbkoppling på min så man inte ens behöver öppna något på hojen. Bara att plugga in ctek-laddaren på hösten och sen ta bort på våren. Hur smidigt som helst.

Uppdaterat: 2016-08-24 12:40
EnannanRobban skrev:

S
Ett toppladdat batteri klarar sig bra även under vinterförvaring.

Om vi pratar MC så skulle jag säga att den inte klarar sig om batteriet sitter kvar på hojen och den är parkerad i kallgarage. Toppladdning hjälper alltså inte. Men sen påverkar säkert hojen också, hur mycket just den den drar/läcker.

Uppdaterat: 2016-08-24 12:44
Vidstige skrev:

Om vi pratar MC så skulle jag säga att den inte klarar sig om batteriet sitter kvar på hojen och den är parkerad i kallgarage. Toppladdning hjälper alltså inte. Men sen påverkar säkert hojen också, hur mycket just den den drar/läcker.

Om du har något som drar så kommer batteriet att laddas ur, men lyfter du en pol så går det oftast, men underhållsladdning är alltid bra!

Uppdaterat: 2016-08-24 15:02
*Robban
Grosser skrev:

EnannanRobban wrote:Har en, fungerar bra, framför allt att få inte bara en ögonblicksbild utan hela tidslinjen så att man förstår hur dagens laddning fungerar.
Hur ofta samplar den data? Vad får man för upplösning på grafen? Timvärden, dygn etc?

Har precis beställt en. Drygt 500 på Mekonomen.
Enligt tillverkaren loggar den var femte minut och sparar tre månader bakåt. Så det räcker med att du kopplar upp dig var tredje månad för att se allt.
Resten vet jag inte ännu.
Har också eylet, den med små lampor. Men där måste jag ju ha den så lamporna syns. Smidigare att bara slänga ett öga på telefonen.
Det är tydligen någon algoritm i så den behöver sitta i ett dygn för att börja visa vettiga värden.

Uppdaterat: 2017-03-25 09:29

Har ni verkligen såpass mycket laddnings/batteriproblem att ni måste ha extra utrustning för att kolla batteriet ? Trots att jag är "elgubbe" och jobbat med batterier av olika typ under många år så har jag inte sett behovet i mina bilar eftersom jag under se senaste typ 30-talet år aldrig upplevt några batteriproblem i mina bilar. Eller är det bara för att det är en kul pryl...:)

Uppdaterat: 2017-03-25 10:19
Pi skrev:

Har ni verkligen såpass mycket laddnings/batteriproblem att ni måste ha extra utrustning för att kolla batteriet ? Trots att jag är "elgubbe" och jobbat med batterier av olika typ under många år så har jag inte sett behovet i mina bilar eftersom jag under se senaste typ 30-talet år aldrig upplevt några batteriproblem i mina bilar. Eller är det bara för att det är en kul pryl...:)

Jag har faktiskt haft problem en gång då den inte orkade igång en redigt kall vintermorgon. Och nu när det analkas en ny bil med dieselvärmare så drar det ju extra, plus alla elektroniska mojänger som är igång i en modern bil.
Sedan är det ju bra att kunna följa om det läcker någonstans e.t.c. Min tanke är att kunna förebygga batteribyte.
Om du laddar ur en blyack en enda gång så åldras den märkbart. En blyack skall helst vara fulladdad hela tiden och aldrig användas (därav att UPS:er kan gå i åratal utan batteriproblem). Andra batterityper sköts på annat sätt kan tilläggas.
Att då enkelt se att nu är det fördelaktigt att stödladda för att det kanske varit en period med mera kyla, kortare åksträckor, mer värmare e.t.c. vore guld värt! 500 kronor är ju ingenting mot vad ett batteribyte kostar!
Plus att det är intressant att se såklart - när får vi dalar och toppar? Hur mycket drar värmaren? Hur mycket belastar alla elsystem när de används (rövvärme, rutvärme, 12v-uttag, lampor e.t.c.).
Jag fastnade för att man just får långvarig statistik. Inte bara punktvärden.

Uppdaterat: 2017-03-25 10:40

Pi, jag valde en annan lösning på min Prius. Jag bytte helt enkelt 12-volts batteriet i förebyggande syfte i höstas. Bilen var då ca 7 år gammal. Så jag antar att batteriet kommer funka bra 7 år till nu. Man kan väl då säga att batteriet behöver byta en enda gång under bilens normala livslängd.

Uppdaterat: 2017-03-25 10:44

Xanthopteryx - tror att du har lite väl höga tankar om vad denna pryl kan utföra. Utan att ha sensorer för att mäta strömförbrukning från olika förbrukare så lär du ha svårt att få sådana data ur denna mojäng. Den mäter såvitt jag förstått batterispänningen och loggar denna men enskilda förbrukares belastning/strömförbrukning är rätt svårt (omöjligt snarare) att mäta utan sensorer på dessa. Sen är det alltid kul med prylar men nåt direkt behov av denna har jag svårt att se om biltillverkaren dimensionerat batteri, generator och laddningsregulator rätt. Inte ens vår f d Corsa som var 12 år gammal när vi sålde den behövde nåt batteribyte under dessa år...

Uppdaterat: 2017-03-25 10:59
Pi skrev:

Xanthopteryx - tror att du har lite väl höga tankar om vad denna pryl kan utföra. Utan att ha sensorer för att mäta strömförbrukning från olika förbrukare så lär du ha svårt att få sådana data ur denna mojäng. Den mäter såvitt jag förstått batterispänningen och loggar denna men enskilda förbrukares belastning/strömförbrukning är rätt svårt (omöjligt snarare) att mäta utan sensorer på dessa. Sen är det alltid kul med prylar men nåt direkt behov av denna har jag svårt att se om biltillverkaren dimensionerat batteri, generator och laddningsregulator rätt. Inte ens vår f d Corsa som var 12 år gammal när vi sålde den behövde nåt batteribyte under dessa år...

Det är just loggningen som gör att man kan se vad som händer.
Ett modernt AGM-batteri har en självurladdning på någon procent per månad. Alltså på en bil som används regelbundet så är det försumbart. Om du däremot märker att spänningen sjunker snabbare än vad som förväntas så är det något som ligger och tjuvdrar. Att sedan ta reda på VAD som tjuvdrar det är en annan sak såklart.
Att bara mäta enstaka tillfällen ger ingen bra bild, särskilt då det oftast innebär att du måste låsa upp bilen vilket medför kraftigt ökad förbrukning vilket resulterar i stort spänningsfall.
Generellt kan sägas att en blyackumulator som håller mer än 5 år är bra. Äldra bilar har lättare att tolerera sämre batteri då de inte förbrukar så mycket ström. En modern bil däremot... Bara bakrutans uppvärmning drar hiskeligt mycket. Kika på hur A dina säkringar har för olika grejor så kan man få en viss vägledning.
Låt säga att ditt batteri på 90 Ah har halva kapaciteten kvar, eftersom det är gammalt och trött.
Du har bakrutevärme och framrutevärme. kanske 30 A/st. Slå på detta och batteriet är i teorin HELT dött på en timme.
Problemet är att du ju måste kunna starta också, och då krävs kanske 200A, bara för startmotorn (plus belysning, pumpar, elmojänger och allt annat som drar igång när du slår på tändningen). Vips så är det slut och den orkar inte igång.
Men du hade kanske kunnat förutse det om du haft täta mätningar av spänningen på ditt batteri.
Batterispänning är A och O. Den säger ofta väldigt mycket om hur batteriet mår. Det finns tabeller som gör att du ganska enkelt kan kolla hur bra blyackar mår bara genom att ladda på det fullt, låta det vila MINST 24h (utan någonting på) och sedan mäta spänningen. Syramätare på ett slutet batteri är inte så lätt, men denna metod fungerar oväntat bra.
Nu är ju problemet att bilen alltid är inkopplad, så du kan inte lita på spänningen i sig, men har du statistik bakåt kan du alltid jämföra och se när det börjar gå utför för mycket, och innan det sker, stödladda tätare och tätare om det behövs.
Helst vill jag ha en laddsladd permanent till bilen men det kostar 5.000 att montera så ska hitta på någon egen lösning sedan när den väl levereras.

Uppdaterat: 2017-03-25 12:01

Som sagt - har jobbat med ackumulatorer av olika kemi (under senare år mest Li-baserade) under en attans massa år så jag är hyfsat insatt i problematiken. Sen vill jag säga att batterispänningen mätt utan större last inte säger så speciellt mycket men åter - upplever du din strömförsörjning som problematisk så är det ju ingen större investering i sig. Dock har jag med alla våra bilar inte upplevt några problem under en massa år.

Uppdaterat: 2017-03-25 13:53

Pi, detta är ett bra sätt att se batteriets status över tid eftersom den loggar, men mest en nördig pryl för oss pojkar som har lämnat Hobbex för dyrare leksaker ;-)

Uppdaterat: 2017-03-25 14:23
*Robban

Där håller jag med dig till Robban - och leksaker är inte fel men det jag ville säga var som sagt att det knappast är nåt nödvändigt i dagens bilar. Hade det varit på 60-talet hade det varit lite annorlunda...:)

Uppdaterat: 2017-03-25 14:33

Läste i ett annat forum i går om en med en modern bil som hade haft den i varmgarage i 10 dagar under utlandsresa. Vid hemkomst var bilen stendöd - inte ens larmlampan blinkade.
Visade sig vara en bugg i mjukvaran som gjorde att bilen inte gick ner i sparläge som den skulle.
Med en dylig pryl som Battery Sense hade man garanterat märkt att något inte stod rätt till då du ju ältt ser att spänningen sjunker anmäkrningsvärt mycket bara den står över en helg t.ex. Så underskatta inte problemen med batteristrul på moderna bilar.
I det fallet är ju batteriet att betrakta som förstört och lär inte hålla länge till.

Uppdaterat: 2017-03-26 13:06

Fast i ovan situation så hade man bara fått se logg på vad som hände och när strömmen tog slut, om man var borta i 10 dagar... Den larmar ju inte eftersom den inte når din telefon om du inte sitter i eller står bredvid när du hämtar loggen.

Uppdaterat: 2017-03-26 19:54
*Robban

Bilen ifråga är V90 och jag har haft den buggen på min.
Drabbades inte av stopp men värmaren gick knappt att köra pga låg laddnivå.
Ny programvara så blev den kry, har inga värmarproblem längre, ngt som jag trots allt räknade med pga många korta körningar.

Uppdaterat: 2017-03-26 20:06

Kul grej men ha inte nån övertro att den kan göra underverk med batteriets livslängd. Men för oss teknikintresserade så är ju tekniska leksaker inte fy skam...:)

Uppdaterat: 2017-03-26 20:07

Fast PI, om man håller sitt batteri uppe i laddning och inte släpper ner det i "källaren" så kommer det att leva längre, framför allt att vi inte lämnar det nere i källaren för då börjar det hända grejer, allt för fort.

Uppdaterat: 2017-03-26 21:33
*Robban

Moderna bilar har väldigt mycket strömförbrukare, så att hålla koll på batteriet (på ett eller annat sätt) är inte fel. Jag har tidigare i någon tråd klagat på att min V70 har ett 1200W PTC-element som suger ström, speciellt på kortare resor och dom nya bilarna drar ändå mer ström enligt en på Volvo jag pratat med. Nu lär väl generatorn vara anpassad för detta, men kör man korta sträckor emellanåt är det klokt hålla koll på batteriet! Moderna batterier verkar heller inte hålla lika länge som förr, av någon anledning. Hört flera som fått byta tidigt. Ca3-4års livslängd var vanligt enligt verkmästare på Volvo! Vet inte om det kan stämma... Teknikens Värld planerar ev. att göra en artikel på vad alla elektriska hjälpredor drar i bilen. Ser fram emot den.

Uppdaterat: 2017-03-26 21:46

Robban - givetvis har du rätt men min enkla filosofi är att de allra flesta bilar har en tillräcklig generator och en laddningsregulator som gör ett bra jobb. Men som jag redan sagt - elektroniska leksaker kan också vara roliga...:)

Uppdaterat: 2017-03-26 22:32

PI, att bilar med värmare oftare har batteriproblem är allmänt känt av de/oss som har värmare, jag kör oftast så långa resor så jag har i princip alltid toppat batteri, men många överanvänder sitt batteri och då kan problem uppstå om man inte inser att man ofta kör runt med 50-60% i batteriet, speciellt om det toppas med en liten köldknäpp...
Better to know than to not ;-)

Uppdaterat: 2017-03-26 23:20
*Robban

Det här med batterier verkar också variera mellan tillverkare. Mina föräldrar har två bilar en BMW 1-serie och en MB E-klass. 1-serien kör de med nästan dagligen, dock mest korta sträckor. De fick byta batteri på den när den var 6 år gammal. Efter ett par år började även det nya batteriet att bråka så de fick börja underhållsladda det. Mercan som de kör förhållandevis lite med har aldrig bråkat. Den startar snällt varje gång och har aldrig behövt någon extraladdning.

Uppdaterat: 2017-03-28 09:17
Pi skrev:

Robban - givetvis har du rätt men min enkla filosofi är att de allra flesta bilar har en tillräcklig generator och en laddningsregulator som gör ett bra jobb. Men som jag redan sagt - elektroniska leksaker kan också vara roliga...:)

Frågan är om moderna bilar har det, med alla strömförbrukare och påfund som ska spara bränsle...? Läser i en Ford-broschyr att den utöver auto-start-stopp, PTC-element mm även har "Smart regenerativ laddning. Sparar bränsle genom att batteriet laddas endast när gaspedalen är uppsläppt. (standard)" Hinner då generatorn ladda för att kompensera för all strömförbrukning? Hur långt måste man köra för att den ska hinna göra det i så fall? VW har något liknande som dom kallar BlueMotion Technology. "Det omfattar start-stopp-system som stänger motorn när bilen står stilla, bränslesparande däck och bromsenergiåtervinning som tar tillvara på bilens rörelseenergi när du bromsar eftersom bilens generator kan avlastas." Volvo har också något snarlikt sen flera år tillbaka. Är detta anledningen till att jag numer måste stödladda batteriet var och varannan månad men aldrig tidigare behövt det, trots liknande körmönster? Med dylika "finesser" på moderna bilar kan det nog vara befogat att hålla koll på sitt batteri, känns det som... Eller vad tror ni andra? Har jakten på bränsledroppar gått för långt, på bekostnad av batteriet, samtidigt som bilarna belastar batteriet med mer och mer strömförbrukare?

Uppdaterat: 2017-03-31 22:26

Har aldrig haft behovet av att stödladda trots att jag under många år kört bilar med "BlueMotion Technology". Men Volvo kanske har större problem - vad vet jag ?

Uppdaterat: 2017-04-01 09:31

Möjligt... Jag vet inte heller, därav min fråga. Men jag får väl köpa något annat märke nästa gång och se om det funkar bättre. ;)

Uppdaterat: 2017-04-04 16:54