Vi Bilägares forum

Risker vid laddning av elbilar vid Åskväder

Risker vid laddning av elbilar vid Åskväder

Till Er som äger en elbil eller funderar på att köpa ett eldrivet fordon

I hur många offentliga laddstationer i Sverige tror Ni det monterats adekvata överspänningskydd ? Jordfelsbrytare ja, överspänningsskydd NEJ

Skulle Ni våga sitta i en elbil under laddning vid risk för åskväder med tillhörande stegspänningar efter att ha sett denna video ?
https://transportevolved.com/2015/06/04/polite-advice-tesla-lightning-strike-video-proves-why-you-shouldnt-refuel-any-car-in-an-electrical-storm/

Glöm inte att skruva upp ljudet och dessutom läsa hela texten då det klart och tydligt framgår att laddanslutningen svetsades fast i Teslans kaross. Anledningen till denna framtida problematik kommer att innebära både stora materiella samt personskador är ren och skär kognitiv dissonans från hela elbils branschen byggd på ett profit tänkande. Enkelt uttryckt ; Bilen är en av de säkraste platserna att befinna sig i…så länge den inte är ansluten till elnätet. Tror Ni elbilstillverkarna och de laddstolps leverantörer som har för avsikt att tälja guld med morakniv vill kommunicera detta faktum ?

Folksam har redan insett detta då det gäller robotgräsklippare och dragit öronen åt sig av enkel förekommen anledning; det kostar dom väldigt mycket.
Just nu står ’åskmagneten’ robotklippare för 80% av alla åskrelaterade skador. Stegspänning från åsknedslag söker alltid jordpunkt och robotklipparen med dess tillhörande signaslingor är det perfekta målet både genom laddstationen och signalslingorna på landets gräsmattor. Elbilar är under laddning är nästa stora 'måltavla'

Överspänningsskydd i den typ av elinstallationer jag beskriver kommer i framtiden bli lagstadgad precis som jordfelsbrytarna blev i början av 90-talet. Tyvärr tror jag att ett flertal individer kommer att få plikta med sina liv innan så sker. Läs Bengt Harding Olsons motion till riksdagen år 1992 enligt länk:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/hojd-elsakerhet_GG02N411

Det tog tyvärr lång tid och människoliv gick till spillo under resans gång innan just elsäkerheten höjdes med lagstadgade jordfelsbrytare. Samma resa kommer att gälla för överspänningsskydd.

Exempel här:
http://24blekinge.se/2016/07/16/aska-ar-robotgrasklippares-mardrom/

Folksam är begåvade och går ut till en kvarts miljon försäkringstagare med följande erbjudande is syfte att minska åskrelaterade skador:
http://www.batterielektronik.se/askskydd-rekommenderat-av-folksam

Enda sättet för Er elbilsägare att påverka elsäkerheten i rätt riktning är att ställa krav på Era tilltänkta leverantörer av dessa tjänster.
Om så inte görs kommer det att ta lång tid tyvärr..

Uppdaterat: 2016-07-18 11:00

Kommentarer

Säljer du åskskydd eller?
Du gör en höna av en fjäder, nej man ska inte ladda under åskväder och definitivt inte sitta i bilen samtidigt.
Men åskväder är inte speciellt frekventa i detta land så jag är säker på att jag kan undvika det.
Skulle jag skaffa en egen laddstation i framtiden ska det definitivt vara ett åskskydd där.

Uppdaterat: 2016-07-18 11:16

Man ska inte tanka sin bensinbil i åska heller eller prata i telefon när man tankar. Det är farligt att leva, man kan dö...

Uppdaterat: 2016-07-18 11:33

Här förklaras bl.a. stegspänning
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/blixtens-skadeverkan-1.4615

Uppdaterat: 2016-07-18 14:47

Bra att lyfta frågan då många "normala" konsumenter är dåligt insatta i elsäkerhetsfrågor..

Uppdaterat: 2016-07-19 22:25
Power to the people