Vi Bilägares forum

Höjdjustering av förarstol i olika bilmodeller

Höjdjustering av förarstol i olika bilmodeller

Har ett problem nu med en kort och en lång förare, i princip handlar det om att nåt ytterlägerna på förarstolen i höjdled varje gång man byter förare.

Om jag t.ex. tittar på min Prius så är det ca 30 drag med spaken för att nå ytterlägena. Ganska trögt att dra i spaken också när man sitter på stolen. Problem är då att man förmodligen skippar att justera ordentligt.

Hur ser det ut på andra bilmodeller som ni har erfarenhet av?

Och finns det några som till och med har elektrisk justering bland icke premiummärken?

Frågan handlar framförallt om Golf-klass i storlek.

Uppdaterat: 2016-07-06 08:40

Kommentarer

BMW 1-serie har en steglös justering av både höjd och vinkel. Man håller bara in spaken och drar stolen som man vill ha den (ej pumpar). Går blixtsnabbt att justera in. Detta gäller F20 med M-stolar.

Uppdaterat: 2016-07-06 08:57

El-justering verkar väl bäst med det "förändrings-mönstret". Min Golf kräver nog också rätt många "pumpningar" mellan ytterlägena men den är å andra sidan "lätt-pumpad". Men kolla också bilar a'la Golf SV eller andra lite mera högbyggda bilar - det är inte säkert att föraren upplever behovet att ändra sitthöjden lika i en sån som i en mera lågbyggd bil - som t ex den Astra dom har idag. Detta är en svår fråga att svara på eftersom körställningen är så personlig. Har ju testat i stort sett allt i Golfklassen men jag har tyvärr inga anteckningar om just denna egenskap eftersom det mest är jag själv som kör "min" bil. Och hustrun är ungefär lika lång så hon behöver inte ändra stolen. Men minnesbilden är att det finns en del bilar som är tunga att "pumpa" men jag kommer tyvärr inte ihåg vilka det var.

Uppdaterat: 2016-07-06 09:12

Jag tror BMW är det enda märket jag stött på där man inte pumpar för att ställa in stolarna. Tycker deras lösning är riktigt smidig.
På A6'an pumpar man, men det är kanske 10 tryck mellan mini- och maxläget. Ganska trögt iof.

Uppdaterat: 2016-07-06 09:20

Vår f d Corsa (-02) vill jag minnas att man fick släppa en spärr, sen "hoppa upp" med kroppen så for stolen också upp. Snabbt men definitivt inget att ta efter. Hur menar du att BMWn fungerar Swemba ? Om man sitter i stolen så skall ju kroppen trots allt förpassas upp eller ner... Ner är ju enkelt (även med Corsan) men upp kräver ju kraft på nåt sätt...
Apropå eljustering så vill jag minnas att Ford haft det även på en del lite mindre bilar - typ Focus - med "rätt" utrustningspaket.

Uppdaterat: 2016-07-06 09:31

Själv har jag tre knappar att trycka på till tre förvalda sittlägen, dessa ändrar även speglarnas inställning, vill man ändra finns två reglage att trycka eller vicka på, inget jobb alls!
Men det här finns som tillägg även på t.ex. Golf för ca 5000:-. Det fåniga när det gäller VWs bilar är att om man ha en sådan utrustning tvingas man att betala för andra paket som kan utgöras av rosa askkoppar och prickig klädsel som man alls inte vill ha. Enbart elstolar går inte att få.

Uppdaterat: 2016-07-06 09:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Pi, en spak ändrar stolens höjd (lutning) i framkant och en spak ändrar stolens höjd i bakkant.
För att höja hela stolen drar du först i ena spaken och lutar dig framåt och sedan i andra spaken och lutar dig bakåt. Brukar ta mig ungefär 3 sekunder att hitta rätt position efter att frun använt bilen.

Uppdaterat: 2016-07-06 09:52

I en Volvo kan du få eljusterbar stol med minne för 4900:- i princip alla modeller och utrustningsnivåer, t.o.m. en V40 för inropspriset 206 kkr. Undrar om den kommer ihåg vilken förare med respektive nyckel också?
Men Volvo-stolarna är ju bekväma och lättmanövrerade redan från start utan eljustering.

Uppdaterat: 2016-07-06 10:21
Power to the people

Grosser, elljustering har inte med stolens bekvämlighet att göra, utan om möjligheten att kunna ställa om den bekvämt för att passa olika förare.

Uppdaterat: 2016-07-06 11:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Grosser, elljustering har inte med stolens bekvämlighet att göra, utan om möjligheten att kunna ställa om den bekvämt för att passa olika förare.

Ja, saabnisse, det har inget med stolens bekvämlighet att göra, det är en bisak i sammanhanget att Volvo tillverkar bekväma stolar.
Jag vill framhålla att de är bekväma att hantera med föregående inlägg.

Uppdaterat: 2016-07-06 13:07
Power to the people

Detta är en detalj jag alltid intresserat mig för, dock har flertalet bilar jag åkt i saknat höjdjustering för passagerarstolen och jag har nog inte själv kört mer än fyra bilmärken utöver Opel så trotts intresset är det inte så mycket att komma med.

Jag åker ofta i senaste Golfen och den fungerar väl relativt bra, pumpningen är inte något direkt störande, däremot att stolen, som på många, samtidigt går framåt gillar jag inte.

30 pump från botten och upp är ju ett smaklöst skämt... jag skulle tro att den var trasig, 7-9 är väl rimligt.

Nya Astra lägger in el-stolens lägen i nyckeln och ställer in stolen när bilen låses upp, inklusive en mängd andra saker som t.ex. att man valfritt kan få förarstolen att glida bakåt några cm när dörren öppnas.
Dyrt tillval, förarstolen är elektriskt justerbar på 18 olika sätt och kostar bara 4000, men för att förenkla produktionen tillverkas de enbart i ett utförande med läderklädsel som kostar 11 000.
Astras vanliga stol är dock mycket enkel att justera, speciellt handtaget för längdjustering är lätt att få grepp om, vilket det inte är på Golf.

(Förövrigt har det hänt en del med Astras utrustning, nu finns 200 hk i Sverige och en ny lyxmodell som kostar 252 000 som har den omtalade adaptiva radarbaserade farthållaren, elvärmt baksäte, el-fällbart tredelat bakre ryggstöd, läderklädsel m.m.)

Jag håller Opels gamla utdragbara spak från 1978, vilken sedan fanns även på Omega som bäst trots att den var något trög att justera upp när man satt i stolen, finessen med den typen är att man snabbt i ett enda drag kunde ställa in den i ett visst läge utan att behöva sitta i stolen genom att se vilken position handtaget har, det går inte med någon annan teknik.
Man drar ut spaken teleskopiskt och drar den till önskad vinkel i ett enda drag.
Bra är också att stolen går rakt upp utan dumma flyttningar framåt-bakåt eller vinklar.
Saab tyckte detta var en fin ide och lånade den till 9000.

BMW stolen skulle jag förmodligen aldrig kunna justera utan att läsa i instruktionsboken, det där vinklandet låter ju idiotiskt, skulle ha åkt i den övertygad om att höjdjustering saknades - typiskt BMW.

Uppdaterat: 2016-07-06 14:00

Glömde säga, jag kollade även Renault Captur och den hade ca 20 pump "bara". Bättre än Prius på det sättet men samtidigt lika hopplöst i praktiken för två olika förare som byter ofta.

Har även noterat i trafiken att kvinnor ofta sitter oerhört lågt, inte sällan sticker bara en kalufs upp över ratten. Förmodligen har dom inte justerat stolen ordentligt för alla moderna bilar har väl den möjligheten numera även om då pumpandet är en ganska märklig övning. Nästan så att man önskade att alla bilar hade elektrisk justering med minne. Kanske nåt som kommer mer och mer?

Uppdaterat: 2016-07-06 14:22

En elektriskt inställbar stol med minne är en billig investering och innebär mindre irritation, när 2 personer med olika längd kör samma bil. Man trycker helt enkelt på sin minnesknapp på stolen eller har man låst bilen med sin egen nyckel så kommer nyckeln ihåg dina inställningar på stolen när du låser upp bilen nästa gång. Det är bara att sätta sig och köra. Den kallar jag för positiv teknik. Det du antifeministen är ett väldigt bra "bling, bling".

Uppdaterat: 2016-07-06 14:34
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Om man nu vill minska antalet bilar så borde man ju underlätta att flera personer delar en bil. Elektrisk justering med minne borde vara närmast standard eller i alla fall ett tillval man kan göra utan svindyra paket. Även på lyxigare märken kan det vara nåt som bara ingår i största paketet eller att det bara kan köpas till med största paketet. Tycker även det blir en trafiksäkerhetsfråga när folk kör utan att ha ställt in stolen ordentligt utan t.ex. sitter för lågt. Det är ju inte heller trevligt att köra om man inte ser ut ordentligt.

Uppdaterat: 2016-07-06 14:39

Håller med Vidstige, Har haft elektrisk justering på min Opel Vectra 2004 . Det kostade då 8000 och kunde fås på Eleganceversionen. Har inte ångrat mig en sekund. Ingen irritation mellan mig och frun när vi växlar bilar. Alltså öppna med nyckeln och kör.

Uppdaterat: 2016-07-06 14:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja, har man såna ytterligheter i inställningarna och ofta byter förare så är elstol med minne det enda rätta!
Annars håller jag med Niklas om att Opel och Saab hade en smart manuell höjdjustering, med teleskop-spak, där man enkelt hittade samma läge igen. Inte så lätt med dagens pumpreglage...
En lustig detalj jag märkte med Avensis, när jag testade ställa in den stolen, var att om jag pumpade 3 tag uppåt från bottenläget så måste jag pumpa 6 tag neråt för att komma tillbaka till bottenläget. Är det lika på din Prius, Vidstige? Apropå "30 drag med spaken för att nå ytterlägena." Men manuellt pumpande funkar bäst om man sällan byter förare! Inte bara för att det är jobbigt att pumpa, utan främst för att det är så svårt att hitta tillbaka till sin favoritposition.

Sen förstår jag inte hur man tillåts tillverka en stol där man bara har en spärr till ryggstödslutningen. Drar man i spaken faller man bakåt!!! Fullständigt livsfarligt om man vill justera ryggstödet under färd, i tron att det är ett pumpreglage! Min frus tidigare Corolla hade pumphandtag till ryggstödet, men i hennes Auris faller man bakåt, trots att reglaget är likadant! Så byter man bil är risken för misstag stor, om man inte märker det i tid... En rund ratt är bättre, men elstol naturligtvis allra bäst.

Uppdaterat: 2016-07-06 20:19

Jo, Ege, man bör naturligtvis ställa in allt innan man åker, men eftersom jag har ryggproblem så måste jag ibland ändra lite under färd och att varje gång stanna för att göra det blir lite jobbigt... Men just därför är naturligtvis el-justering både bättre och säkrare.

Uppdaterat: 2016-07-06 20:47

Aha-upplevelsen blir nog extra skojig om man plötsligt hamnar liggande medans man kör. :D Men det gör man ju inte om man först läser igenom instruktionsboken till alla olika bilar man kör... ;-)

Uppdaterat: 2016-07-06 21:22

Ja käre Jesus. Vissa behöver nog tänka till både en eller två gånger innan de köper en bil och ställa sig frågan, Vad Är Det Jag Vill Ha?

Uppdaterat: 2016-07-06 21:28
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har ju också ryggproblem så det elektriska svankstödet som finns hos Audi är därför bra. Man kan hålla på och ändra under färd. Genom att flytta upp och ned samt ut och in på en liten ratt bredvid sätet. Var och provade BMW 320i innan jag köpte Audi A6 och till min förvåning kostade svankstöd 5000 kr extra. Oavsett vilka stolar man valde. Märkligt när VW Golf 1.2 TSI - Masters har detta i standard. Visserligen manuell men i alla fall snålt av BMW.

Minns att Volvo 740/940 hade ett uselt system med att höja/sänka stolen. Blev mer att man vinklade stolen närmare eller längre ifrån ratten. På Audis stolar är det separata reglage för att vinkla stolen. Tycker jag sitter riktigt bra i Audis stolar även om dom kanske är lite för hårda.

Uppdaterat: 2016-07-06 21:55
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Rutger Jönåker skrev:

En lustig detalj jag märkte med Avensis, när jag testade ställa in den stolen, var att om jag pumpade 3 tag uppåt från bottenläget så måste jag pumpa 6 tag neråt för att komma tillbaka till bottenläget. Är det lika på din Prius, Vidstige?

Testade nu och det var snarare 30 upp och 23 ner. Så vill man vara mer exakt ska man nog hela tiden räkna antal tag upp från bottenläget. Nej, detta är inte väl genomtänkt för att justera stolen, även om det tycks vara nån slags standard numera. Märkligt nog är svankstödet elektriskt justerat.

Uppdaterat: 2016-07-06 21:59

Vidstige - Ok, kanske var det tvärtom. Kan ha blandat ihop det. Pumpandet funkar väl som sagt om man sällan byter förare, men byter man ofta så är el-justering helt klart att föredra.

Minimats1 - Ja, Audi har ett bra svankstöd! Uppskattar att det går att ändra i både höjd och djupled! Synd att stolarna är så hårda... Men jag läste i en annan tråd att Audi hade många olika stolar att välja på, så jag har nog inte sett/suttit i alla.

Uppdaterat: 2016-07-06 22:10

På C5/Xsara/Xantia är den en spak som man enkelt drar i och sätet höjer/sänker sig i en rörelse. Som en liten (utdragbar) handbroms på vänstersidan av sätet. Funkar smidigt och lätt..
Däremot har jag noterat att om man har armstöd finns inte svankjustering, och det motsatta då. Fånigt. Armstöd är gott, svankjustering också...
Dessutom har man gått från ratt för ryggstödet och satt en spak där, inte lika smidigt. Går i hack liksom istället för steglöst.

På Jaguaren sker allt elektriskt, sätet i alla ledder, nackskydd, speglar och ratt. Även svankstödet är elektriskt, 3 minnen varav 2 är kopplade till vilken nyckel man använder.

Uppdaterat: 2016-07-06 22:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

De bilar med "teleskop-spak" som jag personligen testat har varit tämligen tröga att höja sitsen med - kanske inte så konstigt med tanke på utväxlingen.

Uppdaterat: 2016-07-06 23:27

Bmw har väl i princip alltid haft samma system på de icke elektriska stolarna. I alla fall från 80-talet och framåt. Det tar som sagt inte många sekunder att byta körställning.
Ryggstödet har en spärr men det är försett med fjäder så att det åker uppåt. Det faller alltså inte ner i baksätet.
Man behöver inte kolla i boken heller då spakarna har bilder på vad de gör. Smidigt tycker jag men jag är van också. :)

Uppdaterat: 2016-07-07 08:02
It's a very good idea to leave a sinking ship

Svankstöd som går upp-ner och ut-in är bra, det är den enda justering jag gör någon gång för lite omväxling, det var Opel som uppfann det genom att placera dubbla svankstöd i stolen 1986.
När sidokrockkuddarna kom tvingades man ta bort det övre från 1996, återkom med Insignia, som dock inte har lika bra utlösning av kuddarna genom fasta luckor i sidan som de äldre. (Opeluppfinning det också, fast det finns några nya Opel som har kvar luckorna, Adam t.ex.)

Uppdaterat: 2016-07-07 09:17