Vi Bilägares forum

Volvos femma återvänder tillsammans med C90

Volvos femma återvänder tillsammans med C90

Det jag kommer säga nu är det inte många som vet, lita på mig eller ej, men när 40-serien, alternativt även nya 60-serien fått sin tid i rampljuset och det är C90:s tur kommer ni se att jag har rätt.

Informationen jag har kommer från en mycket trovärdig källa, jag kommer inte avslöja någon som helst information om källan, främst eftersom denna är en av ytterst få människor i Sverige som har denna info. Anledningen till att jag sprider det jag fått veta är för att jag tror att många, som jag, är besvikna över att femman försvann.

C90 har sedan länge varit planerad, femman har å andra sidan inte varit det. Till en början var det endast meningen att C90 skulle leda vägen för S90/V90/XC90/V90CC(som för övrigt snart kommer):s facelift. Efter kritik från Volvos ägare och en(större än väntad) efterfrågan från allmänheten har det beslutats att man lägger till en och endast en cylinder till B4204TXX. Motorn kommer att lanseras med C90. Om andra modeller får ta del av femman är inte bestämt. Kineserna har dock tryckt på att åtminstone en fyrdörrarsmodell på den kinesiska marknaden borde utrustas med motorn.

Motorn utvecklas för fullt och prototyper är redan byggda.

Ett litet problem som jag förstår det som uppstått, är under vilken beteckning, namn man ska lansera motorn. Antingen kommer C90 T6 ha den nya motorn, och man skippar nuvarande T6 för C90. Dock uppstår problem med T8, ska T6 vara femcylindrig och T8 fyrcylindrig? T7 är inte tillgängligt. Alternativt är att C90 med femman får polestarbeteckning.

Den nya motorn kommer få plats i åtminstone hela 90-serien vad jag förstår, längden och vikten ökar självklart lite, men plats ska finnas. Om alla modeller i 90-serien får motorn är dock högst osäkert. Det finns inga planer för femcylindrig diesel.

Jag litar på min källa, jag hade gärna stärkt dennes trovärdighet med info om vem det handlar om, men som sagt detta är för närvarande ett ytterst känsligt ämne, och jag vill inte riskera dennes jobb om man säger så... Låt oss istället glädjas av den fantastiska nyheten!

Uppdaterat: 2016-06-15 17:47

Kommentarer

Låter samtidigt lite konstigt att man skulle satsa på femman nu när man vill bli mer premium. Mer logiskt vore en sexa eller åtta till dom större lyxigare modellerna.

Själv skulle jag gilla en liten sexa eller en liten åtta. Men då skulle man behöva gå ifrån konceptet med 0,5 liter per cylinder. Exempelvis borde det ju gå att göra en sexa på samma totala cylindervolym som dagens fyra, dvs 2 liter. Med överladdning borde det räcka och förbrukningen hålls nere samtidigt som man får trevligare motorgång och bättre motorljud.

Uppdaterat: 2016-06-15 18:47

Vidstge, Volvo har inte tillverkat en V8 sedan 1975 och den hamnade aldrig i någon personbil.
Så en V8 tror jag inte på, men jag stöder dig i din uppfattning om en sexa, det är troligare än en femma.

Uppdaterat: 2016-06-15 20:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volvos nordamerikanska återförsäljare jublar inte direkt över 2liters fyror. Gissa vad de tycker om kommande 3cylindriga motorprogrammet......
Jobbigt när kunden kommer i sin gamla xc90 med v8 och nya ersättaren har halv motor för mer pengar.

Uppdaterat: 2016-06-16 22:42

Fast att återuppväcka femman känns inte heller så intressant, dom nya fyrorna går bättre. Vad som behövs är nog en sexa, gärna rak, om dom nya långa motorhuvarna borde väl ge plats för det.

Uppdaterat: 2016-06-16 22:55

Vill nog gärna se det innan jag tror det, men jag ser gärna en 5:a i Volvo igen! En extra cylinder på VEA 2.0T, med 0,5 liter/cylinder, skulle innebära 2,5 liter, vilket är som förr. En rak tvärställd 6:a på 3 liter blir förmodligen svårare att få plats med, när modellerna inte är framtagna för det från början. I så fall skulle man göra en V6 av två 3-cylindriga... Men 5-cylindrar har ju blivit lite av Volvos signum, så varför inte. Låter mycket trevligare än en 4:a! =) Hoppas den i så fall hittar ner även i 60-serien.

Uppdaterat: 2016-06-16 23:05

Ruger, varför tvärställd med dom nya långa motorhuvarna/motorrummen?

Audi övergav femman för att dom anser att det inte är premium nog, och ligger mycket i det.

Vad man är ute efter är något bättre bottendrag, mjukare gång och trevligare ljud.
Kanske räcker det med två liter då och kanske skulle då en rak sexa lättare få plats.
Självklart ska den ha överladdning också.

Annars V6 och/eller en liten V8.

Vet inte hur mycket energiförlust det är i fler cylindrar, man brukar ju mest tala om cylindervolym.
En liten V8 med överladdning vore nåt nytt i branschen.
Nånstans 2-3 liter.

Men mest realistiskt är väl en V6 på 3 liter.
Bäst om man kunde utveckla en egen, annars blir det inte en riktig Volvomotor.
Och då både för bensin och diesel.
Skulle gilla om man gjorde den i "Sintercast".

Uppdaterat: 2016-06-16 23:29

Audi har ju återupplivat sina femmor fast mer i sportiga modeller. Låter jävligt tufft när man trampar gasen.

Uppdaterat: 2016-06-16 23:34
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Vidstige - Därför att Volvos motorer är tvärställda, ända sedan Volvo blev framhjulsdrivna! Att "vända på steken" nu skulle förmodligen bli alldeles för kostsamt. Den långa motorhuven är enbart en designgrej, för att vara premium... Där är även skälet till att V90 blivit något trängre trots att den blivit längre än V70. Vill man vara fin får man lida pin, vet du. ;-) Men kan hålla med om att längs monterad motor hade rimmat bättre med den långa huven! 5:an är tillräckligt premium för mig, men visst skulle även en liten 6:a vara go!

Uppdaterat: 2016-06-16 23:39