Vi Bilägares forum

Sommardäck

Sommardäck

Michelin CrossClimate , Nytt däck kommer nu när alla tester är gjorda. Är det bra eller dåligt med tanke på vad som sägs om åretruntdäck?

Uppdaterat: 2016-03-27 09:06

Kommentarer

Oavsett fabrikat så har jag mycket svårt att tro att man kan tillverka ett däck som fungerar hela året i vårt Svenska klimat. Fast nu kanske inte Michelin egentligen säljer det som åretrunt-däck men p g a märkningen kommer säkert många ändå att lockas att ha det på året om.

Uppdaterat: 2016-03-27 09:19

Året runt däck är bara en kompromiss, de däcken är varken eller när det gäller att vara riktigt bra på något.

Uppdaterat: 2016-03-27 09:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Troligen inte godkända för vinteranvändning i Sverige och då förmodligen usla på vinterväg.
Är det då vinterväglag och 1 jan - 31 mars så kör man olagligt.

Hittar dom i alla fall inte på STROs lista.

http://stro.se/wp-content/uploads/2016/02/Vinterd%C3%A4ck-PV-2016-03-07-Sverige.pdf

Se även
http://www.ntf.se/konsument/dack/default.asp?RecID=22394

"Vinterdäck definieras enligt Vägverket som däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow.

Så kallade åretruntdäck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som särskilt framtagna för vinterkörning och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller."

Uppdaterat: 2016-03-27 12:02

Titta på Michelins hemsida . Däcken skall vara vår,sommar , höst och ev lite snö. "Intelligent gummiblandning"???

Uppdaterat: 2016-03-27 12:28

Enligt Michelin är dom märkta M + S - men det innebär ju som tidigare sagts inte att dom är lämpliga för vinterväglag - se nedan:
"Extra säkerhet under tidig vår och sen höst
Michelin CrossClimate erbjuder extra säkerhet under tidig vår och sen höst då det är märkt med både M+S (Mud & Snow) och 3PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake). 3PMSF är en certifiering som visar på goda egenskaper på snö vid bromsning och acceleration."

Uppdaterat: 2016-03-27 12:31

Dom finns inte med på STROs lista vad jag kan se, då är dom inte bara olämpliga utan även olagliga.

Vill man bryta mot lagen så kan man ju köra ändå men kan bli dyrt om det smäller, försäkringen gäller inte eller reduceras kraftigt. Kanske kan man åka dit också för vårdslöshet i trafik också.

Uppdaterat: 2016-03-27 12:49

Vidstige, de är kanske olagliga som vinterdäck, men inte som sommardäck.
Därför kan utan att begå något brott köra med dem sommartid.
Frågan är väl egentligen varför man ska göra det?
Vet man att de är bättre på hösten? Och våren? Och hur är de sommartid jämfört med ett konventionellt sommardäck av bra kvalitet?

Uppdaterat: 2016-03-27 13:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, dom däcken är troligen bättre än sommardäck när det är lite halt, typ vår och höst.
Annars är det ju sämre vinterdäck än riktigt vinterdäck och sämre sommardäck än riktiga sommardäck.

Det jag sa om olaglig gäller förstås 1 dec - 31 mars, om det råder vinterväglag.

Uppdaterat: 2016-03-27 15:46

Det står i annonsen att dom inte är tillåtna som vinterdäck i Sverige! Min gissning är att detta är ett s.k. åretruntdäck för någon annan marknad som man försöker kränga som sommardäck här och försöker få det att låta som ett däck med överlägsna egenskaper. Återstår väl att se när det så småningom blir testat... Jag misstänker att det kommer visa sig fungera bra vår och höst, men att det är för mjukt i sommarvärme. Men det är naturligtvis lagligt använda sommartid.

Uppdaterat: 2016-03-27 15:58