Vi Bilägares forum

SMS-lag, vad är det för trams?

SMS-lag, vad är det för trams?

Måste det finnas regler för/mot precis allt man kan tänkas hitta på? Det finns en regel som i korthet säger att när du kör så får du inte pyssla med annat. Du får alltså inte läsa tidningen, raka/sminka dig, laga punktering på cykelslangen eller annat som inte innefattar din bilkörning.
Varför måste folket vara så urbota korkat att allt måste punktas upp ord för ord. Den regeln kom troligen till just för att slippa punkta upp exempelvis "du får inte sms:a när du framför ett fordon.
Ska det behöva vara så svårt?

Uppdaterat: 2016-03-10 17:10
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kommentarer

Håller med, självklarheter borde inte behöva lagstadgas punkt för punkt.... .
Å andra sidan jag både röker och dricker kaffe när jag kör, och det blir mycket dividerande med farbror blå, och senare i rätten, om farbror blå ska göra godtyckliga bedömningar om vad som är ok eller inte....
Hårda straff för om man krockar för att jag tänt en cigg och tappat kontrollen finns ju redan, kallas vårdlöshet, lappen dras som ett brev på posten, förutom räkningen från rps, men det fattar ju inte folk......
Så det måste nog specas, för mobilerna är nog största ofoget, laga cykelpunka inte så vanligt... .

Uppdaterat: 2016-03-10 21:07

Det kanske låter som trams men för vissa så behövs en lag som vägledning för att tydligt påvisa att vissa beteenden inte är ok.
Samtidigt så kan man ju inte, precis som du skriver JohanE_1, skapa lagar om allt där du nämner några av dom.
Det finns rätt många exempel där man skapat lagar som är extra tydliga men som ändå skulle falla inom lagar som är mer generella.

Men man skickar ändå en signal att det inte är ok, och det är nog en del av syftet med en SMS-lag.
Sen är det nog så, med alla brott att ingen begår det planerat att åka fast och ofta så överskattar vi vår egna förmåga. Är själv en sån som någon gång svarat kort med t.ex. OK eller JA på ett SMS medans jag kört vilket man vet är riktigt pantat, men man gör det ändå. Men logiken i det handlandet just då är ju "äh, hur stor är chansen att det händer något just nu" eller "det där med att kvinnor bara kan multitaska är bara BS ;-)"

Nu när man har Lane Assist på bilen så känner man ju direkt när bilen drar iväg och korrigeras och då inser man verkligen vilken dålig förare man är när man bara ska svara "JA" på ett sms så har lagt ner det helt sedan denna bilen köptes in.

MEN, för att återgå till frågan....det är inte en lag som gjort att jag lagt ner med det.

Uppdaterat: 2016-03-10 22:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag tror ju inte att Agda eller Agne bryr sig speciellt mycket... ;)

Uppdaterat: 2016-03-11 06:29

Det är faktiskt så att en del människor måste kunna läsa i klartext vad som är förbjudet annars så fattar de inte. (eller inte bryr sig för de tror att de kan komma undan om de säger att de inte fattade vad som menades)

Uppdaterat: 2016-03-11 07:40
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Att skicka SMS när man kör är inte krångligare än att prata med passagerarna. Bilen läser upp SMS i högtalarna och man svarar med mikrofonen.

Uppdaterat: 2016-03-11 09:10

Det är ju handsfree då Mäkinen och det är ju tillåtet.
Det är när bilister knappar på telefonen som de brister i uppmärksamhet och det är där säkerhetsbromsarna kommer att göra nytta framöver.

Uppdaterat: 2016-03-11 09:15
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush,
Helt riktigt! Det jag ville ha sagt var att det inte är SMS som är problemet utan att folk använder gammal teknik trots att det är farligt.
Senast igår höll en kvinna i en Lexus IS300h på att köra in i mig två gånger i samma rondell för att hon satt och höll en lur mot örat.

Uppdaterat: 2016-03-11 09:21

Mäkinen, Och ändå sägs det att kvinnor skall vara bra på att multitaska. Inte när det gäller mobiltelefoner i bil i alla fall :-).
Har själv kört bakom en sms-knappande kvinna som under en sträcka på ca 1 mil varierade sin hastighet mellan 55-90 på en 80 väg, vinglade hit och dit och till slut undvek med en hårsmån att köra in i en refug (hon bromsade hårt och girade häftigt). Efter det ville jag inte ligga bakom längre utan körde om vid första bästa tillfälle. det var bara en olycka som väntade på att hända. När jag körde om satt hon fortfarande med näsan i sin telefon ivrigt knappande trots att hon närapå körde på refugen strax innan.

Uppdaterat: 2016-03-11 09:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
L. Mäkinen skrev:

Att skicka SMS när man kör är inte krångligare än att prata med passagerarna. Bilen läser upp SMS i högtalarna och man svarar med mikrofonen.

Carplay åt folket, en av många anledningar att jag vill ha en ny bil med detta system.
Ju snabbare det erbjuds desto bättre. Sen gäller det iofs att människor lär sig använda Siri.

Uppdaterat: 2016-03-11 10:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
von-Klotenhjelm skrev:

Precis hemma från 350 mil ner i Europa. casinoutanbonus.se Trodde tyskarna hade respekt för denna regel, men icke! Körde om kanske 8,9 stycken. Unga tjejer oftast. Rätt olämpligt i 150 knyck.

Jag observerade samma sak när jag var där nere och det säger jag som ung tjej! Verkar som att många stängt av det sunda förnuftet när de satt sig bakom ratten.

Uppdaterat: 2016-04-15 17:49

För att försvara tyskarna lite, så tar dom iaf enligt egen erfarenhet bilkörning mer seriöst än svenskar i allmänhet.

Och om en SMS-lag, kan man bara hålla med om att det borde vara en självklarhet. Men men, det vet vi att det inte är för alla.

Uppdaterat: 2016-04-15 20:04

Dessvärre behövs det nog en sån lag eftersom man dagligen ser idioter sitta och vingla i sina fordon som om dom var rattfulla, svänga utan att blinka, byta fil över heldraget mm. och vad ser man!.. Jo nog f....sitter dom och knappar på sin mobil eller smartphone!!... Det här är en stor risk i dagens trafik, på samma sätt som gående som håller sin smartphone i handen och helt dödsföraktande går rakt ut i trafiken som om smartphonen skulle ge dom något slags magiskt skydd mot att bli överkörd. Dom gående är dock ingen större fara för andra, det är däremot bilister som tvångsneurotiskt måste sitta och fumla med mobilen/smartphonen under bilkörning, lär av övriga länder i Europa och SÄTT STOPP FÖR ELÄNDET ATT FUMLA MED MOBILEN UNDER BILKÖRNING MED HÖGA BÖTESBELOPP!! Det, hör inte hemma i samband med bilkörning. Alternativet är att ta bussen, då kan man sitta med sin lilla "snuttefilt" och knappa på så mycket man vill.

Uppdaterat: 2016-04-16 07:50

Tycker man skulle införa pricksystemet de har in England här i Sverige. vid förseelser får man som standard 3 prickar, grövre förseelser får man 6 prickar för, vid 12 prickar dras körkortet in en viss tid.

Uppdaterat: 2016-04-16 09:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Minnet kan svika men om inte - visst hade vi nån form av pricksystem tidigare ?

Uppdaterat: 2016-04-16 09:48

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22868855.ab

Man är inte förvånad och undrar samtidigt hur detta skall sluta. Vi har ju en äldre generation som inte behöver kolla facebook 2 gånger per minut men efter den generationen så kommer de flesta att ha mobiltelefonen klistrad vid näsan och det kommer att bli en ökning av dessa olyckor.
Facebook blir viktigare än hälsan.

Uppdaterat: 2016-05-23 09:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag förstår inte bilförare som har valt till navigationsutrustning, Bluetoothuppkoppling och annan multimediautrustning till bilen inte använder den. En anledning till att så många inte kopplar upp sin telefon mot bilens infotainmentsystem är för att infotainmentsystemet är för krångligt och segt. Det är lättare då att plocka fram telefonen och fippla med den. Testade Toyota RAV4 för ett tag sedan och Toyotas infotainmentsystem var segt, grafiken och skärmen var under all kritik.
Många biltillverkare behöver jobba med användarvänligheten i sina infotainmentsystem och det behövs hårda lagar mot mobilanvändande vid bilkörning.

Uppdaterat: 2016-05-23 15:10

I UK är mobilanvändning jämställt med rattfylla, i Sverige har man luddiga regler som säger just ingenting klart.

Uppdaterat: 2016-05-23 17:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det här är en gammal diskussion.
När lagen var på tapeten hävdade jag, precis som trådskaparen JohanE_1, att lagen var onödig. Vi har ju edan lag mot vårdslöshet i trafik. Den borde utvidgas till att täcka in olämpligt beteende och inte bara tillämpas om idiotin lett till en olycka.
Som jag skrev då, kan slafsande med en hamburgare vara minst lika olämpligt som fipplandet med en telefon - eller för den delen bilens multimediaanläggning.
Rökning - som förstås är urkorkat redan i sig självt - är direkt olämpligt i en bil, särskilt nattetid.

Sen måste ju även det som måste göras sällan göras precis just när tanken dyker upp.
Tänker jag göra en omkörning kollar jag först att nappen är rätt parkerad i nyllet eller ligger bra i bilbarnstolen där bredvid.
Får jag ett sms behöver jag inte läsa det omgående - det gör jag inte alltid ens när jag är hemma. Är det något akut så ringer väl personen.
Vill jag ta en slurk så kollar jag först av raksträckan framför mig ordentligt.
Vill jag meddela helt kort att jag blivit försenad (vilket är bra ur trafiksäkerhetssynpunkt), så väljer jag även då ett bra tillfälle trots handsfree.

Kort och gott - det handlar om insikt och attityd.
Bakom ratten är man först och främst bilförare och inget annat.

Uppdaterat: 2016-05-23 18:16
Roy J

Det är ju helt rätt att det inte borde behövas fler lagar, just denna är ju uppenbart helt verkningslös. Så fort det är upp till någon att bedöma om hen kör på olämpligt sätt blir det komplicerat. Nu går det inte en enda dag i trafiken utan att man upplever folk, både unga o äldre, som sitter med mobilen i näven utan uppmärksamheten på vägen, vinglandes fram o tillbaka på vägen. Varje dag är det också "oförklarliga" singelolyckor o nerkörda vajerräcke. Nej, absolut förbud är det som kanske skulle avskräcka många, sen kännbara böter för de andra, utan pardon. Jag vill inte komma i vägen för en sms:are när jag utför mitt dagliga arbete ute på vägen.

Uppdaterat: 2016-06-07 07:19

Finns det ingen lag emot fepplande med mobiltelefon under körning så kommer folk inte att bry sig. Vi är såna en del av oss. Olyckor p.g.a detta kommer framöver att öka varje år. Även olyckor med mobilgloende fotgängare ökar stadigt.

Uppdaterat: 2016-06-07 08:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja, så idag var det dags igen. En gammal blå Passatkombi utanför Hässleholm, halvvägs över med bilen på andra sidan samtidigt som han mötte bil, som fick väja. Körde ifatt honom och givetvis, mobilen i högernäven. Fortsatte dessutom en halvmil till likadant. Jag blir galen!! Jämnställ med rattfylleri för det är precis lika farligt.

Uppdaterat: 2016-06-08 18:11
quattron skrev:

Ja, så idag var det dags igen. En gammal blå Passatkombi utanför Hässleholm, halvvägs över med bilen på andra sidan samtidigt som han mötte bil, som fick väja. Körde ifatt honom och givetvis, mobilen i högernäven. Fortsatte dessutom en halvmil till likadant. Jag blir galen!! Jämnställ med rattfylleri för det är precis lika farligt.

Ring polisen och anmäl rattfylla. Det funkar garanterat!

Uppdaterat: 2016-06-08 18:23
Power to the people
Grosser skrev:

quattron wrote:Ja, så idag var det dags igen. En gammal blå Passatkombi utanför Hässleholm, halvvägs över med bilen på andra sidan samtidigt som han mötte bil, som fick väja. Körde ifatt honom och givetvis, mobilen i högernäven. Fortsatte dessutom en halvmil till likadant. Jag blir galen!! Jämnställ med rattfylleri för det är precis lika farligt.
Ring polisen och anmäl rattfylla. Det funkar garanterat!

Fasen också, tänkte inte på det. Bra tips!

Uppdaterat: 2016-06-08 18:26

Jag håller med att det är ett otyg att fippla med telefonen eller vad som helst annat. Det jag lite grann hakar upp mig på är att det ska behövas en lag för varje pryl. När kommer smink-lagen, raka-lagen, äta-lagen mm mm. Nu är jag ingen polis eller liknande men allt som stjäl uppmärksamheten från bilkörningen borde väl ge en vårdslöshet i trafiken-bot om det vill sig illa.

Uppdaterat: 2016-06-09 21:26
It's a very good idea to leave a sinking ship