Vi Bilägares forum

Privatleasing

Privatleasing

Nu har det ju blivit väldigt populärt bland bilföretagen att erbjuda privatleasing. Det skrivs mycket om detta i diverse biltidningar och bilsidor i dagspressen. Även bilföretagen annonsera friskt runt detta. Nu har jag inte lusläst allt men tittar man både i biltidningar och på annonser presenteras oftast kostnaden baserad på 1500mil / år. Vi är väldigt många som inte är i närheten av detta, i mitt fall hamnar jag strax över 3000 mil/år. Men några sådana jämförelser saknas oftast. Det vore intressant om man visar stafflade skalor så att man kan se hur stor skillnaden blir för olika mil. För det intressanta är ju om det blir dyrare per mil för privatleasing eller om det kan vara ett alternativ för oss som kör längre.

Uppdaterat: 2016-01-22 10:11

Kommentarer

En del handlare har möjlighet till detta. Ett exempel är http://www.mini.se/finans/privat/mini-to-go/ där de visserligen bara har 3000 till 6000 på 36 månader att vrida på.
För knappt ett år sen fick jag några handlare att plocka fram kalkyler för upp till 4000 mil/år. Det blev dock orimliga siffror.
Enda bilen jag privatleasat hittills var en Ford Ka. Den kostade 1695 kr/mån i 18 månader men milbegränsningen gjorde att jag inte kunde köra den fullt ut för att undvika extrakostnader.

Uppdaterat: 2016-01-22 14:33

Om du tittar på tex teknikens värld och ams månadskostnad för att köra 2000 mil per år så framstår all privatleasing som oerhört billigt!
Brukar väl var typ 10:- per mil för övermil.

Tror dock att det är så att ju mer du kör desto bättre är det att själv äga bilen och faktiskt även om man kör lite med en billig bil.

Uppdaterat: 2016-01-22 20:41

Privatleasing kan möjligen vara fördelaktigt ur ett lathets- och engagemangsperspektiv. Knappast ur ett ekonomiskt.
Det är alltid bättre att finansiera bilen själv och sälja den privat än att låta bilfirman tjäna pengar både på nybilen, finansieringen och restvärdet.

Uppdaterat: 2016-01-24 10:23

Det är som Swemba skriver ett lathetsperspektiv då det är ett smidigt sätt att ha bil men det är ekonomiskt sämre än att köpa bilen själv. Måste man låna pengar till bilen så är ju räntan väldigt låg just nu om man vänder sitt till rätt låneinstitut.

Uppdaterat: 2016-01-24 10:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Leasingföretagen brukar ju vara rätt duktiga att ta betalt för kringtjänster typ vinterhjul, dragkrok m m och sen finns ju osäkerheten runt hur man bedömer t ex småskador på karossen vid återlämnandet. Men glöm inte att vid nybilsköp så kan man grovt räkna med ca: 50 % värdetapp på 3 år - och det blir rätt mycket pengar det med. Givetvis beroende av körsträcka men våra bilar är inga sparbössor direkt. Maken av dålig "investering" är nog svår att finna, tyvärr.

Uppdaterat: 2016-01-24 10:49

Nja fast här kan man få en Golf för 2100:- per månad inkl service för 1500 mil per år.

Om bilen kostar ca 170000:- och det krävs en service under dessa tre år a 3000:- så betyder det att kapitalkostnad och värdemininskning högst får uppgå till 36x2100-3000=72600:-

Om kapitalkostnaden är 2,5% efter ränteavdrag så blir det 4250:-

Dvs för att du ska tjäna på att äga bilen själv måste du få minst 170000-72600+4250=101650:- när du gör dig av med bilen efter tre år.
Det betyder att bilen endast ska tappa ca 40% av nypriset på tre år.
Jag skulle vilja säga att privatleasing faktiskt är billigare och säkrare i det exemplet.

Uppdaterat: 2016-01-24 12:27

Kan tillägga att jag utelämnade däck, skatt och försäkring för det tillkommer på båda.

Uppdaterat: 2016-01-24 12:31

Ett exempel till där det är solklart att det är billigare att leasa:
http://www.atteviks.se/Bilar/Seat/KAMPANJER/SEAT-LEON-ST-TSI-110/

Uppdaterat: 2016-01-24 13:42
junkers skrev:

Ett exempel till där det är solklart att det är billigare att leasa:
http://www.atteviks.se/Bilar/Seat/KAMPANJER/SEAT-LEON-ST-TSI-110/

Är det verkligen det? En Seat Leon som kostar 177,000 kr är säkert värd mellan 100 - 120,000 kr vid privat försäljning efter 3 år och 4500 mil.
Om du lånar och betalar av mellanskillnaden så kommer du klart under månadskostnaden i länken ovan, och då är det DU som äger bilen.

Uppdaterat: 2016-01-24 15:30

Läs gärna inlägg #7
Få bilar tappar så lite som 40% på tre år.

Gör du beräkningen så stämmer inte det du skriver heller för övrigt.

Uppdaterat: 2016-01-24 15:34

Sen kanske inte alla är så roade av att syssla med privat försäljning...

Uppdaterat: 2016-01-24 16:28
Pi skrev:

Sen kanske inte alla är så roade av att syssla med privat försäljning...

Hur menar du nu?

Uppdaterat: 2016-01-24 16:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäsp skrev:

Vid leasing är det ytterligare en aktör som måste tjäna pengar ....

Misstänker att de är bra på att pruta mot GA + att de tjänar på den begagnade när den säljs.

De tjänar alltså pengar två gånger istället för en som när den säljs, så nä du har inte rätt.

Uppdaterat: 2016-01-24 16:53
Pi skrev:

Sen kanske inte alla är så roade av att syssla med privat försäljning...

Skulle tro det är väldigt många som inte alls är roade av att sälja själv. Som bilhandlare i hela mitt liv valde jag själv att lämna min sista bil i byte för att slippa allt krångel även om det kostade lite extra. Själv skulle jag nog allvarligt funderat på privatleasing, om man inte har pengarna kontant i fickan förstås.
Kanske var det inte det du mena Pi

Uppdaterat: 2016-01-24 16:53

Saabnisse - precis vad jag säger och det ffodil också säger i första meningen i inlägg #15. Vet kompisar som haft så mycket strul i samband med privata försäljningar via Blocket så jag avstår helst. Ingen vill ju betala nåt alls så man kommer lätt i i oändliga prutnings-diskussioner.

Uppdaterat: 2016-01-24 16:56
junkers skrev:

Läs gärna inlägg #7
Få bilar tappar så lite som 40% på tre år.
Gör du beräkningen så stämmer inte det du skriver heller för övrigt.

Kollade som hastigast på Blocket och Bytbil.com. En tre år gammal Leon ligger på mellan 100 - 140,000 kr och då har de ofta gått långt mer.
Ett serviceavtal med försäkring kostar ca 300 kr per månad. Enligt SEB's lånekalkyl hamnar du då under 2100 kr/mån totalt.

Jag hade 40% tapp på min förra bil efter 4 år och 8000 mil ...
Sålde den privat.

Dessutom har du troligtvis normal prutmån på bilen om du finansierar den själv - d v s runt 8%. Det tror jag blir svårt att få till genom ett privatleasingserbjudande.

Uppdaterat: 2016-01-24 17:27

Pi, nu handlade det ju inte om att sälja utan att leasa.
Jag tror som junkers att det för många kan vara förmånligt med leasing, men det finns tydligen många fällor i det här.
Jag har en granne som leasade en mindre SUV och det skulle gå med en kostnad på 2200:-/ månad i 36 månader. Han hade uppfattningen att han kunde uppgradera varje år för en mindre kostnad, vilket visade sig fel. Han körde mer än de överenskomna 1500 milen per år och det blev dyrt.
Han köpte loss bilen efter drygt två år, han hade missat många punkter i avtalet.
Ska man privatleasa så gäller det att se upp.

Uppdaterat: 2016-01-24 17:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Swemba skrev:

junkers wrote:Läs gärna inlägg #7
Få bilar tappar så lite som 40% på tre år.
Gör du beräkningen så stämmer inte det du skriver heller för övrigt.
Kollade som hastigast på Blocket och Bytbil.com. En tre år gammal Leon ligger på mellan 100 - 140,000 kr och då har de ofta gått långt mer.
Ett serviceavtal med försäkring kostar ca 300 kr per månad. Enligt SEB's lånekalkyl hamnar du då under 2100 kr/mån totalt.
Jag hade 40% tapp på min förra bil efter 4 år och 8000 mil ...
Sålde den privat.
Dessutom har du troligtvis normal prutmån på bilen om du finansierar den själv - d v s runt 8%. Det tror jag blir svårt att få till genom ett privatleasingserbjudande.

Jag kollade på blocket och tre år gamla likvärdigt motoriserade och utrustade ligger runt 85000:- dock fanns inte kombi då så lägg på 10000 för det så blir det 95000:-.
Hade dessa privatleasat hade dem tjönat på det.
Du kan ju inte jämföra andrahandsvärdet på en 150hk diesel som kostar 220000 ny mot en som kostar 177000 ny!

Uppdaterat: 2016-01-24 18:29

Privatleasing kan vara ett mycket bra alternativ för många som ändå byter bil ofta. Det blir allt fler alternativ och man ser nu även alternativ där man kan plussa på fler mil. Att köpa en bil kan också bli mycket dyrt och särskilt då om man kanske vill byta fabrikat. Nu senast då jag var inne och tittade på en ny bil så skenade kostnaderna snabbt uppåt och över vad jag hade tänkt mig. Alla pengar som man har lagt på den egna bilen är också borta och mellanskillnaden blir stor. Vem tusan förlorar mindre än 50% över 3 år?
Det kan faktiskt vara skönt att slippa en massa runt bilägandet men själv har jag bara haft en bil med privatleasing. ( en Clio och det fungerade bra )

Uppdaterat: 2016-01-24 18:31

Saabnisse - jag svarade på Swembas inlägg om nybilsköp för att sen sälja den privat efter typ 3 år. Det var den privatförsäljningen jag kommenterade.

Uppdaterat: 2016-01-24 21:43

Ursäkta, det framgick inte så tydligt, det kom ju några andra inlägg mellan.
Men du har nog rätt, många är inte intresserade av privat försäljning.

Uppdaterat: 2016-01-25 08:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre