Vi Bilägares forum

Snökaos i Göteborg

Snökaos i Göteborg

Ännu en dag då jag tackar mig själv för mitt bilval;-) I Göteborg blir en bilresa ganska långsam, nu på morgonen. Det står långtradare och bussar och blockerar både här och där. På vissa ställen är snösträngen i mitten av vägbanan så hög att den tar i underredet på normala bilar. Dock inte på min, jag körde på högsta läget: "Allroad". Enda nackdelen med biltypen är att man lätt blir lite otålig när alla andra knappt tar sig fram;-)

Så här illa har det inte varit sen eländet i oktober 1995. Det mesta är inställt, när det gäller kollektivtrafik. T.o.m. E20 är svårframkomlig. Inne i stan är det ännu värre med oplogade vägar och blockeringar.

Trafikverket började sin "snöröjning" redan igår kväll - innan snön kom. Man saltade.............

Uppdaterat: 2016-01-19 08:15
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Det går inte att redigera första inlägget i en ny tråd:-( E6, ska det vara. Inte E20 (eftersom jag inte kör E20 på morgonen), men sannolikt är det lika illa där.

Uppdaterat: 2016-01-19 08:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja, 20-25 cm blötsnö är inte att leka med på Västkusten. Själv åkte jag tåg Göteborg-Trollhättan idag och jag kom då fram, så allt var inte inställt som media säger. :-)

Uppdaterat: 2016-01-19 08:20
Power to the people

Ser ju ut att vara bara nån enstaka dm snö. Borde inte vara något problem förutom för de som har osäkrad last på bilen i form av snö.

Uppdaterat: 2016-01-19 09:06

Grattis, AL;-)

L. Mäkinen: det har kommit ca 20 cm, vilket gör att det blir vallar som är riktigt besvärliga. Jag såg flera bilar som "hängde" på underredet.

Uppdaterat: 2016-01-19 09:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Förstår inte varför 4wd skulle vara nödvändigt för att det kommer lite snö i Göteborg. Och om något hänger ju allt på hur trafiken flyter och hur bilarna framför tar sig fram.

Uppdaterat: 2016-01-19 09:16

Och i västra skåne är det samma, fast inte blötsnö....men det snöar från sidan som vanligt.
Har kommit typ 3 cm, och min väg är knappt framkomlig, där ligger alltihop i drivor......
Som tur är har alla snöoväder denna vinter kommit på mina lediga dagar, så trafikerandet av vägarna blir högst frivilligt, tror jag skiter i det......

Uppdaterat: 2016-01-19 09:26

AL, nej jag åkte från centrala stan ut på Hisingen.

Ja visst klarar man sig med 2WD. Dock inte alltid. Bild från Aftonbladet. T.o.m. en Prius hade kört fast.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-19 09:39
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

T.o.m. en Prius hade kört fast.

Hur vet du det? Han kanske bara sparade bensin och accade sakta.

Uppdaterat: 2016-01-19 09:50
Audi A5 SB skrev:

AL, nej jag åkte från centrala stan ut på Hisingen.
Ja visst klarar man sig med 2WD. Dock inte alltid. Bild från Aftonbladet. T.o.m. en Prius hade kört fast.

Fast det där är ändå en Yaris.. ;-)

Uppdaterat: 2016-01-19 10:00
Power to the people

Riktigt bra vinterbilar generellt småbilar med framhjulsdrift, Yaris inget undantag.

Men man kan ju åka runt i nån stor tysk premiumbil med 4wd och innebilla sig att det är nödvändigt i Göteborg. LOL

Uppdaterat: 2016-01-19 10:42

Ja - är det 1 dag på 10 år så kanske inte behovet av höga 4WD-bilar ändå är så jättestort. Har hittills under mina snart 50 år som bilförare inte haft nåt reellt behov av höga 4WD-bilar - i alla fall inte vid färd på allmänna vägar. Och jag är uppväxt i Norrland för att sen ha flyttat söderut. Sen kan det ha funnits ställen man skulle vilja ha tagit sig ut till - typ "sommarstugor" med oplogad väg - men där hade det ändå inte räckt med en vanlig SUV. Sen kan jag absolut förstå att det känns "säkrare" att ha drift på alla 4 (om det verkligen fungerar) när man skall ge sig ut på riktigt snöiga vägar men med bra däck och bra "anti-spinn" så brukar det fixa sig ändå. Det mest kritiska är nog i så fall bilar som har utpräglat låg frigångshöjd.

Uppdaterat: 2016-01-19 10:55

Pi, sant. Möjlig poäng med 4wd ur framkomlighetssynpunkt är väl nu när myndigheter pushar för att man ska ha dubbfria däck, men även där är det ju så att friktionsdäck med ESP och 2wd räcker långt. Måste säga att jag är överraskad hur bra antispinn är för att förbättra framkomlighet vid vanlig vardagskörning, guld att ha!

Uppdaterat: 2016-01-19 11:03

Pi skrev: "Det mest kritiska är nog i så fall bilar som har utpräglat låg frigångshöjd." Det var/är precis det som är problemet här - och som jag skrev i tidigare inlägg. Jag har f.ö. inte ö.h.t. nämnt 4WD i denna tråd, det är bara Vidstige som fabulerar.

Uppdaterat: 2016-01-19 11:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Ännu en dag då jag tackar mig själv för mitt bilval;-)

Som är just 4wd,/red. Saabnisse.

Uppdaterat: 2016-01-19 14:26
Vidstige skrev:

Audi A5 SB wrote:Ännu en dag då jag tackar mig själv för mitt bilval;-)
Som är just 4wd, om du nu inte har fabulerat även om det.

Det går att öka markfrigången på bilen, så att den inte fastnar i vallar och mittsträngar (som en vanlig A6 Quattro nästan gjorde vid Olskroken i morse).

Vi får väl se hur länge det dröjer innan denna tråden är sabbad.

Uppdaterat: 2016-01-19 11:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Snökaoset i Göteborg ser mindre kul ut, tur att man bor i huvudstaden idag.

Uppdaterat: 2016-01-19 11:23

Det har påminner en aning om "Om svenska vintern hade Facebook..."
http://veckorevyn.com/lol/om-den-svenska-vintern-hade-haft-facebook/

Uppdaterat: 2016-01-19 11:31
Power to the people

AL - jag är inte förvånad av att Kian med nya friktionsdäck tuggar sig fram bra. Är dessutom rätt övertygad om att bra friktionsdäck är bättre att tugga sig fram i lite djupare snö än vad bra dubbade däck är. Sen hade mina Conti friktionsdäck (nordisk typ) faktiskt helt OK egenskaper för "normal vinterkörning" även under sin 4:e säsong. Det som främst påverkas på friktionsdäck av flera mil är ju mönsterdjupet medan mönstret i sig inkl sajpningar och "vassa kanter" är rätt OK även efter, som i mitt fall, 3--4 säsonger. Jämför jag med tidigare erfarenheter av dubbdäck så bedömer jag att dom försämras avsevärt mera av milen.

Uppdaterat: 2016-01-19 11:41

Nackdelen med fyrhjulsdrift är att man kommer längre in i drivorna innan man fastnar.

Fördelen med snö kontra svartis är att folk förstår att det är något som inte är som det brukar.

Uppdaterat: 2016-01-19 11:51

Sanningens ord Mäkinen!
De bilar jag känt mig säkrast att ta mig fram i är gamla, VW1200 -64 med stora smala hjul och nästan all tyngd på drivhjulen, hade dock en del annat att önska.
En gammal Saab V4, den man satt lite snett inåt i, stora smala hjul och mycket tyngd på drivhjulen. Kände inget behov av 4WD. Dom bilarna åkte man ut med även när det var "snökaos" som det heter numera, förr åkte man bara ut.

Uppdaterat: 2016-01-19 12:03

Det får mig att undra, varför läser man aldrig om snökaos längre norrut?

Är det så att man i södra Sverige faktiskt blir tagna på sängen när det kommer snö på vintern och inte förstår att allt tar minst fyra gånger så lång tid som vanligt?
Man är helt enkelt ovan vid snön numer.

Pratade med en kollega i Luleå förra året när de fick runt en halvmeter snö på kort tid och tågen blev stående p.g.a. snön.
Jag frågade hur de hade det i snökaoset varpå han snäste tillbaks att här uppe existerar minsann inget "snökaos", det är ett påfund för kvällstidningar och sörlänningar, här heter det bara "mycket snö"... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Mycket snö i norrland är inte som mycket snö i söder....
Träffade en kollega från ett åkeri i haparanda som varit här nere ett par svängar i februari 2010, på österlen dessutom.
"Fyfan för skåne på vintern, aldrig mer"
Vanligtvis har man i norrland konsekvent minusgrader, inte så mycket blåst, vilket vi söderut nästan alltid har i kombination med snön.
Antingen är det som nu, minusgrader och blåst, då blir det snödrev.
Eller så kommer det rejält med blötsnö, sen klarnar det upp och fryser på, och vi har vit istäckt betong, där det hunnit bli barmark blir det svartis......
Varierande temperatur och blåst är vinterväghållarens och bilistens värsta fiende......
Kustklimatet är inte bra på vintern, har kört i norrland såväl som norge, och om norge är ett helvete, är norrland himmelriket........
När bottenviken fryser till har norrland ingen kust.......

Uppdaterat: 2016-01-19 12:40

Eller med andra ord, dubbdäck i söder och dubbfritt i norr istället för tvärtom... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Prestigelös skrev:

Det får mig att undra, varför läser man aldrig om snökaos längre norrut?

Helt annat väder och trafik i Norrland!

Typ en väg och tre bilar med dubbdäck, inte så svårt att få ordning på.

Men också att man få vinterkänning tidigt och att folk snabbt kommer in i körstil för vinterväg.

Är också så att det blir betydligt mer halt när många bilar polerar vägbanan och när det är temperaturer nära noll.

Saltet kan också vara ett problem i sammanhanget även om det förstås också kan göra mycket nytta.

I Stockholm är infrastrukturen eftersatt vilket gör att det snabbt blir extra köer så fort det blir lite halt. Räcker med att folk tvekar nån extra sekund vid rödljus etc.

Uppdaterat: 2016-01-19 13:13

På parkeringen utanför kontoret finns det mer än 50 parkeringsplatser. Det är fortfarande oplogat. Det står nu 10 bilar där - och de har alla en sak gemensamt;-) Resterande bilar står ute på de plogade stickvägarna och blockerar trafiken.

Uppdaterat: 2016-01-19 14:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Och det diskuteras fortfarande inte 4wd...

Uppdaterat: 2016-01-19 14:46

Den reklamfilmen är rätt kul! Men reklamidén suger.

Bra musik!:https://www.youtube.com/watch?v=GjHvDKmVIN8

Uppdaterat: 2016-01-19 14:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hade det varit en Subaru i reklamen hade kopplingen gått :P

Uppdaterat: 2016-01-19 15:20

Av vilken anledning kan man inte snacka 4wd i en tråd som handlar om snökaos?

Uppdaterat: 2016-01-19 15:26

Med min förra A6 (med dubbdäck) drog jag en gång loss en distributionsbil från en parkeringsplats. Det var isgata och lastbilen hade hamnat med drivhjulen i gropar i isen. Det var en A6 med automat och Quattro - och, ja, det small en hel del i drivlinan. Men det funkade!

Uppdaterat: 2016-01-19 15:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Deeds skrev:

Av vilken anledning kan man inte snacka 4wd i en tråd som handlar om snökaos?

Någon kommenterar bara för att provocera (#9, #16, m.fl.).

Uppdaterat: 2016-01-19 15:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag hade en A4 2.4 Quattro -96 en gång i tiden. Fantastisk bil när det gällde framkomlighet.
Att man inte kunde testa bromsarna på besiktningens rullar gjorde ju inte saken sämre :P Ett enkelt bromstest när dom åkte ut och tutade.
Jag minns att man kunde ha mycket kul när snön kom. Baken åkte utan problem ut när man tryckte lite extra på gasen. Var fördelningen 50/50 på dom tro? Eller var det 40/60 - 60/40?

Uppdaterat: 2016-01-19 15:42

Nej jag kommenterade inte alls bara för att provocera. Men tydligen anses nån Göteborgare att han ska bestämma över "sina trådar" och vilka som ska få skriva där, jag var inte bjuden.

Nu var diskussionen rätt allmän som snökaos och bilar. Någon var mäkta stolt över sitt bilval och hur bilen fungerade på vinterväg, som sedan tydligen bara berodde på lite högre markfrigång.

Vad gäller provocera så kan ju två göteborgare se över sina forumsignaturer, pratas om feminism och smygkommunism (på ett forum som skulle vara opolitiskt). Knappast oskyldiga lammungar...

Uppdaterat: 2016-01-19 15:46

http://www.finkammat.se/finkammat/media/9802938
Kul inlägg från en snöplogsförare ifrån Norrland.
Sammanfattningsvis, ni är sämst. Trots att ni åker Toyota eller har AWD i en skrytig Tyskbil. OBS,OBS ironi!!!

Uppdaterat: 2016-01-19 16:56
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Den där snöplogsföraren verkar tyvärr inte vara riktigt klok.

Uppdaterat: 2016-01-19 17:19
von-Klotenhjelm skrev:

Nu var han nog ingen plogbilsförare, för då har man inte tid för att leka med filmkameran.

Hur vet du det? Känner du honom?

Uppdaterat: 2016-01-19 17:50
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Häpp!

Uppdaterat: 2016-01-19 17:52
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Vidstige skrev:

Den där snöplogsföraren verkar tyvärr inte vara riktigt klok.

Tycker nog denna plogbilsförare var väldigt klok och nära sanningen när det gäller beskrivningen av det gnälliga svenska folket som bor i våra storstäder och fortfarande inte fattat att det blir vinter VARJE år och att man inte kan ploga bort snöflingorna innan de kommit ned på marken och att snösvängen inte kan vara överallt hela tiden.
Ni bilförare i storstäderna är som han sa "helt enkelt sämst", även om vi andra som han också sa: "inte är guds gåva till mänskligheten, vad gällande bilförare på vintern".

Uppdaterat: 2016-01-19 17:52
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Tycker nog denna plogbilsförare var väldigt klok och nära sanningen när det gäller beskrivningen av det gnälliga svenska folket som bor i våra storstäder och fortfarande inte fattat att det blir vinter VARJE år och att man inte kan ploga bort snöflingorna innan de kommit ned på marken och att snösvängen inte kan vara överallt hela tiden.

Visst finns poänger med sättet att uttrycka dom och överdrifterna gör att han inte verkar klok, om han nu inte sa det mest stor glimt i ögat.

Och kritik finns väl när det är dålig skottat eller när det sker mycket sent, inte annars.
Men problemet är ju klassiskt, hur mycket skattepengar ska man lägga på att ha snöröjning standby, utrustning och antal personer.
Dvs en resursfråga.
Med tanke på hur mycket det slarvas med våra skattepengar så är det ju inte konstigt att snöröjningen blir lidande.

I Stockholm är infrastrukturen eftersatt, då blir det extra illa när snöröjningen inte fungerar, allt stannar då.

Det handlar alltså inte om nån enstaka snöröjares nojor.

Uppdaterat: 2016-01-19 18:13
Vidstige skrev:

christer_1 wrote:
Tycker nog denna plogbilsförare var väldigt klok och nära sanningen när det gäller beskrivningen av det gnälliga svenska folket som bor i våra storstäder och fortfarande inte fattat att det blir vinter VARJE år och att man inte kan ploga bort snöflingorna innan de kommit ned på marken och att snösvängen inte kan vara överallt hela tiden.
Visst finns poänger med sättet att uttrycka dom och överdrifterna gör att han inte verkar klok, om han nu inte sa det mest stor glimt i ögat.
Och kritik finns väl när det är dålig skottat eller när det sker mycket sent, inte annars.
Men problemet är ju klassiskt, hur mycket skattepengar ska man lägga på att ha snöröjning standby, utrustning och antal personer.
Dvs en resursfråga.
Med tanke på hur mycket det slarvas med våra skattepengar så är det ju inte konstigt att snöröjningen blir lidande.
I Stockholm är infrastrukturen eftersatt, då blir det extra illa när snöröjningen inte fungerar, allt stannar då.
Det handlar alltså inte om nån enstaka snöröjares nojor.

Men grundproblemet är att vissa inte kan kolla på vädret för morgondagen och sedan ta ett beslut att imorgon blir det stökigt med snöfall, så jag får gå upp en halvtimma tidigare. Nä!! Det skall vara som vanligt, som på sommaren, inte fan skall jag behöva gå upp tidigare. Typiskt bortskämda nutidsmänniskor som knappt, eller inte, klarar ett strömavbrott i 3 timmar. Det är vanligt där jag bor.

Uppdaterat: 2016-01-19 18:24
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Deeds, a4 quattro med torsendiff var normalt 50/50, men kunde fördela upp till 75 procent till endera axel, torsen är ju en form av diffbroms.
Man gav bilen en bakhjulsdriven känsla för att få ett konsekvent beteende, därfor rumpan lättade först, litegrann.....
Riktigt kul att köra en audi med riktig quattro, det där haldex känns mesigt.....
Hade en 100cs quattro ett tag, med den sökte man upp vintervägar.....

Uppdaterat: 2016-01-19 18:28

Här kan man se vad en äldre Quattro utan hängslen klarar i djup snö: https://www.youtube.com/watch?v=avSxOvJnE68

Kolla 2 minuter in i videon. En modern Quattro klarar detsamma om man stänger av alla hängslen.

Uppdaterat: 2016-01-19 19:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

För mig man måste köpa en A4 för att få Audis riktiga quattro-system, A3 har väl "bara" Haldex, eller har det ändrats?

Uppdaterat: 2016-01-19 19:22

Stackars sörlänningar. :-)
https://youtu.be/xaoawnEB1-s

Uppdaterat: 2016-01-19 19:30
von-Klotenhjelm skrev:

Nej C jag känner honom inte, han är säkert plogbilsförare. Men han körde ingen plog i ditt filmklipp ivf.

Inte mitt filmklipp utan hämtat ifrån finkammat.se och publicerat på Östgöta Correspondenten och varför körde han inte plogbil?

Uppdaterat: 2016-01-19 19:40
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Här en cool läsarbild från GP. En BMW 520 X-Drive som stannat för att hjälp en annan stackare? Notera att han kört åt sidan rejält;-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-19 19:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Här en cool läsarbild från GP. En BMW 520 X-Drive som stannat för att hjälp en annan stackare? Notera att han kört åt sidan rejält;-)

Snäll kille. Sådana medmänniskor borde det finnas fler av Audi A5 SB

Uppdaterat: 2016-01-19 19:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Håller med helt AL.
Hade en 530dA med x-drive... Gick som tåget. Oavsett väglag. Har även haft en 320 x-Drive men manuell låda. En -10. Lätt som busen att få ut baken på den.
Men skojigaste 4-krafsaren va ju helt klart quattron..

Uppdaterat: 2016-01-19 19:49

Tack för förklaringen ducce!

Uppdaterat: 2016-01-19 20:02

1995, ja det var snöigt då;-)

AL, nya Audi är rätt kul men möjligen liiiite överstyrd om man så vill....... http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/audi-pa-hal

Jag tycker att min bil faktiskt är perfekt balanserad, men det är däcksberoende. Sommardäcken ger en helt neutral bil, vinterdäcken (som är mjukare och smalare) ger lätt överstyrning. Men det är kul!

Uppdaterat: 2016-01-19 20:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.