Vi Bilägares forum

Bensinpriset sjunker i Australien men verkar gå upp i Sverige.

Bensinpriset sjunker i Australien men verkar gå upp i Sverige.

Det går att köpa E10 bensin för 98 cent i västra Sydney just nu. Det är första gången på 8 år priset krypit under en dollar. Enligt experterna skall priserna gå ner ytterligare några cent de närmaste dagarna på grund av priskrig mellan oljeproducenterna, Men i Sverige verkar priserna upp enligt en bild från en kompis i Göteborg. 95 otanig kostar 12:73 i Göteborg och $1,02 i Sydney vilket är ca. 6:40 SEK. Diesel 12:03 i Göteborg och $1.07 (SEK 6:70) i Sydney. Nästan dubbelt så dyrt i Göteborg. Bilden tog jag för en timme sedan i Tempe tvärs över gatan från Ikea,

Uppdaterat: 2016-01-04 06:12

Kommentarer

Nja, dwt hoppar lite hit och dit, men på uppgång verkar det inte vara än.
St1 bredvid jobb, i helsingborg, låg över 12 kronor före nyår, med reservation för att det var på tisdagen jag tankade, och på 12.41 i lördags, efter skattehöjningen med 60 öre vid nyår......
Det torde alltså motsvara 11.81 med gamla skatten....
Visserligen brukar denna macken vara den som håller ner priset i södra helsingborg, men ändå......
Skattehöjningar höjer förvisso priset, men prisbilden ligger nog ganska stadigt på samma nivå, det oräknat.....
Har hoppat mellan 11.80 och 12.60 cirka under hösten.....
Lågprisdippen i våras var ju 11.01, men bara under några dagar i malmö, mer priskrig alltså.....

Uppdaterat: 2016-01-04 07:45

Bensinbolagen passar självklart på att plocka några öre extra när de kan.
Och man kan verkligen fråga sig om det inte är kartellbildning då i stort sett alla mackar har samma pris. Kikar man i Danmark varierar det mycket mer. Men, å andra sida så står det väl inte i tidningen där hur mycket bensinen ska kosta...

Jag hoppas att alla har noterat hur mycket renare luften blivit nu, sedan skatten höjdes... ;-)

Uppdaterat: 2016-01-04 07:55
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Även i Norge varierar bensinpriset mycket mer än här.

Aja, bäst att mjölka bilisterna, nu när det är jullov i skolorna hade jag svultit ihjäl utan bilen, skolbussen 06.40 är den enda buss som går förbi mig.

Uppdaterat: 2016-01-04 09:59
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kartellbildning vet jag inte, däremot bevakar man varann minut för minut, för att skylta rätt.....
Så konkurrensen funkar, faktiskt.
Det skiljer dock mellan orter, lilla eslöv har 3 mackar på liten radie, där är det minst 50 öre billigare än kävlinge en mil bort som har 1....
Helsingborg ,speciellt sydsidan har oftast priskrig, här ligger mackarna tätt, kan skilja 70 öre mot malmö i normalfallet....
.Jo faktiskt har det blivit bättre luft, jag har slutat köra till jobbet sen soppan blev så dyr....
Har iofs varit ledig, men ändå.

Uppdaterat: 2016-01-04 18:14

Märkligt är att när bensinpriset skall sänkas så tar det alltid lite extra tid innan det görs för de har "fortfarande den dyra bensinen i lager"
Hur Kommer det sig att de aldrig har den "Billiga bensinen" i lager? När det pratas om höjningar så kommer de direkt ju.

Uppdaterat: 2016-01-04 18:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ni har nog oftare "bensinkrig" nere i Skåne i så fall för här uppe i Västmanland är vi tyvärr "befriade" ifrån sån så här liknar det nog mera kartellbildning, tyvärr. Sen tror jag inte att Hackens teori om sänkningar/höjningar och när de verkställes stämmer längre. Kanske tidigare men knappast idag. I vart fall så hörs det sällan de bortförklaringarna numera.

Uppdaterat: 2016-01-04 18:32

För att det som ligger i tankarna är köpt och betalt, det är en ruskigt kass affär att prissänka...
Det är dels en bra affär att höja det som är inköpt, men också nödvändigt eftersom det tömmer lagret, och nästa inköp blir dyrare..
Ingen näringsidkare bedriver välgörenhet.
Bolagen sätter priserna, mackägaren har bara att följa order.....

Uppdaterat: 2016-01-04 18:34

Jag tycker som hultarn att luften är så enormt mycket bättre nu efter höjningen av bränslepriset.

Uppdaterat: 2016-01-04 18:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nåja Ducce - såvitt jag sett så har vi oljehamn här i Västerås men båtarna får ju ta sig in dit via Mälaren. Men det finns säkert andra orsaker till ointresset att priskonkurrera...

Uppdaterat: 2016-01-04 18:51

Västmanland tex, ligger ju långt från närmaste oljehamn, isåfall är ju transporterna av bränslet en större faktor än i västra skåne, göteborg osv, varför priset hålls högre, och benägenheten att priskonkurrera sjunker.....
Transporterna är nog inte billiga, vissa tankbilsförare har ju tyska lyxbilar i värstingklassen.......

Uppdaterat: 2016-01-04 18:52

Viast fan pi, såg ju cisternerna när jag körde ica en gång i tiden....
Ni har kanske inte lika tätt mellan mackarna, överetablering brukar ju vara en prisriktare, och här känns det tätt på sina håll.....

Uppdaterat: 2016-01-04 18:56

Ducce - inte det heller. Här "dräller" det av mackar - har väl i alla fall 4 st inom ca: 1 km avstånd...:) Det är nog snarare ointresse (kartellbildning) att priskonkurrera.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:07

Det är väl därför de flesta mackar idag säljer matvaror och har ett fullständigt gatukök så att de tjänar pengar på annat än bensinen.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tja Gäsp - Jet saknas nog på de flesta orter med Ingo ingår i de 4 jag nämnde - liksom t ex St1.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:41
Christer skrev:

Eller att de flesta mackar är obemannade.

Ja eller det, precis

Uppdaterat: 2016-01-04 19:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

I ena änden av Enköping är det ofta priskrig på bensin, men i andra änden händer det aldrig. I den dyra änden lockar de kunderna med att sälja "korv".

Uppdaterat: 2016-01-04 21:56

"Priset på bränsle har sjunkit i paritet med råoljepriset"..tveksamt va?

Uppdaterat: 2016-01-05 22:02

Eftersom råoljans pris är ca 15 procent av slutproduktens pris i pump här, betyder en halvering nån krona i sänkning, i väldigt runda tal....
Resten är relaterat till tillgång och efterfrågan, med ett bensinpris ca 2 spänn under, njuter vi i högsta grad av lågpris.....

Uppdaterat: 2016-01-06 00:05

Faktum kvarstår. I Sverige kostar soppan över 12 spänn. I Australien kostar den 6:-.

Uppdaterat: 2016-01-06 00:48

Kan ju vara dyrt med annat i Australien.
Typ fordonsskatt, försäkring et.c

Uppdaterat: 2016-01-06 03:25
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Dessutom har usd blivit dyrare mot sek, just nu 8,62, inte länge sen den var en krona billigare.
Olja betalas ju i usd....

Uppdaterat: 2016-01-06 09:45
Gäsp skrev:

drygt 8 spänn skatt gör ju en del skillnad.

Det är ändå inte halva sanningen med 8 spänn i skattpåläggning. Alla varor vi köper blir betydligt dyrare att producera och hela kedjan som följer innan det når butikerna, sen kommer klart ytterliga skatt och moms läggas ovanpå detta igen. Jag menar bara att skatten på bränslet ser betydligt oskyldigare ut än det är. 50-60 öres skatteökning verkar kanske inte så mycket, men är så väldigt mycket mer och en ganska stor höjning på skattetrycket för precis alla, om man kör bil el. inte så slår den hårdare än andra enskilda skatter för alla.

Uppdaterat: 2016-01-06 10:01

Dessutom ingen progressivitet i den skatten, ju mindre man tjänar, desto hårdare slår den.....

Uppdaterat: 2016-01-06 10:06

duccedriver, så sant, det glömde jag nämna. En del kanske tänker som...ok, jag har en bränslesnål bil så det drabbar inte mig så hårt.

Uppdaterat: 2016-01-06 10:16

@ffodil, bra inlägg #32, håller med.

Uppdaterat: 2016-01-06 10:27
Lås inga trådar.

50 öre extra per liter ger för en gammaldags bil (1 liter/mil) ungefär 1500 kr/år om man kör 3000 mil/år. Undrar hur stor del av bilkostnaden det är för en normalbilist? Min gissning är att det knappt är märkbart i totalsumman.

Uppdaterat: 2016-01-06 10:52
Gäsp skrev:

I priset ingår sjukvård - inte att förglömma.

Vad menar du? På den direkta bränsleskatten, dom totala bränsleskattsintäkterna, el. alla dom totala skatteintäkterna? Vi har väl aldrig betalat nån särskild skatt vid sidan om som är öronmärkta för just sjukvård.

Uppdaterat: 2016-01-06 12:02

Vilken sjukvård?

Uppdaterat: 2016-01-06 12:09
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Med tanke på att en person med ca 30 000 i bruttoinkomst får ut 3000-4000 kronor mer netto i månaden idag jämfört med för 10 år sedan så inser även jag att vissa samhällsfunktioner blir eftersatta.
Om det är ett bra eller dåligt sätt att hämta in det på macken låter jag vara osagt utan inser att jag har gott och väl råd att betala de få extra kronor det kommer kosta mig.

Uppdaterat: 2016-01-06 12:21
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Med tanke på att en person med ca 30 000 i bruttoinkomst får ut 3000-4000 kronor mer netto i månaden idag jämfört med för 10 år sedan så inser även jag att vissa samhällsfunktioner blir eftersatta.
Om det är ett bra eller dåligt sätt att hämta in det på macken låter jag vara osagt utan inser att jag har gott och väl råd att betala de få extra kronor det kommer kosta mig.

Ursäkta men förstår inte det resonemanget. Desto mer vi producerar och tjänar, desto mer blir det i skatteintäkter för staten. Varför skulle då samhällsfunktionerna bli mer eftersatta, tvärtom skulle även dom bli bättre. Skatteprocenten skulle aldrig behöva öka menar jag, då det bara bromsar produktion, utveckling och välstånd för alla, fattig som rik.

Uppdaterat: 2016-01-06 12:36

ffodil, ja det där är en vänsterskröna, att det bara är att höja skatten så löser man alla problem. Alla vet att socialistiska och kommunistiska stater är katastrofer. Man ska komma ihåg också att Sverige redan idag har västvärldens högsta skatter på arbete. Höjda skatter betyder också ökat svartarbete och då blir det noll intäkter i skatt.

Uppdaterat: 2016-01-06 12:50

Nu försämrar man Rot-avdraget med och det kommer att öka svartjobben.

Uppdaterat: 2016-01-06 13:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
ffodil skrev:

Reverend Benny wrote:Med tanke på att en person med ca 30 000 i bruttoinkomst får ut 3000-4000 kronor mer netto i månaden idag jämfört med för 10 år sedan så inser även jag att vissa samhällsfunktioner blir eftersatta.
Om det är ett bra eller dåligt sätt att hämta in det på macken låter jag vara osagt utan inser att jag har gott och väl råd att betala de få extra kronor det kommer kosta mig.
Ursäkta men förstår inte det resonemanget. Desto mer vi producerar och tjänar, desto mer blir det i skatteintäkter för staten. Varför skulle då samhällsfunktionerna bli mer eftersatta, tvärtom skulle även dom bli bättre. Skatteprocenten skulle aldrig behöva öka menar jag, då det bara bromsar produktion, utveckling och välstånd för alla, fattig som rik.

Mitt resonemang är att jag har idag betydligt mer pengar att röra mig med så att några ören extra vid pumpen inte spelar någon roll.
Förstår ditt resonemang att ju mer vi tjänar ju mer pengar till staten blir det, men det funkar ju bara om lönerna stiger, produktionen ökar och att skatten ligger kvar på samma nivå (iallfall hur jag tänker) samt att arbetslösheten minskar. Kostnaderna för staten och kommun ökar ju även dom (iochmed att löner stiger etc.)
Visst kan jag göra som många säger, konsumera mer som en del av lösningen, men frågan är vad som gör mig lyckligast, 2 nya platt tv om året eller att min morsa på hemmet får vettig omsorg.

Samtidigt så kanske det är så att staten idag får in mkt mer pengar än dom fick 2005 och har mer att röra sig med och lägga på samhällsfunktioner och då funkar ju principen du beskriver FFodil, har dock inte hittat något som säger om det är eller inte är så.

Uppdaterat: 2016-01-06 13:15
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Hackenbush skrev:

Nu försämrar man Rot-avdraget med och det kommer att öka svartjobben.

Svartjobb är alltid fel men med dagens teknik och vettiga lagar så skulle vi enkelt kunna motverka svartjobb.
Förstår inte varför dom inte fokuserar på det istället för att subventionera altanbyggen.
Om butiker idag MÅSTE köpa dyr utrustning som är kopplade till skatteverket så kan man ställa samma krav på snickare eller rörmokare.

Uppdaterat: 2016-01-06 13:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Minskningen av ROT-avdraget kanske också kan ge en minskning på de i många fall upphausade timpriserna hos hantverkare - nåt som säkert ROT-avdraget hjälpt till med. Så det är inte säkert att nettokostnaden för oss som köper dessa tjänster blir högre även med "vita" tjänster. Men det är ju nåt som bara framtiden kan utvisa. Och för mig kändes inte Bennys inlägg "ihoprört"...

Uppdaterat: 2016-01-06 13:27

Vidstige, precis, ökat svartarbete, minskad drivkraft för att arbeta produktivt, driva företag... därmed mindre arbete, mer arbetslöshet, mer socialkostnader osv. listan kan göras lång. Att då höja skatteprocenten är det sämsta man kan göra, iaf. i lite längre perspektiv sett.
Det handlar om att våra politiker inte kan handskas med våra pengar enl. min mening.

Reverend Benny, jag känner det som att du rörde till det rejält i dina svar, eller att jag har svårt att förstå. Menar t.ex. när du skriver funkar bara när lönerna stiger, samtidigt stiger kostnaderna för lönerna. Men nog bara jag som inte förstår riktigt när jag tänker lite annorlunda på den utvecklingen. Om du har mer pengar att röra dig med idag kan du vara förvissad om att även staten har det, tom. i procent räknat.

Uppdaterat: 2016-01-06 13:38

@ffodil
Blir sällan bra när man jobbar samtidigt som man är aktiv i forum.
Har ingen examen i offentlig ekonomi utan är lekman som många andra.
Men för att summera, om det nu är så att staten får in mer i skatteintäkter än 2005 så är det ju bra, frågan är om det är så. Har inte hittat något bra svar på det.

Uppdaterat: 2016-01-06 13:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Att minska svartjobben med teknik och lagar funkar sådär, marknaden anpassar sig alltid.......

Uppdaterat: 2016-01-06 13:40

Någon som hat tänkt på vad många bilar som skall utföra ett jobb egentligen äär. Det kan vara elektriker eller målare på väg till eller ifrån ett jobb, kanske hemtjänstpersonal till en brukare. Städpersonal sitter i sina bilar och utför ett arbete som går på Rut. Alla sådana tjänster kommer att bli lite dyrare. Det är vansinne att höja skatten på drivmedel. Den lilla höjning som fattigpensionärerna får , äts upp av andra höjningar som bränsleskatten ställer till med. Går inte att kalla denna regering för kompetent.

Uppdaterat: 2016-01-06 13:51
Lås inga trådar.
Reverend Benny skrev:

Svartjobb är alltid fel men med dagens teknik och vettiga lagar så skulle vi enkelt kunna motverka svartjobb.

Bästa sättet att motverka svartjobb är att se till att fördelarna att jobba vitt är större. För det krävs då bland annat rimliga skatter, särskilt i servicesektorn som riktar sig mot privatpersoner, så är det inte idag.

Ska vi sen ha nån chans att få alla lågutbildade i jobb så krävs ett nytänk i Sverige, inte högre skatter, låtsasjobb och en svällande offentlig sektor.

Uppdaterat: 2016-01-06 13:59
Leif Larsson skrev:

Någon som hat tänkt på vad många bilar som skall utföra ett jobb egentligen äär. Det kan vara elektriker eller målare på väg till eller ifrån ett jobb, kanske hemtjänstpersonal till en brukare. Städpersonal sitter i sina bilar och utför ett arbete som går på Rut. Alla sådana tjänster kommer att bli lite dyrare. Det är vansinne att höja skatten på drivmedel. Den lilla höjning som fattigpensionärerna får , äts upp av andra höjningar som bränsleskatten ställer till med. Går inte att kalla denna regering för kompetent.

Som jag ser det så är det bättre att göra grön skatteväxling. Sänk skatt på arbete, höjd skatt på bränsle. Tyvärr har vi en regering nu som höjer skatter på allt.

Uppdaterat: 2016-01-06 14:12
Vidstige skrev:

Leif Larsson wrote:Någon som hat tänkt på vad många bilar som skall utföra ett jobb egentligen äär. Det kan vara elektriker eller målare på väg till eller ifrån ett jobb, kanske hemtjänstpersonal till en brukare. Städpersonal sitter i sina bilar och utför ett arbete som går på Rut. Alla sådana tjänster kommer att bli lite dyrare. Det är vansinne att höja skatten på drivmedel. Den lilla höjning som fattigpensionärerna får , äts upp av andra höjningar som bränsleskatten ställer till med. Går inte att kalla denna regering för kompetent.
Som jag ser det så är det bättre att göra grön skatteväxling. Sänk skatt på arbete, höjd skatt på bränsle. Tyvärr har vi en regering nu som höjer skatter på allt.

Personligen har jag problem med att se nån speciellt grön skatteväxling med det. Sänkt skatt till mer lagom nivå på båda delar ser jag som bättre för allt i förlängningen, även det gröna.
Men respekterar såklart alla tankesätt och alltid nåt nytt att lära som får en att ändra åsikt på något endera dagen.

Uppdaterat: 2016-01-06 14:46
ffodil skrev:

Personligen har jag problem med att se nån speciellt grön skatteväxling med det. Sänkt skatt till mer lagom nivå på båda delar ser jag som bättre för allt i förlängningen, även det gröna.
Men respekterar såklart alla tankesätt och alltid nåt nytt att lära som får en att ändra åsikt på något endera dagen.

Menar att om man måste prioritera så tycker jag höjd skatt på arbete är mer skadligt. När det gäller fordon finns också möjlighet att välja bränslesnålare alternativ, som faktiskt ge mer sänkt kostnad än vad skattehöjningen handlar om. Grön skatteväxling var det väl dessutom inte direkt frågan om då man ju inte sänker skatt på arbete heller.

Uppdaterat: 2016-01-06 14:53

För diskussioner om bränsleskatter och ev skatteväxlingar så kanske denna tråd är bättre - http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/arlig-fordonsskatt-eller-enbart-skatt-pa?page=3

Uppdaterat: 2016-01-06 14:58

Ffodil: Eftersom den förra regeringen sänkte så många skatter så vi fick låna till det mest basala så nej, vi har betydligt lägre skatteintäkter idag än vad vi hade 2006. Det är ett av problemen för den nya regeringen när man vill återställa vård och omsorg till ett acceptabelt skick. Utförsäljningarna har inte gjort saken bättre, att kissa i sängen värmer just då men blir lite kallt efteråt. De flesta studier visar dessutom att svartjobben inte minskat speciellt mycket genom ROT, däremot har sektorn växt, möjligen, men inte bevisat, genom ROT. Och den så kallade försämringen kommer knappast att leda till speciellt höjda konsumentpriser. Man får enbart dra av 30% av arbetskostnaden, men totalsumman arbete + material blir fortfarande den samma.
Kan väl också säga att den borgerliga politiken inte ledde till flera jobb, tvärtom steg arbetslösheten till rekordnivåer under de 8 åren. Det som hänt är att enorma summor försvunnit ut ur landet till brevlådeföretag i Västindien där ett fåtal personer skapat enorma rikedomar där en del smulor givetvis föll på diverse borgerliga ministrar...

Kan tillägga att den enda sektor som idag är vinstdrivande utan att hjälpas av konstgjord andning genom anpassad moms, ROT eller RUT är transportsektorn.

Uppdaterat: 2016-01-06 15:00
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

BBT6, kör inte med vinklad vänsterretorik. Sanningen var ju både och. Arbetslösheten ökade men antalet personer i jobb ökade också rejält. Stora anledningen till ökad arbetslöshet var ju ökad invandring (även om det är en mix även där). Nya regeringen kommer få samma problem och har redan börjat skylla skattehöjningar på invandring. Problemet är dock att ökade skatter på arbete kommer leda till färre jobb och möjligen sämre skatteintäkter. Ökade bidragsutbetalningar kommer vara kostsamma och man hamnar lätt i en negativ spiral med ständiga skattehöjningar som biter allt sämre. Sverige har redan Europas högsta skatter på arbete och med dina resonemang skulle välfärden vara usel i andra länder, så är det inte.

Uppdaterat: 2016-01-06 15:22
Citat:

Kan tillägga att den enda sektor som idag är vinstdrivande utan att hjälpas av konstgjord andning genom anpassad moms, ROT eller RUT är transportsektorn.

Intressant. Utveckla gärna.

Uppdaterat: 2016-01-06 15:22

Vidstige, jag svarade på ditt förslag om grön skatteväxling, inte bränsleskattshöjningen, men var kanske lite otydlig. Ja, visst har du rätt i att skatt på arbete är mer skadligt i den bemärkelsen vad som triggar folk att arbeta, i annat fall slår bränsleskatten minst lika hårt för alla.
Bränslesnålare bil ger mer sänkning av kostnaden än bränsleskatten, jo, för tillfället för just den som köper en sådan. För alla andra med el. utan bil slår bränsleskattshöjningen hårdare än många kan ana och höjs sen oljepriset plus då att det blir en automatiskt ytterligare skattehöjning, vilket förr el. senare är ganska troligt. Jag ser det scenariot som en stor broms för Svensk ekonomi, tillväxt, utveckling och välstånd för alla. Vad som är bäst, sämst får var och en själva bedöma.

Uppdaterat: 2016-01-06 15:42

ffodil, jo visst har du en poäng men som jag ser det så kommer billig olja bara vara en parentes i historien. Om vi inte skaffar bränslesnålare fordon nu så kommer det en ännu värre smäll senare. Oljeimport är också dyrt för Sverige och förstås ännu värre på sikt när oljan ökar i pris. Just nu är oljan ovanligt billig och då är det ju en möjlighet att höja skatten.

Vad som lite talar emot dina resonemang är också att bensin- och dieselpriserna var betydligt högre när alliansen hade makten, alltså trots den senaste skattehöjningen på ca 60 öre litern.

Uppdaterat: 2016-01-06 16:08