Vi Bilägares forum

Stenskott

Stenskott

Jaha, då var det dags igen! Med en drygt 10 dagar gammal bil och nyss hemkommen från jämtländska fjällen kan jag räkna ett rejält stenskott och två mindre i framrutan. Det första kom från en mötande lastbil i höjd med Kilafors. En rejäl bumling som fick både mig och frun att ducka instinktivt. De andra två kom från mötande, respektive omkörande bilister på mindre vägar.

Ska man skicka fakturan till Vägverket eller? Vad är det som händer med detta vansinniga sandande och saltande?! Jobbar salt- och sandbilarna på ackord?
För "bara" 20 år sedan så varken sandade eller saltade man norr om Gävle. Det var en fröjd att åka norrut. Torra fina vintervägar och sällan eller aldrig stenskott.

Första gången jag såg sand på de norrländska vägarna var för ca 10 år sedan, i en T-korsning innan Ytterhogdal. Det var väl ok tänkte jag. Korsningen kom ganska snabbt inpå efter en tvär vänstersväng och ett par mils raksträcka så någon "Stockholmare" hade säkert brakat rakt ut i vägen.

Men i år är nog det värsta året hittills. Det var sandat (grusat?) precis hela vägen ... ÖVERALLT!

Jag blir så jäkla trött på detta. Ska man behöva byta ruta flera gånger per år för att idioter inte kan lära sig köra bil utan ska förses med både hängslen, livrem och stödhjul av farbror staten??

Darwins lag, säger jag. Låt naturen ha sin gång! Sluta sanda och salta, nu!!

Uppdaterat: 2016-01-03 11:11

Kommentarer

Kan bara hålla med, bra där!

Uppdaterat: 2016-01-03 11:17

Hände samma sak för oss efter bara ett par dagar med nya bilen, sådär lagom trevligt.
Man borde återinföra lagen om stänkskydd som iaf. bör ta en del av stenskotten.
Själv beställde jag vår med stänkskydd monterade, som är en liten kostnad mot vad det kan spara.

Uppdaterat: 2016-01-03 11:29

Kan inte annat än instämma med TS...

Har själv ett par nya fina stenskott i den nyss bytta framrutan.

Likadant på cykelvägarna, den sylvassa stenen de började vräka ut för fem-tio år sedan på cykelvägarna orsakar för mig fem-sex punkteringar i snitt per vinter/vår.

Det är väl nån sorts extra billig krossad sten som penetrerar det mesta, allt ifrån cykel/barnvagnsdäck till skosulor och hundtrampdynor..

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
leasad_oktavia skrev:

SKOTT!!!!!!!!!!!

Nu är det nästan lite synd om allas vår egen lilla Uno.

Jag hade hoppats på nya friska idéer efter nyår, en nystart helt enkelt på hans upptåg och tokigheter.
Men bevisligen har idétorkan och skrivkrampen tagit över totalt, du är väl inte utbränd Uno?

Påhitten och underfundigheterna har helt sinat och endast tröttsamma bottenskrap i lattjolajbanlådan återstår, nu är det bara pinsamt och sorgligt för alla inblandade :-(

Nä ta ett sabbatsår Uno och kom sedan tillbaka med nya påfund och stollerier i Januari 2017 istället, vi finns alltid kvar, jag lovar.
Krya på dig lilla Unogubben :-*

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Det är inte bara stenskott som drabbar. Det finns "dubbskott" också.
Vi har under julhelgen på mindre än 100mil fått 3 st dubbelträffar i rutan resp fronten med ett avstånd mellan märkerna från samma islag som starkt indikerar dubbträffar.
Påminner mig osökt om en händelse i stadens gummiverkstad hösten 1966. En välbärgad medborgare var inne för att för första gången köra dubbdäck till sin fina amerikanare. Förklaringen efteråt var att bilen ibland misstände när den stått och blivit halvkall. Just detta hände vid däcksbytet. Föraren startade motorn, la i D-läget och motorn misstände. Han pumpade med gasen och plötsligt tog V8:an. Bilen stod på ett gallergolv, hjulspinnet på ena bakhjulet blev i modern burnoutklass, merparten av dubben släppte och slog in i väggen bakom, mest lik en kulsvärm från en kulspruta! Ingen annan skada skedd förutom inköp av ytterligare ett dubbdäck

Uppdaterat: 2016-01-03 14:31

Jag upplever också att man får stenskott lättare nuförtiden men funderar på om det är bara sandandet och dubben man kan skylla på?
Det var ju mer dubbat förut men upplevde inte att mina 80 tals bilar hade lika klena rutor. Ibland kunde det ju smälla till rejält men det känns som de höll bättre.
Samtidigt så påpekar ju några av Er visa saker som kan spela in, stänkskydd tror jag är en stor bov. Det är ju få bilar som har detta idag.
Kan det också vara så att rutorna är lite tunnare idag för att spara pengar och vikt?

Uppdaterat: 2016-01-03 14:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag bytte ruta på min bil nu efter ca 10,000 mil.
Otrolig skillnad!

Kan tycka bilprovningen borde vara mycket hårdare och slå ner på slitna rutor, är ju faktiskt lite av en säkerhetsrisk.

Speciellt sol i motljus fungerar repiga rutor riktigt dåligt.

Så inte bara stenskott som är ett stort problem.

Uppdaterat: 2016-01-03 14:37

Näthataren är igång igen.

Uppdaterat: 2016-01-03 14:39

Jag är rätt övertygad om att det är sandandet som är boven .. eller rättare sagt grusandet. Man kör ju numera med något slags vasst stenkross som ska ligga kvar bättre på vägen. Rutorna har säkert blivit tunnare också, men det går inte att komma ifrån att det smäller betydligt oftare i rutan nu än det gjorde förr. Stänkskydden tror jag har noll effekt. Jag har åtminstone aldrig fått stenskott av någon framförliggande bil - möjligtvis lite blästrad motorhuv om man ligger för nära. Stenskotten sprätter i princip alltid iväg från sidan - från mötande eller omkörande trafik - och där hjälper inga stänkskydd.

Uppdaterat: 2016-01-03 14:40

Jag kan påvisa att Trafikverket "tappar" tusentals ton grus på vägarna varje år.

Uppdaterat: 2016-01-03 14:57
Vidstige skrev:

Jag bytte ruta på min bil nu efter ca 10,000 mil.
Otrolig skillnad!
Kan tycka bilprovningen borde vara mycket hårdare och slå ner på slitna rutor, är ju faktiskt lite av en säkerhetsrisk.
Speciellt sol i motljus fungerar repiga rutor riktigt dåligt.
Så inte bara stenskott som är ett stort problem.

Smörj över rutan lite då och då med nån Rain Clear-medel så klarar den både stenskott och repor betydligt bättre.
Samma sak gäller förstås lacken, att hålla den någorlunda väl-vaxad. Det gör större nytta än många kan ana.
Sköter man detta kan en 10000 mils vindruta vara nära nyskick, samma gäller lacken. Kräver så klart lite extra arbete.

Uppdaterat: 2016-01-03 15:31

ffodil, jo kan vara ett bra tips men problemet är att man pga kylan lägger mindre på bilvård vintertid, och det är ju just den perioden bilen utsätts för sand och salt. Kunde man ställa bilen 4 månader per år (vinterdäcksperioden) så skulle det förmodligen vara en enorm skillnad hur bilen slits.

Förr hade bilarna så mycket motorhuv så att man såg fronten när man körde, nu gör man inte det längre. Motorhuven sluttar ner mycket mer. Antar att det gör att rutan är mer utsatt än tidigare, kanske en delförklaring i alla fall.

Saken blir ju sen inte bättre av att det är löjliga priser på att byta rutor i Sverige. Alla tar det ju istället på försäkringen.

Uppdaterat: 2016-01-03 15:49

Det är ingen slump att det poppat upp en mängd nya rutbytarfirmor de senaste åren, hade det inte funnits pengar att tjäna här så hade inte marknaden för vindrutebyten/lagningar stadigt ökat så som den gjort.

Orsaken är nog en kombination av det som redan nämnts, nämligen inga stänkskydd, sluttande motohuvar, grövre sten på vägarna samt ökad saltning, går säkert att lägga till fler parametrar.

Att vindrutorna kostar skjortan att byta nuförtiden beror väl till stor del på all elektronik som sitter i dom, sen vet jag inte om de gamla rutorna med en gummilist runt om kanske "fjädrade" bättre mot stenskott än de limmade vi har idag.

Vore roligt att höra med någon inom glasbranschen uttala sig om utvecklingen de senaste 10-15 åren, om det verkligen blivit så mycket sämre som det upplevs.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Preigelös, tror största anledning till höga kostnader på att byta ruta handlar om en marknad som anpassat priser till försäkringsbranschen/företag. Det är alltså ingen marknad för privatpersoner. Priserna är extremt uppskruvade och konkurrensen noll.

Sen har vi ju också extremt höga skatter i Sverige på allt sånt arbete, drabbar ju då privatpersoner som köper tjänster av företag på ett orättvist sätt. Den s.k. skattekilen.

Alla vet hur det är och tar det på försäkringen, då kostar ett byte kring 1500 kr bara.

Uppdaterat: 2016-01-03 16:40

Stenskott i samband med mötande bil på en sträcka i höjd med Malung där man underhöll vägbanan. Stenskottet var litet men satte i ytterkanten på rutan och en lång spricka medförde att rutan fick bytas. Exakt två månader senare, stort stenskott i samband med möte med lastbil mellan hjälmaresund och kungsör. En rejäl smäll och det var inte långt ifrån att den gick igenom. Nu ruta igen, och redan två nya stenskott dock inget som behöver göras något åt då de är knappt märkbara men irriterande då rutan är ny. Har OKbakup som täckte självrisken vid båda bytena. Har aldrig varit med om liknande, man är ju rätt maktlös känns det som. Kör volvo v50

Uppdaterat: 2016-11-26 11:59

Skulle det inte gå att tillverka ett segt skydd typ de man sätter på mobilerna? Vet inte hur hållbart ett sådant skulle vara eller om det ens praktiskt skulle kunna gå att montera men som det är nu så är man ju en sitting duck liksom.

Uppdaterat: 2016-11-26 12:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, skulle inte ha något att tillföra. Det enda som skulle kunna fungera är en extraruta av pc några mm framför vanliga rutan, den håller garanterat för stenskott även om den bara är ett par mm tjock.
Men den bör vara enkel att byta för den gillar inte torkarna.

Uppdaterat: 2016-11-27 20:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre