Vi Bilägares forum

Har ändrat åsikt om vägavgifter.

Har ändrat åsikt om vägavgifter.

När trängselskatten dök upp i Stockholm svor jag på att aldrig sätta min fot innanför tullarna dom tider man måste betala, och det är ett löfte jag hållit med mina privata bilar, då verkligen hatade jag sådana påhitt.

Men då jag jobbar som bilburen runt i stor Stockholm har jag börjat ändra åsikt, för trafiken har på bara några år blivit katastrof. Rusningstrafiktiderna har upphört, det är konstant rusning från morgon till kväll.
Ut mot Ekerö förbi Drottningholm där jag bor slutar inte köerna förens 7-8 på kvällen.

Jag har loggat dom 2 senaste tankarna på firmabilen, och trots en tur till Enköping, Strängnäs S-tälje på totalt 20 mil som mest är motorväg hade jag en snittfart på 33,4 km/h på hela tanken (80 liter) På senaste tanken har jag inte lämnat Stockholm, och då blev det 29,8 km/h.
Och jag åker inte i stadstrafik, utan rör mig i ytterområdena, men måste nästan dagligen ta mig norr/sydlig riktning, och då är ju Essingeleden det enda alternativet.
Vi har kunder som ifrågasatt hur vi kan debitera 1,5 timmes körtid och 70 km på ett jobb, men verkligheten är att det kanske tog 2 timmar, det måste ju finnas nån rimlighet i vad vi debiterar.

Jag tycker synd om dom som kanske inte har det så fett och verkligen behöver använda bilen för att åka till jobbet, men för oss som jobbar i trafiken börjar det bli ohållbart, jag nästan längtar till årsskiftet då dom inför trängselskatt på Essingeleden, för att se om det gör nån skillnad.

Nu tror jag förvisso inte att min önskan om mindre trafik uppfylls, folk har för mycket pengar i den här stan, eller har lånat för mycket pengar på bostadsrejset.

Men som sagt, man kan ändra åsikt, även om man själv inte tror det är möjlig.

Uppdaterat: 2015-10-29 23:56

Kommentarer

Jag fattar inte hur folk orkar sitta i dessa köer. Jag skulle få spader!

Uppdaterat: 2015-10-30 07:44

Jag har svårt att se hur trafiken ska kunna minska speciellt mycket genom avgifterna på Essingeleden. Möjligen kommer en del att köra genom stan i stället eftersom det är kortare. Jag skulle kunna förstå det om det fanns en led bredvid staden för passager från norr till syd. Förbifarten är inte färdig riktigt än.
De som kan åka kollektivt gör väl det om det är praktiskt genomförbart.
Jag åker i rätt delar av ytterstaden så jag är oftast inte drabbad av köer mer än några få kilometer. Det planerade byggandet av dubbla filer mellan Stäket och Rotebro skrämmer lite med tanke på hur sakta de brukar bygga.

Uppdaterat: 2015-10-30 10:13

Detta är ju resultatet av den strida strömmen av inflyttningar till Stockholm. Något som skapar problem som egentligen är alldeles onödiga.
Varför ska man trycka ihop allt i Stockholm? Problem med bostäder, trafik, energi, VoA... allt kostar stora pengar att åtgärda, listan kan göras lång.
Samtidigt dör samhällen ute i landet, där många faktiskt kunde jobba på distans och ha en enkelt och bekvämt liv. Ha nära till naturen, lätt att parkera, billiga bostäder. man kan köpa halva Ånge för samma pris om en hyfsad lägenhet i Stockholm...

Uppdaterat: 2015-10-30 10:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag är emot trängselavgift och vägtullar. Därför att männisskor behöver ta sig till och från arbetet. Någon som vet om man får dra av trängselskatten i deklarationen, om ja, allt får man ju inte tillbaka, blir väl ca 30%.

Uppdaterat: 2015-10-30 15:32
Lås inga trådar.

Nej, den så kallade trängselskatten är bara ett påfund för att punga bilisterna på ännu mer pengar än vad som redan görs idag. Att det är "fullt" beror ju på politikernas oförmåga att skapa ny infrastruktur, och en del politikers avsiktliga sabotage av nödvändiga beslut, utifrån någon slags konstig ideologi att vi alla kör bil för nöjes skull. Att avgifterna dessutom är bestämda i strid med rådande folkopinion, och mot alla folkomröstningar, visar ju på hur ovilliga dessa politiker är att skapa goda förutsättningar för tillväxt runt Stockholm.

Uppdaterat: 2015-10-30 15:43
Leif Larsson skrev:

Jag är emot trängselavgift och vägtullar. Därför att männisskor behöver ta sig till och från arbetet. Någon som vet om man får dra av trängselskatten i deklarationen, om ja, allt får man ju inte tillbaka, blir väl ca 30%.

När jag jobbade i stan betalade företaget trängselskatten. Det blev ett plus då jag tågpendlade.

Uppdaterat: 2015-10-30 16:33

Saken är dock den att i Stockholm är det svårt att få in pengar för att finansiera vettiga vägar. Redan dagens biltullar är en viktig inkomstkälla för att finansiera nya förbifart Stockholm. Med avgifter på E4 så kommer intäkterna öka ytterligare så man då även få råd att renovera E4 genom staden ordentligt på sikt. Biltullar har även andra positiva effekter som att omfördela trafiken tidsmässigt jämnare över dygnets alla timmar.

Det är ju också så att det är oerhört dyrt att bygga väg i Stockholm så även det är ett skäl att införa biltullar. Problemet är väl bara att politiker inte kommer kunna låta bli att nalla från dom pengarna för andra satsningar.

Uppdaterat: 2015-10-30 17:00

Läste i en MC-folket tidigare iår om lite prov som genomförts i några storstäder i europa, hur lång tid det tog att ta sig från A till B med bil, MC, moped och cykel. Bil tog längst tid, moped kortast...

Varför kör inte alla i den stan moped? Cykel går ju inte för alldeles för många är lata, men moped, eller 125cc scootrar eller sånt...

Uppdaterat: 2015-10-30 18:56
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

hultarn och Shogun, finns dock inga jobb i glesbygden. Och i glesbygden är många emot privat företagande och röstar rött politiskt vilket inte gör det bättre.

Uppdaterat: 2015-10-30 19:44

De pengar som kommer in via trängselavgifter, kommer bara bilismen tillgodo en bråkdel. Det mesta kommmer till politikens övriga satsningar ,något som egentligen alla skulle vara med att betala.

Uppdaterat: 2015-10-30 20:40
Lås inga trådar.

Leif Larsson, finns att läsa om hur mycket förbifarten, norra länken och liknande har fått och om jag inte minns fel så har det varit 1 miljard per år dom senaste åren, vilket inte är försumbart. Dom pengarna kommer alltså från trängselavgiften och det kan bli ännu mer framöver. Visst kommer politiker nalla men samtidigt ger det stor legitimitet för trafiken, som ju annars bara setts som ett problem. I Stockholm har man dom senaste åren äntligen börjat bygga lösningar som ökar flödet framför att försöka stoppa och hindra trafiken. Klart det svider att betala en avgift men alternativen är sämre. En avgift uppmuntrar också alternativen som t.ex. cykel. Men kanske också sånt som att fler får jobba hemifrån i verksamheter där sånt fungerar.

http://www.trafikverket.se/forbifartstockholm

"Finansiering: Ca 80% via trängselskatt och ca 20% från staten. Ingen trängselskatt planeras på Förbifart Stockholm."

Uppdaterat: 2015-10-30 20:59

Mäkinen tar upp långa byggtider.

Ute hos mig vid färjan över till Slagsta söder om stan, har dom byggt en ny kurva, det är en ny kurva bredvid den befintliga, så trafiken har inte påverkats, och bygget inte av trafiken nämnvärt.
Jag hade nyligen en fundering om man skulle skicka en insändare till lokalblaskan med rubriken "Hur lång tid tar det att bygga en kurva"
Nu vet jag inte exakt när dom började, men närmare 1 år har dom bökat i marken, igår la dom sista asfalten. Den gamla kurvan var längre men skarpare, den nya har rätat ut vägen lite, jag gissar att den är 100-150 meter lång.

1 år !!!!

Uppdaterat: 2015-10-30 22:08

Om det nu varit så att de pengarna som trängselskatten dragit in faktiskt gått till utbyggnad av vägar och kollektivtrafik så hade jag varit helt för det, men vad jag kan minnas så kostade driften av systemen mer än vad trängselskatten drog in under de första åren.
Detta var iofs ett par år sedan jag läste detta, men har hört rykten på senare år att IBM och Co. fortfarande tjänar riktigt bra på drift av dessa system.
Har försökt googla lite på ämnet men har inte kunnat hitta några fräscha siffror på hur mkt pengar som faktiskt kommer resenärer till godo och kostnader för drift idag.

Uppdaterat: 2015-10-30 22:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nu vet jag inte hur systemet för trängselskatten finansierats gentemot IBM men det kan ju faktiskt vara så att det sker via delar av intäkterna och att inte Stockholm Stad betalat hela utvecklingskostnaden direkt. Ingen aning som sagt men den finansieringsformen är ju möjlig.

Uppdaterat: 2015-10-30 22:18

Fick ett akut jobb i eftermiddags, åkte från Solna över Essingeleden till Årsta, det tog 50 min och var lika tjockt med bilar åt båda hållen som vanligt, så denna avgift verkar inte hjälpa ett skvatt, men satan vad pengar den måste dra in.

På radion i måndags yttrade sig nån projektledare för avgiften som sa att första veckan var en succé med 20% mindre bilar. Det var minst 20% mindre bilar överallt den veckan, många var fortfarande jullediga.

Nä, ta bort avgiften eller höj den till 200 spänn så det gör nån nytta.

Hur tänker jag nu undrar nog nån, har han blivit helt galen.
Nja, i inledningsskedet skulle det nog bli riktigt jobbigt för en del som inte har nått alternativ, men jag tror många skulle anpassa sig, ja menar stan är stor, det finns en massa jobb på båda sidor av samma sort, men folk bor i söder och jobbar i norr, och tvärs om, det är ju där vi har privatpendlingen över leden.

Yrkestrafiken kan ta ut avgiften på kunden, men då resan tar kortare tid, så mer arbete utövas, så det skulle kunna bli plus minus noll, el rent av vinst.

Ett eget exempel: Vi tar 575:- per timme när jag åker bil till kund, nyss nämnda resa tog 50 min. Vi debiterar bara hel och halvtimmar, kunden fick alltså betala 575:-
Utan köer hade resan tagit en kvart, debiterat 1/2 timme = 287:-. Kunden får betala 287 + 200 i avgift = 487:- och jag fick 35 minuter extra tid att jobba.
Istället för 3-4 jobb som jag idag genomsnittligt hinner med, skulle det bli 4-5 jobb per dag.
Eller så kanske jag skulle kunna jobba 8 tim per dag som det är tänkt, och inte 10-11 som det oftast blir.

Uppdaterat: 2016-01-15 23:41

Rikard #18, de trafikanter som måste ta sig till sin arbetsplats i Solna från södertörn. Vem skall de debitera sin kostnad för trängselavgiften? Tycker att trängselavgiften på essingeleden skall tas bort, då den knappast minskar trafiken på den. Nu lär det inte ske, vad kan då makten använda de miljoner de får in på den? Till att börja med så kan de återinföra skrotningspremien, det gör med största säkerhet en positiv inverkan på miljön.

Uppdaterat: 2016-01-16 08:42
Lås inga trådar.

Nu förstår jag inte, hur skulle vägtullar omfördela trafiken till andra tider?
Börjar folk jobba på andra tider, åker man till bekanta på natten istället?
Om vi vänder på dygnet, lever på natten och sover på dan skulle det funka, men skulle inte rusningen infinna sig typ kl 21 och 04 istället .. .
Men 08 och 17 skulle det ju bli lugnare.....

Uppdaterat: 2016-01-22 20:00