Vi Bilägares forum

BMW 525 08-10 eller Volvo V 70 2,4 D alt D5 08-10

BMW 525 08-10 eller Volvo V 70 2,4 D alt D5 08-10

Har för avsikt att köpa en andra bil. Har kört Volvo V 70 och varit nöjd men det är en rätt så tråkig bil och har därför börjat snegla på BMW.
520 anser jag är lite för klen så det är antingen en 525 alt 530. Skall vara automat och 4 hjulsdrift men inte nödvändigt.
Vad skall jag se upp med när det gäller BMW
* Svagheter
* Servicekostnader
* Dyrare i rep.kostnader
* mm

Uppdaterat: 2015-08-30 11:34

Kommentarer

En spekulant på en medelålders bil runt 20000 mil måste förstå att han/hon är riskbenägen. Det kan gå väl, men en ökande andel av de reparationer som följer med ålder och körsträcka är dyra, både mekaniska och elektroniska fel. Stora komponenter måste bytas trots att fel bara finns hos en liten detalj och ofta krävs långa dyra omprogrammeringar även vid små ingrepp. Vid höga miltal är det aktuellt fordons skick som är avgörande, inte märke. Enda rådet som automatiskt kan ges är att inte köpa en 4WD med sånt högt miltal.

Uppdaterat: 2015-09-05 11:07

5-serien var sist jag körde en (E60) inget glädjepiller direkt den heller. Vet inte om F10'an är så mycket mer underhållande. Det är en stor komfortinriktad bil, så tror inte några underverk har skett direkt. Är väl om man hittar nån med aktiv styrning och M-chassie kanske.

Ett genrellt råd är väl annars att få inga fantasier om att BMWn är något under av kvalitet och driftsäkerhet. De har sina problem de med. Och BMW har aldrig hört ordet goodwill. Men om de gått så långt som bgl skriver så är det väl inte något man kan kräva heller.

Uppdaterat: 2015-09-05 13:20
bgl skrev:

En spekulant på en medelålders bil runt 20000 mil måste förstå att han/hon är riskbenägen. Det kan gå väl, men en ökande andel av de reparationer som följer med ålder och körsträcka är dyra, både mekaniska och elektroniska fel. Stora komponenter måste bytas trots att fel bara finns hos en liten detalj och ofta krävs långa dyra omprogrammeringar även vid små ingrepp. Vid höga miltal är det aktuellt fordons skick som är avgörande, inte märke. Enda rådet som automatiskt kan ges är att inte köpa en 4WD med sånt högt miltal.

Varför måste den gått 20000 mil? Det är väl inget som TS har frågat om, årsmodell -10 har väl en normal körsträcka på 7500-10000 mil?
Sedan att det finns tidigare tjänstebilar med betydligt längre körsträckor är ju en annan sak, men bilar i den här klassen brukar hålla ihop betydligt längre än småbilar och bilar i mellanklassen.
Och tjänstebilar har normalt fått en väldigt bra service.

Uppdaterat: 2015-09-07 11:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Följande gäller för E60/E61, alltså inte F10/F11 som kom -10:

Det står inte men jag antar att det gäller en Touring?

Då ska du kolla med säljaren om kablarna i bakluckan är bytta. Kolla så att all belysning och alla funktioner i bakluckan funkar som det ska, även "shoppingluckan" och bakre torkare. Är det något där som inte fungerar så är det kabelbrott, inte jättedyrt att fixa men kanske onödigt att köpa en trasig bil.
En annan sak du ska titta på är att slangen som suger in luft till kompressorn som driver luftfjädringen bak. Om den är trasig så kan det komma in skit i kompressorn = haveri = dyrt. Du kan vänta med att kolla detta tills efter du köpt bilen, inga konstigheter att fixa själv.
Om bilen har elektrisk drag, kolla så att det fungerar som det ska. Vanligt med haveri och dyrt att byta.
Gäller det sedanen så finns det inga modellspecifika fel som jag känner till, bara att köpa!
Service och reparationer är dyrare på en BMW.
Kolla alltid bilens historik på Carfax samt kolla med BMW för att undvika mätarskruvade bilar. BMW gör denna kontroll gratis.

Uppdaterat: 2015-09-07 11:48

Kommentar till'Saabnisse' 11.10:
För det första, frågan gällde årsmodeller 08-10, dvs bilar som dag kan ha varit i bruk över 8 år.
För det andra, det ena efterfrågade alternativet är Volvo V70 2,4D. Medelkörsträckan för dieseldriva personbilar är över 2700mil/år, vilket blir en total körsträcka över 20000mil för en slik bil.

Uppdaterat: 2015-09-07 21:35

bgl, varför måste den ha gått 20000 mil? Det är väl ändå något som TS själv ska avgöra, han måste ju inte köpa en bil som gått långt, eller hur?
Och även en bil som gått långt kan ju vara bra.

Uppdaterat: 2015-09-07 22:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Trådskaparen ställer en generell fråga om 2 bilmodeller av viss ålder. Jag gör ett par kommentarer utifrån en typisk bil som uppfyller dessa kriterier och avslutar med ett självklart konstaterande att den som söker en så gammal bil av modeller som tillhör de med längst körsträcka på marknaden måste fokusera på det enskilda fordonets skick. Det finns inga måsten eller andra tvångstankar uttryckt i detta.

Uppdaterat: 2015-09-08 06:49

Ursäkta men vem köper en V70 eller BMW 525 som andrabil?? det idiotiska i det är väl förnamnet...

Uppdaterat: 2015-09-08 15:03
Pär

En helt ovetenskaplig undersökning via Blocket.

Gjorde en sökning med filtret BMW, 5-serie, diesel, 2008-2010 och fick knappt 220 träffar.

Lägger jag till filtret miltal över 20.000 mil får jag upp knappt 40 träffar.

Alltså har uppskattningsvis drygt 5% av dieseldrivna BMW 5-serie årsmodell 2008-2010 rullat 20.000 mil eller mer.

Uppdaterat: 2015-09-08 19:47

Intressant vinkel, fast egentligen ovidkommande då trådskaparen aldrig specat BMW-alternativet som diesel.
Vore intressant att veta hur filtret gjordes, jag provade något liknande för att se om blockets bilar motsvarar statistikens uppgift om att dieselmedelbilen körs 2740mil/år. Då det inte finns några entydiga beteckning på en specifik bil, och många säljare 'hittar på' egna beteckningar, är svårt att formulera sökkriteriet så att alla relevanta bilar fångas

Uppdaterat: 2015-09-09 21:45
bgl skrev:

Intressant vinkel, fast egentligen ovidkommande då trådskaparen aldrig specat BMW-alternativet som diesel.
Vore intressant att veta hur filtret gjordes, jag provade något liknande för att se om blockets bilar motsvarar statistikens uppgift om att dieselmedelbilen körs 2740mil/år. Då det inte finns några entydiga beteckning på en specifik bil, och många säljare 'hittar på' egna beteckningar, är svårt att formulera sökkriteriet så att alla relevanta bilar fångas

Tror du att TS jämför Volvos diesel med BMW bensin?
Det tror inte jag.

Uppdaterat: 2015-09-09 22:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
bgl skrev:

Intressant vinkel, fast egentligen ovidkommande då trådskaparen aldrig specat BMW-alternativet som diesel.
Vore intressant att veta hur filtret gjordes, jag provade något liknande för att se om blockets bilar motsvarar statistikens uppgift om att dieselmedelbilen körs 2740mil/år. Då det inte finns några entydiga beteckning på en specifik bil, och många säljare 'hittar på' egna beteckningar, är svårt att formulera sökkriteriet så att alla relevanta bilar fångas

Jag gjorde det givna antagandet att det diesel TS var intresserad av eftersom det var en Volvo diesel som var alternativet. Du har ju även själv pratat om genomsnittlig körsträcka för dieselbilar så jag förstår inte invändningen?

Jag gjorde även en koll på BMW 5-serie bensin och om jag minns rätt gav den drygt 90 träffar varav 3 eller 4 hade gått mer ön 20.000 mil. Den som gått längst hade 21.400 mil på mätaren. Alltså under 5 % vilket även det är rimligt då en av anledningarna till att köpa diesel är den lägre bränslekostnaden per mil och därför ofta köps av personer som kör längre än genomsnittet.

Ang hur filtret "gjordes" förstår jag inte vad du menar? Du verkar ändå bekant med Blocket och måste väl ha använt deras filter vid egna sökningar för att få fram träffar av en viss modell/årsmodell/körsträcka?

Ang. entydiga beteckningar på en viss bil så såvitt jag vet går det till så att om man skriver in regnummer när man registrerar annonsen sorteras bilen in under rätt märke, modell och år.

Det var som sagt inte menat som någon "sanning" utan ett helt ovetenskapligt test att ställa mot ditt påstående att dessa bilar av årsmodell 2008-2010 gått 20.000 mil.

Uppdaterat: 2015-09-10 17:50

Jag har aldrig påstått som vissa hävdar att en viss bil "måste ha gått 20000 mil" eller att " bilar av årsmodell 2008-2010 har gått 20000mil". Jag har lämnat en generell kommentar utifrån ett genomsnittsfordon vad gäller körsträcka och ålder. Jag använder begreppet "runt 20000mil" vilket i normalt språkbruk uppfattas som + - 10%, dvs 18000 - 22000mil. Jag använder den offentliga statistikens medelkörsträcka som för dieselpersonbilar som är 2740mil (redovisat i dagspress, bl.a.GP). Det efterfrågade åldersintervallet för bilen är årsmodell 2008-2010, dvs
schablonmässigt sett bilar tagna i trafik mellan 20070701 och 20100630. Alltså bilar som är 5,6,7 eller 8 år gamla. 18000mils-bilen är då(18000/2740) 6,5 år gammal,mao mitt i efterfrågade åldersintervallet och 20000mils-bilen är 7,3 år.
Sist en fråga till sign 'sammen': hur kan 40 bilar av 220 bli 5%?

Uppdaterat: 2015-09-10 19:50

Sorry, såklart ett räknefel av mig. Knappt 20% ska det vara.

Dina siffror på 2740 mil stämmer kanske på bilar under de första 2-3 åren då många bilar rullar som tjänstebilar och taxi osv vilket driver upp genomsnittet. Sedan säljs de till privatpersoner och då sjunker körsträckorna betänkligt i de flesta fall till de siffror som simon_d länkar till. OM det var så att bilarna i snitt rullade de siffror de anger skulle den genomsnittliga 10-år gamla bilen ha rullat knappt 28.000 mil. Det anser iaf jag snarare är en långmilare.

Du får dribbla med dina siffror, en årsmodell 2008 som rullat 20.000 mil är ändå många gånger mer sällsynt än en som inte gjort det och det finns inget som tyder på att TS tänkt köpa en bil som rullat så långt.

Uppdaterat: 2015-09-10 21:32

Det var vad jag försökte förklara i #10, men det gick inte hem!

Uppdaterat: 2015-09-10 22:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag använder inte "mina siffror" utan utgår från Bilprovningens statistik. Har inte tillgång till Microsoft Office och kan därför inte läsa materialet i sin helhet utan räknat utifrån siffror i dagspressartiklar. Läste nyss en artikel om statistiken från 2012, publicerad 2013. där finns bl.a. 2 för detta ämne näraliggande bilexempel.
1/ BMW 5-serie ,diesel, 3 år gammal, medelkörsträcka 8956 mil
2/Volvo XC90 diesel, 8 år gammal, medelkörsträcka 20152 mil.
Det finns tillräckligt många bilar av dessa modeller registrerade för att kunna påstå att antalet bilar över,respektive under medeltalet är ungefär det samma, inte att den ena kategorin skulle vara "många gånger mer sällsynt" än den andra.

Uppdaterat: 2015-09-11 07:20