Vi Bilägares forum

Toyota omkört av VW

Toyota omkört av VW

Varför dalar Toyotas försäljning gentemot VW?
Är det Toyotas säkerhetsproblem som ställer till det?

Uppdaterat: 2015-09-16 15:05

Kommentarer

Nu blir det aggressioner här och påhopp men jag skulle bli glad om detta kunde diskuteras på en civiliserad nivå.

Uppdaterat: 2015-07-28 15:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Toyotas marknadsandel i Sverige har minskat under 2015. Så leifers intryck stämmer inte så bra - här i alla fall.

Jag har redan förutspått att VAG blir större än Toyota under 2015. Vad nu en sådan spådom skulle ha för värde och framför allt varför det skulle spela för roll. M.a.o. ganska ointressant för den gemene bilköparen

Uppdaterat: 2015-07-28 15:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Att toyota blir omkörda av volkswagen tror jag inte. Det kommer nog vara jämt men om bossarna på toyota är lika grundliga som man bygger bilarna så har dom säkert ett ess i ärmen. Hybrider verkar ju vara på modet nu. Där är toyota ledande så volkswagen lär få kämpa för att gå förbi.

Uppdaterat: 2015-07-29 09:07

Jag tror att VW har hittat en nisch där Toyota har gett upp och där det finns pengar att tjäna framöver: elbilar.
Försöken med bränsleceller är bara teknikonani där man fortfarande har för stora förluster i energiomvandling.

Dessutom slipper man ha en motor som behöver oljebyten mest hela tiden och där man måste fylla på cancerogena ämnen på platser dit man inte skulle egentligen.

Uppdaterat: 2015-07-28 20:37

Toyota omkört av VW! Fruktansvärt!

Uppdaterat: 2015-07-28 23:02
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Volkswagen är starka i kina. Toyota är svaga i europa o kina men duktiga i usa. Vem som vinner handlar kanske om hur dessa marknader växer. Ett starkt usa ger ett stort toyota. Ett starkt europa ger ett starkt volkswagen. Sedan tror jag fortfarande att toyotas affärsmän inte är några dumskallar utan vet vad de håller på med. Toyota har ju blivit stora tack vare att de bygger bra bilar.

Uppdaterat: 2015-07-29 09:08

ENTJ 1, har du några siffror att visa eller spekulerar du bara, har googlat en bra stund nu och hittar inget om dina påståenden? Källa?

Uppdaterat: 2015-07-29 00:21

http://www.di.se/artiklar/2015/7/28/toyota-omkort-av-volkswagen/?qr=senaste-3-månaderna
Di är kanske ingen direkt trovärdig källa Simon no 1,men varsågod,hur kunde Google missa denna.

Corollan säljs i USA men inte i sverige,varför inte,denna var ju en storsäljare här hemma.
Är det så att Corollans kvaliteter tilltalar amerikanare men troligen inte oss svenskar,i så fall vad är orsakerna?

Uppdaterat: 2015-07-29 01:12

Ett "problem" för Toyota är ju att modellprogrammet kanske är lite för enkelspårigt.

De har massa storlekar, men inte motorer som passar alla.

De har inga riktigt schyssta dieslar, inga bensinmotorer med klipp i, och hybridtekniken börjar kännas lite gammal nu när räckvidden på elbilarna börjar bli bättre och bättre.

Varför köpa en Prius på 4L/100km och behöva låna en bil när du ska till tippen, när du kan köpa en VW diesel på 4L/100km och klarar dig med bara den?

Toyota har ju väldigt få roliga bilar, där försvinner ju en stor kundgrupp. Vad finns Auris i för varianter? VW Golf finns ju i allt från slö 1,4 sophög till GTI som går som fan.

Uppdaterat: 2015-07-29 08:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har raderat och ändrat kommentarer som inte hade med forumämnet att göra. Jag vill be er alla att försöka hålla diskussionerna på en sansad nivå, utan påhopp.

Uppdaterat: 2015-07-29 09:09
Webbredaktör, Vi Bilägare

Sen är det ju så att världen växer, nästa stora marknad torde vara afrika, med behov av massor av enkla, billiga bilar....
Och den marknaden är gigantisk när den kommer igång, därför sponsrar tex bill gates skolor med datorer osv, för han inser att man måste sälja in sin teknik före andra.......
För ett antal år sen skeppades alla gamla corolla, hi-lux och nissan king-cab dit, för dom hade ett grundmurat rykte som slitstarka och enkla.
Den som ligger bäst i starten där, tar många poäng, toyota har sitt namn där redan.......

Uppdaterat: 2015-07-29 09:44

Spelar egentligen ingen roll vilket företag som kör om vem. Vi kommer nog att fortsätta köpa bilar som vi alltid gjort. Toyota-nissar köper Toyota, de som gillar VAG:s bilar kommer att köpa deras bilar. För företaget som är störts är det bra men för kunderna spelar det inte så stor roll.

Uppdaterat: 2015-07-29 10:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Håller med Hacken - vilket bilföretag som ligger etta, två eller trea när det gäller antalet försålda fordon har för mig ingen som helst betydelse. Jag väljer min bil efter helt andra kriterier. Sen kan det givetvis vara bra långsiktigt om företagen har en sund ekonomi men det är en annan fråga och en fråga som trots allt påverkar mitt bilval i mindre utsträckning än om bilen har de egenskaper som passar mig bra/bäst vid köptillfället.

Uppdaterat: 2015-07-29 10:57

Det är ju inte de redan frälsta som är nyckeln till framgång, utan att skapa sånt som attraherar nya köpare.......
Och där tror jag vag ligger före, Toyota verkar som flera påstått, ha stagnerat lite.....
Dom bygger nog bra bilar för många, men inte nån "publikmagnet", som vag haft sen gti och urquattro....
Toyotas hybrider må vara bra, men är gamla nyheter!

Uppdaterat: 2015-07-29 11:19

ENTJ 1 tack för länken, nu var det ju iofs. bara ett kvartal så man får nog vänta och se, VW har ju sålt mer än Volvo i Sverige någon månad också, men inte vid årets slut

Uppdaterat: 2015-07-29 11:27