Vi Bilägares forum

Är högt andrahandsvärde negativt ??

Är högt andrahandsvärde negativt ??

Läste begtesten om Lexus IS i tidningen, den får plus för driftsäkerhet, vägegenskaper och säkerhet.
Minus för utrymme rostskydd och höga begpriser.

Varför är högt andrahandsvärde negativt ?? Jag skulle vilja sätta det som en positiv egenskap, det borde ju indikera om att bilen är bra, eller eftertraktad.

Det finns bilar som är dåliga, och billiga i andrahand, då kallar man dom prisvärda.

Kan nån förklara den logiken för mig ??

Uppdaterat: 2015-06-20 13:21

Kommentarer

För köparen kan högt andrahandsvärde ses som negativt vid inköp. Man får betala ganska mycket för en bil som kanske gått långt och har en del år på nacken. I förlängningen kanske det inte är så dålig affär.

Uppdaterat: 2015-06-20 13:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men Shogun, Lexus anses som dyra att äga. Vad anser du?

Uppdaterat: 2015-06-20 14:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

AL
Varför inte en Land Cruiser 150 om det är seriös fyrhjulsdrift du är ute efter, känns som mer bil för pengarna än en RX.
Kanske lite dyrare men du får ju igen dom när du ska till och sälja:-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Shogun, kvaliten är nog bra och inköpskostnaden du hade är överkomlig. (skulle jag köpa en bil i premiumklass idag så skulle det nog bli en Lexus men utan den förskräckliga grillen då)
Men skatt och försäkring är inte direkt billigt tycker jag. Jag har haft BMW 540 vilket är riktig premium men den var billigare i skatt och försäkring för mig. Reparationer på den var troligen aningen dyrare än till Lexus om det är som du säger att många av delarna är samma som till Toyota.
Men idag gillar jag inte Audi (väldigt dyr i Service) Begagnade BMW har fortfarande en del standardproblem som kan bli dyra att fixa. Så det skulle nog bli Lexus då.
Men, jag är väldigt nöjd med min Rapid och den kostar kaffepengar att äga. Efter skattehöjningen kostar den 500:-/år i skatt, helförsäkring 2500:-/år och den dricker mestadels under 0,5L/mil. Gott om plats och trevlig att köra.

Uppdaterat: 2015-06-20 15:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Är inte ett högt pris alltid negativt?
(För köparen då)

Uppdaterat: 2015-06-20 15:20

Fast om ägarkostnader är en viktig faktor vid ett bilköp så ska man nog skippa premiummärken helt, för mycket av poängen med att köpa en bil i den klassen är väl att visa att man också har råd att äga en sådan statussymbol...

För dessa bilar är väl de som rasar mest i andrahandsvärde procentuellt sett?

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Al. Jag har ingen erfarenhet av lexus men har sett en del vanliga toyota. Dom rostar inte värre än något annat. Tank i plåt låter inget vidare. Vi bytte en sådan på en suzuki för några år sedan. De tål nog inte saltet. Men hissa upp bilen o kolla ordentligt. Ytrost behöver ju inte vara någon fara.

Uppdaterat: 2015-06-20 18:11

Ja du Shogun, där går det inte att argumentera emot :-)

Uppdaterat: 2015-06-21 15:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Menar du al att lexus klarar rosten sämre än mercedes? Då undrar jag om du kollat under en merca? De rostar något förfärligt. Vad jag sett mer än toyota.

Uppdaterat: 2015-06-21 16:51

Ja inte lär Lexus vara sämre än Mercedes när det gäller rost. Det tror jag inte en sekund på.

Uppdaterat: 2015-06-21 17:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Åter till ämnet och rost som vi spårat in på.

Jag hade dotterns killes Passat här igår för att byta lite prylar efter besiktningen, bilen har gått drygt 24" mil och kändes sliten i det mesta, men den var nära nog helt fri från rost, dom senare årsmodellerna av gamla modellen 97-03 är ju betydligt bättre på den punkten än dom nyare.
Mekaniskt sett kändes det som den började närma sig skroten, men vem vill skrota en bil som är till det yttre fin ??
Lite rost är ju egentligen bara bra för ekonomin, det sätter snurr på nybilsförsäljningen.

En annan bekant har samma problem, han har en jättefin Passat i garaget, men med trasig motor (inget oljetryck/lagerras) men ingen vill köpa en bil med trasig motor fast den är rostfri, en rostig bil, besiktad med fungerande motor har högre värde.

Uppdaterat: 2015-06-21 20:10
Rikard skrev:

Varför är högt andrahandsvärde negativt ?? Jag skulle vilja sätta det som en positiv egenskap, det borde ju indikera om att bilen är bra, eller eftertraktad.

I ett nybilstest så är ett högt andrahandsvärde positivt. I ett begagnat-test är ett högt andrahandsvärde negativt. Det är väl inte så svårt att förstå?

Uppdaterat: 2015-06-21 20:13

Ck, där har du nog fel, om man frågar vissa här alltså.....
Ett högt andrahandsvärde indikerar en hög kvalitet, som gör att bilarna blir gamla.....
När en bil är 3 år gammal, blir den automatiskt en dödsfälla, den saknar ju de senaste bokstavskombinationerna och miljöteknik som är uråldrig, som gör att luften luktar illa i tjockhult.......
Vadå jordens resurser, plåt köper man faktiskt på rulle numera.....

Ursäkta ironin, du har nog en poäng......

Uppdaterat: 2015-06-21 20:16

Jag älskar högt andrahandsvärde, men endast när det gäller bilmodeller jag själv äger.

Shogun: Den där konsulten skulle aldrig fått något "får", han räknade ju inte ut nånting själv.

Uppdaterat: 2015-06-21 22:47
It's a very good idea to leave a sinking ship

Enligt mig så gäller summan pengar för en del bilar men inte andra och det är ok om det inte vore för att summan pengar idag används slentrianmässigt o vårdslöst så att vi står i ett läge där vi inte längre skiljer kattguld ifrån guld.
Kvalitet kostar mer hela vägen och det är där i mitt tycke som det huggs och möjligen i ett gott syfte även om jag tror att vi kommer att hamna i en framtid med kinesiska rappelfordon fullspäckade med entertainment elektronik och med tyngdpunkt på underhållning.
Bilen i sig blir endast en plattform som gör "cirkusen" mobil.

Uppdaterat: 2015-06-22 10:47

De bilar jag köpt nya verkar ha lågt andrahandsvärde, men de jag köpt begagnade har ibland haft högt andrahandsvärde för att ge efter först i tredje hand. Jag ser högt andrahandsvärde som något positivt. Det ger större möjlighet att lägga en högre summa på nästa nya bil.

Uppdaterat: 2015-06-22 10:55

Om ni grabbar kan sluta kasta paj så kan vi kanske återvända till trådämnet.... högt andrahandsvärde.

För mig som gärna köper en bättre begagnad udda ( I Sverige är väl allt utom Volvo, Toyota och VW udda...) bil är det bra med lågt andrahandvärde, då får jag mycket bil för lite pengar. :-)
Men, även när jag köpte en "udda" bil som ny, så visar det sig att affären gick bra i slutänden (16 år senare)
406:an är värd runt 10.000 idag, en 9-5 och S80 likaså. Fast de senare kostade runt 80.000 mer som nya...

Det känns också som att andrahandsvärdet styrs av bilförsäljningen olika år, mer än fabrikaten ibland. Ett par år med stor försäljning så sjunker andrahandsvärdet rakt över när marknaden översvämmas av nästan nya bilar.

Uppdaterat: 2015-06-23 16:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn.
Till slut hamnar de alla på 10 000 kronors strecket men jag vill lova att i regel så bryter en fralla linjen först.
En udda bil eller ett ökänt märke faller snabbt oavsett vad. Ett bra märke där hänger det mycket på antalet mil o skick och en omtyckt bil som renoveras stiger åter i värde medans ett rappel står still där på botten + någon tusenlapp.

Uppdaterat: 2015-06-25 12:59

Tvärtin: jo, visst kan det vara så, men... å andra sidan slapp jag lägga ut runt 80.000 från början. Och det är aldrig fel.

Fast, bästa affären tycker jag är att köpa en bil som är runt 3 år, då är de som regel nere på halva priset men är fortfarande fräscha. Vanliga bilar alltså, lyxbilar är en annan historia.

Uppdaterat: 2015-06-26 10:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...