Vi Bilägares forum

Slutet för Citroën?

Slutet för Citroën?

Nu har man valt att lägga ner det enda som verkligen särskiljer detta klassiska bilmärke från dussinbilarna!
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150615/nu-ar-det-slutkort-for-gashydraulisk-fjadring-hos-citroen

Uppdaterat: 2015-06-16 14:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Nu har jag aldrig kört en Cittra med gasdämpare, men det jag hört mest av när det gäller gasdämpare är hur dyrt det är att fixa och en massa om krånglande "gasklockor".
Samtidigt så kanske det är så att utveckligen bara läggs ner tillfälligt tills det finns lite utrymme i budgeteten att vidareutveckla systemet.
Sen vet vi ju inte om DS gänget kanske plockar upp detta när dom väl börjar utveckla egna bilar (om det nu blir så) istället för att dekaltrimma Citroenbilarna som dom gör nu.

Uppdaterat: 2015-06-16 16:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Nu har jag aldrig kört en Cittra med gasdämpare, men det jag hört mest av när det gäller gasdämpare är hur dyrt det är att fixa och en massa om krånglande "gasklockor".

Dessa rykten är ju bara så typiska, men föga sanna. Som vanligt.
Jag har själv kört denna excellenta fjädring i snart 10 år, och hur mycket krångel och reparationer har det varit?
Byte av båda gasklockor bak= 1650 kr på märkesverkstad, klockor, olja och arbete inkluderat. Det tar nämligen bara ett par minuter att byta klocka.
Smörjning av nivågivaren bak = 15 min jobb från min sida.
Det är allt.
Det finns inga fjädrar som kan gå av, det finns inga läckande stötdämpare. Bilen har nu gått drygt 25.000 mil, och inget annat är rört på fjädringssystemet.
Bilen blir aldrig nerlastad, det är en skön känsla att slippa studsa fram, och man har alltid möjligheten att höja bilen när det är mycket snö eller dålig väg. Gör om det med ett sportchassie...

Jo, det har varit problem med gamla bilar (vilka gamla bilar krånglar inte...?), även med det aktiva systemet på Xantia Activa. Där bilens krängning eliminerades helt, Activa vad snabbaste bilen i älgtestet, snabbare än Posche och andra!

Om Citroen slopar det gashydrauliska systemet, har man definitivt tappat sin röda tråd. Visst har man en läcker design idag, men räcker det? Det tror inte jag.

Uppdaterat: 2015-06-16 16:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har bara haft en Citroën och jag tyckte den degiga fjädringen var mer eller mindre obehaglig., men det blev något bättre med sportläge. Hustrun tyckte om möjligheten att höja bilen över ojämnheter.

Uppdaterat: 2015-06-16 19:42

Håller helt med hultarn.
Jag har samma erfarenhet, det finns inget annat fjädringssystem som är lika effektivt, inte ens de svindyra luftfjädringssystemen som vissa svindyra lyxbilar utrustas med.
Jag tror att det här är ett nytt stolpskott från PSA!

Uppdaterat: 2015-06-16 19:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Slutet för märket...? Hur många procent av de bilar Citroën säljer 2015 har gasfjädring?

Att de slutar med det är knappast något som kommer "döda" märket utan något som nog mest bara sörjs av Citroënisterna.

Uppdaterat: 2015-06-17 09:24

Har samma erfarenhet av fjädringen, har haft cittror som varit gamla, både bx och xm.
Har bytt ett hydraulrör som rostat, varken dyrt eller komplicerat....
Och man slipper utslitna stötdämpare, brustna fjädrar, rostiga fjädersäten och allt annat sbp har synpunkter om.

Uppdaterat: 2015-06-17 10:08

Är det så att Citroën inte velat licensiera ut denna teknik som gjort att det bara är just Citroën som har detta system?
Ett alternativ, om systemet har alla dessa fördelar som beskrivs, är ju att sälja tekniken till andra tillverkare och dra in pengar till utveckling den vägen.

Uppdaterat: 2015-06-17 10:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nä som flera kloka härinne redan konstaterat så är gashydrauliken överlägsen även när man jämför problemfrihet och ägandekostnader.

Fjädringen i sig är fortfarande mer komfortabel än allt annat på marknaden även om utvecklingen där har gått fram på senare år med magnetiska dämpare och luftfjädring.

Nu är fransoserna duktiga på att få till bra rullkomfort även med konventionella dämpare men nog är det synd att Citroen slutar. Men om köparna nu är så okunniga att de inte uppskattar denna överlägsna teknik så förstår man beslutet. Men nog kommer jag att sörja efter att ha ägt en underbart skön CX en gång i tiden. Men man kanske skulle slå till på en C5 när nästa bil ska inhandlas för att ersätta min tyvärr alltför stötiga tysk och sväva fram i tillvaron igen...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Reverend Benny skrev:

Är det så att Citroën inte velat licensiera ut denna teknik som gjort att det bara är just Citroën som har detta system?
Ett alternativ, om systemet har alla dessa fördelar som beskrivs, är ju att sälja tekniken till andra tillverkare och dra in pengar till utveckling den vägen.

Den enda som köpt in det är Rolls Royce (vad jag vet).
Självklart kostar det lite mer än sedvanliga hästvagnsfjädringar, och varje krona ska ju sparas... Kanske ligger det fel i tiden när alla ska ha sportchassi (till vilken nytta?)
Sedan finns det ju luftfjädringar också, och de har knappast varit så särskilt billiga att ha i längden.

Uppdaterat: 2015-06-17 10:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Reverend Benny wrote:Är det så att Citroën inte velat licensiera ut denna teknik som gjort att det bara är just Citroën som har detta system?
Ett alternativ, om systemet har alla dessa fördelar som beskrivs, är ju att sälja tekniken till andra tillverkare och dra in pengar till utveckling den vägen.
Den enda som köpt in det är Rolls Royce (vad jag vet).
Självklart kostar det lite mer än sedvanliga hästvagnsfjädringar, och varje krona ska ju sparas... Kanske ligger det fel i tiden när alla ska ha sportchassi (till vilken nytta?)
Sedan finns det ju luftfjädringar också, och de har knappast varit så särskilt billiga att ha i längden.

Även Toyota har använt systemet på LandCruiser 100, tror dock inte att de använder det längre.

Uppdaterat: 2015-06-19 17:37
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mycket tråkigt att Citroën slutar med denna trevliga fjädring! Men som det står i artikeln Saabnisse länkar till så är det tydligen för dyrt att tillverka... Man får väl hoppas att Citroën kan få till samma komfort med modern teknik.

Samtidigt funderar jag om inte gasfjädringen var skönare (läs: mjukare) förr? Minns när jag för några år sedan körde en beg. XM som formligen flöt som en båt på vägen! Vilken dröm! Eller när jag flera år tidigare åkte med en jobbarkompis i hans BX och ett fult tjälskott dök upp framför oss på en 70-väg. Jag duckade, eftersom takhöjden var knapp, men hoppet uteblev! Med ett brett flin sa han: "Du åker Citroën nu!" =) Men inför mitt senaste bilbyte provkörde jag en ny C5 kombi med gasfjädring, eftersom jag prioriterade komfort. Visst gick den skönt, men inte lika mjukt och skönt som jag mindes. Åkte efteråt samma väg i min dåvarande S60 och skillnaden var inte särskilt stor. Långa svepande gupp klarade C5 något bättre, men små tvära gupp kändes likvärdiga och C5 kändes hårdare i fjädringen överlag jämfört med dom äldre jag kört/åkt i. Är det modern teknik som styvat upp gasfjädringen på senare tid? Jag blev i alla fall lite besviken... Tyckte Citroën försämrat sin underbara komfort. Nu ska det ju sägas att det är långt mellan jämförelserna, så mitt minne kanske är felaktigt... Hade varit kul att testa en gammal XM och en ny C5 direkt efter varann! Men stämmer mitt intryck så får vi väl hoppas att modern teknik kan återskapa (och kanske förbättre?) komforten och ändå kunna ställa om sig för väghållningens skull när så behövs/önskas. Men blir det lika billigt för kunden, när det behöver repareras...?

Håller med Al - fast sportchassi är idioti! Det behövs även komfortabla bilar på marknaden!

Uppdaterat: 2015-06-19 18:32

Synd att de slutat men definitivt inget slut på Cittra!

Uppdaterat: 2015-06-19 22:17
Rutger Jönåker skrev:

Mycket tråkigt att Citroën slutar med denna trevliga fjädring! Men som det står i artikeln Saabnisse länkar till så är det tydligen för dyrt att tillverka... Man får väl hoppas att Citroën kan få till samma komfort med modern teknik.
Samtidigt funderar jag om inte gasfjädringen var skönare (läs: mjukare) förr? Minns när jag för några år sedan körde en beg. XM som formligen flöt som en båt på vägen! Vilken dröm! Eller när jag flera år tidigare åkte med en jobbarkompis i hans BX och ett fult tjälskott dök upp framför oss på en 70-väg. Jag duckade, eftersom takhöjden var knapp, men hoppet uteblev! Med ett brett flin sa han: "Du åker Citroën nu!" =) Långa svepande gupp klarade C5 något bättre, men små tvära gupp kändes likvärdiga och C5 kändes hårdare i fjädringen överlag jämfört med dom äldre jag kört/åkt i. Är det modern teknik som styvat upp gasfjädringen på senare tid? Jag blev i alla fall lite besviken... Tyckte Citroën försämrat sin underbara komfort. Nu ska det ju sägas att det är långt mellan jämförelserna, så mitt minne kanske är felaktigt... Hade varit kul att testa en gammal XM och en ny C5 direkt efter varann!

Tyvärr är det nog så att man styvat upp fjädringen något, och följt det tyska modet i viss mån. Grejen är ju att om de behåller den mjuka fjädringen, så klagas på det att det blir för mjukt och konstigt franskt.
Styvar de upp den, så är det som andra bilar - vart tog det originella vägen?

Uppdaterat: 2015-06-21 17:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja tyvärr verkar det som man går mot allt hårdare fjädring och träbänkar till stolar, allt för att kunna sätta ett "sport" på bilen.
Men är det så vi vill ha det?
Jag lägger en stor skuld till det här på yngre motorjournalister, som tydligen lyckats inbilla bilköpare att det blir bättre och säkrare med det konceptet.
Tittar man sextio år tillbaka var det helt andra värderingar som gällde.
Då fick en bil med mjuk och komfortabel fjädring och mjuka väl stoppade soffor (som var det vanligaste), alltid höga betyg för sin komfort.
Nu börjar komforten likna det som gällde för hundra år sedan!
Men i det här fallet gäller det med all säkerhet en bikoncern på dekis, man offrar ett märke för att rädda vad man kan?
Och det är ju inte första gången, man köpte Simca, bytte namn till Talbot och lade ner, trots att dessa bilar hade bättre utvecklingsmöjligheter än motsvarande Peugeot!
Citroen låg ju i en helt annan division, högre upp, och det kunde tydligen inte Peugeots kramare acceptera.
Men så har man fått svårlösta ekonomiska problem också!!!!

Uppdaterat: 2015-06-21 18:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tråkig utveckling... Jag håller med Saabnisse och instämmer i frågan: "Men är det så vi vill ha det?" Personligen svarar jag nej på frågan! Jag prioriterar komfort! Vad säger ni andra? Sport eller komfort? Hoppas bara att något märke kommer att prioritera komfort även framöver... Tror som Saabnisse att det är motorjournalister som bidragit till denna utveckling. Ett återkommande test i biltidningar, som också kanske bidragit, är "älgtestet", som det gäller att klara i så hög hastighet som möjligt. Ett mjukare chassi har naturligtvis svårare att klara detta test... Men modern teknik kan ju styva upp chassit i rätt ögonblick, så vill man prioritera komfort så går det! Och det har ju även kommit ställbara chassin som tillval till flera olika märken! Så det kanske är denna utveckling vi som vill ha komfort får hoppas på.

Uppdaterat: 2015-06-21 20:09
Spirou skrev:

En nackdel till med gasfjädring är väl att den ökar förbrukningen lite.
Vill man ha gasfjädring är det nog nya premiummärket DS som gäller? Jag ser nu att lokalen där Hedin utanför Stockholm i Kista håller till nu har börjat skylta med DS som nytt försäljningsställe för märket. DS som koncept känns intressant!

Varför skulle gasfjädringen öka bensinförbrukningen? Det gör i så fall hjälpservot till styrningen också.
Ingen ny DS har gasfjädring och kommer heller inte att få det.

Som tonåring åkte jag några gånger i "paddan". En säregen upplevelse. Ett förvånansvärt rymligt baksäte som var lika mjukt komfortabelt över hela sitsen. Och så denna värdigt lugna karossrörelse.

C5:an har jag kört och hur bra den är upptäcker man bäst när man sen sätter sig i en annan bil. Det roliga är autoanpassningen efter körstil. Kör man bilen lite tuffare så blir även fjädringen lite tuffare och stöttar bra i kurvorna.

Uppdaterat: 2015-06-21 22:34
Roy J

Håller med om att gamla "paddan" var mer komfortabel, men också lite långsamt gungig. Vägkänslan är bättre i C5:an, men den kunde gärna få vara en aning mjukare till vardags.

Till skillnad mot vanliga stötdämpare som blir kontinuerligt sämre med tiden, så förändras inte Citroëns gasfjädring alls - om den inte går sönder, vilket sen många år får betraktas som en sällsynthet.

Uppdaterat: 2015-06-21 22:41
Roy J

Entusiaster har ofta en övertro på sin egen betydelse för märket.
Den stora massan bryr sig inte om i fall Citroen har luftfjädring, BMW är bakhjulsdrivna eller om Porsche har luftkyld svansmotor.

Uppdaterat: 2015-06-21 22:42

Swemba, det är riktigt att den stora massan inte bryr sig, de köper vad som helst.
Men för de som har lite större krav på sitt bilinnehav finns det faktisk faktorer som avgör bilvalet.
För övrigt har Citroën aldrig haft luftfjädring!

Uppdaterat: 2015-06-22 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag offrar gärna någon cl/mil för att få ha kvar gasfjädringen.
Att pruta på komforten för att spara lite bränsle är korkat.
Det påminner mig om de råd som t.ex. Mupparna ger om att stänga av ACn vid höga kupétemperaturer för att den drar så mycket energi!
Det är riktigt, det gör den, men den höjer trafiksäkerheten och då är det värt kostnaden.

Uppdaterat: 2015-06-22 10:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns en annan fördel med systemet då det är integrerat med styrningen och bromsarna, det är samma olja (LHM) och den är inte hygroskopisk. Den drar inte åt sig fukt och därmed har man mindre problem med kärvande bromskolvar.

Merförbrukningen pga hydraulpumpen lär vara försumbar, men visst... kanske det drar en cl.
Å andra sidan: förnuftig körning kan spara decilitrar, sportig körning det motsatta.

OM man nu absolut måste ha hårdare fjädring så finns det på många Citroen en knapp för sportläge på den gashydrauliska fjädringen.

Uppdaterat: 2015-06-22 11:09
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Om nu gasfjädringen är så överlägsen som det skrivs om i denna tråd så lär den nog inte dö. Visst, ett bolag slutar gödsla pengar för att utveckla tekniken, men det betyder ju inte att någon annan inte kan klura vidare.
Det kanske handlar om att man får lära sig paketera produkten bättre och nå ut till den stora massan, och framförallt, visa på vilka fördelar denna lösningen har jämfört med det traditionella.
Och det kan ju vara så att köpare vill ha gasfjädringen men inte t.e.x. gillar Citroën, så kanske läge för Citroën att licensiera ut det till andra tillverkare inom eller utanför koncernen.

Uppdaterat: 2015-06-22 14:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, tänk på trådens rubrik!
Vad har Citroen som inte alla andra dussintillverkare har?

Uppdaterat: 2015-06-22 17:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Benny, tänk på trådens rubrik!
Vad har Citroen som inte alla andra dussintillverkare har?

Vin i handskfacket? I alla fall i Kina!
http://www.vibilagare.se/nyheter/vin-ska-salja-peugeot-i-kina

Uppdaterat: 2015-06-22 17:34
saabnisse skrev:

Benny, tänk på trådens rubrik!
Vad har Citroen som inte alla andra dussintillverkare har?

Jo sant..."tänkte inte på det"
Raphael brukar vara bra på att sätta ord på varför "folk" eller iallfall han just valt en Citroën,det handlar mkt om god smak, haute couture, design osv osv osv.
Dessa argument går ju iofs bortom teknik men samtidigt måste jag nog ändå säga att dom fortfarande sticker ut lite designmässigt, vilket är kul att se.
Jag kan nog känna att "hotet" kanske även kommer lite inifrån med DS som på något sätt ska göra det Citroen gör lite idag, fast med ännu mera lyx.

Om Citroën kan paketera sin gasfjädring och kränga till övriga inom PSA där bilarna får loggan "Ridequality sponsored by Citroën" så kan dom ju tjäna pengar den vägen och kanske stoppa in det i vidare produktutveckling. Visst, en väldigt flummig idé men ändå...

Uppdaterat: 2015-06-22 20:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tyvärr Benny, aldrig så länge Peugeot är med och bestämmer!

Uppdaterat: 2015-06-22 21:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Reverend Benny skrev:

"Ridequality sponsored by Citroën"

Vet inte om det är mina fördomar som spökar, men jag läste först "Ridiculousness by Citroen".
Lagkraven på alla områden gör det svårare och svårare att sticka ut från mängden av biltillverkare. Det blir allt mindre pengar över till egensinne.

Uppdaterat: 2015-06-23 08:44

En fördel med fjädringssystem där man kan höja och sänka bilen är att bilen inte sjunker alls vid last på dragkroken och att bilen kan sänkas vid motorvägsfart vilket spar bränsle, åker man sedan på dålig väg så kan man höja bilen så att inget tar i under bilen när stenarna står upp ur vägen. Man kan även ställa hur hård eller mjuk fjädringen skall vara, komfort eller sport.
Nackdelen med dessa system är att de gör bilar dyrare än bilar med stålfjädrar, men inte har jag märkt någon ökad kostnad för underhåll med luftfjädring de första 22 åren än på mina bilar med stålfjädrar.
Citroën tillverkade bara tiotusen bilar med pneumatisk fjädring förra året vilket kunde ha bidragit till att bilarna vart för dyra att tillverka i så små serier.

Uppdaterat: 2015-06-23 16:22
Elbil2
PREVIA skrev:

En fördel med fjädringssystem där man kan höja och sänka bilen är att bilen inte sjunker alls vid last på dragkroken och att bilen kan sänkas vid motorvägsfart vilket spar bränsle, åker man sedan på dålig väg så kan man höja bilen så att inget tar i under bilen när stenarna står upp ur vägen. Man kan även ställa hur hård eller mjuk fjädringen skall vara, komfort eller sport.
Nackdelen med dessa system är att de gör bilar dyrare än bilar med stålfjädrar, men inte har jag märkt någon ökad kostnad för underhåll med luftfjädring de första 22 åren än på mina bilar med stålfjädrar.
Citroën tillverkade bara tiotusen bilar med pneumatisk fjädring förra året vilket kunde ha bidragit till att bilarna vart för dyra att tillverka i så små serier.

Att man kan höja och sänka kände jag till, men att "man kan även ställa hur hård eller mjuk fjädringen skall vara, komfort eller sport" hade jag missat. Undrar vilket läge den stod i på den C5 jag provkörde...? Låter som att jag måste ta en ny provtur med C5 och denna gång kolla upp detta mer noggrant!

Uppdaterat: 2015-06-23 19:19

Undrar om inte nyare C5 sänker sig själv något i högre fart just för att sänka bränsleförbrukningen....?
Jodå: "Över 110 km/tim på bra väg sänker sig bilen 15 mm fram och 11 mm bak ... När farten sjunker till 90 km/tim höjer sig bilen till normalläget igen"

Dessutom, från Citroens hemsida: "Den gashydrauliska fjädringen av typen Hydractive III+ ........två inställningar: mjukare eller styvare fjädring
med ett ”sportläge” som ger mer dynamik för extra körglädje bakom ratten.

Uppdaterat: 2015-06-23 19:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag kan ställa in det mesta manuellt på min fjädring. Upp -ner - terräng. I automatik sänker den sig i hög fart och är även adaptiv - styvar upp sig vid inspirerad körning och mjuknar vid lugnare körning. Mycket komfortabel.

Uppdaterat: 2015-06-23 19:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Javisst Audi, det är ju utmärkt, men tänk på att Citroens fjädring med dess faciliteter kom för sextio år sedan!
Då hade föregångaren till Audi två tvärställda bladfjädrar.
Och fem år tidigare hade Ford samma tvärställda bladfjädrar, men dessutom två stela axlar (samma fjädring som modell T 1908!).
Citroen var verkligen rejält före med komfortfjädring.

Uppdaterat: 2015-06-30 18:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är alltid svårt att leva kvar i det som kunderna inte efterfrågar.
Dock kommer två frågor upp i mitt huvud;
1) Tror den gemene Citroën-köparen att alla modeller HAR hydraulisk fjädring, ja nästan förväntar sig det?
2) Om man nu väljer en C5, varför skulle jag då INTE välja till HA III+? För här är ju problemet och början till slutet.

Jaja...

Uppdaterat: 2015-07-01 07:46
*Robban

Tror inte du är helt fel ute EnannanRobban.
Jag tror rätt mkt på alternativ 1 faktiskt fast med en liten modifiering.
Har någon fått höra att Citroën har riktigt bra komfort, bättre än övriga märken, så kan ju detta avgöra ett köp.
Tror dock många inte har en susning eller bryr sig om tekniken som bidrar till den sköna komforten.

På samma sätt som t.ex. Volvo säljer på säkerhet så säljer Citroën på skön komfort.

@Saabnisse
Är lite dåligt insatt i hur PSA styrs, men tolkar din kommentar som att Citroen inte har mkt att säga till om i koncernen.
Är det därför man bildat ett nytt bolag, d.v.s DS mån tro?

Uppdaterat: 2015-07-01 07:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Robban: anledningen till att det finns stålfjädring på C5 är just det som skrevs i början: rykten:
"men det jag hört mest av när det gäller gasdämpare är hur dyrt det är att fixa och en massa om krånglande "gasklockor".

Det är ungefär som att idag inte köpa en Volvo pga av den usla lackkvaliteten på 70-talet....

Uppdaterat: 2015-07-01 07:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Benny, läs vad jag skrev tidigare:

saabnisse skrev:

Ja tyvärr verkar det som man går mot allt hårdare fjädring och träbänkar till stolar, allt för att kunna sätta ett "sport" på bilen.
Men är det så vi vill ha det?
Jag lägger en stor skuld till det här på yngre motorjournalister, som tydligen lyckats inbilla bilköpare att det blir bättre och säkrare med det konceptet.
Tittar man sextio år tillbaka var det helt andra värderingar som gällde.
Då fick en bil med mjuk och komfortabel fjädring och mjuka väl stoppade soffor (som var det vanligaste), alltid höga betyg för sin komfort.
Nu börjar komforten likna det som gällde för hundra år sedan!
Men i det här fallet gäller det med all säkerhet en bikoncern på dekis, man offrar ett märke för att rädda vad man kan?
Och det är ju inte första gången, man köpte Simca, bytte namn till Talbot och lade ner, trots att dessa bilar hade bättre utvecklingsmöjligheter än motsvarande Peugeot!
Citroen låg ju i en helt annan division, högre upp, och det kunde tydligen inte Peugeots kramare acceptera.
Men så har man fått svårlösta ekonomiska problem också!!!!

När Peugeot tog över Citroën var det ett märke i kris och det var inte första gången. Kostnaderna för att ta fram B7 "Traction Avant" på 1930-talet var så höga att det höll på att gå i putten, då var det Michelin som blev räddningen.
Men jag är övertygad att Peugeot har handlat fel, istället för att låta Citroën vara ett tekniskt ledande märke i en högre klass än Peugeot, har man gjort tvärtom, låtit Citroën bli ett märke med samma drivlinor och teknik som Peugeot, det enda som skiljer är en ofta udda design.

Uppdaterat: 2015-07-01 08:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: ja, från början hade ju alla Cittror gashydraulisk fjädring, DS, GS, BX, CX, XM... Sedan försvann de en i sänder, blev som du säger varianter på Peugeot tekniskt sett och bara C5 (OK, en liten serie C6 också) blev kvar. Även där började man tänja gränserna när stålfjädringen kom som alternativ 2008.

Fast, jag ser inga problem med att de delar motorer och växellådor, det är mer just fjädringen/hjulupphängningar.

Uppdaterat: 2015-07-01 10:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

PSA går med en liten vinst för första gången på tre år och säljer ändå 18 % färre bilar än man gjorde 2010. PSA måste nog öka försäljningen mer för att bli kvar som biltillverkare, man kan inte bara stänga fler fabriker och avskeda fler medarbetare för att öka inkomsterna i längden. Nu när det är rekord i bilförsäljningen borde vinsten hamna högre än de två procent som PSA hoppas på år 2018 om man vill fortsätta som biltillverkare.

Uppdaterat: 2015-07-01 10:47
Elbil2

Jag tycker också det känns märkligt att Peugeot ska vara det finare märket av dom två och att Citroën blivit ett märke med samma drivlinor och teknik som Peugeot. Risken finns ju, som Spirou skriver, att Citroën även måste pruta på ljudisoleringen jämfört med Peugeot, för att markera att det är en enklare/billigare bil. Men sen har ju Citroën även skapat DS. Var hamnar den i denna hierarki? Över eller under Peugeot? Tyvärr verkar ju DS satsa på sportigare (hårdare) chassi så det känns ju därmed inte heller intressant om man prioriterar komfort... Är det därmed Peugeot man ska hoppas på som den framtida lyxiga och komfortabla fransmannen inom PSA? Inget fel i det, i och för sig. Jag gjorde på 80-talet en långresa i en 504 och den gick också jäkligt skönt på vägen, trots vanliga stålfjädrar, så visst bör det finnas hopp för bekväma fransmän (och även andra) om man bara vill. Speciellt med hjälp av modern teknik, som snabbt kan styva upp den när så behövs för väghållningens skull. Men nog hade jag gärna sett, även fortsättningsvis, att det var Citroën som var den skönaste långfärdsbilen av dom två.

Uppdaterat: 2015-07-01 19:36

Fast frågan är om det verkligen är så att PSA ser Peugeot som ett finare märke, tittar man lite på design och utförande på senare modeller så känns det som Citroën faktiskt börjat lyxa till sig.
Såg senast en Citroën Picasso av senare snitt (såg väldigt ny ut) och måste säga att den känns ljusår från det Citroën spottade ur sig för några år sedan.
Lagom mkt krom (plast jovisst, men det är ju standard idag) och någon skön mörkbrunmetallic som passade modellen bra.
Brukar cykla förbi en 208 och en ny 308 SW varje morgon och även om modellerna ser trevliga ut så känns som väldigt vardagliga (iallfall 308;an) om i jämförelse mot de nyare modellerna Citroën levererat till marknaden.

@Saabnisse
Det blir till att gräva ner sig lite i Citroën och dess historia framöver, helt klart intressant. Speciellt hela Chrysler Europe historian har helt passerat mig förbi.

Uppdaterat: 2015-07-02 07:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.