Vi Bilägares forum

Farligt gods-transporter

Farligt gods-transporter

I senaste numret av ViBilägare och delen "Klarar du Kortet?" fanns i fråga 1 en bild på en tankbil märkt med orange skylt "farligt gods" utan farlighetsnummer och UN-nummer. Det jag reagerar över är ViBilägares definition på detta. Frågan löd följande:

Vad innebär utmärkningen framtill på tankbilen?

Alternativen till frågan var:
A Transport av djurfoder
B Transport av explosivt gods
C Transport av miljöfarligt gods
D Transport av radioaktivt gods

Jag anser att inget av dessa alternativ är helt korrekt. Det som ViB ansåg vara korrekt var C, Transport av miljöfarligt gods. Rent definitionsmässigt finns det inget i fronten på tankbilen som säger detta. Det enda den blanka, orangea skylten säger är att det är en transport av farligt gods som kräver orange skyltning. Inte på vilket sätt den är farlig. Däremot finns det kompletterande märkning, s.k storetiketter som krävs vid transport av farligt gods som säger vilka egenskaper ämnet som transporteras har. Alltså klassificering av dess egenskaper utifrån det regelverk som finns. Dessa är dock inte samma sak som orange skylt.

På tankbilar sitter dessa storetiketter normalt på sidan och för transporter av tex Diesel eller Bensin är det tre etiketter som krävs. Brandfarlig vätska, Giftigt ämne och slutligen miljöfarligt ämne. ViB alternativ C, Transport av miljöfarligt gods låter snarlikt men är alltså fel då den syftar på den orangea skylten i fronten. Explosivt och radioaktivt gods kräver också orange skylt vid transport på väg.

Jag anser att rätt alternativ hade varit att skriva "Transport av farligt gods" varken mer eller mindre.

Jag är kanske petig men detta är oerhört för det får inte bli fel när det handlar om transporter av farligt gods. Vad anser ni?

Uppdaterat: 2015-06-03 21:03

Kommentarer

i teorin har du ju rätt, men varken klass 1 (explosivt) eller klass 7(radiak) transporteras i tankbil pga begränsningar i förpackningsstorlek.
Explosivämne i tank körs iofs vid nån gruva i norrland, men då som separata beståndsdelar.
Dessa transporter kräver specialkompetens, och möjligen mer/annan märkning, om det ens är klassat, då ämnena är var för sig....
Så i praktiken kan det bara vara miljöfarligt gods!
Men du har rätt, svarsalternativen är nog för svårtolkade för nån utan adr-bevis, ditt alternativ är tillräckligt för gemene man.

Uppdaterat: 2015-06-03 21:52

Öppnar boken när jag måste veta nåt, annars ligger den i lastbilen och dammar......

Uppdaterat: 2015-06-03 22:51

så enkelt var det ju, ska ju till nån med adr-tank......
Själv får jag inte den delen, detta gås igenom lite i förbigående i styckegods-kursen, men man minns det man behöver........

Uppdaterat: 2015-06-05 10:07