Vi Bilägares forum

När allt med "auto" bara går fel (vilket det ju gör förr eller senare)

När allt med "auto" bara går fel (vilket det ju gör förr eller senare)

Ja, här har vi en modern Volvo med automatiskt felparkeringssystem och "autobroms" som får spel och kör på folk:

https://www.youtube.com/watch?v=K-oO3VKRMG4

Alla bilar med autobroms borde få körförbud. Detta system invaggar folk i en falsk trygghet och ökar trafikfarliga aktiviteter såsom SMS:ande och liknande då folk tror att de kan göra det riskfritt. ”Om något hinder dyker upp medan jag SMS:ar så slår ju autobromsen till”
Men tänk om den inte gör det då? Tänk om den slutat fungera? Då hade det ju varit mycket säkrare om du aldrig haft det där systemet och därmed aldrig haft den falska tryggheten.

Eller som Calle Carlquist, skribent på ViBilägare skriver: ”... folk tror ju på allt som det står ”Auto” på.”

- - -
Har ni någonsin haft problem med något elektriskt i er bil eller dator eller mobiltelefon? Svaret är antagligen "ja". Varför skulle inte den här elektroniken falera när all annan förr eller senare gör det. Och då kommer folk till skada.

Uppdaterat: 2015-05-27 12:05
Att tänka är stort: Att våga tänka annorlunda är ännu större.

Kommentarer

Se på Vib:s BMW i3 eller vad den heter så mycket elektronikstrul det varit med den och även en del på de andra bilarna i deras testflotta.
Passaten som öppnar bakluckan lite när den känner för det. Ja det finns mer och varje gång detta händer så blir det strul för bilägaren , bilen måste lämnas in, man måste kanske ta fritt lite från jobbet för att göra detta , man måste ta taxi eller buss för att ta sig fram istället. Vem kör ungarna till dagis då?
Även om biltillverkaren står för felsökning och lagning så blir det ändå en massa strul omkring detta. Är vi nöjda med det?....nä inte jag i alla fall.
Att ge bilar med autobroms körförbud är att sträcka det för långt för oftast kommer väl denna funktion vara av nytta, i de fall där autobromsen fallerar (för det kommer att hända lika säkert som att en glödlampa slocknar ibland) kommer det att bli stora problem att reda ut skuld och huruvida det skall bli någon försäkringsersättning eller ej.

Uppdaterat: 2015-05-27 13:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu är det Anti som startat tråden Pi och det är frivilligt att läsa eller göra inlägg. De som finner ämnet intressant kan diskuter detta med Anti och då utan påhopp tack.

Uppdaterat: 2015-05-27 13:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Samma formuleringar igen, Anti... Det blir en aning tjatigt....
Hacken - trots allt är det föraren som kör bilen och om både han och autobromsen fallerat så måste man nog trots allt återföra ansvaret på föraren. Han hade ju faktiskt haft möjlighet att bromsa innan autobromssystemet tar kommandot och slår till. Och det är väldigt sent i "bromsprocessen"...

Uppdaterat: 2015-05-27 13:15

Man kan tycka det Pi som du skriver men du vet hur försäkringsbolag glider mellan paragrafer när det gäller att betala ut ersättning för en olycka. Detta kommer aldrig att bli ett snabbt ärende utan segt och utdraget är min gissning.

Uppdaterat: 2015-05-27 13:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken - sen när är det förbjudet att påpeka att en skribent skrivit samma sak tidigare - och med samma syfte och att jag därmed tycker att det blivit lite tjatigt... Är denna formulering från mig verkligen att betrakta som ett påhopp ? I så fall silas verkligen myggen medan kamelerna kommer undan - när man jämför med andra trådar...

Uppdaterat: 2015-05-27 13:18

Pi, jag tycker att det är fel att gå in i en nystartad tråd och beskylla trådskaparen för tjat efter ett inlägg och det är ju inte obligatoriskt att skriva här så gillar man inte tråden kan man ju ignorera den istället för att gå in och skriva "tjat" eller annat.
Jag för min del tror att det kan bli en intressant diskussion här, för eller emot.
Anti:s förhoppning är kanske just detta att det skall bli en diskussion om detta som kan ta fram för eller nackdelar.
Jag sympatiserar inte med AL:s synpunkter om detta men jag vill gärna läsa dem för att få fler än min egen synvinkel på detta.

Uppdaterat: 2015-05-27 13:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken - givetvis får han starta en ny tråd men ämnet är till stor del redan avklarat i denna tråd - http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/tekniska-hjalpmedel-bra-eller-daligt?page=7
Och avseende just autobroms så har Anti fått massor av svar i olika trådar - det är orsaken till att jag personligen tyckte att det var lite tjatigt som ämne betraktat och med Anti's infallsvinkel. Kolla t ex ALs senaste inlägg som är betydligt mycket mera nyanserat - för även om elektronik nån gång kan strula så kan nyttan vara så mycket större alla övriga gånger när den verkligen fungerar.

Uppdaterat: 2015-05-27 13:29

Jodå Pi visst kan det tyckas men hur man än ser på det så är forumet till för alla och vem som helst kan starta en tråd även om en del kan tycka att det är tjat men det är ingen orsak att säga till någon "du får inte starta en tråd här för du tjatar" eller hur?
Nog om detta nu, återgå till vad tråden handlar om. Jag vill gärna förstå varför ny elektronik i bilar är hela världens befriare och ett under av guds nåde..

Uppdaterat: 2015-05-27 13:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Länken Anti visar på är en groda. Så kan det gå;-)

"I kommentarerna till varför olyckan ens kunde ske står det att föraren inte insåg att City Safety var inaktiverat. Men det är inte hela sanningen, uppger Barne Darwall, Volvos svenska presschef, till Aftonbladet.

- XC60:n i filmen är inte utrustad med fotgängarskyddet, det ser man på grillen. City Safety är ett väl beprövat system som fungerat i flera år och har förhindrat många olyckor. Det känns jättetråkigt att se bilderna, man ska känna sig trygg i en Volvo, säger han"

http://www.gp.se/ekonomi/1.2727683-fiaskot-for-volvo

I övrigt tänker jag inte kommentera i denna tråd. Men rent generellt tycker jag att folk som inte förstår sig på nyttan med autobroms och andra säkerhetshöjande system borde få lämna in sitt körkort. Har man problem med att ta till sig erfarenheter från undersökningar och skrifter i största allmänhet - ja, t.o.m. att ta till sig vad andra här skriver - ja då är man sannolikt också en dålig bilförare. Jag kommer att kopiera in detta stycke för att frekvent kunna använda det i kommande trådar.

Uppdaterat: 2015-05-27 15:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Instämmer med Audi (A5 SB).

Uppdaterat: 2015-05-27 17:39

Jag tycker dom som litar på datorer att lämna in sitt körkort. Den blinda tron på tekniken kommer att bita oss ännu får ni se...

Uppdaterat: 2015-05-27 18:06

De som vill ha självkörande bilar kan ju lämna in sina körkort, de kommer inte att behövas.

Uppdaterat: 2015-05-27 18:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En intressant parallell, även om det naturligtvis inte är helt jämförbart, är att studera olycksstatistiken på den svenska järnvägen före och efter införandet av säkerhetssystemet ATC (tåget kan bromsa automatiskt om föraren missar signaler eller hastighetsnedsättningar).

På samma sätt lär ett autobromssystem kunna undvika bilolyckor där förarens uppmärksamhet brustit.

Uppdaterat: 2015-05-27 18:39

Glöm inte att det händer ideligen att tåg blir inställda p.g.a. tekniska problem, antingen i tågen eller med signalsystemen. Här i skåne är det mer regel än undantag att tåg blir inställda p.g.a. tekniken (i viss mån sabotage också) Dessa sabotage kommer även att hända när självkörande bilar hackas av de som tycker att det är kul med olyckor.

Uppdaterat: 2015-05-27 18:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

ATC är väldigt driftsäkert och har höjt säkerheten rejält. Att järnvägen har andra problem är en annan diskussion.

I övrigt håller jag med om att det är bra att ha en kritisk hållning, men reflexmässig negativitet har jag svårt att förstå.

Uppdaterat: 2015-05-27 18:59

Hacken, men det är ju finessen med självkörande bilar, samma som när det blir tekniska fel på tågen, blir det tekniskt strul så kommer de inte att fungera.
Tänk så många duktiga bilförare som anser sig fungera även efter intag av betydande mängder olämpliga drycker t.ex.
Nu tror jag att det är långt till helt självkörande bilar,mde kommer kanske först som taxi och liknande, men delvis självkörande tror jag inte är långt borta, jämför med trafikflyget som fungerar helt automatiskt, utom vid start och landning och vid korrigeringar.
Systemen är dubblerade, minst, och ger alltid signal vid failure.
Vi har nog en betydligt säkrare tid framför oss tack vare elektroniska hjälpmedel, men kanske tråkigare?

Uppdaterat: 2015-05-27 19:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Antifeministen skrev:

MVH AL wrote:Fast nu fokuserar du bara på en del Antifeministen, och missar härigenom helheten. Visst kan all teknik fallera, ingen påstår något annat. Men det du glömmer i ditt resonemang är alla tillfällen när tekniken de facto fungerar som tänkt (enligt certifieringskravet). I de mätningar som gjorts har det då visat sig att systemen adresserar en såpass stor del av olyckorna att det sparar liv och kraftigt reducerar skadeföljden. Visst, det kan förstås finnas ytterligheter där systemen missar - men dessa är inte generella utan just tillfälliga. Totalt sett är systemen verksamma i såpass stor omfattning att de bevisligen ger färre dödade och skadade i trafiken. Är det inte bra med färre döda och skadade Antifeministen?
MVH AL
Jo, det är förstås jättebra, även om jag är lite tveksam till hur offantligt mycket pengar som plöjs ned per räddat liv i trafiken kontra hur många liv dessa pengar hade kunnat rädda någon annanstans. Men jag är inte så förtjust i myndigheters krav och tvång. Sedan verkar "mätningarna och undersökningarna" väldigt enkelspåriga för ingen verkar ha gjort någon undersökning som försöker reda ut hur många fler som skriver SMS när de har autobroms (och litar på att den skall rädda situationen). Kan du hitta någon sådan undersökning?
Fråga dig alltid "vem tjänar på det här?". Svaret borde bli tillverkarna av dessa "auto" system och det är väl de som har beställt de undersökningar (och de svar) de vill ha fram.
Så om ni känner någon som forskar inom området så är ju ett lämpligt ämne att forska om: "Gör autobroms (med flera auto) att folk litar på systemet och därmed har mindre uppmärksamhet framåt?".
(Tack, förresten, att du har förmåga att hålla dig till ämnet. Det hedrar dig.)

Sammanlagda kostnaden för vägtrafikolyckor i Sverige 2005 var 21 miljarder, så det finns pengar att spara på att minska kostnaderna!

Uppdaterat: 2015-05-27 19:32

Det är bra med krävande reparationer,blir extra intäkter till staten och kanske mer folk i arbete.

Uppdaterat: 2015-05-27 19:39
ENTJ1 skrev:

Det är bra med krävande reparationer,blir extra intäkter till staten och kanske mer folk i arbete.

Problemet är kanske att de flesta intäkterna går till leverantörerna av elektronikkomponenterna och de befinner sig nog inte i Sverige!

Uppdaterat: 2015-05-27 19:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bilar är inte värda något så blir det för stora skador skrotas dom...

Uppdaterat: 2015-05-27 20:02
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Henry Ford var inne på rätt väg med T-Forden men gjorde den alltför tekniskt avancerad, bara sådana saker som löstagbart topplock och ställbart huvudmunstycke...

Nä jag säger då det, sedan James Watt uppfann den moderna ångmaskinen så har det bara gått utför med den tekniska utvecklingen.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Mycket av denna automatik är "fördummande"!
Man behöver inte lära sig läsa väg, trafikrytm mm, eftersom man har autobroms om nåt hinder dyker upp, adaptiv farthållare som anpassar rytmen, dödavinkelvarnare som "tar bort" behovet att titta i speglarna.....
Att veta om lyset borde vara på eller av, om det är på eller av just nu, ingen aning, det är ju auto.....
Att lära sig köra i halka blir onödig kunskap, man har ju antisladd och abs, att backa på riktigt med runtomkoll kommer ingen ha tid med, man glor stint i back-tv'n istället.....
Missförstå mig inte, jag är inte lika negativ till teknik som anti, och tror att vi som kört på riktigt kan ha hjälp av systemen, vi har ju rätt bra koll ändå........
Men kommande generationer bilförare, jeeesus, nån som sett walking dead....?.....
Och när systemen fallerar, då kommer dom vara handfallna, eller?
Hur häver man en sladd när man inte har antisladd, hur ger man fan i att paniklåsa bromsarna utan abs, vilket avstånd ska man hålla till framförvarande, när farthållarens "radar" inte funkar?

Uppdaterat: 2015-05-27 22:23
Lason1 skrev:

Bilar är inte värda något så blir det för stora skador skrotas dom...

Precis!

Uppdaterat: 2015-05-28 01:32
Lason1 skrev:

Bilar är inte värda något så blir det för stora skador skrotas dom...

Är det ett problem?
Visst kan jag förstå charmen med att enstaka gamla fordon används några mil om året av entusiaster, men i normal trafik har de ingen plats med tanke på utsläpp och risker.

Jag har fotgängarpåkörningsförhindrarautomatik på min bil, men inte sjutton slutar jag försöka se om någon kliver i vägen för mig för det.

Uppdaterat: 2015-05-28 07:52

Så här ser jag det...
Klart att dessa system kostar pengar, men alla bilar utrustas inte med dem. OK att en Dacia inte går att få utan ESP och ABS samt ett par kuddar, men det är väl annars så O-Auto något kan bli. Vill man inte ha mer så köp en Dacia! De finns på marknaden, de säljer en god del och de är tillåtna - problemet löst.

Vill man ha mer säkerhetssystem så är det upp till alla och envar att köpa dessa. JA, det kommer att bli massor med klater med dem i framtiden, dock betydligt mindre än det kommer att låta, eftersom om en har fel på sin autobroms och får veta det så kommer denna att låta via alla sina kanaler som om 300 hade det problemet. Men ja, det kommer att trassla.

Ducce är inne på en intressant sak, "nästa generation" bilförare som aldrig har kört en Amazon, helt utan system och det säkraste var bilbältet. Då fick man f-n ta reda på sig när man körde. Jag fortsätter att köra på samma sätt även om jag idag sitter i en av marknadens säkraste bilar, toppat med deras Driver Support-paket. Jag förlitar mig inte på att autobromsen går in, jag har bromsat långt före, men OM... då är det skillnaden mellan bra och dåligt!

Att folk är ... ointelligenta... (hittade inget mindre kränkande ord) och väljer att leka med sina förbannade telefoner när de kör bil visar bara på att de inte har i trafiken att göra. Jag har inga problem med totalförbud mot hantering av telefon i bil, då vetenskapen inte tror på handsfree.

Åter igen, det är upp till alla och envar att välja men om någon SMS-tomte bakom mig missar att jag bromsar, då är jag glad om tomten har autobroms!

Uppdaterat: 2015-05-28 08:03
*Robban

+1 till EnannanRobban ! Och speciellt till den sista meningen i inlägget. Som jag sagt tidigare så hoppas jag att det INTE är Anti eller nån av hans själsfränder som då sitter i bilen bakom mig...

Uppdaterat: 2015-05-28 08:13

Märkligt att man inte förbjuder mobilprat under körning utan istället måste biltillverkarna ta fram säkerhetssytem så att folk kan fortsätta att kolla Facebook under körning.

Uppdaterat: 2015-05-28 10:40
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jobbar med programmering och vet hur svårt det är att förutse alla möjliga fall som kan hända när man löser ett visst problem, samt hur svårt det är att utveckla helt buggfri programvara. En självkörande bil körs ju på sätt och vis av programmerarna som skrivit styrprogramvaran och blir ju inte bättre än dem. Bilkörning i framförallt stadstrafik innehåller så många varierande situationer, att det är svårt att tro att att man kan förutse dem allihop. Därför kommer jag nog välja att köra min bil själv även i framtiden. Bara en sån sak som att köra in i en rondell tycker jag borde vara oerhört svårt att programmera på ett bra sätt. Vad händer i en hårt trafikerad rondell, där man måste hitta en lucka att "slänga sig" in i. Vågar datorn slänga sig in, eller kommer den vänta tills bilarna i rondellen är så långt borta att den säkert kan köra in?

Uppdaterat: 2015-05-28 13:10

Jag har också svårt att tro att vi inom en så nära framtid som 5-10 år kan få se helt autonoma bilar i kommersiell drift, men samtidigt skickar branschen tydliga signaler om att det inte tror att det är särskilt långt borta. De företag som ligger i framkant inom detta är förmodligen mer medvetna än oss som skriver här, om vilka svårigheter som finns för självkörande bilar i olika miljöer. Den juridiska biten gör att jag har svårt att tro att någon tillverkare vågar skicka ut kommersiella självkörande bilar innan de åtminstone är tillförlitliga ur säkerhetssynpunkt. Den som inte blir påkörd av en självkörande bil får se. :)

Självkörande bilar kommer nog – om/när de kommer – att radikalt ändra vårt samhälle. Att ha en bil på garageuppfarten gissar jag kommer att bli mindre vanligt, istället kan man se till att en bil från en bilpool hämtar upp, lämnar och sedan åker och parkerar på lämplig plats eller gör något annat. Kökörning in till städerna kommer att fungera effektivare om alla bilar kan kommunicera med varandra.

Det kommer inte heller att vara "nödvändigt" att åka ensam till jobbet i en bil som räckvidds- och storleksmässigt är dimensionerad för att rymma hela familjen när man åker på långresor några gånger om året. Batterikapaciteten blir således ett mindre problem, eftersom de flesta av dagens bilresor är relativt korta. Med tanke på hur mycket våra bilar bara står still under sin livstid skulle det vara en resursmässig revolution, om man istället började med stora och automatiserade bilpooler.

Bilkörning kommer nog att bli en hobbygrej. Ungefär på samma sätt som att ingen längre använder häst och vagn som primärt transportmedel. Hästar och ridning är numer i stort sett enbart en hobby.

Det är vad jag tror. Men vi får väl se hur det blir – det blir ju nästan aldrig som man tänkt sig.

Uppdaterat: 2015-05-28 13:31

Precis min tanke muskorv, jag skulle inte själv köpa en självkörande bil, då skulle jag hellre satsa pengarna på en hobbybil.
Pendla till jobb skulle funka fint med en poolbil eller något som man inte äger själv. Bilförsäljningen skulle sjunka globalt men det är ju positivt för miljön så det skulle bara vara bra. Ser man det ur detta perspektivet så är jag också för självkörande(pool)bilar.

Uppdaterat: 2015-05-28 13:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Märkligt att man inte förbjuder mobilprat under körning utan istället måste biltillverkarna ta fram säkerhetssytem så att folk kan fortsätta att kolla Facebook under körning.

Hacken, jag håller med dig, står även i mitt tidigare inlägg;

Citat:

Att folk är ... ointelligenta... (hittade inget mindre kränkande ord) och väljer att leka med sina förbannade telefoner när de kör bil visar bara på att de inte har i trafiken att göra. Jag har inga problem med totalförbud mot hantering av telefon i bil, då vetenskapen inte tror på handsfree.

Men nu är vi inte där och den just nu tandlösa lagen om hantering av teknisk utrustning gör att SMS-tomten kan fortsätta med sin idioti, eftersom det ju inte påverkar menligt fören det är försent, vilket är åt H-E.
Säkerhetssytemen är knappast tänkta som hjälp till idioti utan som en extra livlina om du för någon sekund tappar uppmärksamheten.

I min bok är inte telefonerandet det stora problemet, vare sig med eller utan HF, utan det är det ständiga interagerande med telefonen som är den stora faran, när folk sitter kilometer efter kilometer och jönsar med sina telefoner. Detta gäller inte bara bilförare, utan gångare och cyklister som är någon helt annan stans och bara går/kör rätt ut i vägen i sitt zombie-tillstånd.

Uppdaterat: 2015-05-29 07:49
*Robban

Händer ju då och då att folk i ren panik ringer och frågar med gråten i halsen "Lampan det står ABS på tändes nu, är det farligt?"

Svaret brukar bero på årstiden. Vinter, nej, men kör lugnt för hjulen kan låsa sig och då kan du inte styra.
Sommar: Nej, du kommer inte märka nån skillnad sålänge du inte ska tvärnita.

Har en vän som tog körkort 2011, men hon överlevde vintern utan ABS trots att hon aldrig kört i halka utan det förut. :)

Uppdaterat: 2015-05-29 18:53
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

I vår f d gamla Corsa -02 så gick en ABS-givare åt skogen. Tyvärr var den också nån form av givare för hastighetsmätaren så den dog samtidigt. Sen hade Opel fått för sig att om denna givare ger upp så måste den bytas omedelbart - alltså ställde man helt käckt om motorstyrningen så att bilen knappt var körbar och dessutom drog mycket bränsle. Uppskattades verkligen av oss bilägare - inte....

Uppdaterat: 2015-05-30 18:38

Ja Pi, ABS-givaren, oftast vänster fram, eller tandskivan, påverkar hastighetsmätaren och färddatorn, men knappast motorstyrningen.
Det är ett ganska vanligt fel och brukar inte vara så dyrt att åtgärda, men som vanligt gäller det att kolla fler verkstäder än märkesverkstan.

Uppdaterat: 2015-05-30 19:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så är det ju vanligt att man gör, abs-givarna är ju hastighetsgivare helt enkelt, så det är ju logiskt att använda dom.
Men det där sista, ibland är biltillverksre för mycket storebror......
Eller så skojade givaren till det med antispinn, som ju använder samma info, så den grep in, just in case....

Uppdaterat: 2015-05-30 19:09

Antispinn fanns väl inte på Corsa -02?

Uppdaterat: 2015-05-30 19:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bara en ide.....
Har aldrig haft en corsa!
Körde en hyrd på semester en gång, typ 06, men undersökte inte......

Uppdaterat: 2015-05-30 20:19

ABS-givarna kan nog påverka motorstyrningen också. På min Cittra -05 är ABS-funktionen lite "tveksam" och ibland lyser lampan och då funkar inte abs, spelar ju inte så stor roll speciellt på sommaren men på vintern får man ju skärpa sig lite...
Verkar som hastighetsmätaren tar signal från flera givare och om det är tillräckligt mycket "fel" i signalerna känns att motorn tvekar i draget. Motorstyrningen vill nog veta hur fort bilen går även på en -05:a. Felet är lite intermittent så det är lite svårt att felsöka men då det blir dags för besiktning kommer det säkert att larma, Murphy rules...

Uppdaterat: 2015-05-30 20:20

Har cittran antispinn?

Om spjällhuset dummar sig kan även ABS- och ESP lampan börja lysa...

Uppdaterat: 2015-05-30 20:22
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Nä, inget antispinn så man kan svarva fritt när det är tillräckligt glatt . Tack för tipset om spjällhuset, skall kolla det. Har kollat ABS-ringarna som är magnetringar bak och plåtringar med hål fram. Magnetringarna var skitiga och i hålringarna var det rost som krupit upp underifrån, Men det är typiskt med den här typen av fel att när man gör något så kan det bli lite bättre men inte helt bra.
Ibland skulle jag vilja ha en bil från början av 80-talet som var i nyskick, helt ok komfort och inte så mycket "krafs" som kunde krångla. Bland de bästa bilar jag ägt var en 84 Mazda 626, var HELT felfri i över 20 000 mil innan jag sålde den, men det är ju inte så mycket som kan gå sönder på ett spett..

Uppdaterat: 2015-05-30 21:00

Corsan hade inte TCS eller ATC eller vad de olika antispinnsystemen heter och då påverkas inte motorstyrningen av en felaktig ABS-givare.
Däremot påverkas många verkstäder, speciellt märkesverkstäder av dessa givare, som de kan tjäna enkla pengar på.
Billig komponent som man kan ta bra betalt för! Enkelt byte som man kan ta bra betalt för!
Tandkransen är lite knepigare, speciellt på de bilar där hela knuten måste bytas, men det spelar ingen roll, de tar bra betalt för det också!

Uppdaterat: 2015-05-30 21:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intermittenta fel på abs, är som nämnts ofta skitig eller sprucken krans, men lika ofta kan det räcka att dela givarkabelns kontakt, brukar sitta i hjulhuset, och spraya lite elektronikspray!
Dom sitter ju lite utsatt, oftast.....

Uppdaterat: 2015-05-30 21:20

Jo saabnisse - motorstyrningen påverkas definitivt och det varockså den fråga jag fick först av verkstan när jag skulle boka tid.
I detta fallet är nog den som råkat ur för problemet den som bäst känner till det. Och problemet var rätt uppenbart - nu var det ett tag sen men det kan ha varit så att även en varningslampa i panelen tändes.

Uppdaterat: 2015-05-30 21:24

Verkar märkligt, jag har råkat ut för detta fel på olika bilar, men motorstyrningen har inte påverkats.

Uppdaterat: 2015-05-30 21:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alla dessa "auto" snackar ju med varandra och med OBD kan besiktningen lätt ställa till ett problem. Ett problem som jag som ägare inte tycker är ett problem, jag skulle gladeligen sk-ta i mitt absproblem om det inte vore för besiktning som lyckligtvis ligger nästan ett år framåt.
På en modern bil är samtidigt diagnossystemen en välsignelse ibland men kan lika ofta göra att man hamnar i en ond cirkel.

Uppdaterat: 2015-05-30 21:39

Saabnisse - då får vi väl säga att det är märkligt men jag har en skriftlig logg på allt som hände den bilen så det är nog bara att acceptera. Det var f ö ABS-givaren pä höger framhjul som var felaktig.

Uppdaterat: 2015-05-30 21:46

Låter skumt, men skumma fel förekommer, det är ju det tråden handlar om, på sätt och vis......
Det enda jag kan tänka mig det påverkar är just antispinn, men finns inte det, är det ju nåt annat......

Uppdaterat: 2015-05-30 23:44

Pi, här är ett par instruktiva filmer om ABS-fel på Corsa:
https://www.youtube.com/watch?v=PDfDDnuAqug
https://www.youtube.com/watch?v=URNb-541oQU&feature=iv&src_vid=PDfDDnuAqug&annotation_id=annotation_3926067605
På den här Corsan styrs hastighetsmätaren av vänster sensor.
Det intressanta är egentligen hur billiga delarna är, ett par hundra för sensorn och den är enkel att byta, billigare ändå är tandkransen, men den är bökigare att byta.

Uppdaterat: 2015-05-31 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu får du väl ge dig saabnisse. ABS-lampan tändes - check ! Bilens motorstyrning påverkades (dock inte omgående utan efter typ 1--2 dygn eller så - kan också ha varit beroende på körsträckan) så att motorn inte gick att att utnyttja till fullo - check ! Verkstaden frågade mig om just detta med motorstyrningen när jag ringde och bokade tid - check! Verkstaden sa sen att dom bytt höger ABS-givare - check ! Därefter gick bilen bra igen - check !
Känns märkligt att du så klart ifrågasätter vad jag som ägare till bilen upplevt. Hade jag vetat att jag måste sitta och försvara de problem vi råkat ut för så hade jag aldrig nämnt detta i denna tråd. Just detta med att motorstyrningen så klart påverkades var f ö ett diskussionsämne just då runt fikabordet på jobbet där vi alla förvånades av att Opel på detta sätt styrde användningen av bilen "bara" för att en ABS-givare gett upp.

Uppdaterat: 2015-05-31 10:36

Detta med autobroms, är det ett system som hyllas lite extra av de som flipprar med sina mobiltelefoner och är allmänt okoncentrerade?
(där stack jag ut hakan, *L*)

Uppdaterat: 2015-05-31 10:44
Lås inga trådar.