Vi Bilägares forum

Transportstyrelsens snåriga bestämmelser

Transportstyrelsens snåriga bestämmelser

Läste vi bilägare nr.3/ 2015, en fråga angående varselljus.En bilägare hade fått underkänt för att bakljusen ej tändes automatiskt ihop med främre varselljusen.Bilen uppfyllde alla krav som gäller för bilar nyregistrerade år 2015,det var bara det att bilen var av 1993 årsmodell.Om bilen uppfyller dagens krav borde den godkännas,även om kraven isäg är tokiga.Transportstyrelsen gör allt för att krångla till alla regler.

Uppdaterat: 2015-03-17 11:20

Kommentarer

Tänk vad många bilar som skulle få skrotas om de hela tiden skulle vara tvungna att följa nya regler.
En bil av 1993 års modell lär således följa reglerna som gällde då.

Uppdaterat: 2015-03-17 13:17
It's a very good idea to leave a sinking ship

Tror TS menar att bilen hade samma ljusutrustning som en ny bil och borde inte underkännas då det ju är tillåtet idag.
Den blev underkänd för att den INTE följde sin tids belysningskrav.

Jag får böter när jag kör med avstängda ljus på -60 rekorden, trots att det var det som gällde då...
Fick dessutom föra en högljudd diskussion med en tjänsteman på bilprovningen vid en besiktning på den bilen, som är försedd med blinkers i de röda bakljusen och gula bromsljus, något denne påpekade att det inte är tillåtet, något jag visste att det var på den tiden.

Den bilen höll på att bli underkänd för att den FÖLJDE sin egen tids belysningskrav. Dom borde vara mer konsekventa kanske...

Uppdaterat: 2015-03-17 21:07
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jo men sen kan man ju diskutera det smarta i att köra utan lyse. Likaså bälte som inte heller var ett krav förr. Vinterdäck är det ju heller inte krav på om du uppfyller "rätt" kriterier.
Ljuskraven som är nu är (enligt mig) ett steg tillbaka i utvecklingen.

Uppdaterat: 2015-03-17 22:42
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE_1 skrev:

Ljuskraven som är nu är (enligt mig) ett steg tillbaka i utvecklingen.

Helt klart eftersom många uppenbarligen endera inte vet eller skiter i att inte deras baklysen lyser när dom kör med "varselljus" även när det är skymning eller ännu värre när det är mörkt vilket jag sett många exempel på under denna vinter.

Uppdaterat: 2015-03-18 06:57

Hade man skitit i att sätta dit varselljus, behöver han inte ha någon dagsbelysning alls!
Kravet på aut. Halvljus eller varselljus finns ju inte längre, togs bort på 90-talet.......
Vissa besiktningsmän är osmarta paragrafryttare, andra nämner sånt i förbigående.......

Uppdaterat: 2015-03-18 09:00

Problemet är som sagt när det som avsågs som endast "dagbelysning" även används vid mörker eller dimma... Men åter - hur okunnig får man vara som bilförare ? Svaret är uppenbarligen hur okunnig som helst.

Uppdaterat: 2015-03-18 10:35
duccedriver skrev:

Hade man skitit i att sätta dit varselljus, behöver han inte ha någon dagsbelysning alls!
Kravet på aut. Halvljus eller varselljus finns ju inte längre, togs bort på 90-talet.......
Vissa besiktningsmän är osmarta paragrafryttare, andra nämner sånt i förbigående.......

Det är sedan 1977, och fortfarande, krav på halvljus eller varselljus under dagtid med de behöver inte vara automatiska och besiktningen bryr sig inte om hur de tänds, bara att de fungerar.

Uppdaterat: 2015-03-18 12:09

Exakt så menade jag med aut...
Såklart ska man ha tänt, uttryckte mig luddigt......
Jag har kopplat om v40'n så att automatiska halvljuset går till dimljus och bakljus, lagligt, snyggt och sparar dom dyra och jobbiga-att-byta h7....

Uppdaterat: 2015-03-19 10:02

O/T
Ja varför gick de från H1 till förmån för H7? Det är för mig en gåta då det inte finns en enda fördel med H7. De håller ju max en tiondel så länge som en H1 gör.

Uppdaterat: 2015-03-19 12:55
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE_1 skrev:

O/T
De håller ju max en tiondel så länge som en H1 gör.

Fast där tror jag du har fel - alltså om hållbarheten. Min förra bil gick runt 10.000 mil under 4,5 år innan första H7-lampan gav upp. Nuvarande har i alla fall passerat 3,5 år och drygt 6000 mil och (peppar, peppar) ännu har ingen H7-lampa givit upp. Sen lär väl inte H1 fungera som halvljus-lampor för de hade väl ingen "reflektor" under glödtråden - eller ?

Uppdaterat: 2015-03-19 13:49
Pi skrev:

Sen lär väl inte H1 fungera som halvljus-lampor för de hade väl ingen "reflektor" under glödtråden - eller ?

Jodå de fungerar alldeles utmärkt som halvljuslampa, jag har tre stycken bilar med enbart H1. Jag kan inte ens minnas att någon av dem någonsin gått sönder. Men faktiskt så har mina senaste H7 hållt runt två år så det är väl dags när som helst. Jag kan ju ha råkat ut för måndagsex men jag har bytt flera om året tidigare. Sitter ju fyra stycken i min bil tyvärr.

Uppdaterat: 2015-03-19 19:34
It's a very good idea to leave a sinking ship