Vi Bilägares forum

Audi på hal is

Audi på hal is

Jag har nu kommit hem från en kul upplevelse i norra Sverige. Det handlade om en halvdag med avancerad körning på sjöis och med instruktör. Bilarna var Audi A4 och Audi TT (nya modellen). Vi började med de sedvanliga broms- och styr-övningarna. Därefter lite vanlig slalomkörning med ESP inkopplad. Isen var så hal att det var svårt att stå på fötterna, men däcken (dubbdäck med lite extra utstick) bet förvånansvärt bra. Till saken hör att vi naturligtvis körde Quattro.... Till sist blev det körning på bana som var utmärkt med pinnar (snön var helt frånvarande - kanske bra med tanke på vad en syning i en frusen snövall kan ställa till med). Successivt kopplade vi bort ESP - först genom att ställa in sportläget, vilket ger ett senare ingrepp av ESP = bredare sladdar. Slutligen med helt bortkopplad ESP - vilket förutom att det var roligast, även gav de snabbaste varvtiderna. Det som var mest intressant var hur kontrollerat man kan sladda runt med en Quattro med avstängt strypkoppel. Det påminde lite om när man som ung körde bakhjulsdrivna bilar på isen, men det gick ju inte ens hälften så fort som nu. Riktigt kul - och nyttigt! Rekommenderas varmt.

Bilder i nästa inlägg, då det inte fungerar i inlägg #1.

Uppdaterat: 2015-03-02 19:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-03-02 19:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. kan jag rapportera att det var stor skillnad mellan en A4 och en TT, när det gäller uppförande. A4 är mycket mer konsekvent och förutsägbar, det går snabbt att lära sig gränserna och hur man ska ställa upp bilen inför en kurva. TT däremot är riktigt lynnig, men när man lärt sig gränserna går det att köra en hel del fortare än med A4. Kanske inte så förvånande.....;-)

Uppdaterat: 2015-03-02 19:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Har länge velat åka på nått sånt där! Är så jäkla långt att köra bara... Härnere är det nån röten Volvo eller i bästa fall Audi 100 turbo quattro från 8-90-talet som hålls ihop med hönsnät och plastic padding i en frusen vik vart tredje-fjärde år med mer timmar meka än köra :P

Var det något genom jobbet eller vågar man fråga vad kalaset kostade?

Uppdaterat: 2015-03-02 20:28
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Genom jobbet, Lason. Det är rätt dyrt (ca 10.000:-) men då ingick det även 2 ggr middag, 1 lunch, 2 nätter i bra hotellrum, halvdags skoterkörning på fjället och transfer till och från flyget. Men att bara köra Audi på sjön, kan vara riktigt billigt = 100:-. Se här inför nästa år: http://www.audi.se/se/brand/sv/experience/evenemang/drive.html

Nu var väl vår körning längre och möjligen lite mer organiserad, men för 100:- plus resa så kan du ha det kul!

Uppdaterat: 2015-03-02 21:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Köra på isen är det bästa som finns, tyvärr har vi inte haft is i Stockholm på 2 år, så det suger lite att åka uppåt.
4WD är inte min grej, vist går det fort, men jag vill åka riktigt på tvären, det ska driva på bakhjulen.
Gick det att stänga av ESP ?? På vissa VAG går ju inte det, men det är kanske bara FWD.
Bjuder på en bild i ämnet, polarens S2a.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-03-02 23:03

Rikard, jag kan försäkra dig om att du inte hade blivit besviken på de uppställ man kunde göra med bilarna. Hur brett som helst - om man ville. Och ja, det går att stänga av ESP helt på Audi. Lägg i "D", tryck på "ESP-knappen" i ca 5 sekunder. Först går sportläget i (ESP tillåter mer släpp) och sedan kopplas ESP ur helt.

Snyggt kört av din kompis!

Uppdaterat: 2015-03-03 14:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.