Vi Bilägares forum

Martin Winterkorn vill tillverka Toyotor

Martin Winterkorn vill tillverka Toyotor

Nu har det tjatats (från Skogen) så mycket om att VW chefen Martin Winterkorn vill tillverka Toyotabilar att jag tycker det är lämpligt att lyfta ut frågan från alla andra trådar .. där det ju är mest ovidkommande.
Nå .. Skogen menar alltså att VWs chef egentligen vill tillverka Toyotor ... Emellertid saknar vi fog för denna, lite egendomliga önskan. Skogen har länkat till ett flertal olika artiklar såsom " En fin dag för Marcus på jobbet". Men inte riktigt, utöver sitt eget "på heder o samvete" intyg kunnat påvisa att det verkligen förhåller sej så tokigt.
Tycker nog detta häpnadsväckande och grund till omedelbar "spark" behöver tydliggöras så även en vanlig aktieägare begriper det.

Uppdaterat: 2015-02-03 21:59
I once spent a year in Munkfors, I think it was on a Sunday.

Kommentarer

Ja, Shogun, vi vet allihopa att en Toyota Landcruiser kostar så mycket i skatt om den är personbilsreggad...

För dom pengarna kan man få bättre grejer, nått tyskt t.ex ;)

Uppdaterat: 2015-02-03 22:12
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har ni ventilerat färdigt, Shogun och jes lägg ner diskussionen om Martin Winterkorn det börjar bli tjatigt.

Uppdaterat: 2015-02-03 22:15

11.000:- i skatt som det tjatas om hela tiden här måste jag ta upp.

Om man inte har en tajt ekonomisk situation så är det självklart helt upp till en själv vad man lägger pengarna på. Jag skulle också kunna lägga 11.000:- per år på min cab. Mest pga att det är min "bebis" Sen är 11.000:- i skatt i realiteten cirka 6.000:- i skatt då bilen skulle stå avställd på vintern.

När jag köper bil så är det många aspekter som faller in. Pris, körglädje, garantier, "känsla" mm.
Visst andrahandsvärde spelar in men JAG personligen köper hellre en bil som faller som en sten i andrahandsvärde så länge jag känner att en tripp till affären är skoj. Jag har ändå inga lån på bilen när den ska säljas. Det är högst personligt vad man väljer att lägga sina pengar på och jag skulle som Gäsp lägga mina på en rolig bil som tilltalar mig och som ger mig körglädje. Kostar det så kostar det.
När jag fick välja tjänstebil så valde jag en BMW 530dA xDrive Touring M-Sport som hade allt! Nypris va dryga 800.000:- Detta gjorde att mitt förmånsvärde stack iväg med cirka 8.000:- PER MÅNAD. Men jag tyckte att det va värt det just då. Fantastisk bil som jag lämnade tillbaka när jag bytte jobb. Att alla inte vill åka toyota eller hybrid pga avsaknad av körglädje måste man acceptera. Vi har olika prioriteringar i livet. Min prioritering är bilar. Jag har för tillfället tre stycken (i40, RIO och BMW 320 Cab 2005)
I40n har min sambo och glider i. Går cirka 1.500 mil om året.
RIOn är en andra bil som köptes helt ny (Korkat va?) Den går inte ens 500 mil per år då jag enbart använder den till affären ibland.
BMWn används enbart på soliga dagar på sommaren. (Dom är lätträknade)
Jag har alltså 3 st bilar påställda på sommaren och två på vintern och jag skulle spara massor på att sälja RIOn och BMWn men det har jag inga planer på att göra då mina bilar är mitt intresse och intressen kostar pengar.

Detta blev långt men tack för mig..

Uppdaterat: 2015-02-04 08:15

11.000 i skatt skulle inte jag vilja betala men jag förstår de som vill ha en speciell bil och har råd till det gärna gör det. Själv betalar jag 380:- i skatt så det blir mycket över då upp till 11.000.
Jag har ju själv haft en bil som drack ca 2,5 L/mil och det brydde jag mig inte om för det var en rolig bil att köra.

Jag tror inte för en sekund att Winterkorn vill bygga toyotor men han kanske vill höja kvalitén ett snäpp men det vill väl alla bilfabrikanter om det finns pengar för det.
Som någon annan sade, vem bryr som om att bilen håller i 10 år, så länge har man inte bilen.

Uppdaterat: 2015-02-04 08:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Alla tillverkare önskar nog höja kvalitet och produktivitet, eller kanske öka produktivitet med bihehållen kvalitet. Har svårt att tro någonting annat då det handlar om att tjäna pengar.

Och jag är en av dom som vill att bilar ska hålla länge, håller en bil länge så kommer vi ifrån slitochsläng samhället som vi byggt upp.
Alternativet är att tillverkarna tar ett större ansvar i återvinningsprocessen, men även där kostar det ju energi och pengar.
En bil där komponenter lätt kan uppgraderas och inte kostar multum är något jag tror på.

Ta något så enkelt som ett infotainment system, vill jag uppgradera ett sådant (hårdvaran) för att få navigation eller lite mer funktioner (såsom carplay när det kommer) så kommer det kosta runt 15000, det är nästan en 1/10 del av vad jag betalade för min bil.

Uppdaterat: 2015-02-04 11:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Shogun - och det är det väl ingen som nekat till - eller ? Den filosofin tillämpas inom många områden och hos många företag - även inom det företag jag jobbar. Så där finns det väl inga meningsskiljaktigheter.

Uppdaterat: 2015-02-04 11:34

Tror nog alla kopierar alla i den här branschen, är det någon som uppfinner något så är inte konkurrenterna långt efter.
Japanerna var väl kända för att fotografera frisk på bilmässorna förr.

Att Toyota har en effektiv tillverkningsprocess och tjänar/tjänade mer pengar per bil är något Martin poängterat i många artiklar från när han tillträdde 2007. Men att hävda att dom kopierar Toyotas sätt att bygga bilar är inget jag läst något om.
Om det är LEAN du tänker på så är det ju bara en del av ett bilbyggande, och bara för att LEAN implementerats så betyder ju inte det att saker fungerar, är effektivt och att det blir högre kvalitet.
Precis som många andra tillverkare så har ju Toyota i sin iver på att vara effektiva och i jakten på att tjäna pengar tummat på kvalitet och säkerhet, men förhoppningsvis så är det som hände 2010 historia nu.

Uppdaterat: 2015-02-04 12:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Eftersom vi ägt både VW och Toyotor så ska jag kasta mig in i "hetluften". ;-)
Det jag tycker VW ska ta efter av Toyota är kundbemötande och service! Vår lokala VAG-verkstad är urusel på detta och hos Toyota är man helt enastående. Nu är jag medveten om att lokala variationer garanterat förekommer, men hos oss är det så. Kanske på fler ställen? Hos VAG förhalar man garantireparationer tills garantin gått ut, man debiterar saker man inte bett om att få åtgärdat trots att man uttryckligen sagt till att dom ska höra av sig om något "tillstöter" och det är ett ständigt tjafsande om allt. Hos Toyota är det tvärt om. Det mesta fixas gratis, på garanti eller som goodwill och man får alltid ett positivt bemötande. Jag vill nog hävda att en Toyota inte är så mycket bättre än någon annan bil, men det är bemötandet på verkstaden som ger nöjda kunder. Bilen blir ju ekonomisk att äga när man sällan eller aldrig behöver betala för några reparationer och att man dessutom får gratis lånebil medan bilen är på verkstaden förenklar ju bilägandet ytterligare. Detta får Martin Winterkorn gärna ta till sig! Jag vill betona att jag gillar många av VAGs produkter och skulle gärna äga en av deras bilar, men det är främst deras lokala verkstad som gör att jag numera avstår.

Vad jag däremot INTE vill att Winterkorn ska till sig är att snåla in på vissa saker så som Toyota gör. Att en dyr bil har en pinne som håller upp motorhuven istället för gasdämpare må vara en skitsak, men det ser onödigt snålt ut, tycker jag, och är tristare att hantera. Att man gör rattens justering i längsled onödigt kort och att stolarna saknar dom inställningar andra bilar i samma prisklass har är både irriterande, obekvämt och dumsnålt. Att man dessutom inte kan kosta på bilarna ett rostskydd värt namnet är ännu sorgligare... Toyota har en bra lack! Därför ser dom fina ut länge. Men ställ er på knä och titta in under bilen. Redan 2-3 år gamla bilar är rostiga under. (Här vill jag hävda att VW är tvärt om - dålig lack, som ger synliga roskskador men bra grundrostskydd.) Nu är det visserligen grovt gods i ex bakaxel och balkar, men det ser inte bra ut och på sikt tar naturligtvis rosten över... Bromsskivor verkar också vara av sämre kvalité än hos många andra, när en 2år gammal bil som gått 3000mil redan är rostig på dom delar av skivan som inte "svarvas" av beläggen. (Jag har haft bilar som gått tre gånger så långt och skivorna har sett ut som nya.) Bromsgnisslet åtgärdades i alla fall på 3000-mila servicen... Vattenpumpens kvalité är också tveksam, eller har vi bara haft otur som fått den utbytt på två Toyotor, innan 6 resp. 8000mil? Eller är det normal livslängd? Jag har ingen erfarenhet av vattenpumpar och har aldrig bytt den på någon annan bil jag ägt. Men eftersom vi fick dom bytta gratis så är min fru nöjd med sina Toyotor och vill inte ha någon annan bil. Och jag kan förstå henne! Trots allt så är det servicen som gör Toyota guld värd att äga och jag skulle även själv kunna tänka mig att köpa en!

Utöver min fru så har jag två kusiner och två kompisar som också är före detta ägare till Audi A4, A6 och Passat, så jag har fått många skildringar från dom hur dom blivit bemötta på samma verkstad. Två av dom bytte sin Passat resp. A4 till Toyota RAV4, nästa bytte sin A6 till en Subaru Outback och det är bara en som har kvar sin A6. Han åker oftast till en grannkommun 5 mil bort och servar när han har möjlighet, för där är dom både trevligare och billigare, säger han. Men KANSKE har något börja ske, för nyligen berättade han att efter senaste servicen på hemorten så fick han hem ett brev där dom tackade för förtroendet, att dom fått serva hans bil och med en enkät över hur nöjd han var med besöket!!! Han tappade själv hakan. Men FÖRHOPPNINGSVIS har man därmed börjat ta tag i problemet! I så fall kanske man i framtiden vågar köpa en bil från VAG i alla fall... ;-) Och KANSKE har Mr. Winterkorn börjat inse vad hos Toyota man bör ta efter! ;-)

Uppdaterat: 2015-02-04 12:58

Jo, just VW verkstäderna har börjat skärpa sig rejält och numera verkar dessa klara av att hantera den ständigt ökande kundbasen.
För några år sedan så upplevde jag dom var lite väl uppblåsta, speciellt om man kom in med något annat än en Audi.

Robert Colin beskriver det rätt bra i en krönika hur kunderna upplever sitt bilägande, och jag tror faktiskt han har rätt. En dålig bil/fel på en bil, om det hanteras rätt kan faktiskt ge en nöjd kund i slutändan.
Ska se om jag kan leta på länken, det intressanta där var att AutoMotorSports egna undersökning visade ett ganska anorlunda resultat än vad Autoindex gjorde. Men dom kanske ställde frågorna på ett annat sätt.
Vilket kanske visar på hur komplext det är att mäta kundnöjdhet och hur man känner för ett märke.

När det gäller LEAN så är väl problemet som med alla former av processer och metoder att det är människor som är involverade och att pengar allt som oftast är det som styr.
Toyotas tabbar när det gäller säkerhet och brist på att dokumentera felaktigheter bör ses som ett bra exempel det.

Just bemötande, i verkstad eller i försäljningshallen är något som påverkar mitt bilval.
Sannolikt därför jag aldrig kommer köpa en BMW. Smartaste draget Mini har gjort vara att skaffa egna hallar med egen personal.

Uppdaterat: 2015-02-04 13:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Huvudet på spiken!

Min I40 har inte varit förskonad från fel.
I40 har ju ett och annat fel på sin meritlista och just våran I40 har fått tagit del av dom alla.
Men just bemötandet på verkstaden är fantastiskt. Det är aldrig några problem. Det är aldrig ifrågasättande om "handhavande" osv. Tex så hittade jag en minimal spricka i lädret på ratten. Påpekade detta för verkstadsmottagaren som på plats beställde en ny ratt utan att kolla på min innan. Den monterades samma vecka. Utan kostnad. Detta, och att den är otroligt skön att köra och prisvärd, gör att jag har kvar den och faktiskt är riktigt nöjd med den.

Uppdaterat: 2015-02-04 14:29

Det kanske ligger något i att biltillverkarna från Sydkorea är det "nya" stora hotet mot övriga tillverkare.
Känns som Hyundai och övriga koreaner utvecklas som biltillverkare i rekordfart. Att gå från att producera gamla uppfräschade Opel Kadett till där dom är nu är riktigt imponerande.

Edit: Fel av mig, Daewoo Nexia (opel kadett från 80 talet) tillverkas fortfarande
https://www.youtube.com/watch?v=WKhW31yIoTc

Kolla gärna vid 5:00 när killen demonstrerar att man in en kropp i bakluckan ;-)

Uppdaterat: 2015-02-04 14:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kanske en viktig detalj Vitryssland?

Uppdaterat: 2015-02-04 15:12

Apropå Koreaner - bara en sån grej som att efter en vanlig underhållsservice på vår lilla Kia Picanto få hämta ut en nytvättad liten bil - när servicekostnaden dessutom var ovanligt låg. Tja - det gör en glad i det lilla. Dom kanske tagit efter Toyota även om dom aldrig tvättade bilen i samband med underhålls-service. Ibland behövs det inte mycket "extra" för att man skall bli positivt överraskad.

Uppdaterat: 2015-02-04 18:19

I min värld låter det smått otroligt faktiskt. Jag brukar istället tvätta bilen så mekanikern inte ska behöva mecka med en skiten bil samt att de skydd de hänger över (som jag hoppas de gör) inte ska bli skitiga och eventuellt repa bilen.
Men det är nog dags att börja tänka om lite på den punkten känner jag. Eller börja se sig om efter en ny märkesverkstad.

Uppdaterat: 2015-02-04 18:27
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag är inte helt dum i huvudet Jesper....
Men med tanke på att....
1-årsservice/1500 mil kostade 1171 kr - (inkl tvätt) på märkesverkstad
2-årsservice/3000 mil kostade 1537 kr - (inkl tvätt) på märkesverkstad
...så jag tror att få bilar matchar detta så tvätten var nog inte alltför dyrbar.
Så - är det möjligen tillåtet att vara lite glad i detta....
PS: Även vägtrafikskatten är överkomlig - 360 kr/år...:)
Men visst - det är en liten bil men det passar bra när den bara körs i stan.

Uppdaterat: 2015-02-04 19:01

Grejen är väl att det känns som gratis för kunden! Mervärde, vanligt ord i branschen!

Uppdaterat: 2015-02-04 19:20

@Pi
Snacka om billig bil om du har dom servicekostnaderna. Min Ibiza som är några cm större kostar ca 4000 eller mer var 3000;e mil(Oftast tidigare om man är snäll mot bilen).
Kanske ska ta en titt igen på Hyundai i20 eller Ceed nästa gång det är dags. Koreanerna är tidigt ute med stöd för allehanda roliga saker också som Apples CarPlay, bara en sån sak.

Uppdaterat: 2015-02-04 19:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Och sen har ju den lilla 3-cylindriga "mullermaskinen" dessutom 7 års garanti och inte att glömma denna årstid - rattvärme...:)
Kanske inte skulle vara mitt förstaval om vi bara hade en bil men till detta ändamål och för det pris vi gav är den närmast perfekt.
Ser det även som en liten test på hur Kia fungerar funktionellt, om de håller vad garantierna "lovar" och hur vi blir behandlade den dag vi vill åberopa garantin. Och jag är synnerligen noga med att uppfylla kraven på serviceintervaller (mil/tid) och med tanke på servicekostnaderna så vänder jag mig bara till märkesverkstan vilket jag tror ger mig minst bekymmer OM jag måste reklamera nåt. Nåja - nu var vi långt ifrån trådens ämne - igen...:) Å andra sidan var det ju lite positivt och inte bara negativt som det gärna blir lite för ofta.

Uppdaterat: 2015-02-04 19:37

När jag köpte min RIO "Special Edition" för 135.000:- (Billigt!) så fick jag ett serviceschema där även priset stod med. Inte en enda gång så kostar servicen över 1.700:- Schemat sträckte sig till 15.000 mil. Att få tvättad bil när man hämtar inte är ju ett stort plus!

Uppdaterat: 2015-02-04 20:34

Jag förstår nog inte heller dig riktigt Jäsp(er)....Nu låter du mest som en sur och grinig gubbe, tyvärr. Jag önskar att Winterkorn ser till att öka garantilängden på bl a VW från de futtiga 2 år som är idag. T o m "lågprismärket" Skoda har ju 3 år så VW borde väl klara minst detta och gärna 5 år kan man tycka. Det korta garantitiden var faktiskt det som gjorde mig mest tveksam inför köpet av Golfen - när t ex Ford, Renault och Opel hade 5 år - och Koreanerna och nån Japan också 5 år eller ännu längre. Och visst finns det inga fria luncher men om man sprider riskerna över så många bilar som VW tillverkar så borde rimligen inte merkostnaden för t ex 5 års garanti bli alltför hög. Och kolla gärna grannlandet Norge - där har i stort sett alla märken 5 års garanti eller längre enligt en sammanställning jag såg från deras motsvarighet till Konsumentverket...

Uppdaterat: 2015-02-04 21:23

Jäss - jag tänker inte driva detta hårdare utan lämnar dina kommentarer med ett litet leende...:)
Och tvätten var frivillig - den frågade dom om när man lämnade in bilen så din pärla hade inte riskerat att tvättas av obehöriga...:)
F ö tror jag inte ett dugg på att tvätten påverkar nypriset - möjligen servicekostnaden men det får den i så fall gärna göra när servicen ändå är såpass billig. Ha en trevlig kväll Jäss !

Uppdaterat: 2015-02-04 22:05

Tycker ändå det är intressant att vissa biltillverkare fokuserar på sina kunder mer än andra, biltvätt eller inte.
Nu har iofs VW skärpt till sig, men tidigare så var dom nästan oförskämda när man kom in och ville serva något annat än Audi eller VW.
Servade Seaten nyligen och då märktes det faktiskt skillnad i bemötande (och även gången innan). Men det kan bero på att just det servicestället jag valde att serva bilen på hade lite gladare personal.
Att dom verkar bry sig om vad folk tycker märks också då jag direkt fick ett forumlär skickat till mig 2 dagar efter att jag hämtat bilen.

Uppdaterat: 2015-02-04 22:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ok Gäsp - det är bara för att du alltför ofta är väldigt arrogant i dina kommentarer och gärna strör nedvärderande kommentarer runt dig.
Men jag skriver gärna ditt (nuvarande) nick om kommentarsklimatet därmed också blir lite bättre - inte mig emot. Jag är alltid redo att "vända blad"...:)

Uppdaterat: 2015-02-04 22:40

Gäsp - det går att dela med sig av kunskap och erfarenheter utan att hemfalla till nedvärderande uttryck. Visst - jag är kanske alltför noga med hur skribenter uttrycker sig men jag tycker ändå att man skall respektera andra skribenters inlägg och inte göra narr av dessa. Sen kan väl även jag få nog av vissa herrar som uppenbarligen har som sin livsuppgift att försvara sitt bilmärke tills dom stupar - varför förstår jag inte riktigt för det är ju till sist bara ett stycke plåt och lite andra material. Jag kanske missuppfattat dig men nog har jag en känsla att även du har en släng av den sjukan, Gäsp. Men som sagt - rätta mig gärna om jag har fel. Det har visst hänt en gång tidigare har jag blivit påmind om...:)

Uppdaterat: 2015-02-04 23:27

2 årig garanti kan även jag tycka är i minsta laget, samtidigt som man måste inse att längre garanti kostar... Kanske är därför alternativet att kunna köpa sig längre garanti inte så dumt ändå. Då väljer man själv om det är värt det eller inte. Nu har du Pi ändå väldigt låga servicekostnader, förmodligen pga. att det är en mindre modell, så det är väl bara att gratulera. Men jag har i tester mellan Kia och Hyundais större modeller noterat att Kia alltid haft högre servicekostnader än Hyundai och det måste ju bero på den längre garantin, eftersom det i princip är samma bilar under skalen.

Apropå längre garantier så beror det ju även på vad dom är värda. Då syftar jag på ev. undantag i garantierna. Minns en artikel om en besviken Opelägare pga. att dom fel hans bil drabbats av inte omfattades av garantin... Finns det någon undersökning av hur övrigas långa garantier fungerar?

"Gratis" tvätt skulle jag däremot inte ha något emot och den kan väl inte kosta så jäkla mycket. Toyota har faktiskt också "gratis" tvätt, men först sedan du blivit guldkund. https://www.mintoyota.se/min-bil/bonusprogrammet/ Trivselhöjande åtgärder tycker jag kan vara värda en extra slant, men det beror naturligtvis på HUR mycket mer det kostar..! I Toyotas fall förefaller man ha sparat in på, för mig, viktiga detaljer i bilarnas konstruktion och tillbehör för att finansiera "gåvorna"... På så sätt känns faktiskt Hyundai mer lockande pga. högre utrustningsgrad från start och till lägre inköpspris! Och då medföljer även längre garanti! Efterapar koreanerna även Toyotas serviceanda så tror jag dom kan bli farliga. Kanske speciellt mot Toyota...

Uppdaterat: 2015-02-04 23:30

Kollade precis deras bonusprogram och där inser man rätt fort att som ny kund som köper sin första Toyota så kommer du inte ens upp i Bronsnivå (om jag tolkar det rätt).
Så det där med tvätt och fri hyrbil gäller bara de som haft bilen i ett antal år, har fler bilar i hemmet osv.

Uppdaterat: 2015-02-04 23:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Gäsp - ursäkten godtagen så "case closed". ..:)
Och detta med Toyotas "bonusprogram" är nog precis som Benny nyss konstaterat. Det var i alla fall inget som jag kom i åtnjutande av de ca: 4 år jag var Toyota-ägare.
Däremot så anser jag att om bilen är inne för nån form av garantiåtgärd så bör man kunna kräva lånebil - oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2015-02-05 06:00

Bra att ni löste det Pi och Jes, diskussionerna har varit bra de senaste veckorna (utan personpåhopp) och det vore synd om det skulle balla ur nu.
Kan Shogun sluta dissa Jes om hans Phaeton så blir det ännu bättre.

Uppdaterat: 2015-02-05 07:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken - jag tycker nog ändå att det florerat en hel del personpåhopp under senaste tiden i samband med alla dessa "hata-diskussioner". Men kanske ännu mera evinnerligt "tjatande" från diverse "pastorer"...:)

Uppdaterat: 2015-02-05 07:44

Pi, tjatande och predikande är i sig inget personpåhopp även om det känns otroligt enahanda. Det finns lättare påhopp och påhopp som en del tar åt sig så det är ibland svårt att vet om det verkligen är stötande eller inte om påhoppet är subtilt. Anmälda inlägg kollas alltid och finns det en antydan till påhopp i ett anmält inlägg så redigeras/raderas det såklart. Det händer ofta att inlägg som bara handlar om ett bilmärke eller så också anmäls och då vitlistas inlägget och avanmäls för åsikter om ett bilmärke får man lov att ha även om en del känner sig kränkta av det. Att dissa en användare här för sitt bilval är inte ok.

Uppdaterat: 2015-02-05 07:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Rutger Jönåker skrev:

2 årig garanti kan även jag tycka är i minsta laget, samtidigt som man måste inse att längre garanti kostar... Kanske är därför alternativet att kunna köpa sig längre garanti inte så dumt ändå. Då väljer man själv om det är värt det eller inte. Nu har du Pi ändå väldigt låga servicekostnader, förmodligen pga. att det är en mindre modell, så det är väl bara att gratulera. Men jag har i tester mellan Kia och Hyundais större modeller noterat att Kia alltid haft högre servicekostnader än Hyundai och det måste ju bero på den längre garantin, eftersom det i princip är samma bilar under skalen.
Apropå längre garantier så beror det ju även på vad dom är värda. Då syftar jag på ev. undantag i garantierna. Minns en artikel om en besviken Opelägare pga. att dom fel hans bil drabbats av inte omfattades av garantin... Finns det någon undersökning av hur övrigas långa garantier fungerar?
"Gratis" tvätt skulle jag däremot inte ha något emot och den kan väl inte kosta så jäkla mycket. Toyota har faktiskt också "gratis" tvätt, men först sedan du blivit guldkund. https://www.mintoyota.se/min-bil/bonusprogrammet/ Trivselhöjande åtgärder tycker jag kan vara värda en extra slant, men det beror naturligtvis på HUR mycket mer det kostar..! I Toyotas fall förefaller man ha sparat in på, för mig, viktiga detaljer i bilarnas konstruktion och tillbehör för att finansiera "gåvorna"... På så sätt känns faktiskt Hyundai mer lockande pga. högre utrustningsgrad från start och till lägre inköpspris! Och då medföljer även längre garanti! Efterapar koreanerna även Toyotas serviceanda så tror jag dom kan bli farliga. Kanske speciellt mot Toyota...

Jag kan bara lovorda Hyundais serviceanda. Som jag skrev ovan är det det en bidragande orsak till att jag har kvar min kära i40.
Man blir bemött med ett leende och respekt varje gång och ingen fråga är för dum. Sen att de fixar saker snabbt och kostnadsfritt är ju ett stort plus.
Att garantin är just vad det låter som är något jag också upplevt med Hyundai. Även om det varit på gränsen till vad villkoren säger så har åtgärder gjorts utan en massa detektivarbete och det gör att jag troligtvis är kund där vid nästa bil också.

Uppdaterat: 2015-02-05 08:04

Deeds - ju mera komplicerade bilarna bilarna blir så ju mera uppskattar i varje fall jag en längre garantitid för fel kan det alltid bli på t ex en 4-årig bil och med tanke på dagens timtaxor hos verkstäderna så behöver det inte vara nåt stort fel innan prispåslaget för längre garantitider snabbt ätits upp.

Uppdaterat: 2015-02-05 08:55

Håller helt med Pi.

2013 köpte jag en Volvo V70 2.4D -2010 En bil utan garanti.
Den bilen va kanske inte på verkstad speciellt ofta men när den väl var där så kostade det oftast multum. 15.000:- i reparationer bara på ett år!?!
Några exempel:
* Byte av urtrampningslager.
* Byte av koppling då felet inte avhjälptes med urtrampningslager,
* Byte av tempgivare till partikelfilter då bilen gick ner i felsäkert läge.
* Byte av bakre stötdämpare då det slog rejält på ojämn mark.

Det slutade med att jag sålde den för det va ohållbart. En garanti i det fallet hade ju varit skönt.

Uppdaterat: 2015-02-05 09:41

Jes blev ju faktiskt avstängd pga ovan nämnda saker så jag tycker nog att modererandet fungerar i det stora.
Att 11.000:- i skatt är en dålig affär är ju helt din personliga uppfattning. Det är inte en allmän uppfattning. Om Jes/Gäsp anser att det är värt dom pengarna så är det inte en dålig affär för han. Du kan uttrycka dina åsikter Shogun men försök inte att pracka på andra dom. Acceptera att det finns olika åsikter. Jag har nämnt det förut att för mig är resan målet och därför är jag bered att lägga pengar på just det. Jag är inte intresserad av att spara pengar och köpa en Prius för det ger mig inget mer, än lite mer i fickan och ärligt talat så har jag inget behov av det. Det finns dom som lägger massor av pengar på hus som är way to big när dom egentligen skulle klara sig med en liten lägenhet någonstans men inte kan man kalla dom för korkade? Det är ett aktivt val.

Uppdaterat: 2015-02-05 10:35

Om vi skall vara en aning seriösa Shogun - hur mycket räknar du med att din Lexus förlorar varje år p g a värdeminskningen ? Helt klart betydligt mera än vad t ex en Kia Rio kommer att förlora så då kan man ju säga att även din bil är ett dåligt köp - eller ?
Så - vad andra lägger på sina bilar tycker inte jag är intressant för oss att diskutera - det är deras högst personliga val och dessa är nog inte intresserade av att "någon" här tycker att dom gjort helt fel bilval baserat t ex på fordonsskatten - eller värdeminskningen. Låt oss istället glädjas med de som är nöjda med sitt bilval.

Uppdaterat: 2015-02-05 11:08

Vad som är en dålig bilaffär måste väl vara upp till köparen?
Oavsett vad en bil kostar att äga så är ägaren nöjd och glad så spelar det ingen roll vad ägaren betalar i skatt eller annat.
Man kan få tycka att det är fel men det är en personlig åsikt och inget som man måste nedvärdera ägaren för.
Shogun, om jag vill köpa en lyxig bil så är Lexus det sista bilmärket jag kommer att tänka på men det betyder inte att jag tycker att det är en dålig bil, jag är helt enkelt inte intresserad av dem.
Om du kör en sådan och älskar den är helt ok och inget jag stör mig på oavsett vad du betalar för den men jag vill inte höra att jag inte har någon smak eller intresse för bilar bara för jag inte köpt en Lexus.

Uppdaterat: 2015-02-05 11:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det gäller att köpa bilen i rätt land för att få bra garantier, i USA får man tio års garanti när man köper en VW och i Australien förlänger VW garantin till fem år. Även i Asien får köparna längre garanti när man köper sin VW. I en del länder som Kina är det staten som kräver längre garantier men här i Sverige kanske kunderna kunde kräva att få liknande garantier som kunder i andra länder erhåller. I Norge får alla Toyotakunder fem års garanti sedan 2011, varför får vi inte det i Sverige?

Uppdaterat: 2015-02-05 12:02
Elbil2

Åh herre gud!

Uppdaterat: 2015-02-05 12:43

Shogun, Jes startade ett nytt konto och så länge det inte spårar ur så får han ha kontot kvar. Vib håller koll på folk som blir avstängda och startar nya konton så om det skulle bli problem igen så blir det avstängning igen.
Sen får man ta hänsyn till om någon blir provocerad gång på gång och kanske surnar till, det är mänskligt.
Om du Shogun tonar ner attacker mot Jes så kommer han att tona ner sina angrepp.
Det är aldrig den ena partens fel att två träter.

Nä Shogun :-) att höja min bilskatt till 10.000 skulle inte vara rimligt eftersom den är miljöklassad. Då skulle miljötänkandet falla platt till marken.
På tal om det Shogun, vad kostar din egen bil i skatt? Skulle vara kul att få veta.

Jag uppskattar att du skrev vad du tycker i förra inlägget Shogun, Kritik god som dålig är nyttigt.
Återigen får jag säga att jag inte lusläser alla artiklar eller forumstrådar och kan missa vad som händer då. Det är därför vi har så ni kan anmäla inlägg. Vad som vore kanon är om de som anmäler ett inlägg kunde skriva en kort mening om vad det är som stör med inlägget. Det händer ofta när man kollar anmälda inlägg att man inte direkt ser vad som avses med anmälningen.

Är det allas mening att när två personer börjar kasta paj på varandra att alla deras inlägg i den artikeln/tråden skall raderas? Det kan vara svårt att dra gränsen på var man skall börja redigera/radera.
Det är inte en dans på rosor att moderera om nu någon tror det.
Försök själva att vara objektiva och neutrala 100% av tiden ni är på Vib:s hemsida så får ni se. Jag tror knappt att någon är det.

Uppdaterat: 2015-02-05 12:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

"trasten" summerar det hela bra tycker jag .... #61#

Kia verkar ha gjort en makalös resa vad gäller sina servicepriser men jag undrar om det gäller i hela landet?
Huruvida en biltvätt då kostar ett par tior eller ej spelar ju knappast någon roll när priset för service är lägre än för andra fabrikat. (nåja,..saken var ju redan utagerad )
Kia var ju tvärtom kända för att ta MYCKET betalt för sin service och reservdelar och fick också rejält med skit för detta. Läste att de sedan sänkte sina priser men jag visste inte att de nu är marknadsledande!? ( kanske inte avser alla modeller dock )

Uppdaterat: 2015-02-05 12:56

Vi kan nog i alla fall vara helt säkra på att det finns andra, betydande kostnadsposter i vårt bilägande än vägskatten - t ex den årliga värdeminskningen på nyare bilar och inte minst nyare och dessutom dyra bilar. Jag är m a o tämligen säker på att värdeminskningen på t ex Shoguns Lexus är mycket större än vägskatten på Jes "folka". Men som sagt - värdeminskningen på Lexusen bryr jag mig inte om och samma gäller vägskatten på Jes "folka" utan det är nåt som bara berör resp ägare. Skall det vara så svårt att hålla med om detta ?

Uppdaterat: 2015-02-05 13:03

Mistro - det gäller säkert inte alla Kia-anläggningar och jag liksom en annan som kommenterat i denna tråd (var en Rio tror jag) fick servicepriserna vid köpet av bilen och hittills har jag fått de priserna när vi senare gjort resp service. Det behöver ju inte innebära att det är samma priser om man som ny kund frågar idag men för mig är det viktigaste och nästan mest överraskande att jag hittills bara behövt betala enligt tidigare löften - vilka jag även vid köpet tyckte var helt OK trots att jag inte visste att det ingick tvätt. Det kom som en överraskning vid får första service...:) Men som sagt - jag tar denna lilla och billiga bil som en test för hur Kia fungerar och inte minst avseende service och ev garantireklamationer.

Uppdaterat: 2015-02-05 13:11

När man sedan har i åtanke att denna lilla Kia dessutom är billigare än de flesta konkurrenter, (inkl. Toyotas Aygo som de hävdar är den bästa småbil som de har byggt ) trots att den knappast ger mindre för pengarna.
Det är tufft att både hålla ett lågt nybilspris och servicekostnader på en småbil i förväg utan att dessutom lägga till sådant som biltvättar och löften om kostnader i framtiden. ( Har aldrig stött på en säljare som frivilligt lämnat ifrån sig några fasta kostnader för service )
A och O är för många just kostnaden men inte lika många vill erkänna det. Har själv besökt 3 Kia handlare (vilket jag tror jag har sagt förut) men de har alla varit närmast otrevliga och nonchalanta och det samma gäller den Vw handlare som vi också har i samhället där jag bor.
Kontakten med kunden i bilhallen och under service är oerhört viktig och tyvärr gör många bort sig här oavsett fabrikat.
Läste i det nya numret utav VIB att Citroens nya chef nu lägger en stor möda på att bygga en närmare kontakt med kunden. (d.v.s öka trivseln i bilhallarna) Hon anser också att fabrikatet inte behöver ha så många olika modeller och därför minskas dessa radikalt för att de skall kunna bli mer kostnadseffektiva.

"Shogun": Ja,..det är konstigt och väldigt irriterande att det skiljer stora belopp att serva i det närmaste lika bilar ( i dessutom samma koncern )
Som du säger så borde Hyundai i så fall vara det dyrare fabrikatet och en större bil bör också kosta mer.

Uppdaterat: 2015-02-05 13:32

Mistro - prisuppgifterna jag fick avseende servicekostnader i samband med köpet av bilen var rent juridiskt inga bindande löften men jag dokumenterade dessa helt öppet och klargjorde att jag tänkte använda dessa uppgifter vid kommande servicetillfällen och så länge det inte skiljer så mycket jämfört med dessa uppgifter så är i alla fall jag nöjd. Med tanke på branschens allmänna förmåga att höja servicepriserna så hade jag nog ändå accepterat om dom hävdat en mindre höjning men jag gjorde klart med dom att så länge vi inte har nån inflation av betydelse så räknar jag inte heller med några större höjningar. F ö kan jag säga att motsvarande servicepriser på min Golf för 6000-milaservice (s k stor service) har höjts 300 kr jämfört med de uppgifter jag fick vid bilköpet hösten 2011 så även om det är en höjning så ligger den nog inom det man kan acceptera.

Uppdaterat: 2015-02-05 13:38

När vi ändå är inne på ämnet service och verkstäder, och trådens namn lyser VW så har jag en spontan fråga till Er som servar eller har servat på VW verstäder.

Har kört 2 st olika verkstäder i Stockholmsområdet, DinBil Södertälje och K.W bilservice i Kungens kurva.
K.W var väldigt trevliga och verkstadskillen ringde t.o.m upp och berättade vad han gjort och ville få en bättre felbeskrivning än den som servicemottagaren noterat.
Han kom även ut när jag hämtade bilen och berättade lite vad han gjort (I detta fallet var det ett relä som tickade och en sköld till katalysatorn som var satt löst).

Efter detta har jag kört DinBil då det låg runt knuten. Och även om dom är väldigt trevliga i mottagandet numera så är deras problemlösningsförmåga eller vilja att lösa problem inte på topp direkt.
Känslan som man får är att är det inget som dom kan tjäna extra stålar på så gör dom inget åt det. Då får man standardsvaret "vi kunde inte höra eller se något, men du får komma tillbaka om det blir värre så bokar vi in dig igen".

Har därför funderar på att testa Möller Bil, och då i Eskilstuna. Är det någon som någon erfarenhet av Möller Bil?

Uppdaterat: 2015-02-05 13:51
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bara Möller bil i Västerås, Benny. Har väl fungerat OK på det stora hela men jag är inte impad av alla kundmottagare. Det finns ett par som jag gärna väljer om det går och med en kompetent kundmottagare så löser sig det mesta på ett bra sätt medan en mindre kompetent "ordermottagare" inte gör livet riktigt lika enkelt. Men helt klart är bemötandet och "upplevelsen" mera personligt på Kia-verkstan - om man skall jämföra dessa 2. I Västerås är det ju numera 3 olika Möller-verkstäder - en för VW, en för Audi och en för Skoda/Seat. Trodde att Skoda/Seat-verkstan - den minsta - skulle vara personligare men en kollega med en tjänste-Skoda var inne på service härom veckan och jag bad honom kolla kostnaden på 6000-milaservicen på hans Octavia. Gissa om både han och sen jag blev förvånade när den aktuella kundmottagaren blev utpräglat sur när han frågade vad servicen skulle kosta - "det frågar man normalt inte om med tjänst-bilar" var hennes syrliga kommentar...

Uppdaterat: 2015-02-05 14:02

Allt annat blir ju oftast dyrare varje år och så även kostnaderna på en verkstad så om priserna stiger några procent så är det ju klart skäligt.
Det som överraskade mig var att en säljare faktiskt lämnade ut priserna för så många mil på papper. Sådant kan ju bita hårt tillbaka om kunden är "tuff"
Kommer ihåg att jag "skällde" på en Mekonomenverkstad för några år sedan för att priserna hade stigit kraftigt men hans förklaring var att kostnaderna över lag hade ökat så mycket. ( enligt honom så var det alltså inte verkstaden som stoppade alla extra kronor i fickan )
Samma sak noterade jag sedan över ett flertal verkstäder...priserna hade ökat rejält.
Noterade då också att skillnaden mellan mekonomen,Meca mfl inte skilde sig så mycket ifrån märkesverkstaden längre i pris och ibland så var priserna dessutom högre. Såg då ingen anledning att serva bilarna där längre.

Önskvärt för mig är att verkstad och säljare har ett bra samarbete så att det känns som EN butik och inte flera. Ingen enkel ekvation att lösa tydligen.

Uppdaterat: 2015-02-05 14:22

@Pi
Sweet lord, jag hade nog gått loss på en sådan människa. Alla kan iofs ha en dålig dag, men att snäsa av någon på det sättet om man ställer en enkel fråga på ett hövligt sätt är verkligen inte ok.
Vissa tänker verkligen inte på konsekvenserna av sitt handlande.

Uppdaterat: 2015-02-05 14:27
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Detta forum måste vara en dröm för beteendevetare att gräva ner sig i.

Uppdaterat: 2015-02-05 16:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mistro - det var givetvis hos kundmottagaren på verkstan som jag fick priserna - efter hänvisning från säljaren.
Jes - jodå, han fick priset men kundmottagaren visade sig inte direkt från sin bästa sida...:)
Shogun - dyr service på Lexusen (och tydigen också på Avensis).
Om jag räknar rätt så får du pynta 16.400 kr t o m 6000 mila - sen t o m 9000-mila så kostar din Lexus hisnande 26.200 kr i service.
Motsvarande för min Golf är 7.100 kr t o m 6000-mila och 10.500 kr t o m 9000-mila.
En servicekostnad på i snitt 2,91 kr/mil för Lexusen (och snarlikt för Avensisen) mot 1,17 kr/mil för Golfen t o m 9000 mil.
Kanske inte så anmärkningsvärt på en relativt dyr som en Lexus men om Avensis ligger i detta härad så är det ju en högst anmärkningsvärd skillnad jämfört med min diesel-Golf.

Uppdaterat: 2015-02-05 16:23