Vi Bilägares forum

Varför så stora tjänstebilar?

Varför så stora tjänstebilar?

Nu tänker jag göra mig obekväm genom att delge mina tankar om tjänstebilar. Det bygger på mina egna erfarenheter av familjer där en person har tillgång till en sådan.

Tanken med tjänstebilar, rätta mig om jag har fel, är att det vore slöseri om den bil man använder i jobbet står stilla större delen av dygnet samtidigt som man åker omkring i en annan bil privat. Kan man använda jobbilen privat sparar man ju in en bil. Men det resonemanget bygger ju på att resten av familjen snällt väntar på att tjänstebilsinnehavaren (vanligtvis mannen, men det här är ingen genusdiskussion) kommer hem. Eftersom det sällan är praktiskt möjligt måste familjen i alla fall ha en privat bil.

Den privata bilen används vanligen till att hämta barn, åka och handla och liknande saker. Alltså behövs en praktiskt och rymlig privatbil. Och därmed kan man inte motivera att tjänstebilen måste kunna rymma hela familjen, för det kan man ju lika gärna använda den privata bilen till.

Så medan personen som inte har tjänstebil (vanligen frun) åker mellan dagis och affären i privatbilen åker någon runt i tjänsten i sin V70. Ensam. Med kanske en kavaj, en laptop och en portfölj som packning. Ge mig ett argument till varför den personen behöver en större bil än, till exempel en VW Up?

Vilka bilar som används som tjänstebilar styr ju till stor del av hur beskattningsreglerna ser ut. Alltså är det här ett område där lagstiftarna väldigt effektivt kan styra vilken miljöpåverkan trafiken ska ha. Är det så enkelt att reglerna är skrivna bara för att gynna svenska bilar? Eller varför ska tjänstebilar vara så vansinnigt stora?

Uppdaterat: 2015-01-29 15:35

Kommentarer

Det stämmer inte alltid. Jag hade en gång för många år sedan en leverantör som hade en fläskmerca (kostade då runt 800´) som tjänstebil. När han åkte runt till vissa större företagskunder var han tvungen att låna fruns Corolla för att inte verka skrytsam. Han trodde att Mercan skulle väcka så ont blod att de ansåg att han tjänade för mycket på dem!
Den lyxiga tjänstebilen var en följd av en skickligt utförd affärsuppgörelse, men det var ju svårt att förklara för alla kunder och han fick betala ganska kraftig extraskatt för den.

Uppdaterat: 2015-01-29 16:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är du någon i affärsvärlden så ska du ha plats för en golfbag eller jaktutrustning för minst 2 pers, ( en kund ). Är man resande säljare så ska det få plats prover och reklam. Men framförallt är bilen en statussymbol, man kanske inte framstår som särskilt framgångsrik om man hämtar en viktig kund på Arlanda i en UP! Sen ska man inte glömma att Volvo lever mycket på tjänstebilar och Volvo gör stora bilar!

Uppdaterat: 2015-01-29 16:05

Jag hade en BMW 530 dA Touring M-Sport Maxutrustad som min första tjänstebil. Den va skitfräck...i sex månader. Sen tröttnade jag på att den va stor, drog "mycket" och kostade massor i förmånsvärde så jag bytte till en 118dA.
Inte ångrat det bytet en enda gång. Små bilar kan vara fantastiskt roliga.

Uppdaterat: 2015-01-30 11:02
Deeds skrev:

...Små bilar kan vara fantastiskt roliga.

Problemet med det är att alltför många inte vågar chansa...för dom är nog främst rädda för en prestigeförlust. Skulle man välja bil bara efter behoven så skulle ju en kombi i Golfklassen fungera för en väldigt stor mängd människor - men man skall ändå ha en XC60 för i stort sett dubbla priset och med klart sämre bagageutrymme.

Uppdaterat: 2015-01-30 11:11

Nä, jag är helt säker på att pengarna styr. Ofta har företaget ett policy om var en tjänstesnurra får kosta, typ 7,5 basbelopp.
Få jag känner väljer något som inte med skohorn får plats inom exakt de ramar som sätts upp.
Visst kan man välja en mindre bil med kanske mer utrustning/motor/prestige och jag tror att vi lite är på väg åt det hållet.

Jag skippade normen "V70" och valde en S60 istället, men kunde få de tillval och motor som jag ville ha, en T5 med Driver Support.
Jag tittade även på V40 som alternativ och Golf . En 1-serien eller en A-klass hade också kunnat fungera, men nu blev det en S60.

Uppdaterat: 2015-01-30 11:19
*Robban

Det är enkelt, om man har tjänstebil är det oftast för att man kör mycket i tjänsten och då vill man såklart ha en bil med gott om plats, hyfsad motor och bekväm att åka i. Jag undrar lite varför inte alla som har tjänstebil köper en Phaeton, Bentley eller något (lite skämtsamt skrivet).

Uppdaterat: 2015-01-30 14:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det är klart man vill ha en bekväm bil med hyffsad motor om man kör mycket. Men, vad ska man med utrymmet till?

Uppdaterat: 2015-01-30 14:43

små bilar har korta säten och sämre benutrymme, sämre bredd, det är det jag menar med utrymme.

Uppdaterat: 2015-01-30 15:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

I Sverige finns en tradition att köra stora bilar med lite större motorer...

Uppdaterat: 2015-01-30 16:06
Pär

Jag kör ca 4000 mil/år i tjänsten. En UP skulle fungera rent fysiskt, d.v.s. man tar sig fram dit man vill. Men jag har lite andra preferenser när det gäller ljudnivå, stolar. säkerhet, omkörningsmöjligheter, bagageutrymme och framför allt(?) trivsel.

trasten skrev: "Är man resande säljare så ska det få plats prover och reklam." Nu är jag inte resande i "korta varor";-)

Uppdaterat: 2015-01-30 18:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Håller med föregående talare, tjänstebilen är i mångt och mycket en arbetsplats. Den skall vara bekväm, säker och ombonad och lite av säkerheten kommer med storleken och faktiskt även bekvämligheten. Jag kör nästan 3000 mil om året i tjänsten och det är en icke oansenlig mängd timmar bakom ratten. Man fraktar lite grejer fram och tillbaka mellan kunder och leverantörer, bor man dessutom i villa så är ju allt annat än en combi dumheter. Kör nu en 508 SW GT som väl är i stil med V70 beträffande storlek och prestanda och jag tycker absolut inte att den är för stor. Åker mycket fram och tillbaka till Polen och det går åt en del utrymme, både för personliga grejer och för saker som transporteras i tjänsten. Jag tror dessutom att jag är långt ifrån ensam i den situationen, tjänstebilar är tjänstebilar och det är nog få som klarar sig med en VW UP.

// Krister

Uppdaterat: 2015-01-30 19:14
Lite krokigt är också rakt

Jag förstår inte vad du försöker säga, Janne G? Du undrar varför människor väljer bilar större än VW Up som tjänstebil? Varför väljer många människor större bilar än VW Up generellt?
Vissa människor är beredda att betala mer för utrymmen, prestanda och komfort, andra människor prioriterar låga kostnader.
Stora lyxiga bilar kostar mer än små billiga bilar, oavsett om du finansierar dem privat eller om du har tjänstebil.

Uppdaterat: 2015-01-30 21:04