Vi Bilägares forum

Renault Twingo hackar vid 3:ans växel

Renault Twingo hackar vid 3:ans växel

Nu har dagen kommit som jag fruktat ända sedan jag köpte bilen. Min Renault Twingo -98 har börjat krångla. Idag när jag skulle ut och köra så började bilen "hacka" på 2:ans/3ans växel. Som mest på 3:an. Det känns som att köra bilen på för hög växel, kan man säga, den typen av hackning. Det gäller enbart om jag accelererar, låter jag bilen bara ligga på 3:an utan gas så är det som vanligt.

Bilen startar som vanligt och beter sig som vanligt i de andra växlarna.

Vad kan det vara för fel på bilen? Och kommer det gå på dyra kostnader? (Livrädd här) Tacksam för den hjälp som kan bidras. Förstår att ingen kan "diagnotisera" utan minsta tvivel, men någon som vet typ vilken del av bilen jag ska vara rädd för nu, typ?

Uppdaterat: 2015-01-26 15:21

Kommentarer

Vatten i tanken ? Jag skulle börja med att skvalpa i en flaska karburatorsprit (eller vad det nu kan heta numera) och sen köra en rejäl runda (nån mil eller så). En billig och enkel första åtgärd. Sen vi sorterat bort denna orsak så får väl specialisterna kasta sig över problemet...:)

Uppdaterat: 2015-01-26 16:31

Jodå Mäster Jesper - visst finns det lite även i den vanliga bensinen (alla kanske inte fungerar på E85 - fast givetvis kan man tanka nån enstaka liter E85) men fyller man inte i lite E85 så finns det ju också K-Skydd. Och jag skulle absolut testa detta i nån form som första åtgärd speciellt nu när temperaturen har snurrat uppåt och nedåt (Exempel på K-skydd - http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/bransletillsatser/k-skydd-001101/ )
Men givetvis finns det massor av andra felmöjligheter men är man smart så börjar man med de enklaste och billigaste åtgärderna...:)

Uppdaterat: 2015-01-26 17:54

Låter onekligen som ett bränsleproblem. Är filtret bytt? Prova att läsa av ev felkoder, kan ge en vägledning!

Uppdaterat: 2015-01-26 21:39

Ja prova med karburatorsprit, men det går ju åt minst fem liter och då är det ju betydligt billigare att pytsa i E85, eller E75 som det väl heter så här års, det är ju ungefär samma sak.
Det kan ju vara skit i ett filter t.ex., men en liten fråga, när servades bilen senast? Nya tändstift osv!

Uppdaterat: 2015-01-26 21:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har man inte så mycket soppa kvar i tanken så har det i alla fall för mig räckt med en flaska K-sprit de gånger problemet uppkommit. Men visst - det är ju enklare att tanka några liter E85 - en tanke som aldrig uppkom i min inskränkta skalle på den tiden dessa problem uppstod...:)

Uppdaterat: 2015-01-26 22:22

Pi, det är just det där med att inte ha så mycket soppa i tanken som brukar ge problem. Tankar man alltid för en hundring blir det ju bara skvättar i tanken och plötsligt består dessa skvättar av väldigt mycket vatten och det är då man måste ha väldigt stor del E75-85 i tanken, kanske enbart sådant för hundralappen!

Uppdaterat: 2015-01-27 15:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnise - i vårt fall så orsakades inte problemet av att vi bara tankade "skvättar" för våra bilar får alltid tanken fylld helt och hållet men alldeles innan man skall tanka så är det ju sällan så mycket soppa i tanken...:) Sen är det nog olika mellan bilmodellerna hur dom tål detta "kondensväder" och är det dessutom gamla bilar så tycks problemet kunna vara lite vanligare - i alla fall har det varit så med våra bilar. De nyare har jag aldrig haft problem med. Men TS tycks ju lysa med sin frånvaro så det kanske inte är nån seriös tråd trots allt.

Uppdaterat: 2015-01-27 22:33

Nej du har nog rätt, det verkar lite Uno än en gång.
Men det spelar ingen roll Gäsp har ju rätt karburatorsprit har spelat ut sin roll, den ersätts helt av E75/85.
En av mina chefer hade för många år sedan en 99 som han skvättankade ibland, dvs. inte när han tankade utan när vissa andra i familjen lånade bilen.
En morgon var den omöjlig att få igång. Han tömde tanken i utomhus i en balja och när han kom hem på kvällen hade innehållet frusit, fem liter vatten!
Det skulle ha gått åt många liter sprit för att binda allt det vattnet.

Uppdaterat: 2015-01-28 18:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det tråkiga med sådana här Uno-trådar är att det urholkar viljan till seriösa svar vilket ju är synd för de trådar som verkligen är seriöst menade. Men det minsta man kan kräva av en TS är ju att han hänger med i diskussionerna och ger feedback på de tips han får och av den feedbacken kan man ju till viss del bedöma seriositeten.

Uppdaterat: 2015-01-28 21:41

Japp, och återkopplingen kan ju dessutom hjälpa till i bedömningen av liknande problem.

Uppdaterat: 2015-01-28 21:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäsp skrev:

Men vi fick ju klarlagt att kaburatorsprit är förgånget ..

Ja - det förstår jag känns skönt i själen hos Mäster Jesper.

Uppdaterat: 2015-01-28 22:45