Vi Bilägares forum

Skoda Rapid Spaceback 105 TSI årsmodell 2014 - 2015. Erfarenheter?

Skoda Rapid Spaceback 105 TSI årsmodell 2014 - 2015. Erfarenheter?

Har någon erfarenheter av denna modell av Skoda?
Det verkar vara en trevlig bil när man läser i pressen.
Det är svårt att utläsa vilken typ av motor som sitter i den
om det är någon VW modell eller ej.
Den är ju inte en Golf TSI 105, det saknas ju en del finesser men
priskappen är ju mindre.
Kamrem eller Kamkedja?
Någon som vet?

Uppdaterat: 2015-01-11 15:03
Boatman

Kommentarer

Kamkedja

Uppdaterat: 2015-01-11 16:35

Jag gillar motorn, bra drag för 105 hästar och går tyst och fint i jämn fart. Morrar lite vid kraftigt gaspådrag men det är inget som stör tycker jag. Går på ca 0.45-.50/l på landsväg beroende på körsätt. Vid tomgång märker man inte när motorn går i off-läge, märker bara att den startar när man trycker ner kopplingen.

Uppdaterat: 2015-01-11 16:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Unos senaste inlägg raderade!

Uppdaterat: 2015-01-11 17:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har inte VAG bytt tillbaka till kamrem på dessa småmotorer (sen vet jag inte när ev omkonstruktion skedde) ?

Uppdaterat: 2015-01-11 22:07

Då vet jag att det är kamkedja samt att bilen är tyst i jämn fart, morrar vid gaspådrag.
Är det vara samma motor i spaceback som sedanmodellen av Rapid?
Vad jag förstår är ni nöjda ni som har en skoda rapid / spaceback. Undrar hur många det finns i Sverige idag.
Kan man få reda på detta, någon som vet?

Uppdaterat: 2015-01-12 17:02
Boatman

Hur vet du att den har kamkedja ? Såvitt jag förstått så har denna motortyp bytt från kedja till rem efter problem med kedjedrivningen men jag vet tyvärr inte hur man identifierar vilka som har kedja resp rem. Givetvis är det samma motor om båda har t ex 1,2l/105 hk (110 hk i senaste utförandet). Har det nån betydelse hur många registrerade Rapid det finns i Sverige ? Under skalet är det ju samma sak som många andra mindre VAG-bilar och i synnerhet Seat Toledo som är en systerbil (den finns dock bara som "sedan" och inte som halvkombi a'la Spaceback). Behöver du stort bagage så är det Sedan-varianterna som gäller men prioriterar du utseendet så skulle i alla fall jag välja Spaceback. Men nu är ju snart nya Fabia här (kommande veckoslut) och det är ju i största allmänhet en modernare bil baserad på VAGs nya plattform.

Uppdaterat: 2015-01-12 17:42

Tror att det är kamrem inte kamkedja. VAG har bytt konstruktion på den motorn.

Uppdaterat: 2015-01-12 22:05
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Sant att VAG har bytt konstruktion, men vad jag har förstått så sitter den *gamla* motorn i Rapid tex.
Den nya med kamrem kommer i nya Fabian bla.
Att båda har/haft samma storlek och effekt betyder ju inte att det e samma motor.
Men jag vet inte till 100%, det är lite snårigt med dessa motorer.

Uppdaterat: 2015-01-12 22:19

Rapid bygger på samma plattform som dagens Polo/Ibiza och har den "gamla" 1,2 TSI/TFSI med kamkedja.
De bilar som bygger på MQB har den nya 1,2 TSI med kamrem.
Lättast att känna igen vilken motor det är (iallafall om det gäller 105 HK) är att kolla vridmoment.

"Gamla" 1,2 TSI/TFSI har 175 NM mellan 1,550-4,100 rpm och motorbeteckning CBZB
"Nya" 1,2 TSI har också 175 NM fast mellan 1,400 and 4,000 rpm, kallas bara för TSI samt har motorbeteckning EA211.

När det gäller nya Fabia och säkerligen kommande Polo och Ibiza så lär dom köra nya EA211 då den plattformen bygger på MQB.

Övriga bilar som kör "gamla" 1,2 tsi med kamrem är tex Beetle, Audi A1, Seat Toledo etc

Jag har inte provkört rapiden men väl åkt med ett par ggr och måste säga att jag är positivt överaskad till bilen.
Första intrycket när man kollar i bilhallen är att bilen känns rätt "billig" om man jämför med storebror Octavia.
Men när man åker med så glömmer man av det rätt snabbt för den är rätt skön och åka i.
Om du inte vill vänta på nya Fabia, inte har råd med en Octavia så är det bara att slå till på en Rapid.
Är det sedanmodellen du är ute efter så knalla över till Seathallen och starta lite prutkrig.
Annars är det spaceback som gäller (som även jag tycker är lite snyggare att se på)

Uppdaterat: 2015-01-12 23:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Märk väl att nya Fabia har betydlgt mindre innerutrymme.

Uppdaterat: 2015-01-13 06:24

Ja - enkelt var det inte med dessa motorfamiljer. Nya Fabia har f ö 110 hk-varianten (ja, även 90 hk) av dessa motorer liksom bl a 2015-modellen av Golf. F ö tycks det vara så att det är Skoda som tillverkar dessa motorfamiljer om man skall tro det som skrivs i Wikipedia. Kanske "om-märkningen" till 110 hk har att göra med dessa identifikationsproblem för oss vanliga konsumenter ?

Uppdaterat: 2015-01-13 06:50

Det är väl få bilar i samma storleksklass som har lika bra baksätesutrymme som Rapiden har.
Jag gillar egentligen också Spaceback men köpte halvkombin/sedan då den har lastkapacitet som många större kombibilar har.
550L med baksäte uppfällt, 1490L med baksätet nedfällt. Det räcker gott och väl.
spaceback lastar jämförelsevis 415L med baksäte uppfällt och 1380L med baksäte nedfällt.

Uppdaterat: 2015-01-13 09:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Rapiden hamnar nog på ca 180.000 om man kryssar i tillbehörslistan för glatta livet.

Uppdaterat: 2015-01-13 12:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

@Pi Du har helt rätt, det verkar som samtliga modeller som har den nya motorn har fått 5hk till så dom har nu 110HK.
MEN....som vanligt finns det alltid ett jäkla MEN...
Gick in och kollade på VW Beetle idag på Volkswagens svenska sida, och den har exakt samma spec. som de nya 1,2 TSI motorerna har, fastän den inte bygger på MQB.
För att komplicera sakerna lite extra så har Beetle inte fått de extra 5 hästkrafterna och är fortfarande på 105 HK.

Men tror jag hittat den enklaste sättet att skilja dessa 2 motorer åt nu.
Den "gamla" har 2 ventiler per cylinder och den "nya" har 4 ventiler per cylinder, detta borde vara det lättaste sättet att se vilken motor som sitter i bilen då antalet ventiler oftast anges i specifikationerna.
Sen kan ju iofs specifikationerna vara fel om någon har en trött måndag och kör "copy and paste" utan att tänka till.

Så.....kolla antalet ventiler för att få reda på motortyp när det gäller 1,2 TSI/TFSI varianten.
Finns inte ovan listat så kolla vridmoment som jag skrev tidigare.

Sedanen har ju fler litrar i utrymme helt klart, och den rymmer mkt, det märks när man får åka med i den som taxibil i ett varmt land.
Däremot så har ju samtliga halvkombi som tex Golf och Spaceback av Rapid möjlighet att frakta mer skrymmande föremål, om man nu har behov för det.

Om man nu ska jämföra Rapid med Golf, Leon och Octavia (som egentligen inte är rättvist då det är olika plattformar och olika pris) så är dessa betydligt bredare. Och det märks när man åker flera där bak.
Det som jag tycker talar emot Rapid och Toledo är att jag upplever dessa som rätt dyra när man väl byggt den bilen man vill ha.
Å andra sidan så verkar det finnas en del bilar hemma hos handlarna, så tror nog att det är rätt bra prutmån på denna modellen, speciellt Toledon.

Enligt spec så har Fabia Combi större lastutrymme än Rapid Spaceback, iallafall om man räknar liter. Sen är ju vissa mer lättlastade och har andra förderlar som helt plant lastutrymme osv. Så är utrymme bak av vikt så är det nog bäst att ta med barnvagn eller vad man avser frakta och testa på plats hos handlaren.

Uppdaterat: 2015-01-13 12:22
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jo och tycker det är lite mkt pengar för den modellen nu när det släppts lite nytt på marknaden.
Jämför man med tex Seat Leon ST (kombi) så kostar den med Style paket och 110HK 1,2 TSI från 169000 just nu.
Tittar man på nysläppta Fabia Combi så landar den på runt 180 den också, men då med rätt mkt mer lull-lull än Rapid Spaceback.
Sen är ju den vanliga rapiden svår att hitta någon modell att jämföra med, skulle kanske vara vanliga Octavia men den startar ju på 180 tusen men då bara basutrustad.

Uppdaterat: 2015-01-13 12:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Men vill man ha hyfsat med bil för pengarna gäller ju ofta att hitta "rätt" lagerbil - alltså köpa de versioner som köps in i större volym och som ofta har rätt kraftiga rabatter. T ex en Toledo med bl a ACC och dragkrok för 140.000 kr - http://www.blocket.se/stockholm/SEAT_Toledo_1_2_TSI_Style_ERBJUDANDE_57435065.htm?ca=9&w=3 eller en Rapid med ungefär motsvarande utrustning (inkl krok alltså) för 148.000 kr - http://www.blocket.se/sodermanland/Skoda_Rapid_TSI105_49917822.htm?ca=9&w=3 Med lite tur kan man hitta en Rapid med dragkrok, Navi och Xenon för snarlika pengar - typ denna - http://www.blocket.se/alvsborg/Skoda_Rapid_Elegance_TSI105_Borjessons_pkt_57225739.htm?ca=9&w=3

Uppdaterat: 2015-01-13 13:55

Köpte min Rapid då den gått ca 370 mil, fullutrustad (som de som Pi länkat till), fick den för 140.000:-

Uppdaterat: 2015-01-13 14:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det var nog ett prisvärt och bra köp Hacken. Skulle jag handla ny bil idag så skulle jag nog kunna tänka mig en likadan - eller kanske nya Fabia Kombi med 110 hk bensinaren. Och numera lämnar ju Skoda dessutom 3 års garanti som standard (från 2014) vilket inte VW och Audi tydligen mäktar med...:) Seat är lite otydliga - där verkar det ibland som att man måste utnyttja deras eget Finansieringsbolag för att få 3-årsgarantin.

Uppdaterat: 2015-01-13 14:08

Seat's sätt att fixa 3 års garanti med 3 års service är bara barnsligt.
Visst, jag förstår att dom tjänar lite extra flis på att erbjuda finansiering, och så även handlarna. Men att ha det som krav att man finansierar bilen via dom för att få 3 års garanti med service är löjligt.
Enligt den handlaren jag pratade med så räckte det att tex lägga 10 000 på finansiering och sedan betala av det efter en månad så har man 3 års garanti med fri service.
Dock så vill handlarna gärna att man lägger upp en större del på finans då dom får mer kickback från finansbolaget då (vilket bör ses som en chans att pruta lite).

Det som talar för rapiden är att man kan få xenon lampor till den, det kan man inte på Toledon vad jag sett.
Spaceback har ju även rails, kanske bra att tänka på om man ska till fjälls med skidorna.

Uppdaterat: 2015-01-13 15:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Toledon kan man få med LED-belysning - men det är ju inte speciellt billigt och lär därmed knappast finnas på några lagerbilar. Sen är det inte ovanligt med fabriksmonterad dragkrok på lagerbilar från VAG och det ser jag som en klar fördel.

Uppdaterat: 2015-01-13 15:43

Imponerande, var tvungen att gå in och kolla på Seat's sida och numera finns det både LED, I-tech och en massa andra roliga tillval till Toledon.
Kul att se att dom satsar på den och inte bara dammar upp något på sidan och hoppas på det bästa, som dom gjorde med Exeo.

Vet man med sig att det finns en chans att man behöver drag så är det bara att köpa direkt från fabrik, merkostnaden på mellan 12-18 tusen för att få det monterat av märkesverkstad efteråt är mkt pengar.

Uppdaterat: 2015-01-13 16:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Provsatt både nya Fabia Kombi och en Rapid Spaceback idag och måste hålla med de som säger att Rapiden är rymligare. I baksätet kändes komforten avsevärt bättre i Rapiden främst beroende på att stolsdynorna var märkbart längre och därmed gav ett bättre stöd åt benen samt att ryggstödsvinkeln kändes behagligare. Bagageutrymmet däremot så föredrog jag nog Fabias som har dubbla golv och därmed möjlighet att förvara småskräp som man inte vill ha liggande på bagagerumsmattan. Sen återstår att provköra och bedöma vilken som har bäst komfort när den rullar på normal, svensk asfalt. Slutligen kommer man ju inte ifrån att Fabian är byggd på en modernare plattform med de nya versionerna av TSI-motorn liksom att de har autobroms som standard.

Uppdaterat: 2015-01-17 13:56

Har nu kört 2300 mil med min Rapid och nu säger datorn att det är dags för den första servicen.
Den kommer att kosta 3200:- säger Bilcentrum. Skall bli intressant att se vad som ingår i servicen.
För övrigt kan jag säga att jag fortfarande är mycket nöjd med mitt köp.

Uppdaterat: 2015-05-08 19:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.