Vi Bilägares forum

Säkerhet för barn i Alfa Romeo Giulietta

Säkerhet för barn i Alfa Romeo Giulietta

Hej!
Har en fråga om bakåtvänd bilbarnstol (Be Safe) på passagerarsidan fram. Jag kör en Alfa Romeo Giulietta 2011 och har kopplat ur airbagen fram elektroniskt.
Det rekommenderas inte av Alfa eller Fiat men vi är tvungna att ha ett barn fram på grund av att vår andra bil (VW Passat) är på verkstaden) och det går inte att ha båda barnen i baksätet, för då får den som kör inte plats.
Mina frågor är: 1. Någon som har råd om hur jag ska tänka, kan jag lita på att airbagen på passagerarsidan verkligen är avstängd?
2. Stolen fram (en bakåtvänd BeSafe) skymmer sikten i backspegeln. Går det att luta BeSafe-stolen eller flytta hela paketet bakåt i bilen för att få bättre sikt? Eller är det en bättre lösning att köpa en husvagns-backspegel att fästa på bilens högra backspegel?
Jag är helt införstådd med att Alfa Romeo inte är någon rymlig familjebil men just nu måste jag som sagt ha båda barnen i den på väg till dagis och vill åka så säkert som möjligt.
En sämre lösning är att ändå ha båda barnen i baksätet och då placera den bakåtvända stolen bakom passageraren och det större barnet som åker framåtvänd bakom föraren. Det kommer göra det extremt trångt för den passagerare som sitter fram men det kommer vara så under en begränsad tid bara.
Jag tar tacksamt emot tips från den som kör Alfa eller någon annan bil i samma storlek!

Uppdaterat: 2015-01-07 14:14
Maria S

Kommentarer

Vill lägga till informationen att tillverkaren av bilbarnstolen Be Safe rekommenderar att man placerar stolen så nära instrumentpanelen som möjligt, så att det inte blir ett stort glapp mellan stol och instrumentpanel. Därför är jag tveksam till att flytta stolen bakåt för att det kan göra att säkerheten försämras. Men stolen är ju försedd med både stödben mot golvet och sitter fast med bälte och extra fästlinor...så den borde ju sitta fast i alla fall?

Uppdaterat: 2015-01-07 14:48
Maria S

Bra Uno, kör in i solnedgången.

Uppdaterat: 2015-01-07 20:05
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har Uno svarat eller är han trådskaparen?

Uppdaterat: 2015-01-09 11:12

Uno är en Fiat ibland, men oftast är Uno ett troll!

Uppdaterat: 2015-01-09 16:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror att Uno konverterat mer och mer till transa - om man dömer efter hans senaste signaturer och intressen...:)

Uppdaterat: 2015-01-09 17:28

Då får han inte köra bil i Ryssland

Uppdaterat: 2015-01-12 07:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Någon seriös som vet något av värde?
Bland annat så är ett frågetecken kring det här med airbag, om den är "säker" då man kopplar ur den elektroniskt?

Uppdaterat: 2015-01-13 12:39
Maria S

Den där Uno.
Blev själv anklagad för att vara Uno när jag signade upp.
Nu vet vi ju inte till 100% om Maria är en Uno, och jag kommer ge ett råd som där jag förutsätter att det inte är Uno.

@ Maria.
Då Alfa själva inte rekommenderar dig att göra detta så skulle jag nog gå på vad dom säger.
Tidigare så tyckte en del att det inte räckte att koppla ur Airbagen elektroniskt utan att den även skulle kopplas ur av verkstad.
Om det gör någon skillnad vet jag inte, det sitter ju en mindre sprängladdning som blåser upp kudden och även om den är urkopplad av en verkstad så finns det ju kanske en mikroskopisk chans att den utlöses.

Varför inte hyra en bil i en vecka istället medans den andra är på verkstad, känns som ett säkrare alternativ om man nu inte vill chansa och behöver utrymme.

Uppdaterat: 2015-01-13 13:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.