Vi Bilägares forum

Volvo v40 D2 eller D3?

Volvo v40 D2 eller D3?

Ska byta ut vår SAAB 9-3 Linear Diesel från 2007. Pendlar 13 mil om dagen mestadels på 110 km motorväg 2+1 med vajerräcke. Ofta hamnar man bakom en lastbil så det blir en del 90 körning med. Har haft olika SAAB bilar genom åren och älskar deras säkerhet "som på räls" och körglädjen den ger. Bilen vi har idag har gått 19 000 mil och vi har nyligen bytt kamrem, vattenpump, vipparmar och kamaxel. Den kan komma ned till 0,54 om man kör i jämn hastighet på motorväg. Har lyckat med det på 2+2 motorväg. Att köpa en nyare SAAB idag känns inte lika säkert som förut då den i princip har försvunnit. Har tittat på några olika Volvovarianter och har fastnat för V40 Momentum. Gillar utseendet men känner mej inte så hemma på Volvobilar. Kan någon komma med råd och info om hur de är att köra: väghållning, hur mycket de drar / mil, sittkomfort, etc. Kan naturligtvis testa själv men kommer förmodligen bara att jämföra Volvon mot SAABen och då kommer nog SAABen att vinna då jag känner den bättre. Tacksam för svar:)

Uppdaterat: 2015-01-01 22:00

Kommentarer

Lite dum fråga du ställer, hur ska vi veta vad du vill ha för bil, åk och prova så får du svar... Svårare än så är det inte!!!!!!!!

Uppdaterat: 2015-01-01 22:26
Pär

V40 är mindre än din 9-3, så hade nog klivit upp och kollat V60 istället, den är något större men känns mer jämförbar.

Uppdaterat: 2015-01-01 22:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har Peugeote-Pär provkört en Volvo V40 eller en V60? Annars förstår jag inte varför du svarar överhuvudtaget. Hoppas på mer seriösa svar.

Uppdaterat: 2015-01-01 23:17

Jag tycker alla nya Volvo utom V70 och S80 är trånga inne i... Vilket i och för sig gäller nästan alla nya bilar.
För att den ska kännas lika stor inne i är det nog någon av dom som gäller...

Fast har man inte behovet av en stor bil duger nog V40 utmärkt.
Har kört en del 9-3 diesel och den enda nyare volvo jag kört på samma förbrukning är V50 D2, men har å andra sidan inte provat de nyare.
Har däremot provar en 9-3 1,9TTID, -10 den var otroligt trevlig och snål.

Uppdaterat: 2015-01-02 08:34
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Om du kört så mycket Saab och trivts med den blir det lite lurigt att hitta något. Jag kör ju en del annat och förstår vad du menar, men som Lason skriver, har du inte behov av en så stor bil kan jag rekommendera en Audi A4. Den finns ju med en mängd motorer och om du inte väljer någon av de största dieslarna får du ner bränsleförbrukningen ganska bra. När det gäller Volvo är det bara V70 som jag gillar och den kanske är onödigt stor.
Eller varför inte en Insignia, den ger mycket bil för pengarna och har i princip samma motor som Saaben.
Alternativet är ju att du håller fast vid Saab så länge det går, du kan fortfarande hitta hyfsat nya Saabar.

Uppdaterat: 2015-01-02 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med tanke på vad du lagt ner på din Saab så säger jag, byt inte.

Uppdaterat: 2015-01-02 11:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tycker att V40 verkar vara en trevlig bil och D2-motorn räcker nog till för det mesta och blir säkert mest ekonomisk, men det är bara att ge sig ut och provköra:-) Men eftersom du är van vid Saabs stolar vill jag verkligen rekommendera en längre provkörning. Hade en V60 som tjänstebil under ca ett år och den tiden innebar en massa springande till kiropraktor och sjukgymnast:-(
Klarade inte mer än 10-20 mil utan besvär...
Är 187 cm och väger ca 90 kg - stolarna upplevde i alla fall jag som små och otillräckliga. V70:s stolar är något helt annat!

Uppdaterat: 2015-01-02 17:32
Masse

Har en kompis som kör mycket i tjänsten och han hade under ett drygt år en V50 som tjänstebil men stolarna i den passade inte honom alls så det blev en Mondeo som tjänstebil - och en till sån när det var dags att byta efter ca: 2 år. Det var t o m så att hans hustrus Focus (förra generationen) fungerade betydligt bättre för honom än Volvon. Även han är nog av ungefär samma storlek som Masse.

Uppdaterat: 2015-01-02 18:03

Är riktigt förvånad att höra om att Volvos stolar inte håller måttet, är det några bilar som man alltid får höra har bra stolar så är det just Volvo.
Trodde faktiskt att V60 och V70 hade samma stolstyper medans dom kanske snålat in lite på den billigare V50 modellen.

Uppdaterat: 2015-01-02 20:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Glömde bort mig helt när det gäller stolarna, ursäkta!
Eftersom du är bortskämd med Saabs stolar passar nog Volvos bättre än de stolar som den Audi har som jag rekommenderade.
Bilen är trevlig, men stolarna kräver ordentligt med inbyggt sittfläsk för att man ska vara nöjd.
Men det finns ju många som har det och trivs bra med dem, det är bara att prova.

Uppdaterat: 2015-01-02 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej allihopa, och tack för era synpunkter. Blev glatt överraskad att så många har svarat. Har idag varit och provkört en V40 Momentum och den var helt ok att köra men kändes lite B om man jämförde med vår gamla SAAB när det gällde material och teknik. Var även in och tittade på en ny VW Golf Sports Combi TDI 105. Den hade lite bättre teknisk utrustning och var lagom i storlek, sportstolarna var riktigt sköna att sitta i. Har beställt en provtur till nästa helg för att kunna känna på den lite bättre.

Uppdaterat: 2015-01-03 15:56

Bra fråga Madson
Jag har kört mer än 10 nya Volvo genom åren mest bensinare men diesel på slutet i hela hästktaftsområdet och 2 nya Saabar senaste modellerna bensin och diesel. SAAB bland de bästa av bilar i vägegenskaper och körkänsla- ,,,
Du ska välja V40 versionen med högre effekt om du är lätt på gasen när du kör. Dieslarna är överlägsna bensinarna i vridmoment vid lågt varvtal dvs styrka .Fördelen ligger just i att inte behöva varva upp så mycket för att få upp farten dvs du behöva trampa gasen i botten som HK-stinna bensinare gör utan att hinna med i början,,,-
Har mest funderingar kring Volvos servceavtal nu som jag prövar för första gången
http://fatherben.se/wordpress/volvos-serviceavtal-arsmil-lite-luddigt-beskrivna/

Uppdaterat: 2015-01-03 17:46
bengt39

Köp ingen mindre motor än D3, i alla fall inte om du tänker köpa en V60. Volvo gör fruktansvärt tunga bilar och bilen blir lätt undermotoriserad om du väljer en motor på under 150 Hkr. Min kollega på jobbet kör en V60 med D2 motor och den är otroligt seg att köra. En V60 trots sin lilla storlek väger nästan 1700 kg. Jag vet inte vad en V40 väger, men antagligen mer än 1500 kg... så en motor på mindre än 140 khr är inget vidare på denna tyngden.

Uppdaterat: 2015-01-03 19:03
Styggavargen

Den är seeeeeg.....
Jag tror säkert att den räcker, men inte om man tänker på vad du är van att köra.

Uppdaterat: 2015-01-03 20:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pratade precis med en granne som beställt en ny V60, och jag berättade vad som diskuterats i denna tråden rörande stolar i Volvo.
Tydligen hade säljaren sagt precis det som vi pratar om i tråden, att stolarna är "sämre" i v60 och nedåt, men...och det finns alltid en men. OM man väljer till R paket eller business paket så får man samma kvalitetsstolar som sitter i V70 med lite mer skålning och som håller bättre för långa turer.

Man kanske ska ta det med en liten nypa sakt iochmed att det kommer från en Volvosäljare, men ändå intressant info som man kanske ska ha i bakhuvudet OM nu trådskaparen köper sig en Volvo.

Uppdaterat: 2015-01-03 20:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag hade inte en tanke på det med stolarna heller, har du värk i kroppen så blir det nog väldigt svårt att hitta något bättre, Saab gjorde enligt mig, och många med mig, de bästa stolarna av alla, har nog aldrig suttit obekvämt i en Saab... Av (Nyare) Volvo är det bara V70N jag kört riktigt långt med och dom håller samma klass som Saab iaf.

Uppdaterat: 2015-01-03 23:41
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Angående originalfrågan; D2 eller D3 i V40?

Jag har god erfarenhet av båda dessa motorer i V40 genom Hertz.

D2 (115hk) räcker nästan garanterat till, men kommer förmodligen upplevas tröttare än 9-3 i många situationer. Den är dock lätt att köra snålt, Du kommer inte har några problem att nå lägre förbrukning än vad du gör med din 9-3. Oavsett om du väljer automat eller manuell bör tilläggas. Jag upplever inte att automaten ökar förbrukningen nämnvärt, något ytterst lite möjligtvis.

D3 (150hk) däremot är en rapp motor när den sätts i en relativt liten bil som V40. 350 Nm mot D2:ans 270 Nm, vridet börjar dessutom tidigare och finns kvar längre upp på varvmätaren i D3 jämfört med D2. Motorn är snål men inte alls lika snål som D2, men om du behöver jämn fart på motorväg för att komma ner i 0,54 l/mil med SAABen låter det som att den skulle vara snålare än SAAben i alla fall. I vart fall med manuell låda, minns inte riktigt vad jag brukar ha för förbrukning med automaten. Skillnaden mellan automat och manuell är dock större i D3 än D2.

Du får olika växellådor i D2 eller D3 oavsett om du väljer manuell eller automat. Alla fyra alternativ är dock 6-växlade, men det kan ju vara intressant att jämföra utväxlingen mellan de två manuella alternativen.

När det gäller automatlådorna är D2ans av typen "Powershift" vilket jag tror motsvaras VWs DSG funktionsmässigt. Personligen gillar jag inte denna om man kör mycket i stan, men i annat fall är den sjukt trevlig att köra och som sagt förbrukningsmässigt kommer den inte till korta mot den manuella varianten. D3ans låda heter geartronic och är vad jag förstår en klassisk automatlåda, otroligt mycket skönare att köra i alla lägen, om du frågar mig, men lite törstigare som nackdel. Med båda växellådorna kan man välja växel själv om det är något som är intressant.

/Oscar

Uppdaterat: 2015-01-04 08:19

Hade en V60 D2 som hyrbil ett tag.
Väldigt trevlig att köra för att vara en Volvo, riktigt kul att vrida runt på småvägar, jag blev faktiskt förvånad hur fin väghållning den hade. Stolarna var sköna för mig, värre var det med mittkonsolen som man slog armbågen i när man växlade.
Snål, jag körde inspirerat just för att den var kul att köra, drog strax över 0,5 då.
Motorn funkade utmärkt på mindre vägar, men när farten trissades upp och man skulle göra en omkörning tog det roliga slut.
Sämst med hela bilen var utrymmet, hur en så stor bil kan vara så trång är en gåta.

Uppdaterat: 2015-01-04 14:33

Jag tror inte att du blir särskilt nöjd med D2 när du kommer från 9-3an, det blir en rejäl tillbakagång, ungefär som att köra 9-3an med en fullastad släpkärra för jämnan.
Med D4 blir det ju en helt annan bil, då är prestandan jämförbar.
Men jag tror att det bästa förslaget är det som Hacken ger i #7, men ibland är det ju kul att sparka förnuftet i häcken och prova något nytt.
Men åk för sjutton runt och prova annat än V40 för samma pengar!

Uppdaterat: 2015-01-05 21:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vill ju gärna behålla känslan som man har när man åker i 9-3 :an. Var och tittade på en V60 D3:a i förrgår, den kändes mer rätt i storlek men var inte så skön att sitta i och stolarna måste ställas in manuellt, Låter kanske trivialt men har vant sig med en viss standard känns det svårt att byta ner sig. Det kommer bli svårt att hitta en bil som är bättre än 9-3:an. Kruxet är ju att bilen blir mindre värd som inbytesbil om vi behåller den som #7 föreslår. Ska leta efter en V60 D4 som #22 tipsar om, det låter ju bra om den kan svara upp mot 9-3:an.

Uppdaterat: 2015-01-06 19:38

Är ni flera förare på bilen är det klart att stolsinställningen spelar roll, då vill man ju gärna även ha minnesfunktion. Annars kvittar det ju...

Uppdaterat: 2015-01-06 22:46

Överraskande nog är det ingen större skillnad i pris mellan V40 och V60,..inte heller om man vill ha en starkare motor. Oavsett detta så är det inga småpengar som vi pratar om.
Har själv bara kört V60 ( summum )med D3 och den går inte dåligt. Med ett chip för några tusenlappar så går den än bättre.
Förstår inte kritiken mot stolarna då jag skulle tro att de nog placerar sig högt ibland de bästa.
Nackdelarna är det som alltid nämns det irriterande dåliga bagaget och att priset är högt.
Att stirra sig blind på vad en bil förbrukar under vissa omständigheter säger ingenting om snittförbrukningen. Den körningen som nämns alltså +110Km/t kan nog gynna D3:an framför D2:an om man betänker mina egna erfarenheter utav motorn. ( dock då placerad i helt andra bilar )

Den nya D4 motorn på 190Hk ( i V40 )har fått mycket beröm men jag tycker som sagt att det är mycket pengar att betala för en så liten bil.
Att säga att den motorn är jämförbar mot Saabens är en förolämpning mot Volvo. ( redan D3 är jämnsnabb på pappret )
Tycker sammanfattat som "saabnisse" att du skall prova fler bilar. Kan du tänka dig att betala +300.000kr för en bil så finns det ju mycket att välja på.
Kanske hittar du en bil som passar dig bättre hos något annat fabrikat som du tidigare inte har tänkt på så ha inte för bråttom.
Känslan som du har utav den egna bilen som du har kört tusentals mil med infinner sig inte i någon annan bil efter en kort provtur.
Lycka till!

Uppdaterat: 2015-01-07 14:06

Det stämmer bra det simon_d;) Det är därför jag behöver synpunkter från er som har längre erfarenhet av andra bilar än SAAB 9-3. Hade jag tid och råd skulle jag åka runt och provköra många fler bilar än jag kan idag. Men jag tänkte ta hjälp av er andra bilförare som har bilar som ni är nöjda med eller har erfarenhet av.

Uppdaterat: 2015-01-07 16:31

Kolla in nya Opel Insignia, är nog en av dom mest underskattade bilarna som finns i Sverige idag, att den inte säljer bättre är ett riktigt under.

Uppdaterat: 2015-01-07 17:51
Pär

Ja, Insignia gföreslog jag i #6, det är märkligt att det är så svårt att återupprätta Opels rykte, det är ju mer än femton år sedan de hade rykte om sig att vara rostburkar. Mekaniskt har det ju inte varit några större problem, åtminstone inte på Insignian.
Men personligen tycker jag att den har en idiotisk design med för små rutor och det delar den ju med Volvos småbilar också.
För mig är det bara V70 som jag gillar ( och XC60, men det är ju en annan typ!)

Uppdaterat: 2015-01-07 19:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med om att Opel är sjukt underskattade i Sverige. Har inte kört en Insignia då den inte ligger i mitt intresse p.g.a att den är för trång. Om en V60 är tillräckligt rymlig så fungerar en Insignia också.
Saab är prisvärda bilar och att hitta en modern ersättare för rimliga pengar är nog inte så lätt men opeln är helt klart ett sådant alternativ värd att provköra. Den finns med Dieselmotorer upp till 195Hk och även med 4x4 samt en massa säkerhetsutrustning. En 170Hk Touring med det mesta i utrustning och säkerhetsväg (inkl drag/värmare) landade på 311,000kr vilket får anses vara väldigt generöst. Om stolarna duger har du nog en "vinnare" här!

Uppdaterat: 2015-01-07 20:10