Vi Bilägares forum

Begagnad Saab 9-3 2,0 t -2007 sportcombi

Begagnad Saab 9-3 2,0 t -2007 sportcombi

Ja imorgon bär det iväg för att kolla på ett exemplar. Det är inte jag som skall köpa utan jag åker mest med som smakråd. Bilen har rullat c:a 11 000 mil. Så alla ni erfarna Saab-mekaniker och/eller Saab-frälsta: Något speciellt jag skall kolla extra noga efter? Några kända svagheter (liknande som 9-5 med tändkassetter, SID, vevaxelgivare, vevhusventilation, kamkedje/turbras etc)?

Vore bra att veta innan man åker och kollar.

Uppdaterat: 2014-12-10 21:20
Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Kommentarer

Motorn håller väldigt bra på 9-3. En svaghet kan vara kupefläkten. Ta bort kupefitret, sitter under vindrutan på hö sida, och kolla ner i fläkten. Är axeln till vingen rostig kan det ha läckt in vatten och fläkten kan vara på gång. Läckaget är lätt fixat, ny tätning runt kupefilterhuset, men fläkten är dyrare. Kolla också att ACn fungerar, tätningen till förångaren brukar kunna rosta och klämmer sönder förångaren. Det är mycket elektronik i bilen så om ni har möjlighet att läsa av felkoderna så är det bra. Annars är det en skitbra bil. Själv hade jag nog valt den faceliftade -08

Uppdaterat: 2014-12-10 21:38

Under ratten nere vid pedalerna.

Uppdaterat: 2014-12-10 21:48

Har han bytt pumpen är nog allt ok. Det är motorolja som tränger in i burken via axeln. Vanligt fel på de äldre bilarna, trodde det var bättre pumpar på 07 faktisk. Jag har aldrig varit med om styrväxelbyte pga detta. Har han bytt delar så har han väl kvitto? Svårt att se annars om inte burken ser ny ut!

Uppdaterat: 2014-12-12 07:02