Vi Bilägares forum

Vattenpump + kamkedja

Vattenpump + kamkedja

Hur länge brukar en vattenpump in en bil med kamkedja hålla? Det är kanske lika bra att byta kamrem + vattenpump om man får byta vattenpump i en bil med kamkedja efter 4-5 år. Vad säger ni som nyttjar/t bilar med kamkedja under en längre tidsperiod? Finns det någon tumregel eller är det tur/otur som avgör?

Uppdaterat: 2014-11-26 20:17

Kommentarer

Ska vi ta det från början, har du rem eller kedja?

Uppdaterat: 2014-11-26 20:23

Grejen är att en kamrem spänns och släpps, och då påfrestar det vattenpumpen, om den går på kamremmen.

Går den då sönder så ryker motorn ofta på kuppen.

Drivs den bredvid som på bilar med kamkedja, är den ofta kraftigare för att hålla, dels så går inte motorn åt skogen om den går sönder...

Uppdaterat: 2014-11-26 21:05
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Det är inte i alla bil motorer där kamremmen driver både vattenpump och kamaxel, finns motorer som har separat rem till vattenpump. Exempelvis min Audi A4 1.8T har två remmar där kamremmen endast driver kamaxeln och ytterligare en rem för vattenpumpen. Bilen är snart 11 år gammal och ingen kamrem är ännu bytt då Audi bestämt hävdar 18.000 mil utan tidsintervall. Bilen har gått 7300 mil på 11 år. Jag är enda ägaren, köpte bilen ny.

Uppdaterat: 2014-11-26 21:06
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats1 18000mil är en rekommendation, jag skulle nog byta vid 12000. Kanske tidigare om det finns tendens till sprickor!

Uppdaterat: 2014-11-26 21:17