Nästa artikel
Mercedes EQS lockar med 56-tumsskärm och tupplursläge
Nyheter

Mercedes EQS lockar med 56-tumsskärm och tupplursläge

Publicerad 30 mars 2021 (uppdaterad 30 mars 2021)
Flera nya finesser begår premiär i Mercedes eldrivna lyxbil EQS. Den utmanar S-klass om rollen om teknikpionjär.

Senare i april ska Mercedes visa upp den nya flaggskeppsmodellen EQS, som blir den senaste medlemmen i den eldrivna EQ-familjen. Modellen har ett tufft uppdrag – den kan nämligen bli märkets nya teknikpionjär, en roll som lyxbilen S-klass haft tidigare.

Nu visar Mercedes upp de första interiörbilderna på EQS. Bilen har Mercedes infotainmentsystem MBUX och en så kallad ”hyperscreen” som tillval. Skärmen kopplar ihop digitala instrument med en pekskärm för infotainmentsystemet och en separat skärm för passageraren. Den totala skärmytan ligger på massiva 56 tum.

Problemet med pekskärmar är att föraren inte kan känna knapparna på samma sätt som med fysiska reglage. Det ska Mercedes försöka lösa med haptisk och tryckkänslig återkoppling när föraren tryckt på den digitala knappen.

Den som inte uppskattar 56-tumsskärmen kan fortfarande välja en mer traditionell skärmlayout som i S-klass, med en ”flytande” infotainmentskärm på 12,8 tum samt digitala instrument med en 12,3-tumsskärm.

Mercedes EQS får även fingeravtrycksläsare samt en kamera med ansiktsigenkänning för att identifiera föraren och anpassa bilens inställningar. Ett så kallat hepafilter ska stänga ute pollen och andra mikropartiklar och det finns ett ljudsystem med 15 högtalare från Burmester som tillval.

Den som sitter och laddar sin bil kan även aktivera ”tupplursläget”. Det innebär att sätet intar viloposition för att föraren ska kunna ta en lur. Bilen skickar även ut avslappnande ljud i högtalarna. När det är dags att vakna ändras ljudet, sätesventilationen och massagen sätts igång, stolen rätas upp och en ”behaglig doft” sprids i kupén med hjälp av det särskilda doftsystemet.

Mercedes EQS får ett batteripaket på upp till 108 kWh och en räckvidd på upp till 70 mil enligt WLTP-körcykeln. Luftmotståndet i den slankaste versionen ligger på 0,2 – en imponerande siffra som förväntas ge lägre förbrukning.

Läs också: Första bilden: Fler detaljer om nya Mercedes EQS

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.