Vi Bilägares forum

Kamremsras Sharan

Kamremsras Sharan

helt nya här och ingen meckare - önskar bara lite tips och råd.

Min Sharan, 07:a, har fått kamremsras och det är oklart vilka skador som blivit av detta.

Min fråga/fundering gäller "vad som gäller" då det står att kamreren skall bytas vid 18.000 mil, bilen har gått 14.500 mil... Är ju en bit kvar. Just nu står den på en privat auktoriserad verkstad, all service gjord enligt boken och stämplar finns...

Min verkstad så åt mig att Ringa Möller bil och kolla vad de tycker?
 
Min fråga/fundering? Hur troligt är det att Möller bil hjälper till med denna kostnad? Det är ju enligt boken långt kvar tills jag skulle byta remmen...
 

Uppdaterat: 2014-10-07 19:20
Johan

Kommentarer

Jag tror inte Möller tar på sig någon kostnad för det här, men det skadar aldrig att fråga, men har du rätt försäkringsbolag kan du få det på maskinskadeförsäkringen, det finns några få bolag som har upp till 15000 mil.
Det är alltid tråkigt när remmen pajar, den gör det ju utan förvarning till skillnad från kedjan som varnar med rejält rassel innan den är slut.

Uppdaterat: 2014-10-07 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På en 2007:a är det svårt, brukar vara 6 års begrönsning. Kolla upp historiken noga, VW kanske kan stå för det, eller måste stå för det...

Uppdaterat: 2014-10-07 20:53
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Skal VW stå för fiolerna så gäller det nog att all service utförts enligt serviceplanen och på auktoriserad verkstad. Men en 7 år gammal bil - nja, såpass gamla bilar tar sällan tillverkaren ansvaret för. Men försöka kan man ju alltid. Men kolla också hur långt maskinskadeförsäkringen sträcker sig men risken är även här rätt stor att den inte täcker upp till 15.000 mil.

Uppdaterat: 2014-10-07 21:17

TACK för alla svar.... även om det ser dystert ut:(

18.000 mil står det i boken och i serviceplanen som verkstaden har i datorn. Det står ingenting om ålder eller år, bara 18.000 mil. Servicen innan var på vid 16.000 mil och då stod inget om kamrem. Ska man inte lita på intervallerna? Hade det stått vid 16.000 eller ännu bättre, efter 6 år så hade man ju självklart bytt.

Man gör ju bara som det står - trist trist;(

Får ringa och höra... Större chans på en Triss låter det ju tyvärr som!

Uppdaterat: 2014-10-08 07:16
Johan

Jag har kört 25.000 mil med en VW med kamrem utan att byta en enda gång - men den motorn skulle tåla ett kamrems-ras så därför var det bara att köra på. Sen såldes bilen så jag vet inte hur länge remmen höll.

Uppdaterat: 2014-10-08 10:17

De äldre VW-bilarna var snällare mot remmen då dom inte hade automatisk remspännare. Ang TS: Vi får in några sådana här bilar per år. Bilar som är servade enligt plan och där remmen gått ett par tusen mil innan 18000mil. Personligen tycker jag att tillverkaren ska stå för merparten av kostnaden då man faktiskt har gjort allt man ska för att bilen ska fungera smärtfritt. Jag hade nog gjort som leifer säger och bytt vid 12000 mil för att vara säker.

Uppdaterat: 2014-10-08 20:55

På den service där man skall byta kamrem på VW/Skoda byter man alltid vattenpumpen med, i alla fall om inte kunden säger nej till det. Det står i serviceinstruktionerna för verkstadspersonalen att vattenpumpen skall bytas.

Uppdaterat: 2014-10-09 14:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det gäller generellt alla bilar med rem.

Uppdaterat: 2014-10-09 15:47

Jag vet inte hur det ser ut på 1,4t men generellt brukar man inte blanda in vattenpumpen i kedjedrivningen.

Uppdaterat: 2014-10-09 21:04

Den drivs av en egen rem från avgaskammen.

Uppdaterat: 2014-10-10 14:53

Kan bli bra, tiden får utvisa.

Uppdaterat: 2014-10-10 15:34