Vi Bilägares forum

Service Ford

Service Ford

Hej! Blev väldigt fundersam idag då min vän berättade om sin bokade service på sin Ford focus.
Bilen är av 2011 /12 års modell och har en udda kombination med en 2.0 l 115 hk diesel med automatlåda. Är väl ingen riktig automat utan motsvarande vw s dsg. Bilen har rullat 3500 mil och ska servas varje år, det märkliga nu var att verkstaden uppgett att man skulle byta oljan i växellådan samt göra ngt med partikelfiltret (byte) det skulle göras var tredje år. Kostnaden för denna service var hutlösa + 8000 kr , det jag undrar är om det verkligen stämmer med både filtret samt växellådan? Om det är så så är det ju mkt märkligt med så kort intervall. Har en känsla av att dom försöker blåsa honom då han går med på allt.
Svar på detta tack! 

Uppdaterat: 2014-10-02 22:45

Kommentarer

Ringde en annan Ford verkstad idag, oljebyten på vxlådan ska tydligen göra på 3år eller 6000 mil.
Tur man inte äger en Ford då, dom tog 9100kr för den servicen.
Borde vara samma låda i Volvos bilar eller? Ngn som vet.. Tror inte Volvo har byte var tredje år.
Ingen som kan Ford/Volvo?

Uppdaterat: 2014-10-03 08:20

På DSG lådorna så är det 6000 mil som gäller och dom servicarna är dyra eftersom dom byter olja i lådan som jag tror är ca 3,5liter och är därför priset blir dyrt... Men att byta olja redan efter 3500 mil känns konstigt.

Uppdaterat: 2014-10-03 10:01
Pär

Nu var det ju 6000 mil ELLER 3 år så den bil som avsågs uppfyllde ju kravet "3 år" om jag tolkat detta rätt. Men dyrt är det hursomhelst.

Uppdaterat: 2014-10-03 10:52

Det är ju lite märkligt med ett datum för byte av olja, det är ju inte precis som mjölk som surnar efter en viss tid.
Oljan bör naturligtvis bytas efter en tid, men den tiden bestäms ju främst av antalet körda mil, inte hur lång tid det tar att köra dessa.
När det gäller motoroljan är det en annan sak, den bör absolut bytas minst varje år även om den inte varit med så många mil, men här verkar det som man hittat ett bra sätt att tjäna extra pengar.
Växellådsolja utsätts ju inte alls för samma påfrestningar som motoroljan, här rör det sig ju mest om föroreningar från mekaniskt slitage och dessa borde gå enkelt att ta bort i ett vanligt filter och då hade kanske oljebytet kunnat ske först vid 12000mil, men då hade ju serviceverkstäderna förlorat en bra mjölkko :-(

Uppdaterat: 2014-10-03 19:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oljan som ska i lådan verkar vara samma som till VW med våtlamell-DSG
https://www.motor-oel-guenstig.de/Getriebeoel/DGK-DSG:::8_226.html

Uppdaterat: 2014-10-03 22:22