Nästa artikel
Grattis på V8-motorns dag – här är två V8-ikoner och två udda skapelser
Nyheter

Grattis på V8-motorns dag – här är två V8-ikoner och två udda skapelser

Publicerad 10 mars 2021
V8-motorn firar sin internationella dag den 10 mars. Vi önskar grattis med att lista två V8-ikoner och två riktigt udda skapelser.

Ford lanserade sin legendariska sidventilare den 10 mars 1932 – och den motorn förändrade hela bilvärlden. Därför firas den internationella V8-dagen just detta datum.

Motorn som Ford lanserade räknas som den första massproducerade V8:an och sedan dess har motortypen dykt upp hos nästan alla stora bilmärken oavsett ursprungsland.

Men alla V8-motorer är inte skapade enligt samma mall. Här har vi samlat tre V8-motorer som sticker ut mer än andra.

Foto: Claes Johansson

Tjeckisk, luftkyld och svansmonterad

När vi pratar V8-motorer tänker de flesta på jänkare – med all rätt. Det är amerikanska biltillverkare som gjort motortypen känd. Men faktum är att även tjeckiska Tatra var tidigt på bollen med modellen Tatra 77, som redan på 1930-talet hade en 3,0-liters luftkyld V8-motor.

Den gav från början inte mer än 60 hk, men effekten skruvades senare upp till 75 hk. Förutom luftkylningen stack motorn ut i mängden eftersom den var svansmonterad, hade hemisfäriska förbränningsrum (en teknik som Chrysler senare använt) och torrsump som är vanligt i tävlingsbilar för att säkerställa smörjning vid höga g-krafter.

Tatra 77 var en högintressant bil även i övrigt. Den ses av många som den första serietillverkade bilmodellen att designas med fokus på aerodynamik. Att sänka luftmotståndet var ett smidigt sätt att göra bilen effektivare, upptäckte de två skaparna där den ena också var aerodynamikingenjör för Zeppelinprojektet.

Läs också: 7 imponerande Sovjetbilar som är bortglömda sedan länge

Brittisk-japanskt samarbete

Japanska biltillverkare kanske inte sticker ut som några ”V8-ivrare” men faktum är att både Toyota, Mitsubishi och Nissan haft V8-motorer i utbudet. Och flera biltillverkare, däribland Volvo, har använt en V8 utvecklad av japanska Yamaha.

Honda har i stor utsträckning satsat på andra motortyper, men under 1990-talet när märket expanderade i USA fick huvudkontoret hård kritik från återförsäljare som längtade efter en V8-modell att sälja.

1993 kom en lösning, även om den var kontroversiell. Då lanserades nämligen suv-modellen Honda Crossroad, som var en Land Rover Discovery med Hondamärken. Vips, så hade Hondasäljarna en V8-modell att pracka på kunderna.

Motorn som satt i Discovery var förresten den klassiska Rover-V8:an som började sitt liv hos General Motors i USA men som sedan kom att – i omarbetad form – hamna under huven hos nästan alla brittiska bilmärken. Den byggdes ända fram till 2006 då den somnade in efter 46 års tillverkning.

Snabb, törstig och udda

Vi kan förstås inte skriva om V8-motorer utan att nämna Volkswagens underliga skapelse från det tidiga 2000-talet. 

Vid den här tiden var det koncernens stränge och hårdföre höjdare Ferdinand Piëch som styrde och ställde med ingenjörerna, och nu hade de fått i uppgift att utveckla något så udda som en V8-motor i ”W-konfiguration”.

Någon långkörare blev det inte. Den större W12-motorn finns än i dag hos Bentley men W8-motorn blev knappast någon succé. Men det kan också bero på att den bara fanns i mellanklassmodellen Passat och dessutom under bara tre års tid.

4,0-litersmotorn hade 275 hk och 370 Nm och lockade med mjuk gång. I dag klassas den ovanliga modellen som en framtida klassiker som förtjänar att bevaras, även om motorjournalisterna knappast var lyriska när Passat W8 lanserades.

”Den går som ett spjut och dricker som en svamp”, skrev Vi Bilägares Mikael Schultz i nummer 9/2002.

Läs också: ”Den går som ett spjut – och dricker som en svamp”

Insomnad klassiker

Förra året kom beskedet att Bentley skulle lägga ned den lyxigaste och dyraste sedanmodellen Mulsanne. Med den försvann även märkets klassiska V8-motor på 6,75 liter. De mest grundläggande specifikationerna för motorn var desamma sedan första versionen lanserades 1959.

Motorn har alltid byggts för hand och tar 15 timmar att sätta ihop. Med nya och hårdare utsläppsregler i antågande kan Bentley inte längre ha två olika motorfamiljer och därför skrotas den gamla V8:an.

Utvecklingen av V8-motorn började hos Rolls-Royce 1952, men när märket hamnade i BMW:s ägo gick Rolls-Royce över till BMW-motorer.  Bentley fortsatte dock utveckla motorn i flera år och ända sedan 1968 har motorn haft det klassiska namnet Six and Three-Quarter Litre, med hänvisning till motorns cylindervolym på 6,75 liter.

Läs också: Slutkört för Bentley Mulsanne – och den klassiska V8-motorn

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.