Vi Bilägares forum

Vad är det för fel på bakljus?

Vad är det för fel på bakljus?

Nu har det varit dimma de senaste dagarna när jag åkt till jobbet. På vissa sträckor har det varit sådär att man lagom ser motorhuven.

De senaste åren har jag suttit som en gammal vresig gubbe och hytt med näven åt alla idioter som inte har vett att använda dimbakljuset. En grov uppskattning jag gjort är att ungefär en bil av tio har det tänt när det är riktigt dimmigt. Alltså tycker 90% att det är helt ok att ingen bakifrån kan se din bil.

Men den här hösten har det blivit mycket, mycket värre. För nu ser man rätt många bilar som är så nya att de har DRL-ljus och därmed inget ljus alls bakåt! Om man nu tycker att dimbakljus är överkurs så får man väl åtminstone tända halvljuset så att nånting lyser där bak!

Det är uppenbart att en stor del av bilisterna inte är kompetenta att köra bilar med automatiskt ljus. Det behövs en massiv informationskampanj om hur det fungerar och rimligen borde väl de myndigheter som godkänt konstruktionen ansvara för det. Sedan, av farten, kan man väl ta upp det där med dimbakljuset också. Jag har en stark misstanke att många bilförare inte ens vet att det finns eller vad det är.

Uppdaterat: 2014-09-17 07:22

Kommentarer

Många vet nog inte heller att dimbakljusen måste släckas om det ligger en bil bakom.

Uppdaterat: 2014-09-17 09:17
It's a very good idea to leave a sinking ship

Sen måste man kanske inte ligga 5 meter bakom om det är dis och dimma utan man kanske får anpassa avståndet lite så att den som ligger framför slipper slå av och på dimbakljuset i ett.

Uppdaterat: 2014-09-17 09:30

Och den som lyckas tända dimbakljuset, glömmer sen att släcka när det inte behövs!
I bästa fall finns det automatik som nollställer strömbrytaren när man stänger motorn.
Men påfallande mönga kör med det i klart väder och mörker, och det är bländande!
Dimljus tillsammans med halvljus är också vanligt, ser ju fräckt ut!
Men, när såg jag senast polis vända, för att beivra sånt? Kommer inte ihåg......
Det är ju lag på full belysning vid dålig sikt, och förbud på dimljus kombinerat med halvljus.
För länge sen, när jag var ung och obetänksam, kunde en polispatrull stoppa en, och berätta att man betedde sig dumt.
"de e böter på detta, men jag ska va snäll om du inte gör om det" har jag hört några gånger, och tog lärdom!
Idag måste varje ingripande vara mätbart, och då krävs det papper, då måste man bötfälla istället för skitsaker, och man vill kanske inte bötfälla folk för glömska, om man inte är robocop!

Uppdaterat: 2014-09-17 09:58

Då de flesta inte ens orkar öppna instruktionsboken till bilen så blir det nog såhär, vet inte hur många som jag fått förklara vad "dimljussymbolen"betyder och varför den är tänd ibland.
Lite som med mkt annat så behövs elektronik så att "tänk själv" funktionen hos många inte behöver aktiveras.
Jag skulle lobba för smart elektronik som känner av dimma och har man en modern bil som är "uppkopplad" så borde det ju inte vara några problem alls med att lösa detta problem.
Bilen kollar väderleksrapport för området, dimljus på om det är dimma. Och en sensor därbak som läser av ljus från bilar bakifrån och släcker dimljus när dessa kommer nära nog för att anses bli bländade.

Uppdaterat: 2014-09-17 10:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tidigare har förklaringen varit enkel
Vanliga glödlampor drar ström och slits ut.
Ström kostar bränsle, lampor är miljöfarligt avfall.
När man då pratar om en bil på varannan invånare i eu, är det ingen liten miljöpåverkan, även om vi pratar en halv procent mer bränsle för tänt ljus.
Och ett berg av glödlampor!
Där tror jag många av de stora ländernas vägran att lagstifta om halvljuslag ligger.
Nu utrustas ju de flesta nya bilar med led, drl och bakljus, vilket är extremt strömsnålt, då kunde man gå med på varselljus, eller drl.
En tysk kollega, chaufför, sade dessutom något intressant, om bakljusen är tända på dagen, syns stoppljuset sämre, och det kan jag nog hålla med om.
Men med ledlampor, är det ju lättare att konfigurera baklysena, så att det funkar bättre, med olika fält av kontraster osv.
Så vad säger att vi svenskar har haft rätt i allt, men vi får kanske rätt med tiden.......
Eller, med mp i regeringen, kanske vi går in i ett mörker........

Uppdaterat: 2014-09-17 22:36

Crister1, Led ljus eller glödljus är en avsevärd skillnad, därför har man sett nyttan av varselljus, ett steg i den riktningen.
Ca en halv procent sägs vårt fullt upptända, gammaldags halvljus dra.
Min v40 drar 150w, på 12 lampor.
Jag drog ju ut resonemanget till hela belysningen.
Om då din vectra är genomsnittlig, och varje lampa byts, säg 3 ggr på bilens livslängd, så är det ca 50 lampor på varje bil.
2011 fanns det 1 miljard bilar i trafik i världen.
Även om bränsleförbrukningen av detta är marginell, är det nog inga småsiffror.
Tror inte lagstiftarna har din enskilda kostnad i fokus.
Bromsljuset är kanske hans egna resonemang, men kontrasten blir sämre.
Själv tycker jag att dagbelysning fram är bra, bak känns som det kvittar!
Håller med om att dagens automatik inte är bra, om folk inte klarar att hantera den.

Uppdaterat: 2014-09-18 07:38

Största problemet är att folk inte har en aning om vad de håller på med, man får vara glad varje gång de kommer dit de har tänkt...
Hur belysningen fungerar, om den fungerar och vad som lyser var har de flesta ingen aning om, utan de har fått veta när de köpte sin nya fina bil att "joråsatt, belysningen sköts ajtomatiskt nuförtiden på en sån häringa modern kärra föståru, inget du behöver bry dig om, finfint"

Åter igen, eget ansvar har tyvärr gått ur tiden, lika så tänka själv och det har ersatts av tänka själviskt.

Dimljus behövdes bitvis i morse, definitivt, mitt var nog tänt en sju åtta gånger, men även släckt när det inte behövdes för att inte blända eller störa reaktionen för bakomvarande om man måste bromsa.

Kan någon för övrigt förklara varför det fortfarande säljs bilar som har TVÅ dimbakljus? En ny A3:a och en ny S80 bland annat... Mårrr

Uppdaterat: 2014-09-18 08:15
*Robban

Två dimbakljus gör ju verkligen att bromsljuset syns sämre!
Naturligtvis borde man kunna begära att fordonsförare vet vad dom sysslar med........
Håller med, lathet är ordet!

Uppdaterat: 2014-09-18 09:08

Två dimbakljus gör ju verkligen att bromsljuset syns sämre!
Efter tusentals mil på autobahn, och andra motorvägar i europa, vill jag att folk ser mitt bromsljus.
Naturligtvis borde man kunna begära att fordonsförare vet vad dom sysslar med........
Håller med, lathet är ordet!

Uppdaterat: 2014-09-18 09:11

De anledningar jag kan komma på rörande 2 dimljus är...
* Symmetri är snyggt
* Redundans, går ett sönder så har man ett till
* För att kunna jävlas maximalt med människan bakom.

När det eget ansvar så handlar det nog mkt om ren lathet, man orkar inte sätta sig in i hur en knapp fungerar utan "förutsätter" hur saker fungerar utan att tänka ett steg längre.
Den där manualen som följer med alla saker man köper är ju skriven av en anledning, och har man köpt något för ett par hundra tusen så skadar det ju inte att ta några minuter och bläddra i den.
Å andra sidan, om man gör detta så faller hela ursäkten "hur ska en vanlig människa kunna förstå något sådant....."

Uppdaterat: 2014-09-18 09:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har sett en del bilar med ett dimljus centralt placerat (tror jag) och då dom vävt in det i designen av bilen rätt snyggt.
Kanske är bättre med ett dimljus istället för två. På så sätt så misstar man det inte för bromsljus.

Uppdaterat: 2014-09-18 09:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Dimbakljusen är alltid separata ljuskällor skilda från bromsljusen. Dessutom har alla moderna bilar ett högt mittmonterat bromsljus.

Uppdaterat: 2014-09-18 10:34

Måste erkänna att jag aldrig använt varken dimljusen i fram eller bak under dom snart 11 år jag ägt min Audi. Fast då har jag inte kört i dimma heller så det är den enkla förklaringen.

Uppdaterat: 2014-09-18 12:44
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Något som jag märkt nu på hösten när det är just mycket dimma är att bakljusen INTE tänds när man åker in i fet dimma.
Pendlar Karlstad - Oslo på veckobasis och har upptäckt detta på ett skrämmade sätt när man åker på "nya" E18 och helt plötsligt dyker det upp en bil som kör mycket sakta utan bakljusen på i fet dimma. Då blir det hårt på bromsen. Det är först då som jag själv kommer att slå på ljusen på den vanliga knappen.

Uppdaterat: 2014-09-18 13:09

Kan bara hålla med trådskaparen,har varit en jäkla dimma tidigt på morgonen hela veckan.

Kör lastbil med totvikt på 60 ton och man får verkligen sänka hastigheten,kör ca 65 mil per dag och har i veckan inte sett
EN ENDA bil med dimmbakljusen tända!!

Svensken är en passiv förare, dvs har till stor del ingen aning om hur ljus,blinkers osv funkar.

Trafiksäkerhet eller vad det nu heter.

Uppdaterat: 2014-09-18 14:12

Tänder det när jag ser någon komma bakom. Dock, sällan man får någon bakom sig ute i skogen på morgnarna...

Uppdaterat: 2014-09-18 18:46
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Automatik som ser att det är dimma eller regn, är kanske inte så enkelt, handlar ju om att mäta ljus, och det kan ju vara ljust ändå.
Automatik som tänder i mörker finns ju, men alla biltillverkare har det inte.
Ett bra sätt, är att låta instrumenbelysningen vara släckt med drl, aut halvljus osv, då påminns man att tända åtminstone när det skymmer.
Men det går ju inte heller längre, då instrumenten är displayer........

Crister1, opeln är nog från före 7 februari 2011 då!
Eftersom enligt eu's regelverk FÅR bilen INTE vara konstruerad så att drl används med annat ljus, detta började gälla detta datum.
Skälet är att priset skulle bli högre bränsleåtgång och därmed utsläpp.

i sverige får man ju använda halvljus dagtid om man vill även på dessa bilar, eu reglerna stipulerar ju hur bilen ska vara konstruerad.

Så även fortsatt blir det väl till att använda huvet när man kör bil, och tända själv när lagen och förnuftet kräver det eller varje gång man kör, så blir det ju rutin.......

I dålig sikt SKA bakljuset och halvljuset vara tänt, säger lagen!

Uppdaterat: 2014-09-18 21:52

I min Golf med drl så tonas instrumentbelysningen successivt ner när det börjar bli en aning "skummare" så det är ju lite åt det hållet som duccedriver efterlyser. M a o - vill man se de olika "instrumenten" så måste man köra på halvljus.

Uppdaterat: 2014-09-18 22:08

Crister1, daytime running lights-drl är varselljus, får inte användas i mörker,
Och lyser kanske inte upp så bra heller.
Halvljus av led-typ är nåt annat, inte dom lagen gäller.
Men enligt transportstyrelsen är det handelspolitik, bilar för den gemensamma marknaden ska vara likadant specade.
Vad jag inte förstår, är varför det är så viktigt att bakljuset är tänt på dagen, jag tycker inte det behövs.
Om man drar släpvagn måste man ju tända, den får inte köras utan belysning!
I dimma måste man tända, då får man inte köra med drl!
Hade ljusströmbrytaren varit onödig, hade den inte funnits, då hade lyset varit kopplat över tändlåset!

Uppdaterat: 2014-09-18 23:25

Handelspolitik eller inte, Volvo har bakljus tillsammans med DRL på EUCD-plattformen (60/70/80-bilarna) men inte på 40 eller 90-bilarna Audi har det på alla, BMW på typ hälften så "Olagligt" är inte kombinationen, åtminstone inte i Sverige.
Behövs det? Inte i dagsljus, men som det är nu på mornarna, solen och dimman gör allt mjölkigt så är det lättar att se en bil som har ljus än en som saknar.

Uppdaterat: 2014-09-19 10:50
*Robban

Tänkte på ett problem i Mercedes, iaf äldre, och vet att Audi, BMW m.fl dras med samma problem:

Det går inte att ha enbart dimbakjus tänt!

Man vrider på ljusvredet och drar det utåt för att starta dimljus, och då går först fram, och sedan bak, så man måste alltid ha de fram på för att kunna ha dimljus bak.

Detta i kombination med regeln "Halvljus skall alltid användas vid dålig sikt, utom då det är så tät dimma att dimstrålkastare ger bättre sikt". Dvs sällan, och aldrig om det börjar ljusna, och regeln: "Dimljus får aldrig kombineras med halvljus". Hur man än ör blir det inte riktigt lagligt. Hur tänkte de som typgodkände de bilarna?

Uppdaterat: 2014-09-19 17:14
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

På min volvo lyser dimstrålkastarna tillsammans med halvljuset, om man inte sätter vredet på parkeringsljus.
Borde inte vara svårt med ett relä, som slår av strålkastarna, när man tänder dimljus.

Infon jag hittade om drl, är ur auto motor o sport, jan 2011, och transportstyrelsens forum i gamla inlägg, så man kan ju ha ändrat lagtolkningen i sverige sen dess.
I tyskland ser man dock inte en enda bil med tända bakljus, här är minnet färskt efter en nyss avslutad 500 mils mc-semester.
Ofta är ju ljuskonfigurationen programmerbar, tom i min gamla cheva från 99, genom att flytta säkringar kunde man få aut halvljus, dimljusen som aut. varselljus osv.
Idag gör man det säkert i verkstadssystemet, med dator.
Då passar ju samma bil fler marknader.

Jag inser bara inte problemet, men jag är van att tända ljuset alltid, min lastbil har drl, men det får jag inte köra med, för då är släpet släckt.

Tydligen måste man automatisera allt, för att folk inte har fokus på det dom gör när dom kör bil.

Uppdaterat: 2014-09-19 20:07

Vad du hetsar upp dig.......
Ett lyse som inte går att tända på kvällen, är ju lite meningslöst........
Autoläge hit och autoläge dit, jeesus!
Ska köpa en opel(när jag blir gammal och glömsk)

Skämt åsido, det som behövs är ju ett sätt att påminna föraren att det är tid att tända, som Golf, typ.

Uppdaterat: 2014-09-19 23:10

Ja, när jag kör bil har jag kontrollbehov!
Går ett varv runt lastbil och släp, varje morgon, och kollar så det lyser, däcken har luft osv. inte fan litar jag på att det lyser!
Kontrollbehov, jag kallar det en god vana!
När nu inte alla bilar har automatik, får man väl lära sig det som gäller för ens bil.
F.ö lyser min bil alltid, överallt.
Gammalt hederligt aut. halvljus, funkar jättebra!
Men andra bilar jag haft har jag fått tända själv, och det har funkat det med!
Ett ickeproblem för mig alltså!

Uppdaterat: 2014-09-19 23:28

Bara i Sverige säger jag om denna diskussion... Klart man ska ha släckta bakljus på dagen när det är ljust, men sen verkar folk inte fatta att när det är mörkt så ska halvljuset på men det är väldigt många som inte fattar det, men hur förvånad blir man egentligen när det gäller trafiken i detta land?

Uppdaterat: 2014-09-20 09:03
Pär

Såg en Bmw på morgonen för ett par dagar sedan helt utan någon belysning tänd alls och det var ganska dimmigt.
Snacka om hjärndöd.
Jag har DLR-ljus men jag tänder såklart halvljus och därmed bakljus om det är halvskumt eller dimmigt.
Jag har sett att DLR-ljusen förblir tända tillsammans med halvljuset, skall det vara så? dlr ljusen är ju inte parkeringsljus.

Uppdaterat: 2014-09-20 09:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vid tex dimma så känner inte DLR-ljust att det är dags att sätta på ljuset... Annars så funkar ljuset kanoners.

Uppdaterat: 2014-09-20 10:36
Pär

Dimljusen fram är en totalt onödig funktion. Ska man använda dessa så lär inte hastigheten överskrida mycket mer än gångfart då de inte har någon räckvidd. Vid lite högre hastighet finns det inte chans att bromsa.
Den som har invändningar mot detta kan ta fram miniräknaren och se att jag har rätt. :-)

Uppdaterat: 2014-09-21 00:19
It's a very good idea to leave a sinking ship

Tanken med dimljus fram är väl just vid tjock dimma, och det är ju sällan vi har detta här.
Men med dagens moderna bilar så extraknäcker dom ju även som "kurvljus", rätt bra funktion som iallafall gör att dom inte känns helt värdelösa där dom sitter.

Uppdaterat: 2014-09-21 07:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Extraknäcker som kurvljus, det förutsätter att man har dom tända ihop med halvljus, och det får man ju inte ha.....
Håller med crister om att dom är bländande ihop med halvljus, i mörker.
Håller med johan om att dom är totalt värdelösa som belysning.
Möjligen kan man ha dom som dagbelysning, för att spara h7 lampor, som har kass livslängd och ofta är jävliga att byta!

Uppdaterat: 2014-09-21 08:16

Fel duccedriver kurvljusen fungerar även tillsammans med DLR-ljusen och de tänds bara om man kör under 40km/h och svänger i en skarp kurva.

Uppdaterat: 2014-09-21 10:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

ok, hade ingen aning, fast hade jag läst det där om moderna bilar, kunde jag ju anat att det var nåt nytt.......
Eftersom jag kör lite äldre bil, kommer min bil alltid vara omodern, oavsett årsmodell.
Trodde han menade att dom var bra att ha tända för att dom lyser bredare.

Uppdaterat: 2014-09-21 12:29

Jo det är en rätt smart lösning, bra när man parkerar osv.
Men det är nog enda gången dom används, annars sitter dom mest där och har man tur klarar man sig utan stenskott så den även passerar besiktningen.
Lite kul såhär i efterhand att just dimljus fram fanns med på listan över extratillbehör på bilar förr, som en liten "cool" feature.

Uppdaterat: 2014-09-21 13:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

ja på min v40 sitter dom där nog för att den är välutrustad, har alla paket som gick att kombinera.
Gör varken till eller från, går glödlampan före bes. tar jag bort dom, ska jag byta lampa måste jag ju demontera och montera dom igen, och blir det tvåa kan jag inte ta bort dom.............

Uppdaterat: 2014-09-21 13:51

En till tråkig grej med främre dimljus är ju alla som just plockar bort lampan/säkringen innan besiktning. Inställningen på dessa ska kollas vid kontrollbesiktning om de fungerar. Har man en korrekt inställning så bländar de inte men när till och med besiktningsmännen tipsar om att plocka ur säkring/lampa så slutar det ju med att de pekar både hit och dit.

Uppdaterat: 2014-09-21 14:11
It's a very good idea to leave a sinking ship

Fast det spelar ju mindre roll då....
1. 95% av befolkningen inte vet hur dessa används, än mindre hur man får dessa att tändas.
2. Det väldigt sällan är så mkt dimma så att det finns någon vinst med att använda dessa dimljus.

@ JohanE
Din avatar/logga, är den från något gammalt klassisk Amigalir?

Uppdaterat: 2014-09-21 14:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

@ JohanE
Din avatar/logga, är den från något gammalt klassisk Amigalir?

Ja det är nästan rätt. Det är spelföretaget Psygnosis uggla. De var stora på Amiga-fronten när jag var ung. :-)

Uppdaterat: 2014-09-21 14:48
It's a very good idea to leave a sinking ship

Det är ju för att det är så coolt och snyggt som de är påslagna. Vissa skyller på att man sparar nån minuts livslängd på xenonlampan men likväl är båda ofta tända samtidigt.

Uppdaterat: 2014-09-21 15:34
It's a very good idea to leave a sinking ship

Jepp, det ger lite extra streetcred när man har dom på, helst tillsammans med neonljus under.

Tack för infon om loggan JohanE, självklart är det Psygnosis som Sony snodde framför våra Shadow of the Beast älskande ansikten.

Uppdaterat: 2014-09-21 16:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

@christer_1 och Hackenbush: DRL-ljusen lyser inte, och får inte lysa tillsammans med halvljuset. När halvljuset slås på minskas ljusstyrkan på DRL-ljusen och de fungerar som positionsljus fram.

Uppdaterat: 2014-09-22 09:01

Crister_1, andas!!!
Du har säkert bra automatik på din Opel - Grattis, det borde alla bilar ha!
Min automatik på VW fungerar också bra, hög känslighet som gör att den tänder nästan väl tidigt, men hellre det.

Men ALLA bilar med DRL har inte automatik, vissa har dessutom kass automatik som tänder väldigt sent eller inte tar hänsyn till regn, se dig omkring på kvällarna nu, när det börjar skymma så ser du att många lika fullt i f-n åker runt med DRL fram och släckt i bak.
Och om man har bra automatik så finns ingen anledning till att bakljusen lyser i dagsljus. De som inte har automatik får börja läsa sig att vrida på vredet när det behövs.

Uppdaterat: 2014-09-25 13:11
*Robban

Uppar en gammal tråd om bakljus, eller brist på sådana.

Klockan var strax före halv 9 nu i kväll, det var inte kolsvart, men där jag åkte på en väg med skog runt omkring väl mörkt.
Kommer ikapp en Ford Kuga utan belysning bak. Bilen i sin tur ligger extremt nära, mitt bakom en VW LT31 med flak, så jag tänkte direkt "Bilen är trasig och den bogseras av LT31an, inget batteri, där av inga bakljus" Farten var runt 30 så det stämde bra. Jag låg bakom en bit då vi fick möte, men när det blev fritt och jag tänkte köra om blev jag väldigt förvånad, för Kugan slog på blinkersen och körde om !!!

Varför bilen inte hade några bakljus tända är en gåta, och varför bilen låg 3 meter bakom LTn är ofattbart.

Uppdaterat: 2018-04-03 23:08

Upptäckte sent om sider (över ett halvår) att vår nyare Octavia -11 har "bakljusen I skick". Dvs dom lyser tillsammans med DRL. Har kört hela tiden efter bytet med halvljus därför att på vår tidigare -09:a var det inte så. Nå nu kan man spara in lite på xenonlamporna... För övrigt har jag allt mer slutat reta upp mig på bilar med bakljusen släckta, inte bra för blodtrycket kan tänka. Måste väl vara över 50% av alla bilar I trafiken?

Uppdaterat: 2018-04-04 06:30

Jag förstår verkligen inte varför "folk i allmänhet" inte är medvetna om problemet med släckta bakljus/DRL/avsaknad av autoläge. Numera har ju nästa alla nya bilar LED-ljus även bak och det vore ju inte någon större ansträngning av biltillverkarna att lägga till en mjukvaruknapp för att aktivera bakljusen i autoläge.

Uppdaterat: 2018-04-04 08:40
Power to the people

Autoläge ska man absolut inte använda då de generellt inte fungerar tillräckligt bra, det är många situationer då bilen ha svarta bakljus i dålig sikt och dåligt väder.

Bakljusen bör vara tända även mitt på dagen och därför ska man alltid vrida på ljuset om det är konstruerat så bakljusen inte är tända hela tiden.
Automatläget är bedrägeri.

Uppdaterat: 2018-04-04 10:44

Vissa bilar har alltid påslaget i autoläge.

Uppdaterat: 2018-04-04 10:47

Ser man inte en bil i vanligt dagsljus så har man inte på vägen att göra.

Uppdaterat: 2018-04-04 10:50

Håller med Roger i #48

Uppdaterat: 2018-04-04 10:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vad sägs om dis och dimma? Kraftigt regn?

Uppdaterat: 2018-04-04 10:56
Xanthopteryx skrev:

Vad sägs om dis och dimma? Kraftigt regn?

Det gillar vi inte

Uppdaterat: 2018-04-04 10:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.