Vi Bilägares forum

Rattväxelspak?

Rattväxelspak?

Jag körde för en tid sedan en Saab 96 och kom på hur praktiskt det var med rattväxelspak. Ingen fånig utrymmeskrävande konsol i mitten, rent och snyggt.

Eftersom alltfler bilar förses med automatlåda bör det ju vara perfekt med växelväljaren under ratten eller kanske som Chrysler m.fl. hade på 60-talet, tryckknappar på brädan!

Och visst vore det fint att bli av med mittkonsolen, tänk ett helt fritt, plant golv och bredare stolar.

Uppdaterat: 2014-09-11 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

...som C4 Picasso då eller? (Finns säkert åtskilliga fler) Edit : Åååtomat asså.

Uppdaterat: 2014-09-11 22:54

Tryckknappar på instrumentbrädan - vill minnas att det var nåt sånt ( 3 knappar) På C4 Cactus.

Uppdaterat: 2014-09-11 22:58

Mercedes har ju rattväxelspak i alla modeller med automatlåda, dock finns mittkonsolen kvar. Denna kan dock helt utnyttjas till förvaring.

Uppdaterat: 2014-09-12 09:30

På en bakhjulsdriven bil så sitter ju växellådan och kardanaxeln där. Framhjulsdrivna bilar skulle det kunna fungera på men då måste bilen förstärkas på ett annat sätt då kardantunneln stabiliserar upp bilen.

Uppdaterat: 2014-09-12 09:35
It's a very good idea to leave a sinking ship

Ja leifer, det var just det jag menade. I V70 är det ju riktigt trångt i förarstolen, speciellt på de modeller som har handbromsspak som man får trängas med.

När det gäller uppstyvning av karosstrukturen behövs ingen tunnel, det bevisas ju av just Saab92-96 och av flera andra bilmodeller. Att VW typ 1 har en "bulle" mellan stolarna beror ju på att det är ett rambygge.
Att bakhjulsdrivna bilar har en kardantunnel är ju självklart, men hur många bakhjulsdrivna bilar tillverkas idag jämfört med de framhjulsdrivna?

Att behålla mittkonsolen för att få förvaring är ju dumt, det går att lösa på annat sätt.

Jag vill ha ett slätt golv helst helt utan upphöjda trösklar där det är enkelt att borsta ut skiten och tänk vad bra det skulle kunna vara att kunna ta sig in i bilen genom högerdörren och enkelt ta sig över i vänsterstolen, det är ju omöjligt i de flesta bilar idag.

Uppdaterat: 2014-09-12 10:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo men de gamla saabarna skulle nog inte klara sig så bra i ett modernt krocktest. Avgasröret mm. måste ju också få plats någonstans för att man vill göra undersidan så aerodynamisk som möjligt i jakten på lågt luftmotstånd/bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2014-09-12 10:32
It's a very good idea to leave a sinking ship

Johan det resonemanget håller inte, det är ingen större svårighet att göra karosstrukturen sådan att den klarar ett krocktest utan tunnel och när det gäller avgasröret och övriga detaljer under bilen går det att utforma så att de inte stör särskilt mycket. F.ö. stör hjulupphängning aerodynamiken mer än avgasröret.

Givetvis klarar inte en 96 ett modernt krocktest, men finns det någon annan bil av motsvarande årsmodell som gör det? 96 var ändå en av de säkraste bilarna på sin tid trots att den härstammade från 40-talet

Uppdaterat: 2014-09-12 10:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, jag har inte åkt Prius på väldigt länge, jag ska åka in till Toyota och kolla på den.

Uppdaterat: 2014-09-12 10:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

C4 Picasso av både den första och andra generationen har växelspak vid ratten för manuell-automaten ETG och för den konventionella automaten. C4 Cactus har tryckknappar på mittkonsolen för ETG-lådan. Den nuvarande versionen av Berlingo har vridreglage och knappar på mittkonsolen för ETG-lådan, som en föregångare till den layout som Cactus har.

Uppdaterat: 2014-09-12 10:59

Ok Raphael, jag ska åka och titta på dom, har de plant golv i framsätet också?
Och kan man gå in genom högerdörren och komma över enkelt till vänster stol?

Uppdaterat: 2014-09-12 11:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Men då säger du ju som jag sa från början, det vill säga att man gör en annan konstruktion med uppstyvningar på andra ställen. Hjulupphängningen är ju betydligt klurigare att flytta på än de övriga delar som går under bilen. Många bäckar små...

Uppdaterat: 2014-09-12 11:31
It's a very good idea to leave a sinking ship

Saabnisse: håller med dig. Jag gillar också att slippa känslan av att krypa ner i en kanot. Picasso är öppen, körde den förr någon vecka sen. Den har dock inte den där rejäla gamla kryckan som usabilar. Men smidigt är det ändå. Och luftigt.

Uppdaterat: 2014-09-12 18:09
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Saabnisse - så här ser Cactus ut - http://www.vdboon.nl/wp-content/uploads/m1my68hbdla4.jpg

Uppdaterat: 2014-09-12 18:29

Ja, ser ju alldeles utmärkt ut, ger faktiskt lite gamla Saabvibbar :-).
Måste kolla den när det blir lite tid över!

Uppdaterat: 2014-09-12 19:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Finns flera SUV:ar som har uppflyttad växelspak, även om man oftast är lite dålig på att utnyttja utrymmet.
Renodlad rattväxelspak har väl ingen idag - om vi nu menar växelspak till manuell låda och inte växelväljare.
Saab 96 hade onekligen den kanske robustaste och mest exakta växelspaken. Opel hade det definitivt inte.

På bakhjulsdrivna bilar gav det en bättre känsla när spaken var rotad direkt i lådan - det var väl därför Volvo länge hade kvar sin lååångslagiga spak, som kanske inte var det allra bästa exemplet. Det finns gott om bilar med stabilt länkage och bra känsla i spaken.
Riktigt så bra blir det nog inte med en rattspak, men mer än OK för vardagskörning.

Uppdaterat: 2014-09-14 16:32
Roy J

Att suvar har rattspak, beror väl på att den stora marknaden är usa, där det är gällande mode!
De amerikanska bilar jag haft på senare år, har haft rattspak, bekvämt och utrymmeseffektivt.
På de stora gm-suvarna, och pickisarna finns det ju på amerikanskt maner en sittplats mitt fram, och då är det ju nödvändigt.

Uppdaterat: 2014-09-14 19:36

Roy, om du tycker Opels rattväxelspak var slapp hade den ändå en fördel, den gick lätt även om den inte var exakt.
Annat var det med Simca 1500, förutom att den var oprecis var den väldigt trögväxlad, den måste smörjas var vecka. Synd för det var en snygg och trevlig bil i övrigt.

Uppdaterat: 2014-09-14 19:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja enda problemet jag har när jag kör med Rekord -60:an är att tvåan är för låg och trean för hög för stadskörning... Spaken funkar bra annars!

Uppdaterat: 2014-09-14 23:05
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Mmm, SAAB 96 ... Det finns ingen bil som jag kan sakna så mycket som min gamla V4. Ljudet, rattväxeln, den lilla vindrutan och smala kupén. Det var 100% mys. Märkligt dock att Saabnisse gillar den då murrigheten och "instängdheten" var betydligt mer påtaglig än i dagens bilar.

Uppdaterat: 2014-09-15 10:56

Jag håller med dig där Swemba, men den hade vissa andra trevligheter för sig som uppvägde en del.

Uppdaterat: 2014-09-16 14:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Chrysler kom med tryckknappsautomat -63 . USA-bilar med rattspak är hemska att köra!!

Uppdaterat: 2014-11-05 16:07

Med de rattarna blir det nog snarare en golvväxelspak ;-)

Uppdaterat: 2014-11-05 20:40
Lite krokigt är också rakt

Jag har mina aningar, därav min kommentar!

// Krister

Uppdaterat: 2014-11-05 21:13
Lite krokigt är också rakt