Vi Bilägares forum

Normal förslitning

Normal förslitning

Hej, ursäkta om detta inlägg hamnar i fel forumdel.

Jag har lite bekymmer och vet inte vart jag ska vända mig för att få kunnigt folk så jag hoppas att detta är rätt ställe.

Jag har köpt en Mercedes Benz E200 kompressor i April i år. Handlaren jag köpte bilen av sålde med 1 års garanti på bilen via Svensk bilgaranti.
Garantin ska omfatta punkt 1 - 8 på garantibeviset samt gälla 1 år eller 1500mil från köpetillfället.

I Juni fick jag bakaxeln bytt på bilen och det stod Svensk bilgaranti för. Arbetet utfördes på en auktoriserad MB verkstad.

Nu har jag fått ett motorhaveri vilket har lett till att jag är utan bil för tillf'ället.
Kamkedjan plus ett drev har blivit defekt. Oklart vad som är sönder i topplocket men förmodligen har det slagit ihop ventiler och kolv.
Denna gång hävdar Svensk bilgaranti att det är en "normal" förslitning att en kamkedja ska bli för slak. Kan detta stämma? Är det något serviceintervall att en kamkedja skall bytas?

Mercedes Benz E200 kompressor
18200 mil
Automat

Hoppas någon här kan hjälpa mig med svar vad jag kan göra eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Mvh Michael

Uppdaterat: 2014-08-29 06:58

Kommentarer

Först är det väldigt enkelt att svara på att 18200 mil inte ger normal förslitning av kamkedjan och det finns kedjesträckare som ser till att kedjan inte blir slak och på kan den inte hoppa över kuggar.

Men det här är fel som inte är helt enkelt, har du servicebok på bilen, har den fått service med rätt intervall och med rätt olja? Kan du bevisa att bilen har fått rätt service har du stor chans att få hjälp, men annars blir det nog svårt. Tyvärr.

Uppdaterat: 2014-08-29 10:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gissar att bilen är från runt 2001-2005?

Tyvärr en av få mercedesmotorer som har dålig hållbarhet verkar det som, just de årsmodellerna är väldigt efterfrågade hos oss på skroten.

Dock är det verkligen inte normalt slitage att kamkedjan går ner sig på 18500 mil. Är åtskilliga mercedes som rullat både 30+ och 40+ utan att byta kedja.

Men det tror tusan att dom vill slippa det, motorn är ju 10-15000 och sen ett jäkla jobb på det.

Uppdaterat: 2014-08-29 23:19
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?