Vi Bilägares forum

Inköpt bil (på firma) där lackskada med rost senare upptäckts, hur ställer ni er?

Inköpt bil (på firma) där lackskada med rost senare upptäckts, hur ställer ni er?

Har nyligen köpt en bil på en bilfirma på annan ort, ca 60 mil från mig.
Hörde mig för tydligt flera gånger per telefon innan att det inte skulle vara några "dumheter" med bilen, då jag inte hade mycket möjlighet att se den innan jag flyger ner, de försäkrar att det inte är något annat än lite stenskott på plastdelar fram samt att jag kan tycka att extraljusen inte är så snygga. Redan på bilderna i annonsen hade jag lagt märke till något som såg ut som en skada på plastkofångaren bak, de fanns inte kvar enligt säljaren, På plats såg jag skadan tydligt men gjorde inte mer än påpekade att den fanns. Tittade över bilen och vilken såg fin ut i övrigt precis som de lovat (att jag skulle bli nöjd).

Väl hemma med tvättsvampen i högsta hugg, så upptäcker jag en ca 30 cm lång lackskada med begynnande rost precis i underkanten av passagerardörren fram, rosten syns från sidan om man böjer sig ner och tar en närmare titt, även undersidan och något litet på insidan av dörren kan ses då man vet att det finns där. Hade inte köpt bilen om jag vetat om det, hatar alla former av rost och kan inte fixa något själv, det är ett tidigt stadium av rost, men lacken är vitmetallic och när man sett det så går det inte att missa, + alla vet ju att rost inte försvinner utan växer...

Irriterad över att ha missat det, kontaktar jag en lokal större billackeringsfirma som lämnar offert på ca 6600 kr för omlackning av båda dörrarna pga att lacken är speciell och annars lätt ger sken av omlackering, då tillkommer en kostnad för demontering och montering av backspegel och handdatg på en annan firma, till en kostnad lackfirman bedömde till 1500-2000 kr. Gott och väl 8000 kr alltså och några dagar utan bil. Lackeringsfirman sa direkt att bilfirman borde stå för kostnaden, utan snack, då de sålt en bil med ett fel utan att informera om felet, bilen är en 2010 och fin annars så det är inte en detalj i sammanhanget då det snabbt kommer att påverka värdet på bilen om det inte fixas (bilder kan ordnas, verkligen inte lätt att se om man inte vet vad man letar efter, särskillt om inte bilen är nytvättad).

Med lite förhoppning om än skeptisk så kontaktade jag bilfirman, men de hävdar att allt ansvar ligger på konsumenten när det gäller en begagnad bil och lackskador/rost.

Tänkte höra vad ni tycker, funderar nu på allmänna reklamationsnämnden, vilket jag också sa till firman. enligt vad jag kommer fram till genom att läsa vad som gäller vid köp från bilaffär, känns det som ansvaret ligger på dem och rätten i detta fall på min sida, de borde alltså stå för kostnaden att avhjälpa felet. Tolkningen är bara om det är ett fel, eller normalt slitage som bilfirman hävdar, tycker inte att man ska behöva förvänta sig en lack och rostskada på en bil från 2010 som bedöms som fin. Men vad säger ni?

Försökt att få kontakt med kommunens konsumentvägledare idag men inte lyckats än, försöker igen innan det blir anmälan till allmänna reklamationsnämnden, vill ju ha visst medhåll innan man drar igång en anmälan.

Uppdaterat: 2014-08-25 16:25

Kommentarer

Glömde att nämna att priset var 129900 kr, där jag begärde nedsättning till 125000 kr, då en fullservice skulle göras, det gick firman med på vid köptillfället.

Uppdaterat: 2014-08-25 16:26

Den har gått snart 11500 mil, men är i övrigt rostfri och fin, man ser inga antydningar till bucklor i området, men det är starkt begränsat och precis i kanten på dörren (nedsidan), troligt är att någon tidigare ägare slagit upp dörren och touchat (typ en hög trottoar) så pass att lacken skavts av och med tiden (minst 6 månader sedan sa lackfirman vilken sa att det tveklöst borde betalas av bilfirman) blivit rostigt då lacken saknats delvis.

Kan lägga upp bild. Tror inte rosten sitter särskilt djupt, men hade aldrig köpt bilen om de berättat om den. Om de sett det eller inte verkar inte spela någon roll för deras ansvar, frågan är om det anses som ett fel eller inte. Beror ju på hur man definierar "ett fel", eftersom det inte framhållits före och under köp samt att det försämrar bilens värde samt kostar minst 8000 kr att avhjälpa är det svårt att i mina ögon inte se det som ett fel. Om det ska anses som normalt slitage borde man dels ha informerat om skadan dels påtala att priset är satt därefter.

Finns ingen antydan någon annanstans på karossen än denna dörr där det är mindre rost på ett par ställen även på insidan om man granskar dörren på nära håll, skulle kunna innebära att dörren blivit lagad någon gång, men inte ens han som lämnade offerten på lackfirman kunde se att den skulle vara ompackad tidigare.

Det har inte uppkommit av något normalt slitage som sprut från hjul etc ...

Uppdaterat: 2014-08-25 18:54

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2014-08-25 19:04

hmmm...det där gick ju bra. Ska försöka igen

Uppdaterat: 2014-08-25 19:05

Samma text, igen, hur tusan fungerar "infoga bild" knappen, .jpg borde väl fungera?

Uppdaterat: 2014-08-25 19:06

Lyckas inte infoga någon bild, någon som lyckas eller fungerar det inte?

Uppdaterat: 2014-08-25 19:16

Fick fixa till detta ist,
Länk: www.ladda-upp.se/bilder/fqxwparezvucsd/
Kopiera länken till webläsaren så får du/ni se en bild på nära håll av dörrens nederkant

Uppdaterat: 2014-08-25 19:26

Funderade lite i samma banor först, en fulfixning med rostomvandlare för att stoppa rostspridningen kemiskt och sedan lacka med typ lackstift med pearlwhite, just eftersom det är på ett ställe som gör det svårt att upptäcka (till mitt förtret, annars hade jag inte missat det). Lackfirman är seriös och tror de gör ett bra jobb, två dörrar behövde de för att tona ut färgnyansen så det inte ska vara optiskt märkbart att se att det är omlackat, de kunde förstås göra ett mindre jobb, men trodde inte att jag skulle bli nöjd.

Men då lackfirman dagligen fixar bilar och direkt sa att den säljande firman ska stå för omlackering och det är brukligt om de är seriösa (alternativt dra av motsvarande summa från priset), så känns det svårt att släppa det nu. Nästan mest för att inte låta bilfirman komma undan, de snackade rätt mycket skit under samtalet när jag framförde klagomålet, som inte alls stämmer med deras ansvar enligt KO och Motormännen. Så ett ärende i allmänna reklamationsnämnden blir det nog, inget att förlora på det, jag ringde ju ca 10 samtal innan köpet för att försäkra mig om skick och garantier etc just då jag var tvungen att flyga ner lite på vinst och förlust om de inte var ärliga, även om jag är noggrann så lyckades jag på plats inte se detta, mest för att jag stirrade mig lite blind på kofångaren, men även för att det inte är lätt att se.

Du har helt rätt i att låta det vara inte är något alternativ och även om jag nu troligen drar det vidare är det lockande att göra något för att stoppa rostspridningen ganska omgående.

Men vill höra vad den kommunala konsumentvägledaren tycker innan jag skickar in till ARN, frågan är varför jag skulle låta firman slippa undan om det är deras ansvar...kommer inte att ske.

Tänker inte peka finger än, men se upp alla som tänker göra bilaffär i Uppsala eller Arlandastad (de finns på båda platserna).

Uppdaterat: 2014-08-25 20:02

Dörren är säkert "hyvlad" av en trottoarkant el liknande. En seriös bilfirma borde fixa detta. Är dom med i MRF ? I så fall kanske du kan ta ett snack med nån högre upp i den organisationen för dom vill nog undvika badwill via någon småsnål bilhandlare,

Uppdaterat: 2014-08-25 20:17

Tror också att det är så det gått till. Har försökt att kolla om de är med i MRF, men inte av vad jag kunnat hitta. En ganska stor firma i nya lokaler i Uppsala, verkar vara minst två företag i ett eller om de tagit över någon annan firma. Annat firma namn på kontrakt och som bilen var skriven på än firman som hade den, (gav lite dåliga vibbar, men enligt säljaren hade de flera företag när jag påpekade att det plötsligt var ett annat företagsnamn på papper och kontonummer), de har separata nummer men samma säljare som svarar på båda 018 numren. MRFanslutna firmor brukar ju ha symbolen på sin hemsida, men inte sett det, lyckas inte heller hitta dem via MRF's sida.

De försökte ju även bluffa med "full servicebok" då det borde ha gjorts en service för ca 1000 mil sedan, lyckades iaf pruta ned priset med vad kommande fullservice kostar. Men då är en mellanservice missad...så helt seriösa är de inte enligt uppfattningen jag fått.

Uppdaterat: 2014-08-25 20:37

Är det en märkes-återförsäljare eller en affär som bara säljer begagnat ?

Uppdaterat: 2014-08-25 21:06

Hammarlack innehåller silikon och är ett helvete att komma till rätt med om man behöver lacka om igen. Lyd inte leifers dåliga råd. Lackar du med hammarlack är du rökt.

Uppdaterat: 2014-08-25 21:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

3 skikt är det enligt offerten och de sa att det är en besvärlig färg så därför behövs det båda dörrarna för att tona ut nyansen så att ögat luras.

Nja det blir nog rostomvandlare slipning och originallack om jag provar själv, inga andra kulörer eller ytprodukter är att tänka på. Men vill ju helst få det riktigt gjort av fackfolk.

Uppdaterat: 2014-08-25 21:45

Pi, lite tvetydigt. Enligt deras hemsida verkar de sälja SEAT, men det står också att de fokuserar på nyare begagnat. Möjligt att de säljer nytt i Arlandastad, där jag inte varit. Flög ju ner blev upphämtad och kollade över bilen, skrev på färdigt kontrakt och åkte inom 30-50 min då jag hade 60 mil att köra så kollade inte mer i lokalen än att det verkade helt nytt och rätt stort och fint. Stor mac på kontoret där jag fick göra banköverföringen, såg inte ut som bussiga Berras garagebilar så att säga utan mer som vilken ny märkesfirma som helst.

Uppdaterat: 2014-08-25 21:52

Skarj , tror inte att det går att få genom något av detta. Även om du går hela vägen och verkligen lyckas få dem fällda av ARN, så är det inte säkert att det ger dig något mer än en massa besvär och utgifter.

Följ leifers råd och ta hand om det själv, eller prata med någon annan lackfixare, det verkar inte vara så stor skada att det krävs stora omlackeringar.

Uppdaterat: 2014-08-25 22:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dom är nog inga officiella återförsäljare för Seat för går du in här kan du bl a söka på säljare av olika märken och av dina ledtrådar att döma så finns dom inte med...:)
Om du söker via Google på företagsnamnet så kommer du att finna en diskussion i ett BMW-forum där man inte är alltför glad i denna firma, tyvärr.

Uppdaterat: 2014-08-25 22:24

Pi, kommit fram till exakt samma slutsats som dig, har också hittat BMW-forumet, känner snarare att jag vill dra det så långt de går. sant att ARN inte kan göra mer än att "säga betala", men företaget kan ju i sin tur strunta i det, men då är mitt mål delvis i hamn. Att dra dem i skiten om de inte gör rätt för sig. Ska man luras kan man gott få skylta med det tycker jag.

Uppdaterat: 2014-08-25 22:37

leifer, tips tas gärna emot, men ytprodukten blir ordinarie kulör, är tråkigt nog medveten att det inte är så lätt att lyckas när rost är inblandat.

saabnisse, det är inga kostnader förenade med arn, om man inte tar in fotograf eller andra konsulter etc förstås, men inte om man sköter det själv. Tid får man lägga förstås och ev. ger det inte en krona om företaget struntar i att följa arn, alternativt arn inte tycker att de gjort fel. Men dels så taggar det mig snarare mer att "sätta dit" företag med fel inställning, dels har jag erfarenhet av arn med bra resultat i en annan fråga, där inom ett annat område och en i botten seriös firma. I grunden uppmanar jag alla att dra företag som inte är ärliga så långt som möjligt så de får dålig publicitet och får det så kännbart som möjligt. Det är dåligt att de kan luras och tjäna när andra ärligare företag får kämpa emot sån skit, jämför med doping inom idrott.

Anmälan till arn skickas in så snart konsumentombudsmannen håller med, är de av en annan uppfattning än mig i frågan så följer jag dem.

Uppdaterat: 2014-08-25 22:47

Shogun, precis den.
Ja, jag frågade ju så pass mycket och många samtal så det kändes som de började ledsna, men hela tiden sa de att jag skulle bli nöjd när jag såg den, inte tal om några skador alls, stenskott fanns som sagt på plastdelar i fronten. Det här rör sig inte om något stenskott sa jag i samtalet till dem igår, men de slog ifrån sig och sa att kunden har allt ansvar för att bedöma skicket. Stämmer inte alls om informationen hos KO och Motormännen. Det ville säljaren inte lyssna på utan sa att det inte täcks av deras garantier, tror inte jag heller men det borde täckas av dem eftersom de inte deklarerat felet och ska stå för dem som bilhandlare. Ingen varudeklaration alls fick jag, vilket inte är helt lätt att bevisa i efterhand förstås om de hävdar att jag har fått en.

Uppdaterat: 2014-08-26 06:38

Om du inte kommer längre med dom via direkta kontakter så ser jag ingen anledning att skydda dom genom att inte uppge namnet på detta företag. Ja - vi är nog några som redan listat ut det men finns det i en tråd i ett forum så kan ju även andra hitta dina problem med dessa gynnare vilket förhoppningsvis kan hjälpa nån även om det inte hjälper dig själv. Sen kan du ju komplettera tråden i BMW-forumet som handlar om detta företag. Risken är nog som nån rdean nämnt att dom struntar i ev utslag i ARN till din fördel. Har du kollat om dom förekommit i ARNs "svarta lista" tidigare ?

Uppdaterat: 2014-08-26 07:05

Känner ungefär så också, de sa ju blankt nej och känner inget ansvar, sa att de välkomnar att jag anmäler till arn men de vet att de får rätt så jag borde inte lägga tiden...iof vad man kan förvänta sig för att få mig att lägga ner.
Jag varnar gärna andra för detta (dessa) företag, både för att andra inte ska gå på någon nit, men även för att det förhoppningsvis blir kännbart för företaget då de använder fula/olagliga metoder. Ska genast kolla om de finns i arns svarta lista. Hoppas på att få kontakt med kommunens konsumentvägledare idag, kontaktade lackfirman nu igen på morgonen, som igen sa att det helt enkelt ska betalas av bilfirman eller bli ett återköp + ersättning för min tid, flyg och bensin för att hämta bilen. Nu gillar jag iof bilen i övrigt och vill gärna ha den, så ser helst att den lagas. Enligt lackfirman ska de tala om om de ämnar sälja en rostskadad bil när det rör sig om de här priserna, eller ersätta om man inte gjort det utan snack. De sa att jag ska stå på mig och inte laga något innan, alternativt dokumentera allt på en fristående verkstad, för att senare rikta krav (vill ju stoppa rosten innan vintern).

Frågan är väl om forumet tycker det är OK att jag hänger ut firman, samt att det rör sig om två namn, men samma säljare svara på båda 018 nummer, dock med respektive firmanamn, de har olika adresser, däremot skulle jag skicka ev. skriftlig reklamation till adressen för firman som annonserat ut bilen (inte den som stod som ägare).

Vill moderator ta bort namnen så är det OK.
Det rör sig om firmorna: GT Bilinvest AB uppsala (de som annonserat) samt BS motor AB uppsala (de som stod som ägare) kallas även Lundells motor.
Får regga mig och lägga till lite på BMW-forumet också, börjar surna till allt mer.

Uppdaterat: 2014-08-26 08:23

Tur det, så jag inte retar någon här.
Har skärmdump på annonsen på blocket, samtalet med säljaren angående felet inspelat, de var snabba att ta bort annonsen, innan jag flög ner och hämtade bilen, men av en slump har jag haft kvar sidan på datorn som jag aldrig stänger av, i annonsen nämns signa som helst problem dock en brasklapp att de "reserverar sig för felskrivning". Det är ingen bild på denne Jörgen Henriksson på deras hemsida, men råkade hitta honom med bild på någon form av dejtingsida om man söker på namnet och uppsala om någon vill se vem de inte ska köpa bil av.

Uppdaterat: 2014-08-26 08:51

Bild 2 om man söker på bild på google. Ta bort detta om det bryter mot någon forumsregel.

Uppdaterat: 2014-08-26 08:54

Konsumentrådgivningen sa att det tveklöst ska bekostas av bilfirman, de bad mig göra en reklamation via mail och inkludera dem med en kopia, vilket jag gjort, om de inte svarar inom en vecka skulle konsumentrådgivaren kontakta dem för att försöka få fram ett svar, annars blir det arn.
Tydligen var det viktigt att trycka på att jag aldrig fått någon varudeklaration. Dess utom mörkade de sanningen i telefon innan jag satte mig på flyget, alternativt att de inte sett skadan, men det gör ju inte saken bättre för dem, det är ju deras ansvar i alla fall. Hade det gällt ett privatköp var det svårare sa de på kommunen, men nu hör det till branschreglerna även om de inte är MRF-anslutna.

Uppdaterat: 2014-08-26 09:45

Ringde upp firman igen efter att ha mailat, för att försäkra mig om att de fått mailet, de svarar iaf på mina samtal och bekräftade att de fått mailet. Lite skrattretande var att de nu sa att jag borde ha kontaktat dem innan jag drog in konsumentvägledaren, så jag sa att det precis var vad jag gjorde igår när de inte var intresserade alls, då blev han bara tyst. Sa sedan att allt ansvar ligger på mig att avsyna för ev. skador vid köpet, då det rör sig om ett synligt fel, i samma mening som han säger att det kan vara så att de inte sett skadan och därför inte informerat om den...jojo!

Enligt konsumentvägledaren, om man köper en bil för så pass mycket pengar och inte är äldre ska man inte förvänta sig skador av den här formen utan att bli informerad om dem, undersökningen man behöver göra som privatperson vid köp från bilfirma sträcker sig till en kontroll där man inte förväntas vara expert eller krypa runt för att upptäcka ev. skador.

Uppdaterat: 2014-08-26 12:33

Vet att det är till föga tröst men jag lider verkligen med dig och hoppas att du kan nå nån form av framgång i detta fall trots denne oseriösa handlare.

Uppdaterat: 2014-08-26 19:17

Ja, det kan man ju leva med om man får vad man förväntar sig och slipper känna sig blåst, hade nog valt att flyga tillbaka utan bil också om jag sett skadan på plats, hade definitivt inte åkt dit om jag fått se skadan innan jag åkte dit. Finns ju betydligt billigare bilar om jag bara var ute efter en billig bil, jag vill ju ha en fin bil också och inte en som tappar värdet som en sten pga växande rost. Gör jag inget åt det själv om de ignorerar mig så kommer den ju inom 1-2 år att vara osäljbar till någon vettig summa, en vit bil med rostig dörr är ju inte någons dröm precis. I värsta fall får man väl lägga erfarenheten till läxkontot om de nu går till arn och de struntar i att följa ev. dom till min fördel, då är det bara att kosta på skadan själv, alternativt lösa det själv så gott jag kan men till nackdel för utseendet ist.

Uppdaterat: 2014-08-26 20:20

En duktig lackerare brukar kunna bättra med typ airbrush, att lacka om två dörrar för en skada i underkant låter överkurs.
Lågt ner på en dörr är ett enkelt ställe, då man i stort sett måste lägga sig ner för att se.
Vitt, oavsett om det är effektlack eller solid, är en av de tacksammare att bättra, så länge klarlackeringen blir bra, för det är spruta /spraysom gäller, lackstift är skit, och ska möjligen duttas i stenskott!
Utomhus ska man aldrig vara, är aldrig helt vindstilla, och får man klarlacken att damma syns det som en skugga.
Dessutom ska det med spray jobbas fort, klarlacken ska på innan färglagret är dammtorrt, några minuter bara.
Börjar det rosta inom ett år har man slarvat med underarbetet, det kräver tålamod för att lyckas!

Uppdaterat: 2014-08-26 21:27

Pi, tackar, det är skönt att känna stöd.

duccedriver, du har nog rätt, men själv duger jag inte till annat än lite stig (då är tanken mer att stopp rosten än att få det snyggt)t, det ska tydligen lackeras i 3 skikt, först vitt, sedan pärleffekten och sedan klarlack. Får väl tro på lackfirman som säger att jag inte skulle bli nöjd om de inte gör båda dörrarna för att tona färgen och göra så att det inte syns att det är omlackerat. De känns seriösa då de inte alls försöker att få jobbet utan avråder från allt jobb med skadan innan det är klart att bilfirman tar på sig att betala. De uppmanade även att höra med andra för pris, tex märkeshandlaren här.

Uppdaterat: 2014-08-26 21:39

Anmälan till arn inskickad i fredags efter uppmaning av kommunens konsumentvägledare att genast anmäla då bilfirman avvisat via telefon att de skulle ha något ansvar och inte svarat alls på den skriftliga reklamationen, så vi får se vad det blir för resultat...

Om arn gör en annan bedömning än konsumentvägledaren trots att bilfirman heller aldrig givit någon varudeklaration vilket de är skyldiga till så accepterar jag det, alltså att jag inte kan kräva någon ersättning trots att de "mörkat" skadan, alternativt inte känt till den och jag skulle ha fullt ansvar att hitta den innan köpet.

Uppdaterat: 2014-09-08 15:58