Vi Bilägares forum

fundering på vectra 2.0t, passat 1.8t alt saab 9-3 1.8t

fundering på vectra 2.0t, passat 1.8t alt saab 9-3 1.8t
Uppdaterat: 2014-07-06 15:35

Kommentarer

Oops vart fel med inlägget, här kommer funderingarna iaf..
Som rubriken lyder funderar jag på dessa 3. Familjen ska ha en andra bil som ska mesta dels köras till å från jobb och vi har inte tänkt oss en till combi (äger nu skoda octavia 1.6 -06 och är väldigt nöjda)

Känner 1.6 är för klent när jag drar släp så 1.8 alt 2.0 med eller utan turbo. Vad tycker ni?

Ska kosta max 30-35k. Inte äldre än -01.

Uppdaterat: 2014-07-06 15:43

Ingen med åsikter?

Uppdaterat: 2014-07-08 17:35

Ingen med åsikter?

Uppdaterat: 2014-07-08 17:35

Vad är din åsikt?

Uppdaterat: 2014-07-08 18:03
Lås inga trådar.
Leif Larsson skrev:

Vad är din åsikt?

Varför kan du inte vara hjälpsam istället för göra sådant där inlägg?

Jag vänder mig till er för att ni förhoppningsvis har mer erfarenhet än mig. Har själv ägt typ 2 bilar så vill höra mig för.

Rankar själv passat högre än saab men reservdelar är väl billigare till saab. Dock så håller passaten mer i längden men det är ju som ett lotteri å köpa bil. Å opeln väljer jag bort för jag tycker 2.0t blir för mycket motor

Uppdaterat: 2014-07-08 18:20

Det är väl om jag inte minns fel samma motortyp i ng 9-3 och Vectra , en 2,0 med turbo, i 9-3 är 1,8 t samma motor med lägre effekt (150 hk mot 175hk i 2,0t) . Sen finns väl både Vectra och 9-3 med 1,8 sugmotor på 122hk. Vilka motsvarande motorer som fanns i Passat har jag inte koll på. Jag tror att Vectra och 9-3 bör vara rätt lika i kvalitet och övriga kostnader, det är skicket som avgör mellan begagnade exemplar av dessa.

Uppdaterat: 2014-07-08 19:33
z65

Jag tror att du får mest bil för pengarna med en 9-3, men jag skulle föredra en 2,0.

Men det är ju bara du själv som kan avgöra, köp den du trivs bäst med.

När det gäller ekonomi spelar det ingen större roll, alla kostar att reparera och de är välkända så det är inga speciella krämpor du riskerar.

Uppdaterat: 2014-07-08 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes_ skrev:

Varför vill du dra släp till och från jobbet?

Lustig du är.. Skrev inte ens skiten sammanhängande. Kan vara skönt å ha en större motor än 1.6 när jag drar släp. Å inte till eller från jobbet då.. Komiker

Uppdaterat: 2014-07-08 20:31

Nähä leifer och vad är alternativet?

Diesel som andrabil till och från jobbet?

Eller vill du föreslå Prius? :o)

Uppdaterat: 2014-07-08 20:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
leifer skrev:

Förstår inte poängen att köpa en gammal törstig bensinturbo av tveksam kvalitet och ganska stor bränslestörst om man har ont om pengar. Det känns inte seriöst eller vettigt.

Gammal å gammal.. Kikar på en 9-3 -04 nu.. Har kanske inte råd med nya bilar? Å slukar? Jojo.. Om du kallar runt 0.7 på landsväg mycket tycker jag då synd om dig. Bor uppåt så avstånden är längre. Inte så mycket stadskörning. (diesel lönar sig inte eftersom det inte blir typ ens 1000 mil per år ändå) Å ville som sagt ha något värre än 1.6 så varför inte 1.8t istället för 1.8

Uppdaterat: 2014-07-08 20:37

colors, gå upp till 2,0t den tar inte mer bränsle, men den är roligare.

Uppdaterat: 2014-07-08 20:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
leifer skrev:

colors, 10 år ÄR gammalt. Om du har ont om pengar så köp ingen komplicerad bil som gått långt. Du får en enklare bil som också är nyare och gått färre mil, för samma pengar. Som drar mindre soppa. Dvs om du har ont om pengar.

Hittar typ inga bilar mellan 20-40k på blocket som gått under 15000mil å är nyare än -06.

Peugeot, citroeng vägrar jag iaf.

Uppdaterat: 2014-07-08 21:45

Jag tror att ska man köpa en äldre bil så är det väl fördel om det är en "vanlig" modell så att det finns reservdelar alternativt ok piratdelar att tillgå.
Just när det gäller Passat så är ju både 1,8 T motorn och modellen rätt vanlig. Kanske inte världens roligaste bil men rymlig och bra komfort.

Vectran känns spontant inte lika vanlig i Sverige, men Saab bör ju vara hyffsat vanlig och beprövad, finns det några barnsjukdomar så bör ju detta vara dokumenterat i forum på nätet.

Ett alternativ är ju att kolla upp en TDI.
Gamla 1,9 TDI är en rätt beprövad historia och finns på diverse VW modeller (som octavian), där har du ju rätt bra vrid också.

Uppdaterat: 2014-07-08 22:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hittar man en bil med turbo som fått rätt omvårdnad med rätt olja är inte risken för turboras så stor.
Och det är en avsevärt roligare bil att köra än en bil med en gammal trött sugmotor.

Uppdaterat: 2014-07-08 23:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sen är väl kanske ingen av de 3 föreslagna bilarna "roliga" direkt.
Ska bilen bara vara dragbil så behöver man ju faktiskt inte ha så stora bilar, kolla runt efter en golf MK4 med 2.0 FSI motorn, inte speciellt kul men finns utan turbo och tror den hade runt 150 HK om jag inte minns fel.

Uppdaterat: 2014-07-09 18:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nej leifer, frågan var inte att spara pengar utan att få en lämplig bil för 30-35kkr!
Det behöver inte utesluta att man väljer en körglad bil och av de föreslagna är 9-3 klart roligast och speciellt om man väljer en större motor.

Uppdaterat: 2014-07-09 19:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om jag summerar lite för att hjälpa colors så tror jag att en Vectra 2,0 t ,9-3 1,8t eller 2,0t , Passat 1,8t eller en Golf 2,0 FSI skulle göra jobbet. Jag skulle tro att skicket på det tilltänkta objektet är det viktiga i det här fallet. Inga av modellerna är speciellt komplicerade bilar och alla har sålts i relativt många år och stora antal så det borde inte bli problematiskt att hitta en för vettiga pengar. En utbytes turbo kan man få för runt 5000 kr och kostar väl runt 3-4000 att få bytt på en allbilsverkstad. Men en turbo kan hålla länge om bilen är rätt servad så det är inget jag skulle oroa mig för.

Uppdaterat: 2014-07-09 20:13
z65

He-he z65, det var ju knappast någon hjälp! Det var ju i princip det han funderade på från början.

Är man så här subvalid når man aldrig ett beslut och blir utan bil!

Nej, det blir bara att åka runt och prova tills man hittar en bil man trivs med. Ekonomi kommer i andra hand, hellre en något dyrare bil som är trevlig än en väldigt ekonomisk som är supertrist!

Uppdaterat: 2014-07-10 17:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: det jag menade med att "hjälpa" colors var att tycka att han var ganska rätt ute från början, Kom på nu att Skoda Octavia finns väl men 1,8t sedan länge, kanske kan vara något då han ju redan har en Skoda, Volvo v40 2,0t kanske även den skulle passa. Leifer: jag är rätt säker på att man kan få en utbytesturbo+ montering för runt 10 000 kr om man kollar runt lite, en bekant till mig fick turboras på sin 9-5:a för ca 3 år sen, det kostade 16 000 på märkesverkstad så utan att vilja ifrågasätta din kunskap som jag vet är stor så tror jag det går att komma ner runt 10k på vanliga bilmärken.

Uppdaterat: 2014-07-10 19:19
z65

Säger inte emot dig om att en mindre bil med sugmotor vore billigare. Men nu är det ju så att colors inte har sagt hur tungt släp han brukar dra, men med tanke på de bilar han funderade på från början antog jag att det gällde ett tyngre släp eller en husvagn eftersom hans octavia 1,6 var för svag. Är det så går ju småbilarna bort, jag tänkte även att eftersom han var inne på bilar med turbo så kommer det att dras relativt tungt. Annars har du helt rätt Leifer.

Uppdaterat: 2014-07-10 20:37
z65

Precis som Jes och leifer så förstår jag inte riktigt funderingarna kring dina bilar, colors. (Och varför där svara surt mot dem som vill hjälpa dig?)

Normalt har man en större bil för att frakta familjen och dra släp, vilket ju en större bil är bra på.
Sen kan (om man har råd) skaffa en till bil för de dagliga och inte så långa resorna till och från jobbet. Den kan vara mindre och ha en snålare motor.

Att ha en bil som både ska funka som bra dragbil och användas till dagliga resor verkar oekonomiskt.
Men jag antar att du tänker så här: Bilen ska kunna frakta diverse bråte och klara av det mesta (men då borde du ju ändå satsa på en kombi) - alltså vara oöm - och kunna funka till och från jobbet där det skit detsamma hur bilen ser ut.
En tråkigare bil än en gammal Volvo i 700-serien går väl inte att hitta och någon bra vinterbil är den inte heller, men det går inte att förneka att den är stryktålig - och törstig.
Av de bilar du funderar kring skulle jag väl ändå satsa på Saaben. Väl utprovad, bra stolar och faktiskt ganska robust. Passaten är dock betydligt rymligare och ett klart bra val. Alla är faktiskt helt OK. Som andra skrivit är de hyfsat lättmekade och det finns delar.

Men skit detsamma vad jag tycker. Det går aldrig riktigt att råda någon annan.

Uppdaterat: 2014-07-12 13:21
Roy J

Har man behov att dra tungt och inte har vuxet körkort är bilar 2:a halvan av 90-talet till börjar av 00 bäst, tyvärr.

Men Vectra 2,0T och 9-3 2,0T är trevliga, bygger i grunden på samma komponenter, och motorn sår set SAAB med stora bokstäver överallt på, varesig den sitter i Vectran eller i Saaben.

Tycker verkligen inte 10 år är gammalt. Är man rädd att bilen ska gå sönder bör man kanske köpa en cykel istället, och är man orolig för problem bör man verkligen inte köpa en begagnad VAG-bil.

Ett turbobyte på en 10 år gammal bil gör man hemma på garageuppfarten med biltemas stor verktygslåda utan problem. Är man om sig och kring sig hittar man begagnade turboaggregat som bara gått 1500-5000 mil för bråkdelen av ett nytt eller utbytes. Sen finns ju kinakopior, har man tur hittar man en som håller lika bra som en original.

Uppdaterat: 2014-07-12 18:35
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Roy J skrev:

Precis som Jes och leifer så förstår jag inte riktigt funderingarna kring dina bilar, colors. (Och varför där svara surt mot dem som vill hjälpa dig

----------------------------

Hur kan du få svaren "vad är din åsikt? " å "varför ska du dra släp till jobbet? " till hjälpande svar?

Iaf, det jag har haft på släp har inte varit supertungt men jag märker ju att Skodan får jobba. Skodan har ju så högt varvantal när man ligger på motorväg tex e4. Bor vid kusten så den vägen körs ofta. Å det utan släp.

Så jag ville ha en bil med lite mer motor oavsett om det skulle ske utan eller med dragkrok. Nu har jag iaf inhandlat en passat 1.8t. 2ägare.. Ingen rost. Servad enligt intervaller. Comfort å plats är jag väldigt nöjd med. Plågade den lite väl när jag körde hem för å uttala mig om soppa men den tog 0.85. Går att få ned rejält med tanke på min körstil då. Så återstår å se vilken av dom som blir lämpigast till respektive jobb. Mitt jobb landsvägskörning 1mil enkel resa (70-90km). Frugans 3 mil e4 enkel resa (110km)

Uppdaterat: 2014-07-12 23:48
Jes_ skrev:

Bor du verkligen vid kusten och E4;an? Det är ganska ovanligt men hur påverkar det svårigheten att välja bilmodell?

På vilket sätt är det ovanligt att bo vid kusten och E4.an ? Om du riktar blicken lite uppåt i landet så går E4:an under lång sträcka (kanske typ halva Sverige) just vid ostkusten. Sen kan jag väl hålla med om att det inte borde skapa nån extra svårighet vid bilvalet.

Uppdaterat: 2014-07-13 09:41

Nej Jes, du får inte tycka :-)

Uppdaterat: 2014-07-13 10:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vw gör populära familjebilar så det är inte så konstigt att dessa lockar till köp.

Uppdaterat: 2014-07-13 10:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tycka får du absolut Jes men jag är tveksam om du verkligen insett att även t ex E4 vid Norrlandskusten kan innebära motorvägskörning eller motsvarande under långa sträckor. Fast jag måste hålla med dig om ifrågasättandet av vad detta har med själva bilköpet att göra. Skall man dra släp så gäller såvitt jag förstått en max hastighet på 80 km/h och det torde de flesta bilar klara - oavsett kustnära motorväg eller ej...
Sen förstår jag inte Leifers kommentar att "man ändå köper en VW" ? Trots allt är det rätt många som köper VW och övriga märken inom VAG-familjen så dessa fordon borde inte vara helt värdelösa - om det nu var detta Leifer ville påskina... Även om man lyssnar till goda råd så betyder inte detta att man med automatik måste köpa en Toyota Prius eller en Toyota Auris HSD....

Uppdaterat: 2014-07-13 16:27

Jodå Jes, i Norrland, alltså norr om en linje Arvika-Upsala, existerar bara motorvägar, åtminstone när det gäller inföldingarnas åkbeteende.
Ok, vissa kvartsnegrer från södern som förirrat sig dit lär sig tydligen snabbt att skaffa sig samma körsätt.

När det sedan gäller Skodans dragmöjligheter räcker den nog till, men han tycker tydligen att den verkar ansträngd och köpte en bil med en jättemotor 1,8 istället för 1,6!
Varför inte gå upp till en rejäl maskin istället!

Uppdaterat: 2014-07-13 17:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo naturligtvis leifer, men jag tycker ändå det är lite fjuttigt, men givetvis ska det vara överladdade motorer och är man ute efter att dra mycket släp är ju dieslar överlägsna.
Men ja g minns att chefens GTO med sina 350hk och treväxlad låda hade ett gott drag!

Uppdaterat: 2014-07-13 19:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
pick Nick skrev:

Kika på Avensis, bättre bilar finns inte.

Försvinn ditt troll!!!

Uppdaterat: 2014-07-13 20:46
Pär

Jaha, så har Uno fixat en ny nick, men han avslöjar sig ju genast genom fåniga kommentarer.
Men ännu har han inte givit anledning till att bli raderad!

Uppdaterat: 2014-07-13 21:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
leifer skrev:

colors, vad är det för årsmodell? Läste att Passat fick många förbättringar i och med årsmodell 2001. ESP kom 2002.

En -04. Å till er som ifrågasätter valet... Vi hade 30-35k att röra oss med. Vi ville ha nyare bil än -03, max gått 20000mil. Manuell växellåda, bensinare. Inte för liten motor inte för stor. Sedan ej combi. Fanns inte så mycket å välja på. Å som sagt är en riktigt fint exemplar jag fått tag i. Inte en repa. Några få stenskott. Bilen känns rymlig. Underbart å göra en omkörning..

Uppdaterat: 2014-07-13 23:44

Å herregud vad vissa är petiga här.. Jag nämnde e4:an för jag syftade på en högre hastighet. Jag är supernöjd med Skodan när den kör max 90km/h, efter det behöver den jobba mer och göra en omkörning är fan uteslutet.

Å jag kan dra släp med den men om den redan utan släp är jävligt seg bil å gasa med så blir det inte bättre med släpen på. Därav ville jag ha en andra bil med lite större motor som kunde ligga lägre i varv på högre hastighet å inte behöva vara livrädd vid en omkörning..

å då sambon har drygt 3 mil till sitt jobb via motorväg tycker jag Skodan kan få ta sträckan med lägre hastigheter..

Uppdaterat: 2014-07-13 23:50

Nä, colors, det där, sammantaget, låter inte alls så tokigt!

Uppdaterat: 2014-07-16 18:07
Roy J

Ja Passaten funkar ju. Är en förhållandevis lätt bil också så antar att man får dra rätt tungt med den på B-kort?

Saab 2,3t är annars en mycket eminent dragbil. Särskilt chipptrimmad. Då kan det vara bra tungt innan man börjar klaga på prestandan :)

Uppdaterat: 2014-07-17 07:42
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?