Vi Bilägares forum

Byte av bromsbelägg bak - rimligt efter 1800 mil?

Byte av bromsbelägg bak - rimligt efter 1800 mil?

Hej
Jag har lämnat in min bil på service (Mazda CX5- 2012) och dom ringde tillbaka och sa att dom behöver byta bromsbelägg bak och detta tyckte jag var väldigt konstigt? Dom hänvisade till att eftersom jag knapp kör min bil (har bara gått 1900) blir det rost och detta sliter så pass mycket som gjort att jag nu behöver byta dessa. Är detta rimligt och ett riktigt antagande...?

MVH
Andreas

Uppdaterat: 2014-07-02 13:27

Kommentarer

Om det nu är så att pga att "du knappt kör din bil" slitit ut bromsbelägg bak, så borde det ju även gälla bromsbelägg fram (även om de används mer än bak generellt)
Spontant tycker jag det låter rätt konstig, dock så brukar det stå i instruktionsboken att man kan behöva "provbromsa" efter tvätt, och det kan ju även gälla om bilen stått ett tag och skivorna rostat.
Dock så brukar den rosten komma väldigt fort, det räcker ju med en helt för att skivorna ska börja bli lite fula.

Är ingen expert på området (som kanske märks) men tycker det hela låter lite konstigt. Får hoppas att någon annan fyller på med lite mer i tråden.

Uppdaterat: 2014-07-02 13:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har jag aldrig varit med om, eller ens hört efter så få mil och -12.

Uppdaterat: 2014-07-02 17:26

Låter märkligt att det ska bli så mycket rost på så kort tid. När jag lämnade in min Honda Civic -13 på första servicen nu i Juni så monterades bak bromsarna isär och smordes upp, detta ingick i servicen tydligen. Verkar ju vettigt att förebygga sådant som TS råkade ut för om det nu händer så lätt!

Uppdaterat: 2014-07-02 18:41
z65

På äldre bilar var det vanligt att handbromsen kunde tjorva om den inte motionerades ordentligt, vilket kunde få till följd att bromsbeläggen bak kunde ligga an och slitas ned fort. Jag har dock aldrig hört talas om det på en så ny bild som en 2012'a.
Låter inte rätt!

Uppdaterat: 2014-07-02 18:52

Nog för att mina bromsskivor blivit rostiga pga vägsalt och mjuk körning, men att de sliter upp beläggen har jag aldrig varit med om.

Uppdaterat: 2014-07-02 19:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Låter mycket underligt, har bilen stått still i långa perioder? Om skivorna är så rostiga så att beläggen slits felaktigt borde man även byta skivor.

Uppdaterat: 2014-07-02 23:59

Låter mycket skumt, behåll beläggen och byt bil i stället

Uppdaterat: 2014-07-03 00:05
Lite krokigt är också rakt

En annan grej slog mig..
Du har kört 1900 mil, alltså nästan 1000 mil om året. Och det hävdar dom "att du knappt kör din bil"?
Hade nog kontaktat någon lite högre upp och bett om en mer utförlig förklaring.
Annars borde ju säljarna av bilen få informationen att "Sälj helst inte denna bil till människor som kör mindre än 1000 mil om året, if so, var beredd på merkostnader"

Uppdaterat: 2014-07-03 11:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kör du väldigt lugnt med bilen? Om du inte bromsar så hårt med bromsen ofta så håller inte bromsen lika länge, man måste motionera grejerna så håller dom längre.

Uppdaterat: 2014-07-03 11:59
Pär

Det där är lurendrejeri på högsta nivå skulle jag vilja påstå, det finns en givare som talar om när det är dags att byta bromsbeläggen, så länge inte givaren börjat lysa finns det ingen anledning till att byta bromsbelägg bak på en bil som bara har gått 1900 mil. Min Audi har rullat över 7000 mil och är 10 år gammal och jag har ännu inte bytt varken bromsbelägg eller bromsskivor. Fast verkstaden sedan 5 år tillbaka alltid ringt och frågat om de får byta bromsbeläggen fram. Senast jag kollade så var det minst 1 cm kvar. Alltså lite mindre än hälften.

Uppdaterat: 2014-07-03 15:02
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.