Vi Bilägares forum

Hjälp med val av bil. Velar enormt!

Hjälp med val av bil. Velar enormt!

Jag ska köpa en ny bil för ca 100.000 kr och har extremt svårt att bestämma mig för vilken typ av bil jag ska köpa. Ena dagen vill jag ha en hyfsat stor och stark bil och nästa dag tänker jag att det vore gött med en liten smidig bränslesnål sak.

Jag tycker ju det är roligt med en bil som har lite mer kräm i sig och då får man lägga den extra kostnaden på "nöjeskontot". Men det jag funderar på är andrahandsvärdet. Vi går ju mot en framtid där man stävar efter ett så miljövänligt alternativ som möjligt. Därför är jag orolig att det kommer bli svårt att sälja en bil som drar lite mer, om sisådär tre-fyra år (?).

Det finns ju bilar som är både bränslesnåla och roliga att köra. BMW är ju t.ex. bra på den punkten. Men det gäller ju lite nyare modeller - som inte går att köpa för 100-120.000 kronor som är den prisklass jag tänkt lägga mig i.

Modeller jag har velat mellan sista tiden:
- Golf 160 hk -10 (bra bil, ganska "stark", men lite tråkig)
- VW Passat CC 160 hk -10 (snygg, större bil - lite mer lyxkänsla, men drar ganska mycket)
- Peugeot 208 -12 (billig - får en helt ny för ca 124.000 (på gränsen till för högt pris...), bränslesnål!, förmodligen tråkig att köra (83 hk), väldigt liten, men "modern")
- Audi A3 -10 (snygg, bra storlek, i min prisklass får man en 120 hk som är ganska tråkig men drar ändå ganska mycket bensin…)
- BMW 318 -10 (rolig men dyr)

Passat CC är intressant för jag gillar lite mer speciella bilar. Idag har jag en Pininfarinaritad Peugoet 406 Coupe, men är extremt trött på att bara ha två (aslånga) dörrar samt att den bara har två säten bak. CC är ett bra alternativ till den. Men oroar mig alltså för andrahandsvärdet.

Jag är själv med två barn - så det är framförallt vi tre som ska få plats. Dock samkör vi med barnens kompisar till gympaträningar osv. Så tre säten bak är ett krav för nästa bil. Jag kör max 1500 mil om året. Många av de sträckor jag kör är korta (under en mil), så det är bensin som gäller (är jag ganska säker på). Det blir givetvis en del långturer också. Men inte till vardags.

Så utifrån vad jag babblat om ovan:
1. Är det dumt att köpa en bensinare som dricker förhållandevis "mycket" (ca 0,7 blandad)?
2. Är det någon av bilarna ovan som ni vill rekommendera eller som ni vill avskräcka mig från?
3. Förslag på helt annan bil?
4. Andra synvinklar som kan få mig att hitta rätt..?

Uppdaterat: 2014-06-17 10:32

Kommentarer

Med "ny bil", menar jag inte en ny, utan en begagnad bil. Om det inte blir en Peugeot 208 :)

Uppdaterat: 2014-06-17 11:04

Har haft 3 st Peugeot 208, en trevlig bil med större utrymme än man kan tro. Liten motor men drar ganska bra på lågt varv, alltså man behöver inte varva den som man fick göra på dom äldre små motorerna. En sådan kan man nog få tag i med lite utrustning, typ Urban soul, Sky edition med glastak och lite annat -13 med några få hundra mil för strax över 100K. Sålde själv en Urban Soul 4 mån. gammal 600 mil för 107000:- och köpte en 508 SW.

Uppdaterat: 2014-06-17 13:03
ffodil skrev:

Har haft 3 st Peugeot 208, en trevlig bil med större utrymme än man kan tro. Liten motor men drar ganska bra på lågt varv, alltså man behöver inte varva den som man fick göra på dom äldre små motorerna. En sådan kan man nog få tag i med lite utrustning, typ Urban soul, Sky edition med glastak och lite annat -13 med några få hundra mil för strax över 100K. Sålde själv en Urban Soul 4 mån. gammal 600 mil för 107000:- och köpte en 508 SW.

Ok, där ser man! Nä, känns inte helt prisvärt att köpa en sprillans ny kanske. Värdet sjunker ju extremt bara man rullar ut den. Men började snegla lite på den eftersom en bilfirma har kampanj på "Peugeot 208 Limited Edition". Limited Edition innebär bara att dom bakat in sky packet för vanliga priset (124.900). Men då är det t.o.m. en 2014 ser jag nu.

Men vad innebär "Urban Soul" då?

Uppdaterat: 2014-06-17 13:21

Urban Soul är som Sky pack ungefär med glastak backsensoror, infällbara backspeglar, lite extra crom osv. bara lite olika benämningar med små skillnader. Nu börjar tiden med dom bästa priserna på något begagnade bilar under hela året och tror du kan hitta något med få mil på mätaren likvärdig med ny till kraftigt reducerade priser. Var bara inte rädd för att pruta, rent av miss-bjud.
Vi var nöjda med 208 men köpte 508 med GSE låda, mest av anledningen att min sambo ville ha en automat på grund av reumatism i fotleder.
Men går klart inte att komma ifrån att 508 är lite mer bil och så klart är vi ändå mer nöjda med den. Den klart bästa bil jag haft hittills för våra behov och då har jag ändå ägt 1000 tals som bilhandlare. Inte samma sak som den skulle passa alla.
Köpa bil är svårt att råda andra då det är väldigt personligt vad som passar.

Uppdaterat: 2014-06-17 14:11

Köp en amerikansk muskelbil och njut av varenda droppe en 300hk motor sörplar i sig.
Snart är du så gammal att du kan börja tänka på gubbilar och då är det för sent att ångra sig.

Uppdaterat: 2014-06-17 14:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
ffodil skrev:

Urban Soul är som Sky pack ungefär med glastak backsensoror, infällbara backspeglar, lite extra crom osv. bara lite olika benämningar med små skillnader. Nu börjar tiden med dom bästa priserna på något begagnade bilar under hela året och tror du kan hitta något med få mil på mätaren likvärdig med ny till kraftigt reducerade priser. Var bara inte rädd för att pruta, rent av miss-bjud.
Vi var nöjda med 208 men köpte 508 med GSE låda, mest av anledningen att min sambo ville ha en automat på grund av reumatism i fotleder.
Men går klart inte att komma ifrån att 508 är lite mer bil och så klart är vi ändå mer nöjda med den. Den klart bästa bil jag haft hittills för våra behov och då har jag ändå ägt 1000 tals som bilhandlare. Inte samma sak som den skulle passa alla.
Köpa bil är svårt att råda andra då det är väldigt personligt vad som passar.

När du skriver att nu börjar tiden med de bästa priserna. Menar du just på 208an då eller alla bilar överlag?
Själv är jag väldigt oerfaren när det gäller att köpa bil. Jag är 33 år men köpte bil sent och har bara ägt just den - i 4 år. Jag har varit sjukt nöjd med den, men den börjar bli gammal nu (2003a). Småfel ploppar upp med jämna mellanrum och dessutom vill jag, som sagt, ha 5 dörrar, 3-sits där bak och gärna krok (cyklar som ska fraktas till höger och vänster). MEN samtidigt vill jag ha en lite rolig bil. Antingen att det är bra drag i den eller att den har andra "roligheter" som panoramatak osv - som bidrar till en härligare upplevelse. Jag hör till typen som inte bara ser bilen som ett transportmedel. Jag tycker det är kul att köra. Men det är skitsvårt att hitta rätt, tycker jag. Vem man än frågar så får man olika svar. Ofta lovordas bara det bilmärke dom själva kör.. och frågar man en bilhandlare så är dom knappast ofärgade utan hittar fina anledningar att jag ska köpa den bil dom vill bli av med just nu :)

Uppdaterat: 2014-06-17 14:24
saabnisse skrev:

Köp en amerikansk muskelbil och njut av varenda droppe en 300hk motor sörplar i sig.
Snart är du så gammal att du kan börja tänka på gubbilar och då är det för sent att ångra sig.

Kan mycket väl bli en 300hk gubb-bil när jag blir gubbe :) Men inte nu. Själv med två barn gör att man försöker hålla nere de rörliga kostnaderna. Även om sonen tjatar om en Mustang :)

Uppdaterat: 2014-06-17 14:36
ffodil skrev:

Jag menar att dom bästa priserna har börjat nu överlag på alla, fram till hösten.
Nej, som jag nämnde, alla har olika krav och önskemål på en bil. Själv prioriterar jag främst komfort, tyst, skönt ska det vara att åka och sitta i, gärna lite luftig plats som t.ex. ett panoramatak kan hjälpa lite med. Sportigt, njo om man menar väghållnig och ett någorlunda vridmoment, så visst. Men en onödigt stor törstig motor avstår jag hjärna från.

Jo, det låter klokt. På jobbet har jag dock tillgång till en Polo R med 220 hk i. Varje gång jag kör den tappar jag fullständigt kontrollen över mitt bränslesnåla tänk :D Ska försöka undvika den fram till semestern ;)

En annan småbil jag sneglat på tidigare men nästan glömt bort är Ford Fiesta. Dom är ju också ganska billiga. Dom ska ju vara roliga att köra, sägs det. Men finns det några uppenbara nackdelar jämfört med 208:an?

Uppdaterat: 2014-06-17 15:08

Jag menar att dom bästa priserna har börjat nu överlag på alla, fram till hösten.
Nej, som jag nämnde, alla har olika krav och önskemål på en bil. Själv prioriterar jag främst komfort, tyst, skönt ska det vara att åka och sitta i, gärna lite luftig plats som t.ex. ett panoramatak kan hjälpa lite med. Sportigt, njo om man menar väghållnig och ett någorlunda vridmoment, så visst. Men en onödigt stor törstig motor avstår jag gärna från.

Uppdaterat: 2014-06-17 15:10
Jes_ skrev:

Nä .. !
.
Och innan Roy får ordet vill jag påtala att "hjärna" ska läsas som "gärna" ;o)

Såg det själv när jag läste och ändrade direkt.

Uppdaterat: 2014-06-17 16:24
Lakritsglass skrev:

ffodil wrote:Jag menar att dom bästa priserna har börjat nu överlag på alla, fram till hösten.
Nej, som jag nämnde, alla har olika krav och önskemål på en bil. Själv prioriterar jag främst komfort, tyst, skönt ska det vara att åka och sitta i, gärna lite luftig plats som t.ex. ett panoramatak kan hjälpa lite med. Sportigt, njo om man menar väghållnig och ett någorlunda vridmoment, så visst. Men en onödigt stor törstig motor avstår jag hjärna från.
Jo, det låter klokt. På jobbet har jag dock tillgång till en Polo R med 220 hk i. Varje gång jag kör den tappar jag fullständigt kontrollen över mitt bränslesnåla tänk :D Ska försöka undvika den fram till semestern ;)
En annan småbil jag sneglat på tidigare men nästan glömt bort är Ford Fiesta. Dom är ju också ganska billiga. Dom ska ju vara roliga att köra, sägs det. Men finns det några uppenbara nackdelar jämfört med 208:an?

Kostar ju så mycket mer än bränsle och bara kul tillfälligt, men så klart är vi inte alla lika.
Du ska kanske inte stirra dig blind på en liten bil, för jag tror mer du är ute efter en ekonomisk bil, vilket inte alltid är lika med liten.
Mest ekonomiskt är att köpa så ny bil med lite mil som möjligt med fabriksgaranti, vagnskada och ofta skattefri som man kan räkna med låg värdeminskning i upp till 3 år, då den stora värdeminskningen redan varit. Då kör man ganska bekymmersfritt och billigt.
Försök att hitta något som passar dig och du kan trivas med, vilket ändå är det viktigaste.
Ford Fiesta el. Peugeot 208 kan bara var och en bedöma vad som passar.

Uppdaterat: 2014-06-17 17:04

Ta ett stort lån och köp en rejäl merca

Uppdaterat: 2014-06-17 17:18
Lås inga trådar.

Håller med, man lever bara en gång så varför ska man inte köra som en kung så länge man lever... Lev och njut, så det är bara att köpa vad man vill egentligen vill ha!!!

Uppdaterat: 2014-06-17 20:52
Pär
ffodil skrev:

Kostar ju så mycket mer än bränsle och bara kul tillfälligt, men så klart är vi inte alla lika.
Du ska kanske inte stirra dig blind på en liten bil, för jag tror mer du är ute efter en ekonomisk bil, vilket inte alltid är lika med liten.
Mest ekonomiskt är att köpa så ny bil med lite mil som möjligt med fabriksgaranti, vagnskada och ofta skattefri som man kan räkna med låg värdeminskning i upp till 3 år, då den stora värdeminskningen redan varit. Då kör man ganska bekymmersfritt och billigt.
Försök att hitta något som passar dig och du kan trivas med, vilket ändå är det viktigaste.
Ford Fiesta el. Peugeot 208 kan bara var och en bedöma vad som passar.

Jag blir mer och mer sugen på en Passat CC. En ganska stor bil som jag tror har bra komfort osv. För mina pengar blir det dock då en -09 eller kanske -10 som gått 8-9.000 mil. Kanske inte helt optimalt. Då missar man väl precis diverse garantier osv... Men det är en fin bil som jag tror jag skulle trivas med.
En annan bil jag verkligen gillar är vw scirocco. Dock är den ju bara 2-sits där bak.. I min prisklass blir det ca en -10 med 7.000 mil. Ska man se det rent praktiskt så är ju en golf ett bättre alternativ då. Men, som sagt, gillar jag ju lite mer "speciella" bilar... hm.

Visst kan jag ta ett jättelån och köpa precis det jag vill ha. Men samtidigt går jag i tankar att köpa bostad. Då vill man ha så lite skuld till banken som möjligt från början..

Dessvärre är det ju så att vill man ha så billig bil som möjligt - men så ny och med så få mil som möjligt - och gärna bra komfort och körglädje, så är det ju nästan bara småbilar i den prisklassen..

Uppdaterat: 2014-06-19 11:42

Lakritsglass Ja, det är ju då inga direkt ekonomiska el. kanske inte bekymmersfria mil du har framför dig då, med dom valen.
Men man kan ha tur och kanske inte så dyrt, även om det finns klart mer ekonomiska val.
Vad det ska kosta är ju upp till dig och i förhållande till att man ska trivas med bilen.

Uppdaterat: 2014-06-19 12:19

Ja Conny, väldigt snygg bil, jag gillar den ljusa inredningen. Även om jag inte är något dieselfreak måste jag erkänna att den här nog vore ett vettigt val och vill man ha 4WD är nog diesel det bästa valet.

Uppdaterat: 2014-06-19 13:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, Conny och saabnisse, visst är det en snygg och trevlig bil. Men kan vara på sin plats att varna Lakritsglass för att det kan bli ganska så dyra och kanske inte så bekymmersfria mil med en sådan. Lakritsglass vill ju ha råd om en ekonomisk bil, men iofs. vänder lite på det sen. Jag bedömer det till att vara en av dom minst ekonomiska, beroende lite på hur länge man tänker behålla den. Däremot har man råd så varför inte, man lever bara en gång, som någon annan sa.
Det är lite så att när man är hungrig lastar man gärna upp för mycket på fatet, efter ett tag står det en upp i halsen, för att sen i slutändan mår man bara illa av det.

Uppdaterat: 2014-06-19 13:30

Volvo C30 T5/D5
Kul bil med plats för fyra...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
ffodil skrev:

Ja, Conny och saabnisse, visst är det en snygg och trevlig bil. Men kan vara på sin plats att varna Lakritsglass för att det kan bli ganska så dyra och kanske inte så bekymmersfria mil med en sådan. Lakritsglass vill ju ha råd om en ekonomisk bil, men iofs. vänder lite på det sen. Jag bedömer det till att vara en av dom minst ekonomiska, beroende lite på hur länge man tänker behålla den. Däremot har man råd så varför inte, man lever bara en gång, som någon annan sa.
Det är lite så att när man är hungrig lastar man gärna upp för mycket på fatet, efter ett tag står det en upp i halsen, för att sen i slutändan mår man bara illa av det.

Precis så. Det är just det här som gör mig så velig. Jag tycker det är roligt att köra och att ha en lite speciell bil - gärna snygg (jobbar som grafisk formgivare) - och ser alltså inte bilen bara som ett transportmedel (tyvärr, för det hade varit så mycket enklare att välja då). MEN det är ju den lilla detaljen att det sällan blir ekonomiskt så fort en bil är snygg och rolig...

Jag har förstått att diesel inte är ett alternativ för mig eftersom jag kör för lite - och många korta sträckor leder till snabbare byte av partikelfilter som tydligen är superdyrt (?). Dock kan man ju i och för sig ställa det i relation till att många dieselbilar faktiskt är miljöklassade vilket ju leder till förmåner när det gäller skatt och annat. Dessutom drar dom ju väldigt lite. Men det där partikelfiltret är kanske så pass dyrt att det ändå blir dyrare?

Men varför skulle du klassa cc:n som det minst ekonomiska alternativet? Vad är det som gör att den blir så dyr? Är det värdeminskningen eller servicekostnader? Jag tänker då på en bensinare. Exempelvis den här: http://www.blocket.se/kronoberg/Volkswagen_Passat_CC_Premiumpaket_8900_mil_53212084.htm?ca=21&w=3&last=1

För att förtydliga så ser jag det alltså som en fördel att bilen har plats för 5 pers (inkl föraren).

Uppdaterat: 2014-06-19 15:20

Nu snubblade jag över den här bilen: http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Fiesta_1_0_Ecoboost_100hk_Titanium_5D_54526574.htm?ca=21&w=3
Jag kan inte mycket om Ford, men enligt specarna (vad som står på blocket samt info hos transportstyrelsen) så har den fler hk men drar mindre än Peugeot 208. Sedan vad det finns för fler för- och nackdelar i övrigt vet jag inte (inget panoramatak iofs). Men den här är ju sprillans ny 2014. Hittar man en sådan som rullat ett par hundra mil så kan det kanske vara ett alternativ - om jag i slutänden bestämmer mig för en mindre, nyare bil :)

Uppdaterat: 2014-06-19 15:57

Ännu en bil som stämmer bättre in på din modell, ffodil – hyfsat ung med ganska få mil MEN har också en motor på 140 hk som kanske gör den lite roligare än 208 och Fiesta OCH dessutom verkar den dra förhållandevis lite för en bil med sådan motor (5,9 blandad): http://www.blocket.se/alvsborg/Opel_New_Astra_Enjoy_5_dorrar_1_4_Turbo_ECOTE_53600023.htm?ca=21&w=3
Den är ju dessutom större (snäppet större än en golf tydligen). Men är det kanske så att Opel fortfarande klingar dåligt i folks öron - och att det därför kan vara svårt att få den såld om några år?

Uppdaterat: 2014-06-19 16:25

Välj den där Opeln, den passar dig förmodligen bäst av de bilar som föreslagits.
Opel har byggt upp sitt rykte, inte lika mycket i Sverige som i övriga Europa, men det kommer och det är en bra bil som du säkert blir nöjd med.

Uppdaterat: 2014-06-19 17:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med saabnisse, den bästa som föreslagits hittills ur både ekonomisk synpunkt och vad du tycks vara ute efter, ett prut på en så där 15-20000:- på den så blir det bra.
Såvida du gillar den och kan trivas med den personligen.
Idag är bilarna ganska lika och har inte så stor betydelse om det står Opel el. något annat namn på dom.

Uppdaterat: 2014-06-19 18:37

@Lakritsglass,

jag tror inte du ska vara orolig för att köpa en bensinare, tvärtom. Är det något drivmedel som kommer att få det tuffare framöver så är det diesel tror jag.
Även klimathysterin kommer att lugna ner sig i takt med att bevisen tryter och effekten uteblir. En lite roligare bil ska du inte vara orolig att köpa ur den aspekten och i den prisklassen har den största värdeminskningen tagits av tidigare ägare.

Uppdaterat: 2014-06-19 19:08

Javisst Jes en Passat CC kan vara perfekt, men med 1500 mil som max är det väl mer förnuftigt med en bensinare, den är ju avsevärt roligare än en traktormotor som tvärkroknar vid 4000 varv.
Ska man nödvändigtvis ha en diesel krävs ju automatväxel om man inte vill skaffa sig artros i högerarmen i förtid.

Uppdaterat: 2014-06-19 21:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, en diesel ska köras med automat och inte till speciellt sportig körning, men då är dom väldigt trevliga om man gillar lite lugnare körning, som jag som har kört av mig med värstingbilar.
Tror nog Lakritsglass har börjat hitta rätt med Opel bensinare och någorlunda kraftig motor, nåja en 100 hk till hade nog varit önskvärt om jag förstår rätt.
Att man skulle behöva växla mer med en modern diesel kan jag inte förstå, det är precis tvärtom.

Uppdaterat: 2014-06-19 22:52

Nja, Jes_, bilden stämmer inte, jag har aldrig fått tjejer i en Saab, däremot blivit bogserad många mil. När jag körde Volvo var det en helt annan sak, men bäst hittils har varken Saab, Volvo eller Mercedes varit, utan det var min gamla höjda Cherokee med stora hjul, båge och gansterkeps...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2014-06-20 07:45
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Välj en bensinare, är mit råd!
För tjänstebilsköparen är det bara fördelar med en diesel, men för en privatperson är det bara nackdelar:
De är dyrare i inköp, dyrare att serva, "träigare" köregenskaper, och den lägre förbrukningen går knappast att räkna hem som privatperson.
De allra flesta begagnade dieselbilar har dessutom gått som tjänstebilar med många mil på mätaren och utbudet är också därefter.
Det blir extra påtaglig i den här prisklassen.

Så, köp en bensindriven bil. Då får du mer bil för pengarna som privatperson.

Uppdaterat: 2014-06-20 09:17

Av samma uppfattning som swemba, trots att jag pendlar 2000 mil, totalt blir det 3k, så kan jag inte räkna hem det riktigt, om man räknar in risken för dyra rep.
Annat var det när dieseln var ett par spänn billigare, inte så länge sen.......

Uppdaterat: 2014-06-20 09:43

Jes, nya dieslar? Jag åker förutom Saaben i V70 automat med största dieseln, fungerar men kul är den inte. Audi A3 med minsta dieseln manuell med korkad stoppfunktion som jag aldrig gillat, jag har aldrig förstått vad den finessen har att göra på en bil som drar 0,4 på milen, den borde ju finnas på lastbilar eftersom drängarna aldrig stänger av sina rykande bullriga motorer. Men A3 är ingen kul bil.

Uppdaterat: 2014-06-20 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja en stor stark diesel är något som måste upplevas. Jag har kört Audis Q7 med V12-dieseln och den var hysterisk.
Jag tror dock inte det är riktigt i det segmentet som trådskaparen är intressent i. :-)

Uppdaterat: 2014-06-20 11:14

Tror det är väldigt personligt om man gillar bensin el. diesel. Själv föredrar jag diesel med lite lugnare gång och råstyrka på låga varv.
Lite som att köra V8 bensin lite lugnt. Före den nu sista Peugeot 508 hade jag en Saab 9-5 Aero 250hk jämte en Saab 9-5 TID 4 160hk den sista mod. jag föredrog klart att köra med dieseln, men som sagt nog väldigt personligt.
Troligtvis är det mest fördelaktigt med bensin för ts men att det skulle vara dyrare med en diesel är inte helt säkert på 1500 mil även om man brukar räkna så. Dyrare service på diesel vet jag inte, ringde i dagarna och fick pris på service på 508 diesel och 208 bensin.
Billigaste på aukt. Peugeot verkstad var 1800:- på 508 inkl. byte av dieselfilter, 1500:- för 208an. På ett annat ställe fick jag betala 3800:- resp. 3000:- Skiljer en del men inte nämnvärt mellan bensin och diesel.
Hur som helst roade jag mig med att försöka räkna ut milkostnad för 3 år framåt med 1600 mil/år och då visar det sig ingen skillnad mellan 208 och 508 med realistiska värdeminskningar. Däremot skulle det bli väldigt mycket dyrare pr mil att behålla den gamla 9-5 Aero som jag haft kvar till nu, utan att räkna med förmodliga och ganska säkert dyra reparationer på den, fortfarande en fin bil men billigare att ge bort.

Uppdaterat: 2014-06-20 11:51

@ffodil, det första 3 åren är nog kostnaderna relativt lika mellan bensin och diesel, om du väljer en snåldiesel. Skillnaderna blir större ju högre prestanda. Men nu var det ju en begagnad bil det handlade om. Begagnade dieslar är generellt sett dyrare än bensinare, de har ofta mer mil på mätarna och utbudet är vanligtvis f.d tjänstebilar.
Dieslbilar har generellt fler kontrollpunkter i serviceprogrammen och min erfarenhet är att servicekostanderna drar iväg med åldern. Partikelfilter kostar t ex skjortan att byta på de flesta märken (tror inte du kommer under 10,000 på en 508 hdi).

Uppdaterat: 2014-06-20 12:23

Håller med om det, men behöver inte vara säkert som jag skrev och visst blir skillnaderna större med högre prestande men även på bensinbilarna. Sen är det ju så också att när bilen gått så långt att det är tid att byta partikelfilter på diesel kommer det ju andra kostnader på bensinarna också. Men som sagt håller med generellt sett.

Uppdaterat: 2014-06-20 13:05

ffodil, jag är fortfarande nyfiken på varför du ser cc:n som den minst ekonomiska bilen?
Opeln verkar som ett ganska bra val. Jag ska leta upp en som jag kan provköra. Men jag är verkligen sugen på cc:n. Men inte om det är en förlustaffär :) Eller alla bilaffärer är väl en förlustaffär, men eftersom du uttryckte att cc:n var den sämsta ur ekonomisk synvinkel.

Vad som ju också är intressant är en Golf GT. Det som kanske gör Opeln till ett bättre val är väl att jag kan få en nyare som gått färre mil till samma pris. Men är inte Golfens goda rykte värt något också? Även om det blir en 2010 i så fall. Jag tänker att det finns en anledning till att dom är dyrare på blocket.

Jag vill passa på att tacka för alla bra tips, tankar och konkreta svar. Det är faktiskt inte lätt att hitta någon oberoende bilkunnig att fråga om råd. Det är värt supermycket. Tack!

Uppdaterat: 2014-06-22 15:55

Håller med leifer om det med 0.5L/mil man skall nog kolla vid köp så att man får en snål bil för bensinen kommer inte att minska i pris och folk kollar mer och mer på förbrukningen. en bil som drar mycket kommer att kallna fort framöver.

Uppdaterat: 2014-06-22 16:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Lakritsglass varför en Passat CC skulle vara en av dom minst ekonomiska är redan nämnt en del om utifrån dina egna önskemål, behov och körsträcka, även om dom varierar lite. Inte så svårt att räkna ut någorlunda säker mil/årskostnad på lite olika alternativ.
Som flera säger här har bränslekostnaden blivit mer och mer viktig, vilket verkligen märks bland bilkunder. Detta får så klart en allt större betydelse framåt på andrahandsvärdet och milkostnaden 3 år framåt el. vad man nu räknar på.

Uppdaterat: 2014-06-22 20:05

Lakritsglass, haka inte upp dig för mycket på milkostnader, köp en bil du trivs med, det är det viktigaste.
Vad vill du helst ha, en billig bil som du vantrivs med eller en som är mer än dubbelt så dyr i inköp och drift, men som du gillar?

Uppdaterat: 2014-06-22 20:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror nog att Lakritsglass mår gott åt alla kommentarer.

Uppdaterat: 2014-06-22 20:24
Lås inga trådar.

Ja, el. inte, vilsnare iaf. Men håller med om sista kommentaren, köp vad du har råd till och mår bra av är det viktigaste.

Menar då att mycket från ts själv och kommentarer är ganska motsägelsefulla.

Uppdaterat: 2014-06-22 20:47

leifer, det var väl ganska korkat skrivet, inte köper man väl en dyr bil som man vantrivs med?

Uppdaterat: 2014-06-22 21:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saanisse, ganska lätt och t.o.m. vanligt att man gör det. Lite som jag skrev i inlägg 23, när man är hungrig.....

Uppdaterat: 2014-06-22 22:46

Tycker nog att Lakritsglass som verkar ha noll koll på bilar, bör välja en så ny japanare som han kan hitta för de pengarna för ett så pass bekymmersfritt bilägande som möjligt.

Ungefär som de som inget kan om fotboll brukar välja Brasilien som favorit :-)

Finns ju faktiskt skojiga japanare med om så önskas.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Ja, som rubriken och första inlägget avslöjar ganska tydligt så är jag väldigt velig om vilken typ av bil jag ska köpa. Det är helt korrekt att jag inte kan mycket om bilar. Jag har bara ägt en bil. Jag har dock läst på ganska bra om en jäkla massa bilar, så att säga att jag har noll koll är kanske att ta i – även om jag inte är i närheten av vissa som säkert är väldigt kunniga här. Kanske har jag också uttryckt mig luddigt på något ställe så jag verkar helt nollad :)

Jag startade tråden för jag kände att jag länge velat mellan en mer oekonomisk prestandabil VS en mindre och mer ekonomisk (tråkig) bil. Självklart vill man ha det bästa av två världar, men det är något som förmodligen är omöjligt. I alla fall i den här prisklassen. Det var väl lite det jag ville få fram. Plus det vi pratat om nu senast - att en bensinare som drar lite mer förmodligen inte är ett bra köp eftersom den kan bli svår att sälja om 3-4 år (som jag också frågade om i första inlägget).

Det finns ju två typer av personer i den här tråden. Den som tänker ekonomiskt, praktiskt och långsiktigt samt den som tänker "du lever bara en gång - köp det du kommer trivas med". Grunden till att jag velar så mycket är nog för att jag är lite av båda de här personerna. Därför har det varit intressant att läsa hur "ni båda" resonerar.

När allt kommer omkring så kommer jag nog tänka ganska förnuftigt och välja en bil som inte är för gammal, inte gått så långt och inte drar jättemycket soppa. Men samtidigt tycker jag ju det är kul med lite annorlunda och roliga bilar, så det kommer inte blir en Skoda med 65 hk i ;).

En sak jag fortfarande inte riktigt har hajat är varför så många kör omkring i "äldre" Volvobilar. T.ex. V50 Flexifuel. Visst, det är en ganska snygg bil i bra storlek, men den är ju både tråkig och oekonomisk. Är det för att den är extremt krocksäker eller vad är grejen?

Uppdaterat: 2014-06-23 10:19

Vågar man sig på en Astra kanske man också vågar sig på kusinen Chevrolet Cruze - http://www.blocket.se/uppsala/Chevrolet_Cruze_LTZ_HB_1_4T_140hk_53010275.htm?ca=21&w=3
Samma 140 hk motor som i den Astra som det länkades till tidigare och bra utrustad och dessutom fabriksny...
Går nog att få tag i även kombiversionen till ungefär samma pengar.
F ö hade jag en ny Golf 2,0 TDI 4WD som lånebil häromdagen (fullutrustad kan man nog säga) och den var väldigt trevlig att köra och temperamentet var avsevärt bättre än motsvarande bil med 1,6 TDI-motorn. Gav helt klart mersmak men priset avskräcker (+ 300').

Uppdaterat: 2014-06-23 10:20
leifer skrev:

Lakritsglass
Grejen med Volvo är väl att det är en folkbil i Sverige. Dom är ofta dyrare att äga än vad många tror i och med att dom blivit mer premium. Krocksäkerhet är en sak som efterfrågas för att känna sig säker och det erbjuder Volvo.
Rolig bil som är billig?
Då måste man nog börja med att definiera vad man menar med rolig.
Vill du t.ex. ha manuell växellåda eller automat?

Med rolig menar jag körglädje. Att det händer lite när man trycker på gaspedalen. Men även själva upplevelsen i bilen. Exempelvis panoramatak tror jag kan förhöja körupplevelsen ganska mycket. Jag föredrar manuell.

Men men, jag har börjat kolla lite mer på Opel Astra nu. Den verkar ju tveklöst som ett bra alternativ. Inte roligast i stan, men verkar ändå som en bra kompromiss av allt jag vill ha.
- Ser helt ok ut
- Hyfsad prestanda i förhållande till nästa punkt
- Drar ganska lite (0,59 blandad, 0,47 landsväg, 0,79 stad). Räknas det som ok?
- Hyfsat ung: 2012
- Ganska få mil: 2-3000
- Jag tror jag kan få den för mellan 100.000 och 120.000:-
- Gott om plats för mig och mina två barn. Plus två passagerare till.

Ser ganska bra ut på pappret i alla fall. Nu återstår bara att provköra lite :)

Det som dock oroar mig liite är att det är just en Opel. Jag tänker också att det finns en anledning till att den är billigare än t.ex. Golf. Har förmodligen mycket med Golfens goda rykte att göra, men frågan är då vad som är ett rimligt pris för en sådan här Opel - för att värdeminskningen inte ska bli allt för stor?

EDIT: Här kan man läsa lite dåligheter med Astran: http://www.vibilagare.se/test/begbil/storande-elektronik-i-opel-astra Bl.a. "Turbomotorn drar mer bränsle än väntat, 7,5 liter/100 km mot utlovade 5,9 liter." Det suger ju!

Uppdaterat: 2014-06-23 15:22
leifer skrev:

Lakritsglass, jag gillar Opel och tror det är bra kvalitet. Ska ju vara 5 års nybilsgaranti också och det borde gälla även om man köper begagnat men kan vara värt att kolla upp. Tror inte det är sämre kvalitet i Astra än Golf men kolla gärna i olika beg guider. Tror du gör rätt i att köpa en bil i golf-klass så får du mycket mer bil än småbilsklass. Bra med en bil som bara gått 2000 mil! Dock som du säger på gränsen till för törstig men du kör ju inte så många mil per år så det spelar nog mindre roll trots allt, dock får man ju tanka lite oftare än med en snålare. Turbomotorer är kända för att dra mer än väntat men det beror också på hur försiktig man är på gasen. Och nånstans handlar ju "kul körning" också om att förbruka mer soppa men jag rekommenderar eco drivning och att hålla fartgränserna.

Jo. Dock funderar jag också på hur svårt det kommer bli att sälja en bil som drar så mycket om sisådär 3-4 år. Drar den så mycket så är den ju nästan i klass med CC:n. Den drar ju 0,76 enligt transportstyrelsen (men det kanske inte heller stämmer?). Jag menar – om det är någon som vill köpa en bil som drar lite mer år 2018 så är kanske inte en halvklen Opel förstavalet...

Uppdaterat: 2014-06-23 16:01
leifer skrev:

Svårt att sia om andrahandsvärdet men den går nog att sälja hyfsat lätt även om några år. Och faktiskt är det nog lättare att sälja bilar privat som inte kostar mycket mer än 50,000 kr (över det så är det ju större risk). Säljer du till bilhandlare så ska dom ju ha typ 15,000 kr i mellan.
Men kanske den här varianten kombinerar bättre låg förbrukning och rolig körning för dig (dock har denna gått väl långt)?
http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Astra_2_0_CDTI_EcoTec_Sport__5dr_16...
Och räcker inte hästarna så kan du trimma den ytterligare efter nåt eller några år. Finns chiptrim att köpa.

Jo, men då var det där med diesel. Jag kör ju bara ca 1500 mil om året och många korta sträckor. Det ska tydligen innebära dyra servicekostnader med partikelfilter hit och dit..

Uppdaterat: 2014-06-23 16:31

Tror inte att Lakritsglass är så obekant med bilar.
Känner igen stilen från ett annat nick.
Är inte första gången det nicket skriver här.

Uppdaterat: 2014-06-23 16:35
Lås inga trådar.
Leif Larsson skrev:

Tror inte att Lakritsglass är så obekant med bilar.
Känner igen stilen från ett annat nick.
Är inte första gången det nicket skriver här.

Hehe, ja, jag har klurat på att byta bil lääänge. Men det har lagt sig mellan varven. Nu har jag dock fått ett bra lönelyft - och min gamla bil blir inte yngre. Så nu är det högaktuellt igen :)

Uppdaterat: 2014-06-23 16:47