Vi Bilägares forum

däck

däck
Uppdaterat: 2014-06-04 22:16

Kommentarer

Och?

Uppdaterat: 2014-06-04 23:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Däck är det material vilket nästan uteslutande är av gummi som omgärdar det som kallas hjul. Ett hjul är en cirkulär anordning som anses vara den kanske största uppfinning mänskligheten presterat. Det kan rotera runt sin mittpunkt, även kallat nav. Genom detta nav går en axel som i sin tur är fäst under en låda som kan ha olika utföranden beroende på detta ekipages användningsområde - att transportera gods och/eller människor. Man har således skapat vad som i dagligt tal kallas för fordon. Det vanliga är att detta fordon har fyra hjul som är placerade i hörnen av en tänkt rektangel. Fler hjul kan förekomma. Om fordonet ifråga har två hjul placerade på linje efter varandra kalls fordonet för cykel.
Ursprungligen tillverkades hjul av homogena trästycken. Så småningom utvecklades en teknik där hjulet hade formen av en ring. Mellan navet och denna ring ledde träpinnar kallade ekrar. Ringarna kunde skos med järnband för att förbättra hållbarheten och de kan ses som en föregångare till det denna artikel handlar om - däcket.
Vi hoppar nu raskt framåt i tiden och konstaterar att det idag vanligaste fordonet är automobilen, dagligdags förkortat till bil. Hjulen är nu metallkonstruktioner som runt sin periferi är klädda med gummi. Från att ha varit homogent gummi är nu dessa fyllda med luft, inte olikt principen för en ballong. För att ge detta däck stadga finns under slitbanan en väv, kallad kord efter engelsk förlaga. Gummiytan är försedd med mönster av olika utformning för att förbättra fordonets egenskaper när det framförs på olika underlag under olika omständigheter.

Detta var komprimerad historik över just däck.
Nu kan andra ta vid och utveckla ämnet vidare.

Tack för ordet!

Uppdaterat: 2014-06-04 23:23
Roy J

Tack Roy för att du gav Sven Ottosson denna utmärkta upplysning. Sven är nog riktigt glad nu.

Uppdaterat: 2014-06-05 07:27
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Annars föreslår jag att trådar som denna raderas eftersom 1 inlägget inte har något att säga alls och det är egentligen ingen fråga heller.
Det kan närmast hänföras till spam.

Uppdaterat: 2014-06-05 07:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Håller helt och hållet med Hacken - ta bort sådana här skräptrådar innan dom hunnit etablera sig för nåt ursprungligt ämne finns ju i praktiken inte utan i detta fall bara ett enda ord.

Uppdaterat: 2014-06-05 07:53

Jag tänkte ta bort det igår, men jag trodde ts glömt att skriva något mer.
Lite korkat kanske, hade jag tagit bort inlägget, som inte ger något, hade ju ts kunnat öppnat en ny tråd med en vettig fråga.

Uppdaterat: 2014-06-05 12:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä, har faktiskt ingen aning om vart den gode Sven ville komma.
Min första tanke var att det skulle bli nåt om olika vinterdäck eller kanske däcksprofiler. Så jag tittade in nu för att se om det blev någon fortsättning.
Men icke.
Han kanske blev däckad.

Uppdaterat: 2014-06-05 12:50
Roy J

Luktar alkohol om första inlägget.. Väl tidigt på veckan?

Uppdaterat: 2014-06-05 19:39
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Tror snarare att Sven är en liten trollkonstnär innerst inne...:)

Uppdaterat: 2014-06-07 00:21

Lite kul ändå att ett enda ord kan ge upphov till i all fall några kommentarer.
Tror jag ska testa med att öppna tråden "Cykelpedal" och se vad som händer.

Uppdaterat: 2014-06-08 17:31
Roy J