Vi Bilägares forum

Volvo V60 eller något annat?

Volvo V60 eller något annat?

Hej!

Nu är det snart dags att köpa ny bil och jag behöver lite tips. Jag har provkört Volvo V60 och idag Audi A4.

Jag vill ha en bil med autobroms och adaptiv farthållare. Helst lane assist också. Tycker sådant som att bilen kör lite själv är väldigt kul. Tyvärr verkar sådana funktioner inte finnas fullt ut på A4. Idag har jag en gammal Audi A3 och jag vill ha en bil som accelererar lika fort i alla fall. Provkörde V60 D4 som jag tyckte kändes lite seg? Däremot kändes V60 T5 väldigt rolig. Sen tyckte jag nog i och för sig att Audin hade väldigt bra köregenskaper.

Vad kan det mer finnas för bilar som uppfyller mina krav? Storleksmässigt tror jag V60 är bra.

Såg också att det finns en plug-in hybrid. Den kan jag också tänka mig om det inte är väldigt ekonomiskt dåligt...och det beror ju framförallt på hur länge batteriet håller. Om det håller bilens livslängd så känns det som en +-0 affär att köpa den ungefär?

Några tips?

Uppdaterat: 2014-03-11 23:09

Kommentarer

Lite osäker på vad du menar, men var väl troligen modell 2014 jag testade. Letar efter ny bil alltså!

Uppdaterat: 2014-03-12 07:47

Prova nya D4 motorn.... VEA motorn ska vara sjukt mycket bättre än gamla 163hk motorn... Sen säger du att du vill ha Lane assist och det är inte allt för roligt... Det rycker och ha sig i ratten lite då och då så ganska så irriterande efter en stund blir det, så själv så har jag det oftast avslaget, men visst i vissa stunder så kan det vara bra som tex dåligt sikt m.m

Uppdaterat: 2014-03-12 07:53
Pär

Du pendlar ju rätt bra mellan D4 och T5 tycker jag och du kanske först skall bestämma dig för om bränsleekonomin har någon betydelse. En Hybrid med Volvologga är bra men dyr och jag tror att priserna sjunker om ett par år då man ju dessutom pratar om svagare versioner.
Nackdelen med ett så högt pris är att värderaset blir enormt. Batteriet behöver du nog inte oroa dig för de första 10 -15 åren.
För drygt 400.000kr får man dock mycket bil om kraven utrymmesmässigt inte är större än att V60 platsar. Dock hittar du nog ingen lika säker bil så det handlar om vad du prioriterar mest.
Tänk efter lite till och gör en ny lista,kanske har du redan svaret själv över vilken bil som passar.

Uppdaterat: 2014-03-12 08:15

Tack för svaren! Det uppskattas. Är inte speciellt insatt i bilar som ni säkert märker...

Nya D4 säger ni, finns det två olika D4?

Om Lane assist, ska jag vara ärlig så inser jag att det är osannolikt att det är något man får nytta av. Det är mest att jag njuter av att se bilen styra lite själv :) Däremot adaptiv farthållare skulle jag använda mycket.

Tog mest upp det med D4/T5 för att visa att jag inte tyckte D4 var så stark. Värderas gör mig inte så mycket egentligen, vi behåller nog bilen länge. Batteriet är jag dock orolig för, och lite att det är en dålig affär rent bränsleekonomiskt (lite dålig kan jag leva med). Dessutom undrar jag lite hur det är att köra en sån tung bil som D6 är (inte fått prova den).

Om det inte är en plug-in hybrid hoppas jag snarare på 350k än 400k.

Säkerhet är prio 1. Jag frågar om vilken bil för jag har ingen aning vad andra modeller har för egenskaper. Jo nu vet jag att Audi A4 inte riktigt har det jag söker. Kanske BMW har något bra? Eller helt annan modell? Gillar Volvo V60 mest ju nu (men erkänner samtidigt att Audi A4 var skönare att köra).

Uppdaterat: 2014-03-12 10:33
darthsidious skrev:

Tack för svaren! Det uppskattas. Är inte speciellt insatt i bilar som ni säkert märker...Nya D4 säger ni, finns det två olika D4? Om Lane assist, ska jag vara ärlig så inser jag att det är osannolikt att det är något man får nytta av. Det är mest att jag njuter av att se bilen styra lite själv :) Däremot adaptiv farthållare skulle jag använda mycket.Tog mest upp det med D4/T5 för att visa att jag inte tyckte D4 var så stark. Värderas gör mig inte så mycket egentligen, vi behåller nog bilen länge. Batteriet är jag dock orolig för, och lite att det är en dålig affär rent bränsleekonomiskt (lite dålig kan jag leva med). Dessutom undrar jag lite hur det är att köra en sån tung bil som D6 är (inte fått prova den).Om det inte är en plug-in hybrid hoppas jag snarare på 350k än 400k.Säkerhet är prio 1. Jag frågar om vilken bil för jag har ingen aning vad andra modeller har för egenskaper. Jo nu vet jag att Audi A4 inte riktigt har det jag söker. Kanske BMW har något bra? Eller helt annan modell? Gillar Volvo V60 mest ju nu (men erkänner samtidigt att Audi A4 var skönare att köra).

Det finns en gammal som D4 som numera bara finns i "nordic" utrustade bilar den har 163hk sen har Volvo tagit fram nya 4 cylindriga motorer kallas för VEA motorer och där är nya D4 motorn på 181hk och finns numera i alla motorer, nya VEA motorer gäller även bensin motorerna.
Om du släpper ratten när du gör Lane assist så kommer den skrika åt dig att hålla i ratten, så du kan inte sitta och pilla på annat bara för att du har det på bilen... Sen när det gäller Adaptiv farthållare är det mera att rekommendera, eftersom den bromsar in när du kommer fram till en bil som kör långstammare än dig efter vägen, det är GULD värt att ha..

Uppdaterat: 2014-03-12 10:53
Pär

BMW har alla de funktioner du eftersöker (och mycket mer därtill). Men BMW är rätt bra på att ta betalt för extrautrustning så det drar snabbt iväg prismässigt. BMWs utrustningslista är rätt rörig att ta sig igenom, en hel del saker är standard utan att det finns med i utrustningslistan så jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en aukt. säljare för att reda ut vad du behöver välja till.

Uppdaterat: 2014-03-12 11:41

Jag tyckte inte Lane assist skrek så farligt när jag provade den (det hände iofs att den faktiskt stängde av sig själv efter 5-6 korrigeringar i rad, märkligt).

Ja BMW har jag också tittat på. Håller med dig om att det är rörigt, gav upp på deras hemsida...

Inga andra märken som man kanske inte tänker på direkt?

Uppdaterat: 2014-03-12 13:55

Skulle avråda från Audi A4 då en ny modell är på intågande som kommer att väga 100 kilo mindre än dagens A4. Enligt försäljaren hos Audi så kommer den att finnas för beställning från och med i höst. Jag hoppas att den nya Audi A4 blir lite snyggare än den nuvarande B8, även om faceliften som kom förra året gjorde den något snyggare. Volvo anser jag ta överpriser för sina produkter.

Uppdaterat: 2014-03-12 17:29
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Peugeote-Pär:
Så det går att stänga av Lane Assist? Är det i menysystem som då bockar av den eller hur går det till?

Uppdaterat: 2014-03-12 17:31
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ja det är möjligt att man kanske kan få en T5 lite billigare än vad jag trodde. En släkting har en D3:a och den kostade långt över 300.000kr så jag antog att en D5 eller T5 skulle vara mycket dyrare.
Tittade på Volvos hemsida och där kostade en T5 från 310.000kr men den blir snabbt dyr med extrautrustning...oklart dock hur dyr då Volvo har en massa erbjudanden så man får nog helt enkelt begära ut en offert och pruta ifrån detta.

Förslag på andra bilar är faktiskt svårare än det låter i den här klassen.
Bmw,MB och Audi är betydligt dyrare att köpa och som sagt så är Volvos säkerhet i en klass för sig.
Säkert vill du inte heller titta på bilar som andas mindre premium och de flesta fabrikaten kan inte heller erbjuda t.e.x Autobroms i någon vettig version och därför går många bilar bort om just detta är ett huvudkrav.

Personligen har jag haft svårt för V40 och V60 p.g.a att de är dyra men opraktiska för en barnfamilj med hund. Men har man inte behov av att kunna lasta något i bilarnas bagage så kan man inte komma ifrån att det är väldigt fina bilar.

Skulle kunna tänka mig att Ford kan erbjuda bra säkerhetssystem och då kunde kanske en Focus ST (samma motor som T5) vara ett alternativ så får du lite bättre utrymmen på köpet och kanske sparar några tiotusenlappar.
D6:ans listpris ligger på 524.000kr ( - 40.000kr ) så den är mycket dyrare än D5/T5.

http://www.teknikensvarld.se/2012/08/22/33858/provkorning-av-ford-focus-st-kombi/

Uppdaterat: 2014-03-12 17:50
Minimats1 skrev:

Peugeote-Pär:
Så det går att stänga av Lane Assist? Är det i menysystem som då bockar av den eller hur går det till?

Yes är menyn i Maxi-dot displayen man går och bockar för att man vill slå av systemet, går även att slå av Front assisten om man vill...

Uppdaterat: 2014-03-12 19:28
Pär

Fungerar en V60 så måste rimligen en ny Golf 7 Sportscombi eller Octavia kombi också fungera - och båda är nog snarare större än Volvon inombords. I Golfen är ju autobroms och adaptiv farthållare standard mer eller mindre och det går att få även till nya Octavian. Och olika motoralternativ finns ju... Fast du kanske vill betala lite mera än för dessa bilar...:)

Uppdaterat: 2014-03-12 20:46

Som redan sagt så är det inte så lätt att hitta alternativ till V60 om man nu gillar modellen. Kan man tänka sig en sådan så har man redan överseende med det begränsade bagageutrymmet. Visst kan man då tycka att man lika gärna kan köpa en sedan eller kupe men gillar man nu Volvons utseende så varför inte?
I rättvisans namn har vi Svenskar ganska svårt att se Volvo som en Premiumbil och många tycker också att de är för dyra. Sett med "Svenssonögon" som skall betala för bilen själv så visst kostar de en slant men de skal då också jämföras med Tysktrion angående det mesta och då är prisbilden inte längre så hög.

Att jämföra med motorsvagare och mer praktiska vardagsbilar som dessutom långt ifrån kan mäta sig med Volvos komfort eller krocksäkerhet blir inte riktigt rätt.

Uppdaterat: 2014-03-12 23:12

Jag föredrar såklart att betala så lite som möjligt och jag bryr mig inte om vad det står för märke på bilen. Men jag har lite svårt att se att Skoda t.ex. skulle leverera (tittade snabbt, verkar vara väldigt svaga motorer?). Provade en Toyota Prius i förra veckan och när jag kom upp i 100 km/h trodde jag på riktigt att jag hade glömt att stänga dörren så mycket som det lät mer än i volvo/audi.

Vet inte riktigt om jag håller med om att Volvo är så dyrt jämfört med vad man får. Speciellt med mycket extrautrustning, då blir ju BMW och Audi mkt mkt dyra...

Mistor: Jo såklart är D6 mycket dyrare, men man får väl räkna med att tjäna hel del (5 kr?) per mil i sparade bränslekostnader. Men kanske värt titta lite på Ford också. (Har gillat dem när jag kört hyrbil i USA)

Uppdaterat: 2014-03-12 23:52

En 4-hjulsdriven Golf R med 300 hk borde väl räcka rätt lång för många gasglada...om det nu är hästkrafterna som är det centrala.

Uppdaterat: 2014-03-13 07:10

I sådana fall blir läget ett annat. Golf Kombi finns inte med så starka motorer men om man inte lägger så mycket vikt vid just kombilooken (eller funktionen) så finns ju Golf som Gti eller R ( 230 eller 300Hk ) Gti för 308.000kr och R för 390.000kr.
Vad som faktiskt ingår för dessa pengar vet jag inte då Vw hemsida är lika hopplös som de flesta andra så jag gav upp mina försök.

Hos Skoda finns Octavian som kombi med 180 men även 220Hk men då närmar sig också priset 300.000kr precis som hos Focus ST. Hur bilarna då är utrustade jämfört med en basutrustad V60 har jag inte koll på men jag kan tänka mig att man nog kan få lite extra lull-lull hos de billigare fabrikaten.

Som ni märker så handlar det inte om några billiga bilar då effekten överstiger 200Hk så redan med det i tanken så är inte Volvo märkbart dyr.
Är man intresserad utav Hybrider så har ju Mitsubishi sin Outlander PHEV och den är ca 100.000kr billigare än D6.
Man får då en rymligare bil med långt bättre framkomlighet och bättre insteg ( om det är ett + ) men prestandan går förstås inte alls att jämföra då D6 går som ett spjut medan Outlander är direkt slö så om D4:an ansågs trött är japanen inget alternativ. ( ett annat + är den långa garantin )

Att spara in merkostnaden för D6 blir svårt dels för att man troligtvis kör dessa bilar hårdare just p.g.a att de går så bra och då drar de ju knappast mindre bränsle än en vanlig D5 men även om man kunde sparat 5kr milen så tar det ju 20.000 mil för att spara in 100.000kr. ( övriga prisskillnaden KANSKE man får tillbaka i ett högre andrahandsvärde )
Sen skall man komma ihåg också att D6:an är unikt utrustad och det kan ju ha sitt värde bara det.
Personligen tror jag att Volvo är tvungna att ta fram en svagare Hybrid snart också för vem hade inte uppskattat tekniken i en D3 t.e.x med lite mindre utrustning och kanske 150.000kr billigare?

När du väl har bestämt dig så begär ut offerter ifrån flera handlare och köp sen till bästa pris.

Åter igen,..lycka till!

Uppdaterat: 2014-03-13 07:58

Bra utförligt svar Mistro :)

Kombi är viktigt. Är rätt trött på vår gamla Audi A3 så vill nog inte vänta för länge, på nya modeller och så.

Provade BMW 3-serie idag. De har inte ens autobroms?? Ligger alla efter Volvo vad gäller stödgrejor till föraren eller?

Uppdaterat: 2014-03-13 21:58

...samtidigt som Golfs system är bättre än de ännu enklare system som vissa har och inte minst än större delen av alla modeller vilka helt saknar autobroms. Men Volvos "bästa" system är säkert bäst - i alla fall bland "volymbilarna". Sen brukar det ju finnas även andra kriterier vid bilköp än vilken nivå autobroms-systemen håller - i annat fall skulle det ju räcka med Volvo på marknaden...:)

Uppdaterat: 2014-03-14 17:30

Skall prova en C220D i morgon som en släkting rosat. Försökte få lite mer inblick nu innan genom att besöka Mercedes hemsida men det var lönlöst att försöka greppa vad som ingick.
Vet inte heller om priserna avser den nya modellen som skall komma nu i nästa vecka eller om det är den "gamla".
Svagaste Dieselmotorn har 170Hk och går faktiskt väldigt bra och snålt och den bilen kostar 335.000kr och frågan är ju då vad som ingår.
Det verkar bara finnas EN bensinmotor (C180) och den är på 156Hk och går förvånads bra även den och priset börjar på 305000kr.
TIllägg automat 20.000kr så redan här är förstås priset högt men bilen är fin.

Kanske vet "AL" om Autobroms är standard även i C-klass ?

Uppdaterat: 2014-03-14 20:36

Mycket märkligt att inte ett företag som Mercedes som uppenbarligen haft bl a denna teknik länge inte kan ha det som standard på sina bilar utan måste mjölka konsumenterna och ta extra betalt - när det exempelvis är standard på bilar som VW Up (om än i ett enklare utförande).

Uppdaterat: 2014-03-15 08:11

Ja MB om någon har råd att vara generösa med viktig säkerhetsutrustning.

Uppdaterat: 2014-03-15 12:20